Gå til innhold

Sy klær på vanlig symaskin - hva trenger jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil sy mine egne klær, men har ikke råd til overlock-maskin. Har en helt vanlig begynner-maskin fra Singer. Hva bør jeg kjøpe inn for å starte? Noen spesiell fot for penere endesømmer? Hva slags nåler? Jeg kommer hovedsaklig til å sy i jersey og lette bomullsstoffer til å begynne med. 
Handlelista mi sålangt er:

-stoffsaks

-mønsterark

-krittblyant

-Wonder clips

Jeg har ting som målebånd, knappenåler, sømspretter, tråd i forskjellige farger, ekstra spoler. 

Anonymkode: 6e257...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil sterkt anbefale sylim! Det er gull verdt! Jeg bruker sewline limpenn, det er blått lim men forsvinner i vask uten problem. Vil anbefale å sy med falsk overlock om du har den muligheten på maskinen din, da er det mye enklere å sy jersey på vanlig maskin!  På min maskin har jeg en egen fot til den sømmen, så sjekk om du også har det. Nåler kommer an på hva du skal sy, det finnes nåler for stretch-stoff, bomull, dongeri, skinn osv., så kjøp nåler til det du skal sy i. Vil også anbefale klyper fremfor knappenåler, da slipper du å knekke maskinens nåler om du skulle være så uheldig at nålen treffer en knappenål!

Har du råd vil jeg anbefale skjærematte, linjal og rullekniv til å skjære ut stoff med! Kjøper du et ekstra blad kan du også skjære ut mønsteret med kniven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om du har Facebook er det flust av grupper å melde seg inn i om du trenger hjelp og inspirasjon! «Vi sygale» er en av gruppene, de har egen Snapchat i tillegg, det samme har «sygale nybegynnere»😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sømometer og lang linjal + evt en kurvelinjal om du ønsker å designe dine egne mønster etterhvert. Sømometer er kjekt i alle tilfeller, når du skal legge inn sømrom. Målebånd, om du ikke har notert det. 

Finn deg en god metode for å oppbevare mønstrene dine. Det finnes forresten mange fine gratismønster på nett. Stoff og stil sine kommer bare i enkeltstørrelser og mange syns de er for store/små og da må du kjøpe nytt hvis det ikke passer. Ellers finnes det mange fine sybøker for å lage små prosjekt. Særlig finnes det bøker for barneklær i jersey. Lån på biblioteket om du ikke ønsker å kjøpe. 

 

Anonymkode: 34438...565

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...