Gå til innhold

kålrot


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trodde kålrot skal kokes like lenge som potet. Men føler at det er hard skall på hele kålroten selv om den er kuttet opp i terninger. 

Hva gjør jeg galt? ja, det har skjedd ved flere tilfeller nå, så nå trenger jeg svar fra noen som kan dette. 

Anonymkode: 68592...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du skrellet den, da? (Dumt spørsmål...)

 Forøvrig er kålrot veldig hard og kompakt.  Bare å prøve lenger koketid neste gang, og prøvestikke underveis.  ☺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det var dumt spørsmål. Selvsagt har jeg skrellet den. Men de 20 minuttene pluss alle minuttene den får godt gjøre seg i varm kjøttsuppe har visst seg at det ikke hjelper. Jeg har tenkt tanken må jeg kutte enda dypere i kålroten? Det er iallfall ikke behagelig opplevelse å spise, ja, jeg vil nesten kalle det rå kålrot uten at blitt myk i det hele tatt. 

Anonymkode: 68592...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, det var dumt spørsmål. Selvsagt har jeg skrellet den. Men de 20 minuttene pluss alle minuttene den får godt gjøre seg i varm kjøttsuppe har visst seg at det ikke hjelper. Jeg har tenkt tanken må jeg kutte enda dypere i kålroten? Det er iallfall ikke behagelig opplevelse å spise, ja, jeg vil nesten kalle det rå kålrot uten at blitt myk i det hele tatt. 

Anonymkode: 68592...a18

Jaja.   Er den fortsatt hard har du jo ikke kokt den lenge nok.  Det er vel forståelig? Eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Whistler skrev:

Kålrot trenger minst like lang koketid som gulrot.

 

Og gjerne lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Whistler skrev:

Kålrot trenger minst like lang koketid som gulrot.

 

trenger gulrot lengre koketid enn potet? det er iallfall ikke mitt inntrykk. 

Hvor lenge koketid trenger kålrot?

Anonymkode: 68592...a18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Jaja.   Er den fortsatt hard har du jo ikke kokt den lenge nok.  Det er vel forståelig? Eller?

det er frekk måte å besvare det uten å kunne gi nøyaktig svar. 

Anonymkode: 68592...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjærer du de i små nok terninger så går det jo fort? Hvor store biter har du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er frekk måte å besvare det uten å kunne gi nøyaktig svar. 

Anonymkode: 68592...a18

Nøyaktig svar ga jeg....  kok lenge nok!   Om du syns det var frekt sier det mer om deg enn meg.  

Beklager at jeg faktisk ga råd.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager lapskaus koker jeg kålrabien 10 minutter før jeg har i gulrot, og så venter jeg 10 minutter til før jeg tilsetter potet i kokevannet.  Når alle bitene er like store blir det perfekt.  :)

Anonymkode: ce5cc...135

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende du har vært uheldig med kvaliteten på kålrabien, og fått et eksemplar som er treen. Det kan skyldes for lite tilgang på vann og nitrogen under veksten, såvidt jeg vet, evt at planten har gått i stokk. Og da hjelper det ikke hvor lenge man koker.

Anonymkode: 619dc...d52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg lager lapskaus koker jeg kålrabien 10 minutter før jeg har i gulrot, og så venter jeg 10 minutter til før jeg tilsetter potet i kokevannet.  Når alle bitene er like store blir det perfekt.  :)

Anonymkode: ce5cc...135

Nettopp.  Den trenger lang koketid.  Avhengig av hvor mye bitemotstand man ønsker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

trenger gulrot lengre koketid enn potet? det er iallfall ikke mitt inntrykk. 

Hvor lenge koketid trenger kålrot?

Anonymkode: 68592...a18

Jo.  Gulrot er hardere en potet...lenger koketid. Men avhengig av hvor mør du vil ha den.

Minutter koketid kan ikke oppgis. Det tar den tiden det tar til du får den slik du vil ha den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg lager lapskaus koker jeg kålrabien 10 minutter før jeg har i gulrot, og så venter jeg 10 minutter til før jeg tilsetter potet i kokevannet.  Når alle bitene er like store blir det perfekt.  :)

Anonymkode: ce5cc...135

ja, se det, det var det svaret jeg trengte. Takk, da vet jeg hvordan jeg skal håndtere det. 😊

Anonymkode: 68592...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Jo.  Gulrot er hardere en potet...lenger koketid. Men avhengig av hvor mør du vil ha den.

Minutter koketid kan ikke oppgis. Det tar den tiden det tar til du får den slik du vil ha den.

jeg er fortsatt ikke fornøyd med svarene dine. Du er for opptatt med å fortelle at jeg gjør feil, og er dårlig person. 

 

Men nå har jeg fått svaret jeg trengte fra andre her, dermed kan jeg håndtere kålroten på annen måte neste gang. 

Anonymkode: 68592...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde kålrot skal kokes like lenge som potet. Men føler at det er hard skall på hele kålroten selv om den er kuttet opp i terninger. 

Hva gjør jeg galt? ja, det har skjedd ved flere tilfeller nå, så nå trenger jeg svar fra noen som kan dette. 

Anonymkode: 68592...a18

Det spørs hvor store biter du deler opp kålroten i. Store biter = lang koketid. Kålroten må deles i mindre biter enn potet og gulrot, hvis alt hives i gryta samtidig. Hvor mange minutters koketid er et spørsmål om smak.

Anonymkode: ae430...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt kålrot nå. Vent til høsten. 

Anonymkode: 41857...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke valgt kålrot nå. Vent til høsten. 

Anonymkode: 41857...b30

Fordi?

Anonymkode: ae430...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrot skal skrelles før den kokes. Du må kjenner på den etterhvert om du får en kniv lett gjennom den, tar ca 15-20 min av og til lenger. Er den hard inni er den ikke kokt skikkelig.

Anonymkode: 165a8...621

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...