Gå til innhold

Noen som har erfaring med å få ny katt i familien når dere har katt fra før?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en 1,5 år gammel Sibirgutt (kastrert), vi må ha denne rasen grunnet allergi i familien, og den koster dessverre en del. Jeg ser fordelen med å ha 2 katter og tenker derfor på å skaffe en til men er skeptisk mtp han vi har og om det i det hele tatt er mulig at de blir venner når han er såpass stor?

Jeg har nå en 8 mnd gammel katt for hånden som skal omplasseres, men er så i tvil med mtp dette.  Jeg vet om folk som har skaffet seg flere katter etter at deres andre katt er voksen, men da har nykomlingen vært kattunge og tenker at det kanskje er grunnen til at det har gått bra?

Anonymkode: 99f15...a8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å introdusere katter for hverandre går som regel helt fint. De liker nesten alltid selskap, og hjelper hverandre med å stelle ansiktet, passe på den andre når han spiser etc. Og så leker de veldig fint sammen :) Det er kanskje hakket enklere å introdusere en kattunge, men det er ingenting i veien for å prøve med han på 8mnd. Er jo kattunge det også, og kanskje fremdeles litt underdanig og har lett for å tilpasse seg. Uansett om han så hadde vært voksen: hvis du gir det tid, så vil det nesten alltid løse seg. 

Det skjer at noen katter bare ikke takler trynet på hverandre, men det er ikke noe du trenger å bekymre deg for sånn i utgangspunktet. Det kan ta dager, uker, til og med noen måneder før katter blir venner, men så blir de veldig glade for å ha en kompis også. Bare ha is i magen og gi dem tid :)

Anonymkode: 3e63c...931

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår var litt eldre da nr2 kom. Det var fresing i 2 dager, dag 3 lå de i samme seng og vaska hverandre. 

Anonymkode: 49cfd...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en blandingskatt (ukastrert) gott gratis. Den er ikke chippet og ikke vaksinert og spiser whiskas. Den er 10 år. Nå er den gravid.  Har et barn som er allergisk, men barnet sover i fjøset så det går fint. Har chippet barnet. 

Anonymkode: 9b0ec...bcb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk katt 2 da katt 1 var 7 år. De er vandt til hverandre og går stort sett greit overens. Hann og hunnkatt, vi har alltid latt den eldste (gutt) være sjef. Han er litt forsiktig, mens frøkna er tøff.

Anonymkode: a5112...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk katt 2 da katt 1 var 7 år. De er vandt til hverandre og går stort sett greit overens. Hann og hunnkatt, vi har alltid latt den eldste (gutt) være sjef. Han er litt forsiktig, mens frøkna er tøff.

Anonymkode: a5112...601

Hvordan -lar- dere han være sjef? Hvis hun ville ha vært sjef og dere ikke lot henne, hvordan skulle dere utøve det i praksis?

Anonymkode: 31674...d36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for svar! Da spørs det om vi prøver å ta sjansen på en litt større katt. Veldig greit å slippe å legge ut tusenvis på en kattunge ☺️

Anonymkode: 99f15...a8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en blandingskatt (ukastrert) gott gratis. Den er ikke chippet og ikke vaksinert og spiser whiskas. Den er 10 år. Nå er den gravid.  Har et barn som er allergisk, men barnet sover i fjøset så det går fint. Har chippet barnet. 

Anonymkode: 9b0ec...bcb

Og du vil få fram hva med dette svaret?

Anonymkode: 99f15...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter egen erfaring, og andres, så er det vanligvis enklere med kastrert hannkatt. Da er den vanligvis ikke så oppsatt på å forsvare territorium. Men, den yngste bør også være kastrert, eller at det gjøres raskt etter omplassering. 

Lykke til, puser er så koselig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pinkee skrev:

Etter egen erfaring, og andres, så er det vanligvis enklere med kastrert hannkatt. Da er den vanligvis ikke så oppsatt på å forsvare territorium. Men, den yngste bør også være kastrert, eller at det gjøres raskt etter omplassering. 

Lykke til, puser er så koselig!

Takk, ja med det rette gemyttet er de virkelig herlige😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og du vil få fram hva med dette svaret?

Anonymkode: 99f15...a8f

Nei jeg bare forteller om katten min. 

Anonymkode: 9b0ec...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg bare forteller om katten min. 

Anonymkode: 9b0ec...bcb

Er det Lange dager å være NAVer?

Anonymkode: 99f15...a8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det Lange dager å være NAVer?

Anonymkode: 99f15...a8f

Barnet har litt lange dager i fjøset. Katten har det greit, men litt bekymret for kattungene den har i magen. 

Anonymkode: 9b0ec...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.7.2020 den 22.38, AnonymBruker skrev:

Hvordan -lar- dere han være sjef? Hvis hun ville ha vært sjef og dere ikke lot henne, hvordan skulle dere utøve det i praksis?

Anonymkode: 31674...d36

Han eldste ville jo forsvare territoriumet sitt, og vil skøy faktisk litt av han når han sto opp for seg selv. I tillegg fjernet vi kattungen når hun ble for plagsom.

Anonymkode: a5112...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk kattunge og det gikk greit, men vi hadde lagt opp til rolig tilvenning. Nå er de gode venner, litt fresing i blant men som regel leker de fint og sover sammen og den eldste vasker den yngste. Tror de har glede av hverandre og er glad vi fikk en katt til :)

Vi hadde hunnkatt fra før og fikk hannkatt siden jeg hadde hørt at det var lettest med hunn+hann eller kastrert hann+kastrert hann.

Tenker det er verdt å prøve med en som er litt eldre, men ikke bare slipp den inn med katten deres. Ta det gradvis! Kan dere få med et teppe eller likende fra den nye katten så din katt kan begynne å venne seg til lukten før den kommer? Et godt tips som funket her er at den nye katten får et eget rom i starten, og at man ikke lar kattene se hverandre i det hele tatt. Kos med kattene om hverandre og ta gjerne noe tøy ut/inn mellom rommene som de 2 kattene har sovet på. Det er fint at de venner seg til hverandres lukt før de møtes og ser hverandre. Etter å ha gjort det noen dager/1 uke så kan de begynne å se hverandre gjennom dørsprekk osv, før de etterhvert kan møtes. Jeg leste også på nett at det er fint at de får mat samtidig på hver sin side av døren til rommet den nye katten er på, da vil de assosisere ny-katt-lukt med noe positivt :) Det prøvde ikke vi da men høres jo fornuftig ut. Pass på at de ikke sloss i starten, det kan bli farlig eller det kan bli en dårlig opplevelse for en eller begge kattene. Det er myte at de skal sloss fra seg for å bli venner eller etablere noe slags hieraki.. Pass også på at man har hver sin spiseplass, nok kattedo osv. 

Vi brukte også "Feliway Friends" som vi kjøpte i dyrebutikk og har inntrykk av at det fungerte noe da de ble litt mer knurring og fresing fra den voksne katten når denne ble brukt opp.

Anonymkode: fa6c1...595

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg lette meg frem til denne tråden, og her var det mange gode råd! 

Vi har to hunnkatter fra før som kun er inne. De har stort sett kommet godt overens, men nå har vi fått en hannkattunge som foreløpig er på eget rom mens vi tilvenner. En av kattene reagerer som forventet med nysgjerrighet og bare litt fresing, men den andre har bare fått lukte litt fordi hun takler det så dårlig. Hun freser mot den andre hunnkatten som om hun har blitt til en ukjent og går etter henne som om hun vil angripe. Derfor tør vi ikke å la henne se kattungen ennå, men kanskje det hadde fått henne til å skjønne det lettere?

Vi har også kjøpt den feromonsprayen og har brukt den litt på dører og andre områder der kattene møtes, og så prøver vi å få dem til å nærme seg hverandre litt hver dag. Planen er å ordne opp med de to først før vi lar en og en hilse på kattungen.

Er det noen som har erfaring med at en katt overfører frykten på en annen katt på denne måten? 

Anonymkode: 6d7c6...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...