Gå til innhold

''Vi ønsker ikke empati. Vi ønsker handling.'' Hall Mufoncol


Drizzt

Anbefalte innlegg

Dette er desidert blant de mest hatefulle, rasistiske og fulle med usanne påstander innlegg jeg har lest i norsk media. Det er ganske oppsiktsvekkende at Aftenpostens redaksjon i det hele tatt slapp den gjennom sensursilen.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/8me7Vr/vi-oensker-ikke-empati-vi-oensker-handling-hall-mufoncol

Hvor skal jeg starte fra ... Nei, en av de få gangene jeg faktisk mangler ord. Men jammen så mange gode kommentarer under. 

Er covid-19 virkelig rasistisk fordi den rammer mange svarte i USA? Eller handler det litt mer om dårligere helse blant de svarte som gjør dem mer utsatt for sykdommer generelt? Kan et virus være rasistisk?

Forfatteren har angst av norsk politi. Det lukter importerte amerikanske tilstander og det settes feilaktig likhetstegn mellom amerikansk og norsk politi.

Forfatteren beskriver noe han kaller for ''hvite ubehag'', som egentlig er en kulturgreie for nordmenn som ikke er like åpne og utadvente som en rekke andre folkeslag. Dette har ingenting med ham og hans hudfarge å gjøre. Det opplever også hvite innvandrere og andre nordmenn, etniske nordmenn. 

Det sies omtrent rett ut at alle hvite er rasister og det er rasistisk å si det, til og med å mene det.

Fakta og statistikk i USA viser det motsatte av det forfatteren hevder. Det er offisielle tall som ligger på .gov sider som jeg også har lenket til før i diskusjoner om Floyd. 

Nei, det er så ufattelig mye som er feil og usant i denne teksten at jeg kommer til å bruke hele natta på å påpeke hver eneste av dem og det har jeg ikke lyst til å kaste bort tiden med.

 

Skikkelig feil valg av Aftenposten å publisere dette. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antirasisme virker dessverre i stor grad å ha gått fra et ideal om "fargeblindhet", der vi vi skal fokusere på mennesket og ikke hudfarge, til et ekstremt fokus på nettopp hudfarge. Antirasisme tar dermed ofte form av det vi ellers ville ansett som rasisme, nettopp ved å tillegge folk egenskaper og meninger basert på hudfarge. Det er veldig synd.

Ellers er jeg redd for at en slik uforsonlig tilnærming vil virke mot sin hensikt, og føre til mer splittelse. Om "alt" blir galt, og skal svartmales risikerer en at en det "hvite" rett og slett ikke gidder lenger, og føler det tryggest og enklest å holde seg blant "sine egne". I et land som går fra en veldig etnisk lik befolkning til å få en stor gruppe mennesker med ulik etnisitet er det farlig når en skaper konfliktlinjer mellom ny og gammel befolkning. Det farligste, tror jeg, er om den nye befolkningen støter fra seg den gamle, fordi om en så like uforsonlige og til tider irrasjonelle reaksjoner fra majoritetsbefolkningen ville det kunne blitt ordentlig stygt. Det må vi for alt i verden unngå. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe av det største tullballet jeg noen gang har lest. Det er så mye som er problematisk i denne teksten, at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. 

Det koker til slutt ned til at jeg tenker fyren er en meget rasistisk mann. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så ble denne teksten et stort 'hva???'. Opplever at kronikkforfatteren har et alvorlig holdningsproblem. Idioti kommer i alle farger, kjønn og form. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...