Gå til innhold

Bakbrems som henger - farlig å kjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en zoe elbil hvor jeg i dag merket at den ene bakbremsen, høyre bak, henger på noe vis. Når jeg rygger ut av garasjen, hever på en måte bilen seg på høyresiden bak, og hører dekket bremser mot bakken om jeg trykker på gassen for å tvinge den bakover.

Når jeg deretter kjører fremover, er det ikke noe problem. 

Mitt problem er nå at det tidligste jeg fikk time på verksted er på mandag. Men, allerede i morgen må jeg bruke bilen til å kjøre ca 30 km, i forbindelse med jobb.

Jeg kvier meg, og lurer på hvor stor risiko det er med å kjøre bilen i morgen? Om det er farlig, må jeg evt melde frafall på jobb siden jeg dessverre ikke har mulighet til annen transport.

Anonymkode: 53042...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du kan få varmgang og brenne opp bremsene og mere til hvis de henger. Sikkert en rusten caliper eller glidere/klosser noe som er helt vanlig på elbiler da bremsene blir brukt såpass lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Ja du kan få varmgang og brenne opp bremsene og mere til hvis de henger. Sikkert en rusten caliper eller glidere/klosser noe som er helt vanlig på elbiler da bremsene blir brukt såpass lite.

Men kan de brenne opp på en kjøretur om jeg unngår å rygge overhodet (unntatt når jeg rygger ut av garasjen)?

Anonymkode: 53042...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan de brenne opp på en kjøretur om jeg unngår å rygge overhodet (unntatt når jeg rygger ut av garasjen)?

Anonymkode: 53042...555

Hvis bremsene henger på så henger de hele tiden uansett kjøretning. Her må du finne ut hva som er feilen før du i det heletatt kjører noen steder. Verste konsekvens er at du mister bremsene eller hjulet hvis du bare kjører slik det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev:

Hvis bremsene henger på så henger de hele tiden uansett kjøretning. Her må du finne ut hva som er feilen før du i det heletatt kjører noen steder. Verste konsekvens er at du mister bremsene eller hjulet hvis du bare kjører slik det er.

Oi, høres dramatisk ut å miste hjulet??! Er det virkelig en realistisk mulighet?

Anonymkode: 53042...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Hvis bremsene henger på så henger de hele tiden uansett kjøretning. Her må du finne ut hva som er feilen før du i det heletatt kjører noen steder. Verste konsekvens er at du mister bremsene eller hjulet hvis du bare kjører slik det er.

Jeg må uansett kjøre til verkstedet på mandag. Aner ikke hvordan jeg selv skal kunne finne ut hva som er feilen før mandag på egen hånd.

Anonymkode: 53042...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oi, høres dramatisk ut å miste hjulet??! Er det virkelig en realistisk mulighet?

Anonymkode: 53042...555

Ja da det har skjedd flere ganger om ikke bremsene har tatt fyr og brent opp bilen. Har sett det også. 

Bremsene blir så varme at fettet i hjullagret renner ut av lagret og tar fyr av den glohete bremseskiva. I full fart så kastes flammene rundt i hjulhuset og bilen kan ta fyr. 

Er du heldig så skjer ikke det, men fettet i lagret forsvinner fra lagret uansett pga. varmen og lagret går tørt og dermed låser seg eller går i oppløsning og hjulet faller av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Ja da det har skjedd flere ganger om ikke bremsene har tatt fyr og brent opp bilen. Har sett det også. 

Bremsene blir så varme at fettet i hjullagret renner ut av lagret og tar fyr av den glohete bremseskiva. I full fart så kastes flammene rundt i hjulhuset og bilen kan ta fyr. 

Er du heldig så skjer ikke det, men fettet i lagret forsvinner fra lagret uansett pga. varmen og lagret går tørt og dermed låser seg eller går i oppløsning og hjulet faller av. 

Til verkstedet er det ca 6 km, en slik tur går vel sannsynligvis bra?

Anonymkode: 53042...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Til verkstedet er det ca 6 km, en slik tur går vel sannsynligvis bra?

Anonymkode: 53042...555

Det spørs hvor mye de sitter. Jekk opp bilen bak og rull hjulet rundt. Det skal rulle lett. Du hører en subbelyd, men det er normalt da klossene ligger neste inntil om denne ikke har trommelbrems bak. Noen elbiler kommer med trommel bak nå nettopp pga. "mindre" vedlikehold på elbiler. 

Henger bremsen så kan det også være håndbrekket som henger. 

Klarer du å snurre hjulet uten å ta i for mye skal det gå greit å kjøre dette stykket rolig, men sitter det litt så kan det bli veldig varmt og om du ikke brenner mye så går klossene og skiva slik at du må ha nye her. Litt varmgang går greit ref. vanlig oppbremsing, men rødglødende skive er ikke tema på standard bremser. Da kan bremsebelegget på klossene løsne etter hvert senere og du står da uten bremser ved en nødsituasjon. Standard bremser er ikke beregnet for mye varmgang slik motorsportbremser er. 

Du har sikkert noen kyndige naboer eller slekninger som kan hjelpe deg litt slik at du unngår unødvendige kostnader da det kan bli fort dyrt dette om du brenner og ødelegger mere enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få bergningsbil til verksted og lånebil på forsikringen? Ikke verdt å ta sjansen på å kjøre med bilen når du ikke vet utfallet. 

Anonymkode: d00f5...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du ikke kjører bilen til saken er avklart. Jeg kjørte min bil og kjente plutselig lukt av røyk. Trodde først det kom fra noe i luften. Satte fra meg bilen og da så jeg det var varmgang i hjulet. Hjulet var varmt og du kunne se det var veldig varmt inni navet tror jeg det heter. Ringte Viking og de sa ikke kjør bilen. Kjører du kan det bli kostbart. De kom og kjørte bilen til verksted. Det var visst noe med bremsene som hadde hengt seg opp. Uansett så ble det et par tusen og betale. 

Kjører du med feil så kan du og risikere at bilen ikke fungerer som den skal med henblikk på bremsene. Varmgang i hjulet skal man ikke spøke med. 

Anonymkode: 85f29...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du med dette kan du faktisk drepe folk! Sett fra deg bilen, få Viking til å hente den og få deg leiebil. Ikke vær så egoistisk, tenk litt

Anonymkode: 89827...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler at du ikke kjører bilen til saken er avklart. Jeg kjørte min bil og kjente plutselig lukt av røyk. Trodde først det kom fra noe i luften. Satte fra meg bilen og da så jeg det var varmgang i hjulet. Hjulet var varmt og du kunne se det var veldig varmt inni navet tror jeg det heter. Ringte Viking og de sa ikke kjør bilen. Kjører du kan det bli kostbart. De kom og kjørte bilen til verksted. Det var visst noe med bremsene som hadde hengt seg opp. Uansett så ble det et par tusen og betale. 

Kjører du med feil så kan du og risikere at bilen ikke fungerer som den skal med henblikk på bremsene. Varmgang i hjulet skal man ikke spøke med. 

Anonymkode: 85f29...0ea

Ser det er litt mer alvorlig enn jeg trodde, uvitende som jeg er om biler. Prøvde å rygge ut og inn av garasjen igjen tidligere i dag, og ca annenhver gang jeg rygget hevet bilen seg på høyre side bak og jeg måtte tråkke inn gassen hardere for å bevege bilen bakover. Fremover fungerte den som vanlig. 

Anonymkode: 53042...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke være bremsene hvis det bare er i revers...

mine bremser ruster fast, mekanikeren sa jeg kunne nappe litt i handbrekket når jeg kjører for å få bevegelse i calipper.

Kjører mye med bremser som henger.. går helt fint. Kan ikke begynne å brenne sa de på verksted. Lukter svidde bremser da.. 

Har kjørt over 100 mil med bremser som henger på begge sider bak, gikk fint det og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er litt mer alvorlig enn jeg trodde, uvitende som jeg er om biler. Prøvde å rygge ut og inn av garasjen igjen tidligere i dag, og ca annenhver gang jeg rygget hevet bilen seg på høyre side bak og jeg måtte tråkke inn gassen hardere for å bevege bilen bakover. Fremover fungerte den som vanlig. 

Anonymkode: 53042...555

Er det bare når du rygger ut av garasjen? Kanskje du rygget over noe... aldri merket at det hever seg når bremsene henger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mumsmums skrev:

Er det bare når du rygger ut av garasjen? Kanskje du rygget over noe... aldri merket at det hever seg når bremsene henger..

Er kun når jeg rygger, ikke bare i garasjen. Har sjekket at det er 100% klar bane, så aldri noen fysisk hindring utenfor bilen.

ja, mulig det ikke er bremser da - for det er kun på høyre side bak det stopp opp og hever seg, og så når jeg tvinger bilen bakover henger hjulet bak fast slik at det skurer mot grus og asfalt.....Når jeg kjører fremover er det «normalt» virker det som og hjulet bak til høyre går også rundt...

Anonymkode: 53042...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er kun når jeg rygger, ikke bare i garasjen. Har sjekket at det er 100% klar bane, så aldri noen fysisk hindring utenfor bilen.

ja, mulig det ikke er bremser da - for det er kun på høyre side bak det stopp opp og hever seg, og så når jeg tvinger bilen bakover henger hjulet bak fast slik at det skurer mot grus og asfalt.....Når jeg kjører fremover er det «normalt» virker det som og hjulet bak til høyre går også rundt...

Anonymkode: 53042...555

Ville spurt verksted. Jeg får hvertfall god hjelp av de. Forklar hva som skjer og om du kan kjøre eller ikke. Virker rart til å være en bremse som henger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så kritisk som folk her mener. 
i verste fall henger caliper på (den som bremsklossene sitter i) og da blir det varmgang i bremsene. 
ikke bra det for all del men ikke så kritisk at ting brenner opp. Det pleier å komme en rar lukt når dette skjer. Kjør deg en runde på 1 km eller så å hold hånda di foran hjulet. Henger bremsene på så skal du legge merke til varmeforskjell på det hjulet som henger. Er det veldig mye varmere på høyresiden så ville jeg ikke brukt bilen for mye. 
Hjulet ditt ramler garantert ikke av. Ikke bekymre deg for det. 
Worst case her er at bremsene bak blir ødelagte og må byttes. Evt caliper men den er nok årsaken til at de evt henger på. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å kjøre bilen opp i litt fart og bråbremse? Kan løse opp rust og faenskap. 

Ville ikke vært for bekymret, hvis det var noe alvorlig ville ABS lyset kommet på for sensorene ser at dekket går for sakte. Hvis de henger for lite til at dekket er tregere enn de andre er det jo ikke direkte farlig. 

Støtter @Akay sitt forslag om å kjenne på bremseskiven om den er varm (eller kaliperen). Det skal være veldig varmt før det brenner.

Mener å huske Zoen til tante var merkelig etter å ha stått i ro en periode, men den ordnet seg selv.

Er cruise controllen fortsatt stilt inn til å ta livet av folk i svinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ajarRun skrev:

Har du prøvd å kjøre bilen opp i litt fart og bråbremse? Kan løse opp rust og faenskap. 

Ville ikke vært for bekymret, hvis det var noe alvorlig ville ABS lyset kommet på for sensorene ser at dekket går for sakte. Hvis de henger for lite til at dekket er tregere enn de andre er det jo ikke direkte farlig. 

Støtter @Akay sitt forslag om å kjenne på bremseskiven om den er varm (eller kaliperen). Det skal være veldig varmt før det brenner.

Mener å huske Zoen til tante var merkelig etter å ha stått i ro en periode, men den ordnet seg selv.

Er cruise controllen fortsatt stilt inn til å ta livet av folk i svinger?

Prøvde å kjøre litt i går, endte meg at bakhjulet på høyre side nå henger både når jeg rygger og prøver å kjøre fremover. Må vel kontakte NAF og få de til å frakte bilen til verksted.

Har aldri brukt cruise control forresten.

Anonymkode: 53042...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...