Gå til innhold

Anmeldt forhold er henlagt. Hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det gjelder familievold. Den er henlagt pga bevisetsstilling, noe som var forventet. Det betyr at de har mistanke mot gjerningspersonen, men at bevisene ikke er sterke nok til retten.

Vi skal klage til påtalemyndighetene. Men hva skjer hvis det og blir henlagt? Kan jeg da klage på den igjen, og den da kommer til retten? 
 

(Info; jeg spør her for advokaten er på ferie denne uken)

Anonymkode: 77bd8...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du kan klage igjen nei, hvis du ikke får medhold i den første klagen.

Anonymkode: 4d65c...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at det kommer på rullebladet til personen. Dokumenter med bilder/lyd og anmeld igjen. 

Anonymkode: 6a860...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det kan klages så høyt som til Riksadvokaten, men hvis det da ikke tas ut tiltale er det ikke noe mer å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ganske sikker på at det kommer på rullebladet til personen. Dokumenter med bilder/lyd og anmeld igjen. 

Anonymkode: 6a860...0ea

Selvfølgelig kommer ikke en henlagt sak på rullebladet.

Anonymkode: 56888...48f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kommer ikke en henlagt sak på rullebladet.

Anonymkode: 56888...48f

Jo hvis de har sonet eller blitt bøtelagt for henleggelsen. 

Anonymkode: 66eb8...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kommer ikke en henlagt sak på rullebladet.

Anonymkode: 56888...48f

Men det kommer på uttømmende vandelsattest.  
 

TS, hvis ikke bevisene kommer til å holde i retten, blir gjerningsmannen frikjent. Ville du klart å forsone deg med det? At han gikk rundt og sa at han var frikjent, og at du var en løgner? 
 

Politiet henlegger ikke fordi de er late. 

Anonymkode: bfcb8...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo hvis de har sonet eller blitt bøtelagt for henleggelsen. 

Anonymkode: 66eb8...6a1

Hallo. Om de blir dømt eller ilagt bot så er jo ikke saken henlagt. Henleggelse betyr at saken avsluttes uten straffereaksjon. 

Anonymkode: 0ff77...530

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo hvis de har sonet eller blitt bøtelagt for henleggelsen. 

Anonymkode: 66eb8...6a1

Det er ingen som soner eller blir bøtelagt når en sak er henlagt, vet du hva henlagt betyr?.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det kommer på uttømmende vandelsattest.  
 

TS, hvis ikke bevisene kommer til å holde i retten, blir gjerningsmannen frikjent. Ville du klart å forsone deg med det? At han gikk rundt og sa at han var frikjent, og at du var en løgner? 
 

Politiet henlegger ikke fordi de er late. 

Anonymkode: bfcb8...cec

Nei en henlagt sak kommer ikke på rullebladet og heller ikke på en uttømmende vandelsattest.

"En utvidet politiattest viser straffesaker som ikke er avgjort av politiet eller en domstol. Det vil si at disse skal med på attesten: siktelser, tiltaler og forelegg, og dommer som ikke er rettskraftig avgjort.

Anmeldelser og henlagte saker kommer ikke med i en politiattest."

https://www.politiet.no/tjenester/politiattest/opplysninger-i-politiattesten/#undefined

Anonymkode: 6ab41...b18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det kommer på uttømmende vandelsattest.  

Anonymkode: bfcb8...cec

Feil. Kun straff og reaksjoner kommer på uttømmende vandelsattest. Ikke henlagte saker.

Anonymkode: 0ff77...530

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo hvis de har sonet eller blitt bøtelagt for henleggelsen. 

Anonymkode: 66eb8...6a1

 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det kommer på uttømmende vandelsattest.  
 

TS, hvis ikke bevisene kommer til å holde i retten, blir gjerningsmannen frikjent. Ville du klart å forsone deg med det? At han gikk rundt og sa at han var frikjent, og at du var en løgner? 
 

Politiet henlegger ikke fordi de er late. 

Anonymkode: bfcb8...cec

Hvorfor skriver folk slike hjernedøde svar?

Selvfølgelig kommer ikke en henlagt sak på rullebladet eller på en uttømmende vandelsattest.

Anonymkode: 56888...48f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Belima skrev:

Tusen takk. 
Jeg har ikke vært i tingretten. 
Har kun vært etterforskning av politijurist. Den ble da henlagt pga bevisets stilling. 
jeg skal anke. Men jeg vil ha det til retten og. Hadde evt håpt at den første ankingen kom til retten, men slik jeg har forstått det så skal de se over saken på nytt.

Anonymkode: 77bd8...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, The Kitten skrev:

Mener det kan klages så høyt som til Riksadvokaten, men hvis det da ikke tas ut tiltale er det ikke noe mer å gjøre.

Tusen takk. Klarer du finne noe info om det? Det står faktisk i brevet at saken kan klages på til nærmeste overordnede påtalemyndighet (riksadvokat).

Anonymkode: 77bd8...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ganske sikker på at det kommer på rullebladet til personen. Dokumenter med bilder/lyd og anmeld igjen. 

Anonymkode: 6a860...0ea

Det kommer ikke på rullebladet når du ikke er dømt. Da kunne jo hvem som helst anklagd andre for å ødelegge deres muligheter for jobb f.eks. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo hvis de har sonet eller blitt bøtelagt for henleggelsen. 

Anonymkode: 66eb8...6a1

Hvis du har sonet eller er bøtelagt er du dømt, henlagt etter bevisets stilling er ikke å være dømt. 

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk. 
Jeg har ikke vært i tingretten. 
Har kun vært etterforskning av politijurist. Den ble da henlagt pga bevisets stilling. 
jeg skal anke. Men jeg vil ha det til retten og. Hadde evt håpt at den første ankingen kom til retten, men slik jeg har forstått det så skal de se over saken på nytt.

Anonymkode: 77bd8...d79

Som en annen sier over; når bevisene ikke holder har det ingenting for seg å ta saken til retten, da vil han ikke bli dømt. Han vil bli frifunnet og i manges øyne vil du være en løgner, er det det du vil?

Anonymkode: 2dd35...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk. Klarer du finne noe info om det? Det står faktisk i brevet at saken kan klages på til nærmeste overordnede påtalemyndighet (riksadvokat).

Anonymkode: 77bd8...d79

Jeg kan se om jeg finner kilde på det i morgen, men hvis noen vet jeg tar feil så er det bare å korrigere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forstår forresten godt at du vil ha saken til retten. Har selv vært i en sak hvor politiet ønsket å henlegge på bevisets stilling, men statsadvokaten tok ut tiltale. Gjerningsmannen ble dømt ut fra en troverdighetsvurdering. Så fravær av fysiske bevis trenger ikke å ha noe å si for om personen blir dømt, selv om det kan øke sjansen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...