Gå til innhold

Krim for den som vanligvis ikke liker sjangeren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes lange "rettssalsrapporter" og detaljerte beskrivelser av politietterforskning fort blir kjedelig :sjenert: Men jeg liker psykologisk spenning, kanskje bøker som heller går i kategorien mysterie eller thriller enn ren krim... Kunne godt tenke meg å prøve noen slike for variasjonens skyld. Har du noen å anbefale? 

Anonymkode: b83ee...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes Piken på Toget og Gone Girl var spennende thrillere. Leste begge på engelsk, så vet ikke hva Gone Girl heter på norsk. 
 

Og de to bøkene til B.A Paris (husker ikke titlene nå) likte jeg godt. Disse er veldig lettleste. 
 

Alle disse er psykologiske thrillere. 
 

NB Piken på toget er laget til film også. Den synes jeg ikke var spennende i det hele tatt, så hvis du har sett filmen så kan ikke den sammenlignes med boken. 

Endret av Mynona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei sju dørene av Agnes Ravatn er ordentlig litteratur forkledd som krim, eller krim forkledd som ordentlig litteratur. Det er ikke en thriller, men mer av et mysterium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mynona said:

Jeg synes Piken på Toget og Gone Girl var spennende thrillere. Leste begge på engelsk, så vet ikke hva Gone Girl heter på norsk. 
 

Og de to bøkene til B.A Paris (husker ikke titlene nå) likte jeg godt. Disse er veldig lettleste. 
 

Alle disse er psykologiske thrillere. 
 

NB Piken på toget er laget til film også. Den synes jeg ikke var spennende i det hele tatt, så hvis du har sett filmen så kan ikke den sammenlignes med boken. 

Gone Girl er det også laget film av. Ligger på Netflix :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte godt The Silent Patient og The Woman in the Window. Er heller ikke glad i krimsjangeren, men thrillere kan være veldig underholdende hvis det er gjort rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Stueloff skrev:

Gone Girl er det også laget film av. Ligger på Netflix :)

Er den på Netflix?! YAY! Den har jeg lett etter lenge uten å finne den på noe jeg abonnerer på. Den skal jeg se i morgen! TAKK!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Mynona said:

Er den på Netflix?! YAY! Den har jeg lett etter lenge uten å finne den på noe jeg abonnerer på. Den skal jeg se i morgen! TAKK!

Bare hyggelig! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første bøkene til Lars Kepler. 
Og En femte årstid og Døden ved vann av Torkil Damhaug. 
Shutter Island av Dennis LeHane. 
De fleste bøkene til Minette Walters, for eksempel Olive tok en øks. 

Jeg likte verken gone girl eller piken på toget. 

Anonymkode: d02a4...374

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer også for Lars Kepler, men begynn på bok 3!

Anonymkode: 86c36...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myttings Svøm med dem som drukner er en slags blanding av slektssaga og mysterium. Skal du ha det veldig lett kan du jo sjekke ut De syv søstre av Lucinda Riley. Av vanlig krim liker jeg Yrsa Sigurdardóttir, Johan Theorin og Kepler. Dan Brown (de første bøkene i hvert fall) og Elisabeth George er også bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stemmer også for Lars Kepler, men begynn på bok 3!

Anonymkode: 86c36...489

Da får du jo ikke med historien bak Joona Linna og Walter Jurek. Dessuten er bok en kjempebra. Det viktigste er å styre unna den utrolig merkelige boka de (Kepler) ga ut i 2015. 

Anonymkode: d02a4...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De første bøkene til Lars Kepler. 

Anonymkode: d02a4...374

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stemmer også for Lars Kepler, men begynn på bok 3!

Anonymkode: 86c36...489

Haha! Lars Kepler er jo helt elendig, og det sier jeg som liker krim!

Anonymkode: 3d1b9...3cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Catalina Culès skrev:

Bøkene til Nicci French , S.J Bolton og Johan Theorin er veldig bra.

Helt enig om Theorin. Overnaturlige fenomener og ganske annerledes enn vanlig krim. Du kan også forsøke Stefan Spjut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Haha! Lars Kepler er jo helt elendig, og det sier jeg som liker krim!

Anonymkode: 3d1b9...3cf

Ja, men så les krim, da. I likhet med Ts er jeg ikke så veldig begeistret for krim, men liker psykologisk spenning og thrillere (gjerne også grøss). Kepler er i kategorien. 

Hva man liker er jo ellers subjektivt, det betyr ikke at det er elendig. 

Anonymkode: d02a4...374

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De som fortjener det av Peter Swanson. Full av overraskelser, leste den på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men så les krim, da. I likhet med Ts er jeg ikke så veldig begeistret for krim, men liker psykologisk spenning og thrillere (gjerne også grøss). Kepler er i kategorien. 

Hva man liker er jo ellers subjektivt, det betyr ikke at det er elendig. 

Anonymkode: d02a4...374

Hypnotisøren var virkelig elendig. Sandmannen var ok.

Anonymkode: 3d1b9...3cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Sue Graftons alfabetserie (forutsetter at du synes detektivromaner er OK) , ellers er jeg enig at Elisabeth Georges bøker er gode. Av norsk kan du prøve Idar Linds "Hotell Tordenskjold" (forutsetter at du gidder lese nynorsk). Gwen Hunters "De forsvunne" er også god. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...