Gå til innhold

Psykologen min er dobbeltmoralsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å gå til psykolog blant annet fordi jeg sliter med veldig lavt selvbilde og selvtillit, etter en del vonde ting som har skjedd i livet mitt de siste årene. 

Hele livet mitt har jeg vært ganske fornøyd med utseendet mitt og ansiktet ,men det siste året ser jeg bare feil og mangler og skammer meg over meg selv. 

Det som er litt absurd er at psykologen min er en dame i begynnelsen av tredveårene, som er veldig tilspjåket.

Hun har andenebb og jeg ser hun har operert nesen smalere. Hun har nok tatt litt botox og muligens fylt opp kinnbena med fillers. 

Psykologen forteller meg hvordan jeg skal elske meg selv, og lære å se på mine påståtte feil og mangler utseendemessig, som positive erfaringer gjennom livet.

Det å få linjer i ansiktet, tynnere hår og div er helt naturlig og at man ikke skal klusse med naturen. 

Litt vanskelig å tro på hva hun forteller meg, når hun ser ut som en influenserbabe.. har veldig lyst å si til henne at det er litt dobbeltmoralsk å fortelle meg sånt vissvass når hun ser ut som Barbie Girl. 

Anonymkode: 5a3cd...f53

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner deg godt. Kjenner til en psykolog med andenebb som holder på å sprekke. Ikke en jeg hadde klart å gå til om jeg skulle jobbe med selvfølelsen. 

Anonymkode: 333ed...218

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Men det kan du jo godt si? Kan hende det blir en fin samtale om du både er høflig og skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lama_Drama skrev:

Men det kan du jo godt si? Kan hende det blir en fin samtale om du både er høflig og skikkelig.

Tør ikke😬

Ts

Anonymkode: 5a3cd...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selvom hun ikke klarer å like seg selv for den hun er, betyr det jo ikke at du ikke kan det, selvom jeg så klart skjønner problemstillingen din 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hun liker å fikse på utseende ditt har hun ikke dårlig selvbilde og er misfornøyd med seg selv. 

Umiddelbart vil jeg ikke si at det er dobbeltmoralsk. Hun skal uansett hjelpe deg, uavhengig av hva hun har av usikkerheter

Anonymkode: e4bbf...3a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En fremstår ikke som nøytral selv hvis man ser ut som en kunstig instababe og sier til pasienten sin at man skal elske seg selv som man er. Det er jo faktisk helt på trynet. 

Anonymkode: 333ed...218

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns veldig mange i helsevesenet har fikset på det ene og andre og mange ducklips og store blafrende vipper rundt om. Spesielt på legekontor. De har vel sine kontakter i bransjen tenker jeg. Jeg personlig syns det virker lite tillitsvekkende. Og ja, alle ser at man har fylt i leppa, umulig å ikke se i disse SoMe tider.

Anonymkode: 854f1...23a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk du kan si noe om det. Ikke på en frekk og nedlatende måte, men så lenge dette er tema blir det jo en stor elefant i rommet som tar alt fokus. Og da må dere snakke om det. Det er kjempeviktig for relasjonen at den blir troverdig. Ikke det at hun skal måtte forsvare seg eller forklare, men hun må være klar over hvilken effekt dette har på deg når dere snakker om akkurat dette temaet. For andre personer/ tema trenger det jo ikke ha noe å si i det hele tatt. Men kanskje dere ikke er den beste matchen.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da likegyldig for deg hvorvidt hun synes bra om seg selv eller ikke. Du må forstå at psykologen gjør en jobb, hun sier ikke det hun sier til deg fordi det kommer fra henne selv, men fordi det er de riktige tingene å si for en som har de problemene du har. Hun trenger ikke engang mene det hun sier, hun driver behandling, hun er ikke en "snill og godhjerta" dame som bare kommer på det rette å si.

Anonymkode: 6cb5e...222

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvorvidt du opplever dette som direkte vanskelig i forhold til det du jobber med. 
 

Skulle du oppleve at kjemien ikke stemmer, har du lov til å bytte psykolog. Det er helt normalt. 
 

Jeg hadde ei jeg virkelig ikke følte kjemi med. Da jeg byttet, ble det en ny og positiv opplevelse. Hadde jeg fortsatt hos samme person, hadde jeg ikke fått noe ut av timene. 
 

Dette tar legen på alvor, og bytter hvis du skulle føle behov for det.

Anonymkode: 4b400...621

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En psykolog er avhengig av å skape tillit og troverdighet i terapirommet. Det klarer hun ikke, hvis hun selv slår budskapet sitt ihjel.

Hun forteller jo med hele seg at utseendet betyr enormt mye og at hun selv ikke er fornøyd med sitt naturlige utseende. Hvordan skal hun klare å vise et usikkert menneske det motsatte? 

Jeg synes du skal si det på en fin måte, Ts. Si at du kan se at hun har tatt kosmetisk behandling og at du synes det er vanskelig å tro på det hun sier om å godta seg selv som man er, når hun selv kanskje ikke gjør det. 

I noen tilfeller tror jeg det er viktigere å gjøre forandringer enn å arbeide i tiår med å godta seg selv. Er det noe du kan forandre på for å føle deg bedre? Trim? Fine klær? Sminke eller selvbruningskrem hvis du er en kvinne? Hudpleie? Ny frisyre?

Anonymkode: 07749...f56

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok selv en kosmetisk operasjon og har aldri angret en dag. Jeg kunne brukt tyve år i terapi på å godta at jeg var blitt vansiret. Jeg valgte heller å betale 15 000 på en operasjon.

Anonymkode: 07749...f56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

En psykolog er avhengig av å skape tillit og troverdighet i terapirommet. Det klarer hun ikke, hvis hun selv slår budskapet sitt ihjel.

Hun forteller jo med hele seg at utseendet betyr enormt mye og at hun selv ikke er fornøyd med sitt naturlige utseende. Hvordan skal hun klare å vise et usikkert menneske det motsatte? 

Jeg synes du skal si det på en fin måte, Ts. Si at du kan se at hun har tatt kosmetisk behandling og at du synes det er vanskelig å tro på det hun sier om å godta seg selv som man er, når hun selv kanskje ikke gjør det. 

I noen tilfeller tror jeg det er viktigere å gjøre forandringer enn å arbeide i tiår med å godta seg selv. Er det noe du kan forandre på for å føle deg bedre? Trim? Fine klær? Sminke eller selvbruningskrem hvis du er en kvinne? Hudpleie? Ny frisyre?

Anonymkode: 07749...f56

Husk at psykologen er der for å veilede deg og hjelpe deg til å se deg selv. Hva hun har på seg eller er opptatt av av eget utseende er irrelevant. 
Samtidig skjønner jeg dilemmaet ditt.. 

Anonymkode: 4c843...ddd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, psykologen din er ikke dobbeltmoralsk, det er du som ikke klarer å skille mellom henne som privatperson og henne som profesjonell! Som privatperson har hun tatt visse behandlinger, det har ingenting med hennes yrkesutøvelse eller din terapi å gjøre. Og av den grunn har du ingenting med å påpeke det du ser. 

Anonymkode: c5ff3...a55

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Det er da likegyldig for deg hvorvidt hun synes bra om seg selv eller ikke. Du må forstå at psykologen gjør en jobb, hun sier ikke det hun sier til deg fordi det kommer fra henne selv, men fordi det er de riktige tingene å si for en som har de problemene du har. Hun trenger ikke engang mene det hun sier, hun driver behandling, hun er ikke en "snill og godhjerta" dame som bare kommer på det rette å si.

Anonymkode: 6cb5e...222

Det der er egentlig en ganske stygg ting å si til noen som sliter med selvfølelsen.

Anonymkode: 8515b...8d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men det som er litt komisk er at de som fikser på leppa og tar fillers tror at det er usynlig. Husker jeg var med en venninne som skulle til en kosmetisk sykepleier. Hun (sykepleier) var sånn 48 år og hadde store fylte lepper og mye botox. Det var mye snakk om at hun ikke så ut som 48 år mellom de to. Men for meg kunne hun vært alt fra 30-55 år, umulig å si. Man ser kanskje helt glatt ut og fylt ut både her og der, men ser ikke nødvendigvis ung ut. Ser bare botox og fillers ut.

Anonymkode: 854f1...23a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, psykologen din er ikke dobbeltmoralsk, det er du som ikke klarer å skille mellom henne som privatperson og henne som profesjonell! Som privatperson har hun tatt visse behandlinger, det har ingenting med hennes yrkesutøvelse eller din terapi å gjøre. Og av den grunn har du ingenting med å påpeke det du ser. 

Anonymkode: c5ff3...a55

Jeg er ikke enig med deg. En psykolog som selv har fikset på sitt utseende så mye som hun har, bør ikke da ha pasienter som går til behandling for lavt selvbilde/ selvtillit og som ikke liker sitt eget utseende. 

Hun forteller meg at det å fikse på utseendet ikke hjelper på noen ting.

Når jeg da sitter og ser inn i et rynkefritt utseende med svulmende lepper, hamster kinnben, smal operert nese og muligens silikonbryster, så er det ikke noe troverdig! 

Ts

Anonymkode: 5a3cd...f53

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig med deg. En psykolog som selv har fikset på sitt utseende så mye som hun har, bør ikke da ha pasienter som går til behandling for lavt selvbilde/ selvtillit og som ikke liker sitt eget utseende. 

Hun forteller meg at det å fikse på utseendet ikke hjelper på noen ting.

Når jeg da sitter og ser inn i et rynkefritt utseende med svulmende lepper, hamster kinnben, smal operert nese og muligens silikonbryster, så er det ikke noe troverdig! 

Ts

Anonymkode: 5a3cd...f53

Men hun tror sikkert at hun ser naturlig ut og at du ikke ser det. Det er jo faktisk det mange tror.

Anonymkode: 854f1...23a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier du det. "Du sier man skal være fornøyd med det man har, men hva tebjer du om operasjoner?"

Anonymkode: 61c71...029

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...