Gå til innhold

Niffin skal gå ned 80 kg


niffin

Anbefalte innlegg

Nå bestemte jeg meg for å lage en treningsdagbok for. holde meg selv ansvarlig. Jeg veier 151.5kg og sliter veldig med vekta. Jeg er en kvinne på 28 og er 169 høy. 

Jeg er faktisk ganske redd for å slanke meg, hva hvis jeg sier det til alle nå skal jeg gjøre det, også klarer jeg det ikke. Hva hvis jeg ikke får det til, er døden next? Hva hvis jeg slanker meg også går jeg igjen opp alt pluss litt til. Jeg har ikke "litt" til å gå på. Jeg prøver å tenke at vektnedgang og livsstilsendring ikke er lineært og hvis man går litt opp en uke, så er ikke det katastrofalt, men jeg er redd. Men in the end så er jeg enda reddere for å være her oppe. Jeg har vært overvektig hele livet. Jeg har satt meg som mål å veie 70kg. Jeg kan ikke huske sist jeg veide 70 kg. Da jeg var 11, veide jeg 80kg. Så turte jeg ikke å veie meg mer etter å ha fått en massiv skyllebøtte hos legen som ikke var god med de riktige ordene. Men jeg skal klare det nå! 

Jeg går for den tradisjonelle metoden av kalorier inn/ kalorier ut, har ingen intensjoner om å stoppe med enkelte produkter

Mitt største problem er å slutte å spise sent på kvelden, jeg har en tendens til å la være å spise på dagen, for å så spise en god del på kvelden. Ikke fordi jeg prøver å slanke meg også binge, men rett og slett fordi jeg ikke er så glad i frokost/lunsj etc. 

Jeg begynte forrige torsdag, og har trent fire ganger siden. Målet mitt er å trene 3-4 ganger i uken i små økter i starten. På generelt grunnlag er helsen min god. Har ingen tegn til diabetes, normalt kortisolnivå, men trenger mer b-vitamin. 

Jeg skal ligge på rundt 2000-2200 kcal per dag for å gå ned langsomt. Mellom 0,7-1 kg i uken. Spørsmålet er, skal jeg ta med de treningskaloriene i tellingen? Det har jeg ikke gjort hittill. Så for eksempel i går så stod på det på myfitnesspal at jeg skulle spise 2600 kcal fordi jeg hadde trent vekk 400 kcal. Men det gjør jeg altså ikke. 

 

Jeg veide meg i dag og ser at vekten har gått fra 152.5 til 151.5. Så en kg siden torsdag syntes jeg er fint! :) 

 

Håper noen har lyst å være med på veien, så vi kan glede oss med hverandre og støtte hverandre når motivasjonen er lav. 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til! Du er der jeg var en gang i tiden, men har noen kilo igjen. Har gått ned over 80 kg, men ikke ferdig. :) Du får ha riktig lykke til, dette klarer du! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så lurt å opprette en dagbok. Skulle ønske jeg gjorde det MYE tidligere, men jeg var så redd for å feile. 

 

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, å være redd for å feile. Men husk at det er du som styrer livet ditt, ikke frykten for noe. Og uansett om du prøver og feiler, så er det mye bedre enn å være sykelig overvektig. For på vegen så lærer du deg nye vaner. Og nytt fokus. Og en dag så løsner det. 

 

Jeg har en dagbok her inne under A, der har jeg blant annet nevnt noen dokumentarer på NRK som jeg vil anbefale deg å se hvis du er motivert til det 😊 Tror de ligger på nest siste side. Noterer også mine tanker rundt det å gå ned i vekt, kanskje du finner noe lurt eller har noe å bidra med? Virker som jeg reklamerer for egen dagbok som en eller annen influencer, men jeg tror med hånden på hjertet at jeg har fått ned ihvertfall noe lurt. Og hvis du ikke synes det, så kanskje det hjelper deg til å finne på noe eget lurt 😊

 

Heier masse på deg! Vær gjerne aktiv i vekttapstrådene, de hjalp meg veldig med motivasjonen. Også husker jeg å følge med i dagboka di! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, niffin skrev:

Jeg skal ligge på rundt 2000-2200 kcal per dag for å gå ned langsomt. Mellom 0,7-1 kg i uken. Spørsmålet er, skal jeg ta med de treningskaloriene i tellingen? Det har jeg ikke gjort hittill. 

 

Hei! Dette klarer du, det er jeg sikker på! Jeg var også redd for å fortelle om vektnedgangen min, for det hadde blitt flaut å faile. Men må som "alle" vet det, er det faktisk lettere å stå i det dag etter dag! 

Det med kaloriene inn og ut...har du pulsklokke? Den er GULL verdt! For det er veldig fint å se hver dag hvor mye du har forbrent i løpet av dagen, for det er det du må ta hensyn til. Hvis jeg i løpet av dagen forbrenner 2800kcal og forbrenner 500kcal på trening, er den den totale summen jeg tenker på, altså 3300kcal. Jeg ligger alltid minst 1000kcal i minus, og kan da spise for hele 2300kcal. 

Med den klokka klarer jeg å holde oversikt, og merker at etterhvert som jeg har gått ned litt, forbrenne jeg mindre i løpet av dagen. Det er også viktig å ha oversikt over. 🙂

Masse lykke til!! Gleder meg til å følge deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Yoshi1987 skrev:

Hei! Dette klarer du, det er jeg sikker på! Jeg var også redd for å fortelle om vektnedgangen min, for det hadde blitt flaut å faile. Men må som "alle" vet det, er det faktisk lettere å stå i det dag etter dag! 

Det med kaloriene inn og ut...har du pulsklokke? Den er GULL verdt! For det er veldig fint å se hver dag hvor mye du har forbrent i løpet av dagen, for det er det du må ta hensyn til. Hvis jeg i løpet av dagen forbrenner 2800kcal og forbrenner 500kcal på trening, er den den totale summen jeg tenker på, altså 3300kcal. Jeg ligger alltid minst 1000kcal i minus, og kan da spise for hele 2300kcal. 

Med den klokka klarer jeg å holde oversikt, og merker at etterhvert som jeg har gått ned litt, forbrenne jeg mindre i løpet av dagen. Det er også viktig å ha oversikt over. 🙂

Masse lykke til!! Gleder meg til å følge deg!

Hei, takk for svar! Jeg har sett på pulsklokker ja, tenker at det kan være en lur investering, så man får litt enklere oversikt. ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her vil jeg gjerne følge! Heier på deg! 

Er selv i en humpete livsstilsendring. Har gått i fra 107 kg til 94 siden mars. Er litt utolmodig, men merker veien er tregere når jeg prøver lage gode vaner på veien til målet. Jeg vil også ned til rundt 70. Har gått ned i vekt før, da fra 99 til 81, så var det bom stopp. La ikke opp til vaner jeg klarte å leve med, så da balla det for på seg og etter to barn ble vekten høyere enn noen gang. Gleder meg til å følge deg, det er veldig inspirerende å lese om andres nedgang. Et lite tips er vektklubben på VG, den har jeg brukt hver gang, koster litt, men funker bra for meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til. Så bra at du gjør dette. Ikke vær redd for å feile, det har man ikke gjort før man har gitt opp. 

Det kan være lurt å sette delmål og de trenger ikke nødvendigvis å bare være antall kilo ned :) og legge inn litt belønninger som ikke er mat. 

F.eks Mål man kan ha: spise 5 om dagen (over en periode), gå 10000 skritt (hver dag i en periode), 3 treningsøkter i uken,fisk til middag 3 dager i uken... Og passende belønninger kan være nye joggesko, treningstøy, sminke, frisør, negler ... Mye rart som ikke trenger å spises. 

Jeg er glad jeg kjøpte Fitbit, og kan anbefale noe lignende. Også har du en fordel, for du kan faktisk tillate en del kalorier mer enn mange og fortsatt gå ned i vekt. Dette kommer du til å klare, men du må nok være tålmodig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, niffin skrev:

Hei, takk for svar! Jeg har sett på pulsklokker ja, tenker at det kan være en lur investering, så man får litt enklere oversikt. ❤️ 

Pulsklokka har vært helt avgjørende for meg. Den måler pulsen din 24/7, teller skritt, hvor mye du har forbrent, hvor mye du har sittet/hvilt, når du har beveget deg og ikke. Du kan legge inn treningsøkter der du ser hvor mye du forbrenner, hvor høy puls du hadde og mye mye mer. Det er supermotiverende å se at 

En enkel app på telefonen kan ikke vise deg hvor mye du forbrenner, da dette avhenger av pulsen din feks. Jeg har polar ignite, den er enkel og genial. Den koster ca. 1990kr, så er ikke den dyreste på markedet. 

Hvis du i tillegg installerer appen "strava", vil den vise deg kart over hvor du har vært, og du kan slå dine egne rekorder og sånn etterhvert 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Yoshi1987 skrev:

Pulsklokka har vært helt avgjørende for meg. Den måler pulsen din 24/7, teller skritt, hvor mye du har forbrent, hvor mye du har sittet/hvilt, når du har beveget deg og ikke. Du kan legge inn treningsøkter der du ser hvor mye du forbrenner, hvor høy puls du hadde og mye mye mer. Det er supermotiverende å se at 

En enkel app på telefonen kan ikke vise deg hvor mye du forbrenner, da dette avhenger av pulsen din feks. Jeg har polar ignite, den er enkel og genial. Den koster ca. 1990kr, så er ikke den dyreste på markedet. 

Hvis du i tillegg installerer appen "strava", vil den vise deg kart over hvor du har vært, og du kan slå dine egne rekorder og sånn etterhvert 🙂 

Haha, jeg tenkte inni hodet mitt at, shit kanskje jeg skulle ha hørt hvilken klokken du anbefalte, også skrev du dette! Takk, for se om jeg får summet meg til å få kjøpt enn sånn en! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, niffin skrev:

Haha, jeg tenkte inni hodet mitt at, shit kanskje jeg skulle ha hørt hvilken klokken du anbefalte, også skrev du dette! Takk, for se om jeg får summet meg til å få kjøpt enn sånn en! 

Flere på jobben har den samme, og vi er alle veldig fornøyde. Det er ikke en klokke som kan motta SMS eller se om noen ringer og sånn, for det er ikke noe jeg ønsket å ha på en klokke uansett, så jeg valgte den jeg har nå. Er jo bare å Google pulsklokker, men det er en jungel der ute 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, neon_sun skrev:

Her vil jeg gjerne følge! Heier på deg! 

Er selv i en humpete livsstilsendring. Har gått i fra 107 kg til 94 siden mars. Er litt utolmodig, men merker veien er tregere når jeg prøver lage gode vaner på veien til målet. Jeg vil også ned til rundt 70. Har gått ned i vekt før, da fra 99 til 81, så var det bom stopp. La ikke opp til vaner jeg klarte å leve med, så da balla det for på seg og etter to barn ble vekten høyere enn noen gang. Gleder meg til å følge deg, det er veldig inspirerende å lese om andres nedgang. Et lite tips er vektklubben på VG, den har jeg brukt hver gang, koster litt, men funker bra for meg. 

Hei så koselig, takk for svar ❤️  For en utrolig bra start, gratulerer så mye! Jeg tror det er veldig viktig at man ikke kjører på for hardt. Vi skal jo trossalt leve med valgene vi gjør resten av livet og da er det greit å ta det rolig. Mål er Mål enten man går eller løper. Takk for tipset om vektklubben. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, RoNo skrev:

Lykke til. Så bra at du gjør dette. Ikke vær redd for å feile, det har man ikke gjort før man har gitt opp. 

Det kan være lurt å sette delmål og de trenger ikke nødvendigvis å bare være antall kilo ned :) og legge inn litt belønninger som ikke er mat. 

F.eks Mål man kan ha: spise 5 om dagen (over en periode), gå 10000 skritt (hver dag i en periode), 3 treningsøkter i uken,fisk til middag 3 dager i uken... Og passende belønninger kan være nye joggesko, treningstøy, sminke, frisør, negler ... Mye rart som ikke trenger å spises. 

Jeg er glad jeg kjøpte Fitbit, og kan anbefale noe lignende. Også har du en fordel, for du kan faktisk tillate en del kalorier mer enn mange og fortsatt gå ned i vekt. Dette kommer du til å klare, men du må nok være tålmodig. 

Hei, takk for svar ❤️

Akkurat dette med delmål har du nok rett i, det kan nok være skummelt å kun se på vekten. Jeg vil jo i tillegg til å gå ned i vekt leve et mer aktivt liv. 

tålmodighet er virkelig en dyd, derfor jeg også tenker at man må være litt realistisk og ikke gape over for mye på engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, SPOCA skrev:

Lykke til! Du er der jeg var en gang i tiden, men har noen kilo igjen. Har gått ned over 80 kg, men ikke ferdig. :) Du får ha riktig lykke til, dette klarer du! 

Å så godt å høre. Kan jeg spørre deg hvor lang tid det tok? Er ikke ofte jeg hører om folk som skal/eller har gått ned like mye som jeg. Takk for det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, addict skrev:

Hei! Så lurt å opprette en dagbok. Skulle ønske jeg gjorde det MYE tidligere, men jeg var så redd for å feile. 

 

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, å være redd for å feile. Men husk at det er du som styrer livet ditt, ikke frykten for noe. Og uansett om du prøver og feiler, så er det mye bedre enn å være sykelig overvektig. For på vegen så lærer du deg nye vaner. Og nytt fokus. Og en dag så løsner det. 

 

Jeg har en dagbok her inne under A, der har jeg blant annet nevnt noen dokumentarer på NRK som jeg vil anbefale deg å se hvis du er motivert til det 😊 Tror de ligger på nest siste side. Noterer også mine tanker rundt det å gå ned i vekt, kanskje du finner noe lurt eller har noe å bidra med? Virker som jeg reklamerer for egen dagbok som en eller annen influencer, men jeg tror med hånden på hjertet at jeg har fått ned ihvertfall noe lurt. Og hvis du ikke synes det, så kanskje det hjelper deg til å finne på noe eget lurt 😊

 

Heier masse på deg! Vær gjerne aktiv i vekttapstrådene, de hjalp meg veldig med motivasjonen. Også husker jeg å følge med i dagboka di! 

Haha så gøy at du nevner dagboken din, var akkurat innom å leste alle sidene. For en fantastisk jobb du har gjort! Og som du sier det er mye lurt i det du skriver. Takk for råd ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, niffin skrev:

Hei, takk for svar ❤️

Akkurat dette med delmål har du nok rett i, det kan nok være skummelt å kun se på vekten. Jeg vil jo i tillegg til å gå ned i vekt leve et mer aktivt liv. 

tålmodighet er virkelig en dyd, derfor jeg også tenker at man må være litt realistisk og ikke gape over for mye på engang.

Siden du har som mål å leve et mer aktivt liv ville jeg absolutt prioritert å kjøpe en treningsklokke. Det er så kjekt. Jeg kjøpte min når jeg bestemte meg for å gjøre noe med kiloene. Jeg la den bort under koronatiden, for jeg ble for opphengt i søvnproblemene mine. Det som skjedde var at jeg ble mindre aktiv, så det hjelper absolutt for å ha oversikt over hvor mye man beveger seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, RoNo skrev:

Siden du har som mål å leve et mer aktivt liv ville jeg absolutt prioritert å kjøpe en treningsklokke. Det er så kjekt. Jeg kjøpte min når jeg bestemte meg for å gjøre noe med kiloene. Jeg la den bort under koronatiden, for jeg ble for opphengt i søvnproblemene mine. Det som skjedde var at jeg ble mindre aktiv, så det hjelper absolutt for å ha oversikt over hvor mye man beveger seg. 

Yesss, aktivitetsklokke ❤️❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dagen så og si gått. 

Ble ikke noe trening på meg i dag, men det går bra. Skal gå en lang tur i morgen formiddag sammen med familie og en treningsøkt med en kompis etter det. 

Jeg fikk kjøpt meg en treningsklokke, den jeg så på var de utsolgt for så jeg endte opp med en Fitbit versa 2, skjønner den ikke helt enda, men syntes var ganske så snasen 😁 

Kostholdet så ca slik ut i dag 

Frokost: Havregrøt med proteinpulver, en halv banan og bringebær. Kcal 338 

Lunsj: Gresk yoghurt med valnøttkjerner, blåbær og honning. Kcal 193 

Middag: Svinefilet, med grønnsaker, tzatsiki, stekt potet og en bit hvitløksbrød Kcal 470

Også ble det en bolle, fikk besøk og de hadde med seg boller, så da ble det en bolle. På MFP ble det 190 kcal, men vet ikke helt der. 

Totalt 1171kcal og to liter vann i dag også! Det er kanskje det jeg er mest stolt over, at jeg har klart å få meg i mye vann den siste uken, woho!

Fortsatt litt igjen av kvelden, men prøver å ikke spise så sent så vi får se. Jeg må si, jeg liker egentlig ikke havregrøt, syntes det smaker helt forferdelig, men med sjokolade proteinpulver og frosne bringebær var det helt sinnsykt godt. Og jeg var mett og ikke minst fornøyd SÅ lenge. Smakte som en dessert, helt nydelig! Ikke så fornøyd kalorimessig totalt sett i dag, men jeg har rett og slett hørt på kroppen i dag og vært mett og fornøyd.

Gikk på Grete Roede for noen år tilbake, og gikk ned 30 kg før jeg flyttet og gikk på tidenes smell. Var i tidlig 20 årene og alkohol var numero uno, men  da fikk jeg et tips om å velge litt mer fettrik kost som litt ekstra olje eller smør for å få opp kaloriene så skal tenke litt på den. 

 

Endret av niffin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var en veldig bra dag! 

Hadde først cardio og en styrkeøkt med strikker og senere på dagen var det en skogstur. Der klarte jeg å løpe ett minutt i terreng, sikkert lite for de fleste, men for meg var det sykt bra. Skikkelig stolt, og skal ut i skogen i dag også 😄 

Frokosten min bestod av den samme havregrynsgrøten 338 kcal 

Lunsj var en boks tunfisk med avokado og majones. 228 kcal 

Middag var omelett av 2 eggehviter og 1 egg med spinat og ost, samt kyllingbacon og et halvt rundstykke 684 kcal 

Snacks i går var valnøttkjerner, proteinsjokolade og protein chips og en bolle. til sammen 461 kcal 

Fikk en pakke i posten i går med diverse snacks og digg fra tights.no som jeg hadde bestilt. Digg med litt godt som også tilfører litt ekstra protein samt er uten sukker

Tilsammen i går lå kcal inntaket mitt på 1721 kcal. Ikke dårlig Trente også bort 1399 kcal i går. Veldig fornøyd. 

Nå er jeg bare 5/6 dager inn i livsstilsendringene mine, men vet ikke jeg. Jeg føler meg bra føler ikke at jeg går glipp av noe, og gleder meg til hver dag. Eneste jeg er litt skuffet over er vekta, den lå på 150,5 kg i dag da jeg stod opp. Og det er nesten 2 kg ned på 5 dager, men likevel er jeg ikke fornøyd inni hodet. Jeg vet jo at det er kjempebra, men inni meg hadde jeg håpet på mer. Men jeg er fortsatt optimistisk og gleder meg til å ta fatt på dagen i dag. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er. Du er mye flinkere enn meg. Siden du har stålkontroll på kaloriinntak og også er flink å trene, kan du fint la være å veie deg så ofte om du føler det ikke hjelper på motivasjonen. Du vet jo at i begynnelsen går man raskere ned, men det vil dessverre gå tregere i perioder. Så lenge du gjør det riktige for kroppen vil du uansett bli sunnere og lettere :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...