Gå til innhold

Psykologen min er dobbeltmoralsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 7/5/2020 at 7:28 PM, AnonymBruker said:

Det der er egentlig en ganske stygg ting å si til noen som sliter med selvfølelsen.

Anonymkode: 8515b...8d5

Hvorfor er det stygt? Dama er psykologen hennes, ikke bestevenninna. Hun er utdannet og betalt for å si de riktige tingene som skal få pasientene til å føle seg bedre.

Hvis en lege røyker, så betyr ikke det at han anbefaler pasientene sine å røyke.. Han kan fortsatt være en flink lege. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere overvurderer psykologer. De har like mange problemer og er like usikkre som alle andre. De er ikke noen overmennesker selv om de har studert psykologi. 

Anonymkode: 9408f...12a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2020 den 17.03, AnonymBruker skrev:

Jeg er overvektige selv og jobber med pasienter som har spiseforstyrrelser. Er det også  et problem?

Anonymkode: 9408f...12a

Det er jo ikke det samme. 

Anonymkode: 333ed...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - jeg kjenner utrolig mange psykologer som ikke lever som de prater - for å si det sånn. Drikker for mye - griner i fylla, er utro, ligger med menn for bekreftelse etc.  Men det er klart, det kommer ikke like godt fram i terapirommet som hun som sitter der som et polert glansbilde. 

Kjenner og en prest som har mista gudstroa - men som liker å jobbe som prest - så han står der å preker om ting han ikke tror på. 

Du får finne ut av du vil konfrontere henne med dette, på en fin måte. Det kan gi en god samtale. Du kan be om å få bytte psykolog. Eller du kan innse at psykologer ikke er perfekte, og at du kan fortsette å jobbe med deg selv og dine problemer. At hun har fiksa på ting betyr faktisk ikke at hun er usikker på seg selv, eller sliter med dårlig selvbilde. Det er det du som gjør - og problemene sitter på innsiden og ikke utsiden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, MollyJones skrev:

Hehe - jeg kjenner utrolig mange psykologer som ikke lever som de prater - for å si det sånn. Drikker for mye - griner i fylla, er utro, ligger med menn for bekreftelse etc.  Men det er klart, det kommer ikke like godt fram i terapirommet som hun som sitter der som et polert glansbilde. 

Kjenner og en prest som har mista gudstroa - men som liker å jobbe som prest - så han står der å preker om ting han ikke tror på. 

Du får finne ut av du vil konfrontere henne med dette, på en fin måte. Det kan gi en god samtale. Du kan be om å få bytte psykolog. Eller du kan innse at psykologer ikke er perfekte, og at du kan fortsette å jobbe med deg selv og dine problemer. At hun har fiksa på ting betyr faktisk ikke at hun er usikker på seg selv, eller sliter med dårlig selvbilde. Det er det du som gjør - og problemene sitter på innsiden og ikke utsiden. 

Selvfølgelig er de som alle andre. Men greia er at på jobb skal du være nøytral. Og det er forskjell på det du kan gjøre noe med og ikke gjøre noe med. En skal kle seg nøytralt og sminke seg nøytralt. Ellers kan det skape «støy» i terapien. En svært viktig ting er å skape en god allianse med pasienten. Når man skal jobbe med selvfølelsen og psykologen selv har andenebb og botox, ja, da skjønner jeg godt at nøytraliteten, troverdigheten og alliansen blir forstyrret. Jeg hadde funnet meg en annen psykolog. 

Anonymkode: 333ed...218

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at psykologer er erfaringskonsulenter, som har tatt utdanning. Har gått en del til psykolog og har ofte følt at mange har såpass mange issues selv at det blir som å snakke med en medpasient. 
Jeg delte rom med en psykolog på en gruppetur utenlands. Hun var ekstremt opptatt av kropp og å kle seg riktig og se fresh ut  for å fremstå profesjonell i møte med pasientene.  Hun omtalte det som å kle seg uniformert

Hvis psykologen blir for opptatt av dette så blir det fort en stor avstand mellom pasient og terapeut. Jeg vil ikke ha en modell som behandler.  Ingenting galt med T-skjorte og hestehale  for min del. Det viktigste er at terapeuten er trygg på seg selv. 
 

 

Anonymkode: 6b0be...639

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stusser litt på fokuset hennes. Hun jobber sikkert med andre taktikker også, men vil det egentlig være til hjelp å høre at man er fin som man er, at man må elske seg selv slik naturen har laget en? Uavhengig av hvordan hun selv ser ut. Jeg kan ikke forstå at å formane slike ting hjelper. Det må være ekvivalenten til "men du kan jo bare prøve å være litt glad" til en som er deprimert. Lav selvtillit/selvfølelse kommer jo av helt andre årsaker enn det faktiske utseendet en har..

Jeg lurer også på om du har spurt deg selv om ikke du fokuserer på hennes utseende for å slippe å fokusere på terapien og jobben du må gjøre. At det blir en unngåelsesstrategi, en unnskyldning. Det er veldig fort gjort å oppføre seg sånn, det er ikke alltid bevisst :)

Anonymkode: 56adb...b05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du sikker på det da? Jeg har blitt beskyldt for silikon, botox og flytting av kinnbein. Ingenting stemmer... hvordan kan du se at hun har operert nesen smalere...? Vet du hvordan hun ev så ut før alle disse operasjonene du mener hun har tatt? Noen ser faktisk slik ut.. plager det deg så bør du faktisk bytte psykolog til noen som oppfyller dine krav utseendemessig da..

Anonymkode: beca7...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologer er også bare mennesker. Jeg er litt enig med deg:  På lik linje med at jeg ikke ville vært komfortabel med en frisør som selv er stygg på håret eller en tannlege med råtne tenner. 

Men.. jeg beklaget meg til psykiater om at jeg syntes jeg veide mye, og hun sa at hun kunne se at jeg var overvektig. All ære til henne for å kalle en spade for en spade, for det er nok av de som sier at neida, du er fin som du er, men ikke mener det. Men..  Man går ikke til psykiatriatrisk behandling for å smøre oppunder livsløgnene sine, -det har man venner og familie til. Året etter hadde vekten gått mye ned og hun bemerket at jeg veide for lite. Hvilket var tilfelle. Men jeg var nær ved å komme med en kommentar, for selv veier hun veldig lite, for lite på bmi skalaen hvertfall, så hvorfor skulle hun kunne bemerke det?  Men.. sånn kan det ikke være. Har hun nå mistet retten til å si noe? Man må kunne si hvordan ting burde være, og når det gjelder bmi bør den være noenlunde normal for å ha best mulig helsemessige fordeler. Det er det som bør formidles og opplyses. Hva som er pent er individuelt, men hva som er sunt er noe annet. Det er så tabu å si, men sånn er det: den beste helsen har man om man har normal bmi. Forøvrig er jeg sikker på at hun er slik fra naturens side. 

Jeg tror heller ikke fastlegen gjør absolutt alt riktig i livet sitt. For har han mistet retten til det når han bruker dagen lang på å gi alle slags råd? Kanskje sier han at avhengighet er noe man må slutte med og at han selv driver yoga, mens han egentlig tilbringer kveldene med tv og vin....? 

 

 

Anonymkode: b1718...890

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er da ikke dobbeltmoralsk bare fordi du er dømmende?

Man er da ikke usikker på seg selv eller misfornøyd bare fordi man tar egne valg over egen kropp. Jeg hater ikke hårfargen min selvom jeg farger håret - jeg bare liker hvordan det ser ut med farge.

Ikke ilegg andre genskaper de ikke har, det er en farlig egenskap det. Dersom man antar at andre har det sånn og sånn pga utseende, så burde man jobbe med seg selv (som du gjør), for da har man nok å jobbe med der

Anonymkode: 06bd9...a3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje sier han at avhengighet er noe man må slutte med og at han selv driver yoga, mens han egentlig tilbringer kveldene med tv og vin....? 

Forskjellen er jo at det vet man ikke. Og det spiller ingen rolle om han drikker vin foran tv-en, så lenge han er nøytral og proff i jobben sin. 

Anonymkode: 333ed...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er jo at det vet man ikke. Og det spiller ingen rolle om han drikker vin foran tv-en, så lenge han er nøytral og proff i jobben sin. 

Anonymkode: 333ed...218

Da gjelder vel det for ts sitt tilfelle også? 

Anonymkode: b1718...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da gjelder vel det for ts sitt tilfelle også? 

Anonymkode: b1718...890

 Nei. Et aktivt og SYNLIG valg om andenebb er ikke det nei. Igjen: nøytralitet!

Anonymkode: 333ed...218

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 Nei. Et aktivt og SYNLIG valg om andenebb er ikke det nei. Igjen: nøytralitet!

Anonymkode: 333ed...218

Utseende vilaldri være nøytralt, dømmende kjipe folk som har det kjipt med seg slev vil alltid prosjektere og dømme på et eller annet de finner "Feil" med andre.

Man er hos psykolo fordi man trenger hjelp mentalt, altså kunnskapen/utdannelsen til behandler. Hva de velger å gjøre med egen kropp er ikke relevant.

Anonymkode: 06bd9...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Utseende vilaldri være nøytralt, dømmende kjipe folk som har det kjipt med seg slev vil alltid prosjektere og dømme på et eller annet de finner "Feil" med andre.

Man er hos psykolo fordi man trenger hjelp mentalt, altså kunnskapen/utdannelsen til behandler. Hva de velger å gjøre med egen kropp er ikke relevant.

Anonymkode: 06bd9...a3b

Jo i noen grad er det faktisk det. 

Anonymkode: 333ed...218

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er jo at det vet man ikke. Og det spiller ingen rolle om han drikker vin foran tv-en, så lenge han er nøytral og proff i jobben sin. 

Anonymkode: 333ed...218

Man kan være nøytral og proff, men det skinner ofte igjennom om man selv ikke står for det man sier.  

Hvordan kan en psykolog hjelpe en ensom person som sliter med å få venner hvis psykologen har problemer med det selv? hjelper det å vise til det man har lært i psykologien? Det kan pasienten lese seg opp til selv.  Kanskje løsningen er å være ydmyk og si at det er vanskelig og at det er mange som sliter med det?

Anonymkode: 6b0be...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan være nøytral og proff, men det skinner ofte igjennom om man selv ikke står for det man sier.  

Hvordan kan en psykolog hjelpe en ensom person som sliter med å få venner hvis psykologen har problemer med det selv? hjelper det å vise til det man har lært i psykologien? Det kan pasienten lese seg opp til selv.  Kanskje løsningen er å være ydmyk og si at det er vanskelig og at det er mange som sliter med det?

Anonymkode: 6b0be...639

Problemet er at du ilegger andre egenskaper her. Det er forskjell på å ha et problem (som ts sier hun har) og det å ikke ha det, men ta andre valg ang egen kropp (som kanskje psykologen har gjort).

Og forskjell på å ikke få venner, og det å ikke ønske mange venner f.eks.

Ts vet jo ingen ting om psykologen sin, og slik skal det være. Alle er mennesker som bestemmer over egen kropp, og jobb er jobb. Man skal ikke måtte la det gåe håret gro, ikke ha regulering, ikke pynte seg eller fikse på noe kun pga dømmende pasienter. Man kan fint elske seg selv og ha selvtillitt selv om man gjør ting med kroppen. Jeg farger som sagt håret, det betyr ikke at jeg hater den originale fargen min - kun at jeg syntes den fargen jeg har nå er fin. Har også tatovering, det betyr ikke at jeg hater huden min

Anonymkode: 06bd9...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syvende og sist er det én ting som betyr noe: at ts opplever dette som forstyrrende for god allianse og terapi. Jeg ser derfor ingen problemer med at ts da finner seg en annen psykolog hvor dette fungerer bedre. Evt ta det opp og se om det kan komme noe fruktbart ut av det, men det ser det ikke ut som ts tør. 

Anonymkode: 333ed...218

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er du sikker på det da? Jeg har blitt beskyldt for silikon, botox og flytting av kinnbein. Ingenting stemmer... hvordan kan du se at hun har operert nesen smalere...? Vet du hvordan hun ev så ut før alle disse operasjonene du mener hun har tatt? Noen ser faktisk slik ut.. plager det deg så bør du faktisk bytte psykolog til noen som oppfyller dine krav utseendemessig da..

Anonymkode: beca7...eba

Saken er vel at når hun ser ut som hun gjør, så blir jeg usikker og hun får meg til å føle meg som en grå mus. 

 Jeg ser at hun har restylane i leppene og også at hun har fylt opp kinnene sine,for hun har det litt sånn karakteristiske runde fjeset med høye kinnben, som mange voksne damer får etter at de har fylt opp kinnene. 

Da jeg begynte i terapi så lurte jeg på hvilken type dame hun var, så jeg fant henne på Facebook for å finne ut om hun var singel/ i forhold/hadde barn/om hun var en sporty type eller om hun var en bokorm.(hs jeg er en stoker😀

En del av bildene på fb viste henne for 10 år siden med en bredere nese og rynker i pannen med synlige linjer mellom nese/munn. 

Ts

Anonymkode: 5a3cd...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig for deg hvordan psykologen din ser ut? Det er et godt råd hun gir, uansett om hun selv klarer å følge det eller ikke. 

Anonymkode: 11c47...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...