Gå til innhold

Hva koster ferien for dere i år? Jeg synes ferie i Norge koster mer enn det smaker...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rundt 3-4000 kr. Koster ca 200 per natt i båthavner vi er innom, så må vi ha litt drivstoff på båten. Vi kan gjøre det en del billigere ved å bare ligge i uthavner,men det er greit med tilgang på dusj og klesvask innimellom. 

Anonymkode: 882f2...98c

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

4 ukers seilferie. Holder meg unna gjestehavner så feriekostnaden vil nok være  en 50-lapp i diesel og noen hundrelapper i gass.

Anonymkode: 996ea...89e

Og båten var kanskje gratis? Mangler en del på dette regnestykket, gitt.

Anonymkode: d8604...f85

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tidligere har vi reist en uke eller to til syden og det har kostet oss 12000-18000kr. Da har det vært inkludert 5 stjerners hotell, god mat og drikke, badeland og utflukter.

Det er ikke veldig mange destinasjoner i syden man får 1-2 uker på 5-stjerners hotell til den prisen midt på sommeren. Kurrante hoteller i Spania med all inclusive koster fort 20-40000 1 uke for 3 personer (charter med fly, transport til hotell osv.).

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her koster ferien kun prisen av to bussbilletter til nabobyen, ellers er vi bare hjemme i ferien. Så årets ferie er veldig billig, iogmed at vi ikke drar noe sted.

Anonymkode: 58972...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er litt delt. Det er dyrt å feriere i Norge, men jeg føler vi får mer igjen av opplevelser enn en uke i «Syden». 

Vi har bodd på campinghytter og prisen varierte fra 500 kr til 1700 kr natta. Hadde med frokost og smurte niste. Noen middager på restaurant, eller vi laget enkle middager på hyttene. 

Vi undersøkte hotellpriser og det var dyrt, spesielt i Geiranger. Mye gratis naturopolevelser. Dyrest var Skylift i Loen, ca 1500 kr for en familie, men virkelig verdt det. 

Totalt for en uke ca 13.000kr.

Var heldige med været da, det har litt å si for at vi har opplevelse av fin ferie.  

Anonymkode: d8604...f85

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker som deg ts. Derfor er ferie i Norge 100% uaktuelt for oss. Betale sinnsyke priser for ingen ting. Nei takk. Heller jobbe enn ferie her hjemme. Familien har nå levd i månedsvis på ryggen til hverandre og topper dette absolutt ikke med en elendig norgesferie. Stakkars folk som tror ferie i Norge er et alternativ.

Anonymkode: da8dd...533

Du høres bortskjemt ut. Her i Norge er det så mye å oppleve som ikke koster så mye. Hva med å utforske nærmiljøet og se hva som kan finnes der ? Ja, jeg også er glad i å reise til varmere land, men i år koser vi oss hjemme. Nå er jeg oppvokst med Norgesferie .Det eneste som kan være en utfordring her er jo været.

I år blir det ikke Tusenfryd eller Dyreparken.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå tur i skogen eller på fjellet er fortsatt gratis.

Anonymkode: d3025...51c

Tror en god del også har tråkker mange mil i skog og fjell under koronaen. Deilig å gå tur altså, men i ferien ønsker man seg gjerne litt ny input også😊

Anonymkode: 724c9...b3a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Pleier å reise på storbyferie hvert år, da er fort prisen 11-1200 kr pr natt på hotell, så her hjemme kan det faktisk bli billigere. I sommer blir det kombinasjon av hjemmeferie, hytteturer med venner, og litt turer rund tom i Norge. Overnatter i hengekøye, telt, på dnt-hytter og sikkert et par netter på hotell. 

Du har jo valgt veldig dyr overnatting ts, dere kunne spart mye penger på hoteller som ligger et stykke unna dyreparken, evt bodd på dnt-hytter, vandrehjem, eller sjekket air bnb. 

Vi har kommet på den prisen når vi var i Tyrkis i fjor. Da var det all inclusive med flybilletter til 15000kr toppen 16000kr to voksne og 1 barn. Bodde på 5 stjerners hotell. Reiste litt utenom sesongen da, da hadde mannen en annen jobb og jeg ferie tilgode i slutten av august

Anonymkode: 1c431...427

Stor forskjell på å reise utenom sesong og i sesong, både til syden og i Norge. 

Ikke meg du siterer. Men tur i skogen og på fjellet er noe jeg og min familie gjør en helt vanlig helg. I sommerferien har hvert fall min sønn forventninger om å gjøre noe mer enn det. Derfor blir det fornøyelsesparker og overnattinger. 

Ganske sært at en 5-åring allerede har lært seg å ha store forventninger til sommerferien, da har du skjemt han godt bort. 

Anonymkode: ea651...c0e

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres bortskjemt ut. Her i Norge er det så mye å oppleve som ikke koster så mye. Hva med å utforske nærmiljøet og se hva som kan finnes der ? Ja, jeg også er glad i å reise til varmere land, men i år koser vi oss hjemme. Nå er jeg oppvokst med Norgesferie .Det eneste som kan være en utfordring her er jo været.

I år blir det ikke Tusenfryd eller Dyreparken.

Eh, hvem i all verden er ikke rimelig ferdig med å «utforske nærmiljøet» etter Korona? 

Anonymkode: f2451...530

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror en god del også har tråkker mange mil i skog og fjell under koronaen. Deilig å gå tur altså, men i ferien ønsker man seg gjerne litt ny input også😊

Anonymkode: 724c9...b3a

Dette! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Har du barn? Det hadde blitt kjempekjedelig for 5 åringen vår å bare være hjemme hele sommeren. Han er enebarn i tillegg, så enda kjedeligere. Dagsturer i nærområdet drar vi på i helgene. Besteforeldrene til barnet bor i nærheten så besøke dem er noe vi gjør nesten daglig. 

Har en 5 åring og vi skal kun være hjemme. Og han kjeder seg ikke. Vi drar på tur, Hovedøya, Sognsvann og lekeplasser. Møter masse andre barn disse stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe, dette er grunnen til jeg ikke reiste på ferie før jeg selv ble voksen. Det koster helt sykt mye.

Vi skal også til dyreparken, men skal bo hos foreldrene mine som bor en time unna. De spanderer også inngangsbillettene på oss. Vi skal være på besøk hos dem i to uker, og planen er å dra og fiske, bade, gå turer i fjellet, diverse billige hoppeparker og badeland, og ellers bare kose oss hjemme i hagen deres.

Men hva i alle dager skal dere tre dager i dyreparken for? Det er jo helt vilt. Jeg har aldri vært der mer enn én dag, og det holder i massevis. Tre dager høres vanvittig slitsomt (og kjempedyrt!) ut! Det er jo fullstendig mulig å booke en hytte eller et hotell utenfor parken også. 

Anonymkode: 1dd1d...222

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Billigste ferien for oss noen sinne:

Hytta på fjellet 1 uke: gratis

Hytte med sjøen 1 uke: ca 1000Kr (betaler en symbolsk sum til ett familiemedlem) 

Telttur noen dager, med kanopadling: gratis 

Dagsturer på stranda, turist i egen by, skogsturer osv: Kan være gratis, men kommer an på hva vi velger å gjøre.

Selvfølgelig mat, drikke osv. Vil jo koste litt mer når det er ferie og vi skal kose oss ekstra, men mat må man jo ha uansett.

Vi bor i Kristiansand, og hver jul får vi årskort til dyreparken. Da har vi alltid med niste, slik at det kun er en is eller noe som koster. 

Anonymkode: cd1c3...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rundt 3-4000 kr. Koster ca 200 per natt i båthavner vi er innom, så må vi ha litt drivstoff på båten. Vi kan gjøre det en del billigere ved å bare ligge i uthavner,men det er greit med tilgang på dusj og klesvask innimellom. 

Anonymkode: 882f2...98c

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

4 ukers seilferie. Holder meg unna gjestehavner så feriekostnaden vil nok være  en 50-lapp i diesel og noen hundrelapper i gass.

Anonymkode: 996ea...89e

Hvor er det de deler ut gratis båter? Det vil jeg også gjerne ha. 

Anonymkode: 5790c...d81

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
19 timer siden, Hotwife skrev:

Liker når folk kommenterer hva de selv gjorde når de var barn. Det er så utrolig lite relevant! 

Relevant når det er blitt så trist at alle unger må dra til utlandet eller få servert den ene store dyre opplevelsen etter den andre for å sette pris på å ha ferie.. 

Tenker at folk i det landet her har godt av en sommer i norge, forhåpentligvis får det folk til å tenke seg om. Ler rått av sånne synd på meg- innlegg i avisen om folk i Norge som presterer å klage og være deprimert over at de ikke greier å gi barna sine den årlige charterferien i sommer. Kanskje se litt lenger enn sin egen nesetipp og se hvem som virkelig må betale prisen for epidemien vi nå er inne i. Sorry avsporing. 

Jeg dro både på fjellet og til syden da jeg var barn. Klart syden var noe nytt og spennende og eksotisk, men ferien på fjellet var like bra, bare på en annen måte!

Anonymkode: 9202d...b14

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en viss forskjell på det å være turist i et høykost- eller lavkostland, med lønninger fra et høykostland. Klart man får mye mer for pengene når man til sammenligning tjener greit og reiser til et land hvor lønningene er lavere, og utgiftene for annen drift også er lavere. Det å drive dyreparken (eller enhver annen attraksjon) koster, og store deler av de utgiftene er til slikt vi ellers setter pris på, som lønn og levelige arbeidsforhold, strøm/vedlikehold/innkjøp av alt et sted trenger/sertifiseringer blablabla. Jeg synes ikke det er urimelig med 2700 for tre inkludert en svær produksjon, når man tenker på hva parken inneholder og hva et slikt show krever både foran og bak scenen. 

Anonymkode: 42278...5a0

Ikke minst, pensjon til de ansatte.

Dessverre tenker ikke folk på dette, denne tråden er et meget godt eksempel på det. Folk tenker pris, uten å forstå hvorfor ting koster mer penger i Norge eller er billig i utlandet.

De fleste gir totalt faen i arbeidsforholdene til arbeiderne der de ferierer, så lenge det er billig så har de ingen betenkeligheter med å dra på ferie hvor enn det er.

Det samme gjelder folk som klager over dyre råvarer i Norge. Du ser jo selv hvor mange som stikker til Sverige for billig flesk. Vi har til og med egne reklamer på TV for å få folk til å kjøpe lokal og kortreist mat. I mange andre land er dette en selvfølge og noe man bare gjør uten å tenke på pris. Og nei, det er ikke billig å bruke lokal slakter for franskmenn i Frankrike heller. Men franskmenn bruker mer penger på mat og har et helt annet syn på mat sånn sett.

Vi har allerede hatt Norgesferie i år og har også brukt ca.10.000,- på fire dager, ekskludert reisekostnader. Det er helt greit for meg og på turen har vi prøvd å støtte lokale bedrifter og ikke handle mat på kjedebutikkene. Vi har prøvd å legge pengene igjen der de trengs lokalt og for å kunne ha et utvalg butikker i Norge og ikke bare Rema og Coop.

Det er helt greit at ikke alle har råd til å gjøre det slik, men veldig mange har faktisk råd og da burde de også bruke pengene smart mener jeg. Dvs, smart for landet som helhet, ikke bare smart = billig for en selv.

Kommer sikkert til å få dask på lanken fordi jeg retter fingeren mot andre og oppfordrer til å tenke som meg (dette er jo tross alt KG), men jeg håper at kanskje noen forstår at det å bruke penger i eget land er positivt selv om man ikke får det samme tilbake for hver krone her vs i utlandet. Ikke tenk at det er surt, prøv å tenk at du har gitt mulighet til å selv ha valgmuligheter senere.

Dyreparken er kanskje en av verdens beste dyreparker å være dyr i. Er ikke det ganske positivt for dyrene? Ja, så koster det 600,- å komme inn, men dyrene har det bra og får mat.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/4qelee/coronakrise-i-tyske-dyrehager-vi-har-en-liste-over-hvilke-dyr-vi-maa-slakte-foerst

Det eneste som dessverre er dårligere her i Norge er været - dersom man liker sol og varme over 27+. Litt trist at vi akkurat i år får en veldig kald og våt juli måned, men men, ikke vits å klage på ting man ikke får gjort noe med. 

Edit: Fordi dette er KG må jeg utheve det i fet skrift for at folk ikke skal misforstå (med vilje, slik enkelte ofte prøver så hardt på).

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har campingvogn, og befinner oss akkurat nå på en helt middelmådig campingplass på østlandet. Fullpakket med sure nordmenn i dyre bobiler og sju-meters vogner (savner tyskerne litt faktisk, de hilser ihvertfall). Prisene er skrudd opp til 500 kr natten for stå på en gjørmete plass. Det koster 10 kr å dusje i 4 min i tillegg. Myggen er gratis. 

Men vi koser oss, det er liksom dette vi er vant til, men det er merkbart dyrere i år. Pengene flyr, både i kiosken og i matbutikken, og ikke minst på bensinstasjonen (må jo ha diesel). I tillegg får vi nok regning fra diverse bomselskap når vi kommer hjem. 

Kunne nok fått en grei sydentur istedet for en uke campingferie i Norge. Men, sånn er det i år. 

Anonymkode: 5bf03...484

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferie i Norge blir ikke dyrere enn ferie i utlandet for min del.

Nå skal det sies at utenlandsferiene jeg har vært på også koster en del. Utenlandsferie er først og fremst rimeligere hvis du velger en veldig rimelig resort, og da får mye for pengene + sol. For de som har barn skjønner jeg at det er veldig mye bedre.

Skal du derimot på en partur, storbyferie eller til et av de litt dyrere områdene i Frankrike, Italia eller Portugal, så blir jo ferien fortsatt dyr. Men jeg er enig i at man får mer for pengene. 

Er heldig nok til å ha familie med flere hytter, samt en partner med hytte. Det er likevel begrenset hvor mye man orker å være der med annen familie, men vi får rotert litt.

Bruker ikke de store summene i Norge, tar heller en høstferie utenlands og legger pengene der, når været blir dårligere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Vi har ikke satt opp et budsjett, men sånn ca planlagt:

-flybilletter innenlands: 3000 kr

-hotell for 1 natt: 1500

-familiepark: 100 kr

-lekeland: 160 kr

-akvarium: 200 kr

Totalt: 5000

Dette er det jeg kan komme på som koster noe. Resten bor vi i telt eller lavvo (som vi har lånt), gratis hos slekt (må kjøpe inn litt mat selvsagt), og i hengekøye. Vi tar med matpakke og stormkjøkken. Føler vi skal ha skikkelig fin ferie i år med masse som skjer, og tenker at vi garantert kommer til å ha de fineste opplevelsene i telt osv. Det trenger ikke å koste penger. Det jeg husker best fra jeg var liten var ikke alle Europa-feriene vi var på, men at vi badet og spiste is eller sov i telt i hagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eh, hvem i all verden er ikke rimelig ferdig med å «utforske nærmiljøet» etter Korona? 

Vi som jobbet som bare faen under nedstengingen når alle andre satt hjemme er ikke ferdig med å utforske nærmiljøet. Flere av oss kan også risikere å bli tilbakekalt fra ferie hvis smittetallene stiger, men værsågod å klage videre over hvor fælt det er å ha fritid med familien. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi som jobbet som bare faen under nedstengingen når alle andre satt hjemme er ikke ferdig med å utforske nærmiljøet. Flere av oss kan også risikere å bli tilbakekalt fra ferie hvis smittetallene stiger, men værsågod å klage videre over hvor fælt det er å ha fritid med familien. 

Jeg utforsket masse, men vi føler oss ikke ferdige. Vi finner nye nærturer hele tiden. Men vi bor i nærheten av Marka da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...