AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #1 Skrevet 6. juli 2020 Hei! Som tittelen sier, ønsker jeg fri bar i bryllupet vårt mens samboeren ikke ønsker alkohol i det hele tatt. Så ganske motsatt 😂 Jeg prøver å komme med argumenter som at det er mange som ikke kjenner hverandre, så litt vin kan jo hjelpe folk til å åpne seg litt! Samt at riktig type vin og øl kan være kjempegodt sammen med mat og fremheve smaker (jeg personlig drikker ikke alkohol til mat, men jeg vet at det er mange andre som gjør det!). Han ønsker fin mat typ hjortefilet e.l., og da blir det jo nesten for dumt å ikke ha vin til.. Han sier han ikke ønsker å sponse andres fyll, mens jeg argumenterer med at det ikke nødvendigvis handler om fyll, men at bryllup ofte varer lenge og at det da faktisk er noe nødvendig med litt alkohol! Jeg som brud ønsker å kunne kose meg med bobler og ikke minst ønsker jeg fest utover kvelden/natten. Han kan strekke seg til at folk betaler for alkoholen. Men jeg kjenner jeg er utrolig lite interessert i at folk skal måtte betale for vin til maten... Så jeg var da så barnslig å si at da kan vi like så greit la vær 😬 Jeg nekter å være vertskap i et stort bryllup for så å be folk betale for vin og øl til maten. Jeg foreslo at vi kan stå for velkomstdrink, alkohol til maten samt noe konjakk og Baileys til kaffen, gjestene for så noen bonger hver, men at de må kjøpe resten selv (vi tenker å gifte oss på hotell, ergo ikke drikke vi selv har handlet inn), men han så og si nekter. Noen som kan komme med noen gode argumenter? Annet enn at alkoholfrie bryllup fort blir kjedelige og at det å be gjester betale for alkohol (til maten) er skikkelig gnient?🙈 Anonymkode: 40149...415 20
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #2 Skrevet 6. juli 2020 Glemte å nevne at vi nok blir ca 50-60 gjester (ikke skrevet ferdig liste enda) Anonymkode: 40149...415
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #3 Skrevet 6. juli 2020 Har han noen i familien som blir utrivelige når de drikker? Anonymkode: 2e76c...be4 16
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #4 Skrevet 6. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har han noen i familien som blir utrivelige når de drikker? Anonymkode: 2e76c...be4 Nei han har ikke det heller 😅 Anonymkode: 40149...415 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #5 Skrevet 6. juli 2020 Jeg var i et alkoholfritt bryllup for et par år siden. Da tok de fleste seg et par glass mellom kirken og mottagelsen (ingen var fulle). Hun ene snek inn vin, utblandet i vann på en gammel brusflaske og godt brisen. Syns han burde møte deg på midten. Anonymkode: 27e2f...c79 15
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #6 Skrevet 6. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei han har ikke det heller 😅 Anonymkode: 40149...415 Han er kristen og familien hans kristne, men vet om flere i familien hans som drikker Min familie er nok hakket mer glad i alkohol, men ingen som blir utrivelige på min side heller. Anonymkode: 40149...415 2
spegel Skrevet 6. juli 2020 #7 Skrevet 6. juli 2020 Hva med et kompromiss? Tenker at velkomstdrink gjerne kan være alkoholfri. Videre kan dere servere rød/hvit vin gratis til maten, og noe sterkere til desserten. Utover det kan dere jo invitere gjestene til å ta med seg drikke om de ønsker alkohol videre ut over kvelden. Da sponser ikke dere fyll, samtidig som folk kan drikke som de vil. Var nylig i et bryllup der det ble ordnet på den måten, og det fungerte kjempefint! 17
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #8 Skrevet 6. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i et alkoholfritt bryllup for et par år siden. Da tok de fleste seg et par glass mellom kirken og mottagelsen (ingen var fulle). Hun ene snek inn vin, utblandet i vann på en gammel brusflaske og godt brisen. Syns han burde møte deg på midten. Anonymkode: 27e2f...c79 Ja og jeg vil jo unngå at folk føler at de må snike med seg alkohol. Jeg gifter meg jo (forhåpentligvis) kun én gang og ønsker jo en moro fest når middag og taler er over! Uten at folk må svi av masse penger på alkohol. Spesielt ikke at folk må betale for vin og øl til maten. Anonymkode: 40149...415 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #9 Skrevet 6. juli 2020 Bruden bestemmer så enkelt er det. Anonymkode: 3fb77...7ac 26
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #10 Skrevet 6. juli 2020 1 minutt siden, spegel skrev: Hva med et kompromiss? Tenker at velkomstdrink gjerne kan være alkoholfri. Videre kan dere servere rød/hvit vin gratis til maten, og noe sterkere til desserten. Utover det kan dere jo invitere gjestene til å ta med seg drikke om de ønsker alkohol videre ut over kvelden. Da sponser ikke dere fyll, samtidig som folk kan drikke som de vil. Var nylig i et bryllup der det ble ordnet på den måten, og det fungerte kjempefint! Ja det er jo et fint kompromiss Men om vi gifter oss på hotell, kan vi jo ikke ha med medbrakt. Anonymkode: 40149...415
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #11 Skrevet 6. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bruden bestemmer så enkelt er det. Anonymkode: 3fb77...7ac Om det bare hadde vært så enkelt 😂 Anonymkode: 40149...415 11
SPOCA Skrevet 6. juli 2020 #12 Skrevet 6. juli 2020 Jeg drikker selv ikke alkohol i det hele tatt, men hadde fri bar i bryllupet med eksen, og skal ha fri bar når jeg gifter meg med samboer. Uansett. Jeg opplevde at de aller fleste gjestene klarte å vurdere godt selv om de ble for fulle, og det ble heller ikke et fyllekalas. Det er et bryllup, ikke dans på lokalet. Helt ærlig synes jeg at det å være litt kjip og gnien er et godt argument jeg da men. For min del handler det om jeg vil at folk skal kose seg i bryllupet vårt, og jeg vet at mange koser seg med noe godt til middag eller kaffen. Jeg synes det er merkelig å be folk betale for dette, et selskap som brudeparet da inviterer til. For meg handler det om gjestfrihet. Hvis man ønsker å ha et helt alkoholfritt bryllup er jo det greit, men jeg er synes ingenting om å be gjester betale i eget bryllup. For meg er det veldig merkelig. 22
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #13 Skrevet 6. juli 2020 Det koster somregel en del å være gjest i bryllup, spesielt hvis man er tilreisende: - 2-5000 kr i transport (f.eks flybilletter for to personer) - 3000 kr for overnatting for to netter - 2000 kr i gave - 500 - 1000 kr for diverse utlegg (pynt, klær) Det koster såklart ikke så mye dersom man bor i nærheten av der bryllupet skal være. Men jeg tenker at gjester faktisk bruker en helg på å være gjest i bryllup, og i tillegg noen ganger har en del utgifter, så fortjener de fri bar på festen. Skulle bare mangle i mine øyne. Anonymkode: ae785...a15 38
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #14 Skrevet 6. juli 2020 Selv om han er kristen, ser jeg ikke problemet med velkomstdrink og vin/øl til maten, og evt. en likør/baileys til kaffen. Kjenner mange kristne som drikker. Her burde dere møtes på midten. Vi var nettopp i et bryllup hvor gjestene måtte ta med drikke utover det vi fikk til maten, selv. Dette pga økonomi, og ikke pga noen ikke likte at vi drakk. Det funket helt fint For meg personlig, hadde jeg syntes at det hadde vært utrolig kjedelig hvis vi skulle sittet med bordet i flere timer, sammen med noen vi ikke har noe som helst til felles med/kjenner ikke, uten å kunne ta noe å drikke. Handler IKKE om å drikke seg full. Anonymkode: 09b00...e6b 15
DMS Skrevet 6. juli 2020 #15 Skrevet 6. juli 2020 De må no tilby noko drikke til maten, i vertfall. Kvifor vil ikkje han? Kostnaden? Då sparar de inn på eit anna område, tenker eg. Blomster t.d. kan ein kutte utan at det merkast, kanskje noko å spare på klesbudsjettet? 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #16 Skrevet 6. juli 2020 1 minutt siden, SPOCA skrev: Jeg drikker selv ikke alkohol i det hele tatt, men hadde fri bar i bryllupet med eksen, og skal ha fri bar når jeg gifter meg med samboer. Uansett. Jeg opplevde at de aller fleste gjestene klarte å vurdere godt selv om de ble for fulle, og det ble heller ikke et fyllekalas. Det er et bryllup, ikke dans på lokalet. Helt ærlig synes jeg at det å være litt kjip og gnien er et godt argument jeg da men. For min del handler det om jeg vil at folk skal kose seg i bryllupet vårt, og jeg vet at mange koser seg med noe godt til middag eller kaffen. Jeg synes det er merkelig å be folk betale for dette, et selskap som brudeparet da inviterer til. For meg handler det om gjestfrihet. Hvis man ønsker å ha et helt alkoholfritt bryllup er jo det greit, men jeg er synes ingenting om å be gjester betale i eget bryllup. For meg er det veldig merkelig. Det er akkurat det jeg også tenker. Så når han sier at han ikke drikker, så svarte jeg faktisk "men dette handler jo ikke kun om deg. Vi er vertskap og vertskap står for drikke til gjestene sine. Det er ikke det samme med Farris og cola zero til god middag" 😅 Anonymkode: 40149...415 25
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #17 Skrevet 6. juli 2020 Bryllup uten alkohol er ganske kjipt. Det er endeløse samtaler med folk du ikke kjenner og ikke kommer til å møte igjen og kjedelige taler. Litt smøring må til. Anonymkode: 35899...0f8 30
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #18 Skrevet 6. juli 2020 Gjestene må får lov til å kose seg også. Det er jo ingen som MÅ drikke, også kan dere kanskje sørge for at folk ikke blir heeelt dritings om det er fare for det. Anonymkode: 29d5a...333 8
SPOCA Skrevet 6. juli 2020 #19 Skrevet 6. juli 2020 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er akkurat det jeg også tenker. Så når han sier at han ikke drikker, så svarte jeg faktisk "men dette handler jo ikke kun om deg. Vi er vertskap og vertskap står for drikke til gjestene sine. Det er ikke det samme med Farris og cola zero til god middag" 😅 Anonymkode: 40149...415 Ja, det handler om å tenke på andre enn seg selv. Hadde begrunnelsen vært "Onkel Kåre og Tante Randi er begge alkoholikere og vi vil unngå alkohol helt" hadde jeg forstått det, men begrunnelsen om å ikke sponse andres fyllekalas er rar for min del. Med mindre man har særdeles rølpete familie/omgangskrets så klarer jo de fleste å begrense seg noe. Skal sies, min bestemor ble relativt full, men det var én person, og alle synes det er morsomt. Det kommer an på folk, for å si det sånn. Jeg foretrekker Pepsi Max til middagen, men jeg skjønner jo at mange ikke vil ha det. De må få kose seg. Jeg er takknemlig bare noen gidder å komme, jeg mener: bryllup er hyggelig, men kan nok bli fryktelig kjedelig for gjestene om det ikke er noe kos (god mat og drikke). Endret 6. juli 2020 av SPOCA 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #20 Skrevet 6. juli 2020 2 minutter siden, DMS skrev: De må no tilby noko drikke til maten, i vertfall. Kvifor vil ikkje han? Kostnaden? Då sparar de inn på eit anna område, tenker eg. Blomster t.d. kan ein kutte utan at det merkast, kanskje noko å spare på klesbudsjettet? Han vil ikke fordi han ikke ønsker fyll. Jeg prøver å si at det ikke handler om fyll, men at vi er vertskap og at vertskap står for alkohol, drikke, mat etc. Det står jo litt om kostnadene, men det er mest dette med fyll. At han ikke ønsker å sponse andres fyll. Så han ønsker å stå for brus, mineralvann etc, men ikke alkohol. Jeg som brud ønsker jo å drikke alkohol, danse og kose meg. Uten at gjestene må betale for dette. Anonymkode: 40149...415 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå