Gå til innhold

Er ME og Fibromyalgi sykdommer for de som ønsker å være syke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk minimaliserer egen sykdom og går ikke til lege fordi de tror de innbiller seg sykdommen. Det kan ha alvorlige konsekvenser. 

Anonymkode: 17a81...b80

Nettopp. Det kan også skje at folk unngår å oppsøke lege/psykolog fordi de er redd for å ikke bli trodd om de leser nok ganger at folk mener at de med ME, fibromyalgi, angst eller depresjon bare faker. 

Rett og slett, farlig!!

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 1.7.2020 den 2.42, AnonymBruker skrev:

Er ME og Fibromyalgi sykdommer for de som ønsker å være syke? Hva mener dere?

Anonymkode: 4554d...06e

Har vokst opp med en mor med ME. Unner ingen denne grusomme sykdommen som tar bort sosial livet, mestring, mening med dagene osv. De som mener dette burde oppleve det selv for å se de vonde ringvirkningene disse diagnosene kommer med. Idag er vi vel mer opplyst enn dette uansett.

Anonymkode: 40433...37f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skrev mer eller mindre det motsatte av dette.... Folk minimaliserer egen sykdom og går ikke til lege fordi de tror de innbiller seg sykdommen. Det kan ha alvorlige konsekvenser. 

Anonymkode: 17a81...b80

Hmm, interessant. Hva mener du om at Norge aldri har hatt flere psykisk syke og at tallene stiger helt ut av proporsjoner??

https://www.dagbladet.no/magasinet/nar-hver-fjerde-jente-gar-inn-i-voksenlivet-med-psykiske-vansker-er-vi-pa-vei-til-a-skape-et-stort-sosialt-skille/68676666

– Psykiske lidelser er landets dyreste sykdomsgruppe og koster mer enn alle andre enkeltsykdommer: https://www.aftenposten.no/norge/i/86Akx/depresjon-koster-norge-mest

Mener du dette er minimalisering av sykdom? What? Vi maksimerer og melker sykdommene våre som aldri før! https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/2Gk59R/psykologistudent-det-har-blitt-trendy-aa-vaere-deprimert

Nordmenn har det for godt og går rundt og kjenner på sitt dype sjeleliv som aldri før. Ja, vi skal alle dø en dag og det er dritkjipt! Blir ikke happy av å tenke på det jeg heller. Blir heller ikke happy av å tenke på at mens jeg må jobbe/studere mesteparten av mitt voksne liv så er det andre som får disse pengene rett inn på konto og slipper. 

Anonymkode: 062d4...5ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Uatskillelig said:

Nettopp. Det kan også skje at folk unngår å oppsøke lege/psykolog fordi de er redd for å ikke bli trodd om de leser nok ganger at folk mener at de med ME, fibromyalgi, angst eller depresjon bare faker. 

Rett og slett, farlig!!

 

Jeg ville ikke oppsøkt noe som fikk sykdommen min til å bli verre. Da pleier man sykdommen i stedet for å fokusere på å bli frisk. Ser du er inne på alt jeg har sett av psykiske tråder de siste dagene, tror ikke det er bra for deg nei. (Vennlig ment, selv om det kanskje høres till strengt ut ;) ) 

Anonymkode: 062d4...5ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg. Det er derimot IKKE det samme som at alle med disse sykdommene er folk som ikke gidder å jobbe og ønsker å være syke. De fleste er sikkert reellt syke. Men folk som ønsker å være syke og ikke vil jobbe - og slike finnes jo - er nok ME og lignende perfekte skalkeskjul, ja. Det er sykdommer som ikke kan "bevises" på noen måte, og dermed kan i utgangspunktet hvem som helst påstå at de har denne sykdommen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Ja, det tror jeg. Det er derimot IKKE det samme som at alle med disse sykdommene er folk som ikke gidder å jobbe og ønsker å være syke. De fleste er sikkert reellt syke. Men folk som ønsker å være syke og ikke vil jobbe - og slike finnes jo - er nok ME og lignende perfekte skalkeskjul, ja. Det er sykdommer som ikke kan "bevises" på noen måte, og dermed kan i utgangspunktet hvem som helst påstå at de har denne sykdommen.

Ikke et motsvar til deg, men i kontekst det du skriver.

Likevel beskyldes store deler av pasientene med ME og fibromylagi for å ikke være reellt syke, fordi det ikke kan bevises. Men ME og fibromyalgi har mye større og strengere diagnosekriterier enn angst, depresjon, PTSD eller uansett andre psykiske lidelser. Hvor enkelt er det ikke å fake en psykisk lidelse, egentlig, og hvor store mørketall er det i denne pasientgruppen som egentlig ikke har psykisk lidelse, men bruker det som skalkeskjul? Du kan faktisk ikke bare gå å få deg en ME eller fibrodiagnose i dag. Det er en komplisert og lang prosess. 

Det finnes i tillegg også flere somatiske anerkjente sykdommer, herav nevrologiske sykdommer, som i likhet med ME og fibromyalgi blir diagnosert gjennom utelukking og skjema. F.eks ALS, hodepinesykdommer, søvnforstyrrelser, svimmelhetssykdommer for å nevne noen. Ingen av disse kan påvises gjennom biologiske scanninger eller prøver, men kommer som en diagnose av pasientens egne subjektive beskrivelser. ALS på sin side er jo en alvorlig diagnose som over tid blir veldig synlig, men i startfasen trenger den ikke være enklere å diagnosere enn fibromyalgi f.eks. 

Uansett. Poenget mitt er at det finnes mange som både er feildiagnoserte eller som misbruker systemet i stort sett alle pasientgruppene. ME og fibro er ikke et unntak, eller mer utnyttet enn f.eks psykisk lidelse. Rett og slett fordi en ME og fibro-diagnose er svært mer omfattende. 

Minner også om at man finner mange pasienter med diagnoserte psykiske lidelser som heller sier åpenlyst at dem har ME eller fibro, fordi dem skjemmes over den psykiske diagnosen. Og da er det lett å se en ME-pasient, som egentlig ikke er ME-pasient, leve tilsynelatende normal uten disse ME-symptomene, og stigmatiseringen av hele pasientgruppen blir forsterket.

Anonymkode: fcd4d...552

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er tullesykdommer som alle kan late som de har. De vises ikke på noen blodprøver, røntgen, MR eller CT. Bare å lese seg opp på symptomer å dra til legen å klage på at man er «syk»

Anonymkode: 11926...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, interessant. Hva mener du om at Norge aldri har hatt flere psykisk syke og at tallene stiger helt ut av proporsjoner??

https://www.dagbladet.no/magasinet/nar-hver-fjerde-jente-gar-inn-i-voksenlivet-med-psykiske-vansker-er-vi-pa-vei-til-a-skape-et-stort-sosialt-skille/68676666

– Psykiske lidelser er landets dyreste sykdomsgruppe og koster mer enn alle andre enkeltsykdommer: https://www.aftenposten.no/norge/i/86Akx/depresjon-koster-norge-mest

Mener du dette er minimalisering av sykdom? What? Vi maksimerer og melker sykdommene våre som aldri før! https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/2Gk59R/psykologistudent-det-har-blitt-trendy-aa-vaere-deprimert

Nordmenn har det for godt og går rundt og kjenner på sitt dype sjeleliv som aldri før. Ja, vi skal alle dø en dag og det er dritkjipt! Blir ikke happy av å tenke på det jeg heller. Blir heller ikke happy av å tenke på at mens jeg må jobbe/studere mesteparten av mitt voksne liv så er det andre som får disse pengene rett inn på konto og slipper. 

Anonymkode: 062d4...5ac

Pga. folk som deg og andre i tråden. Derfor sliter folk psykisk. For å buke ned psykisk sykdom må vi buke ned mange personligheter i denne tråden. Hva tenker du om det? Er du villig til å endre deg selv slik at andre mennesker slipper å bli ufør og du kan bli mer tilfreds med at du må slite deg igjennom en jobb resten av livet?

Anonymkode: d004c...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke et motsvar til deg, men i kontekst det du skriver.

Likevel beskyldes store deler av pasientene med ME og fibromylagi for å ikke være reellt syke, fordi det ikke kan bevises. Men ME og fibromyalgi har mye større og strengere diagnosekriterier enn angst, depresjon, PTSD eller uansett andre psykiske lidelser. Hvor enkelt er det ikke å fake en psykisk lidelse, egentlig, og hvor store mørketall er det i denne pasientgruppen som egentlig ikke har psykisk lidelse, men bruker det som skalkeskjul? Du kan faktisk ikke bare gå å få deg en ME eller fibrodiagnose i dag. Det er en komplisert og lang prosess. 

Det finnes i tillegg også flere somatiske anerkjente sykdommer, herav nevrologiske sykdommer, som i likhet med ME og fibromyalgi blir diagnosert gjennom utelukking og skjema. F.eks ALS, hodepinesykdommer, søvnforstyrrelser, svimmelhetssykdommer for å nevne noen. Ingen av disse kan påvises gjennom biologiske scanninger eller prøver, men kommer som en diagnose av pasientens egne subjektive beskrivelser. ALS på sin side er jo en alvorlig diagnose som over tid blir veldig synlig, men i startfasen trenger den ikke være enklere å diagnosere enn fibromyalgi f.eks. 

Uansett. Poenget mitt er at det finnes mange som både er feildiagnoserte eller som misbruker systemet i stort sett alle pasientgruppene. ME og fibro er ikke et unntak, eller mer utnyttet enn f.eks psykisk lidelse. Rett og slett fordi en ME og fibro-diagnose er svært mer omfattende. 

Minner også om at man finner mange pasienter med diagnoserte psykiske lidelser som heller sier åpenlyst at dem har ME eller fibro, fordi dem skjemmes over den psykiske diagnosen. Og da er det lett å se en ME-pasient, som egentlig ikke er ME-pasient, leve tilsynelatende normal uten disse ME-symptomene, og stigmatiseringen av hele pasientgruppen blir forsterket.

Anonymkode: fcd4d...552

ALS står for amyotrofisk lateral sklerose og gir skleroser (ødeleggelse) av laterale nerver, denne svært alvorlige, progressive nervesykdommen er høyst somatisk påvisbar med en gang, og som oftest dødelig innen fem-åtte år.
 

Vær så snill å ikke sammenlign ALS med fibromyalgi...  

Anonymkode: dfd78...aff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2020 den 3.12, AnonymBruker skrev:

For de som vil ha uføre, og de er det mange av, er ME og fibromyalgi mye brukt for de kan ikke bevises. Så det blir ord mot ord
og legene og nav gir seg lett.

Anonymkode: 7c642...401

Legene og NAV gir seg ikke lett, og et ellers friskt menneske som faktisk ønsker å bli uføretrygdet må være sterkt psykisk syk, så det bekrefter bare at friske mennesker får ikke uføretrygd.

På 1.7.2020 den 3.18, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner 2 personer som har ME som jeg også har bodd i kollektiv med, begge ble diagnosert for rundt 3 år siden tror jeg. De har aldri hatt en fulltidsjobb eller et ønske om å jobbe. Det eneste de vil er å bli ufør, det snakker de faktisk høyt om til venner. Begge har mild grad ME, og må som regel alltid ligge i sengen og hvile når de trengs til ting de ikke vil/syns er gøy å gjøre som f.eks rydde. Men ber man de med på vors, cafè eller shopping noen minutter senere blir de gladelig med, og hopper opp av sengen for å gjøre seg klar. Og ja, dette ble testet ut ved flere anledninger når jeg bodde med dem. 

Så jeg forstår godt tvilen mange har til ME-syke. Har også sett sjøl hvor mye det sliter så enormt på nærmeste pårørende, men de får aldri noen form for takk for alt de gjør for dem. De skal tross alt bare være glad de er friske..

Anonymkode: 2ee93...04f

og

På 1.7.2020 den 3.32, AnonymBruker skrev:

Så fordi de har ME så var det greit at andre måtte rydde og vaske etter dem 95 % av tiden? Hvis ikke hadde vi bodd i en svinesti. Lage mat, ha vors/fest, og rote kunne de fint, men aldri rydde etter seg. Da var de alltid sengeliggende, så beleilig. Og jeg visste dessverre ikke om at de var syke før jeg flytta inn med dem, det ble grunnen til at jeg flytta ut.

Anonymkode: 2ee93...04f

De høres ut som to egoistiske drittsekker. Det finnes egoistiske drittsekker med kreft også, men man dømmer ikke alle med kreft av den grunn.

Det er ikke greit å bare prioritere de hyggelige tingene og la andre ta seg av de kjipe, samme om man er frisk eller syk. En med ME har lavere kapasitet, og må da selvsagt droppe flere hyggelige sosiale ting for å klare å gjøre sin andel av arbeidsoppgavene. Eller så får de bo alene i en søppelhaug og prioritere akkurat som de vil.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man bør vel lære seg å rasjonere energien jevnt utover alle ukens dager så man unngår å bli sengeliggende i dagevis.

Anonymkode: 55005...0a2

Det fu gerer ikke på den måten. Jeg kan ha masse energi i to dager, og ligge i en uke. Eller ha masse energi, ikke bruke den til noe, og så blir jeg dårlig neste dag likevel. Eller ha litt energi en en halvtime, og så kræsj. Det som har gjort med dårligst på sikt var å prøve å spre kapasiteten og gjøre ca like mye hver dag. Da klarte jeg mindre og mindre, og til slutt var jeg så dårlig at jeg ble sendt hjem fra rehabiliteringsopplegget. Tok 2 år før jeg var tilbake der jeg var før det, altså at jeg enkelte dager kan være sosial, enkelte dager kan gjøre litt husarbeid i mitt eget tempo og enkelte dager kan gjøre noe fysisk, som å ri eller litt yoga.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. «ME» har eksistert siden de første togene kom, folk fikk visst en «ME» lignende sykdom pga ristinga på togene. Husker ikke hva de kaldt den, men i prinsippet samme som «ME». 
Det er psykisk. 
 

Søk opp « Münchausens syndrom «», de fleste som har «ME» har vell egentlig Munchausen. 

Anonymkode: 3723b...571

Neppe de fleste, muligens noen få. Da er de i så fall lite intelligente og har lite fantasi, for om man har Münchausen og vil fake symptomer er det jo lett å få til noe bedre enn ME...

Anonymkode: 2e7fc...dbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og fordi de blir oppdratt av foreldre som fikk ørefiker og ris, samt ikke anerkjent for sine følelser av sine foreldre igjen.
 

Hvordan skal foreldre med undertrykkende følelser greie å oppdra barna sine på en sunn måte?

Anonymkode: 8ffd0...e2f

Dette gjelder jo store deler av verden fortsatt 🤷🏻‍♀️ Det du egentlig sier her, er at det er kun i I-land at befolkningen jevnt over kan ha en nogen lunde grei psykisk helse. I så fall, forklarer jo det en del, som at velferdsstaten gjør oss latere enn i land uten velferdsstat. Fordi her har vi et sikkerhetsnett som gjør at man ikke MÅ jobbe selv om man er psykisk syk/ME/fibromyalgi/whatever.. Skal ikke lenger enn til USA hvor folk ikke kan legge seg ned på grunn av sånne sykdommer uten å havne på gata. For det skal vel statistisk sett være like mange der borte som lider av det samme? 

Anonymkode: 7d60a...052

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min oppfatning ja - dessverre. 

Anonymkode: 235ea...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ALS står for amyotrofisk lateral sklerose og gir skleroser (ødeleggelse) av laterale nerver, denne svært alvorlige, progressive nervesykdommen er høyst somatisk påvisbar med en gang, og som oftest dødelig innen fem-åtte år.
 

Vær så snill å ikke sammenlign ALS med fibromyalgi...  

Anonymkode: dfd78...aff

Jeg tror du droppet å se det i kontekst av det jeg skrev, og tok ut ALS og begynte å skrive. 

Jeg sier at i startfasen av en ALS-sykdom så blir ofte mange pasienter feildiagnoserte. Det handler om pasientopplevelser av sykdommen, fordi relevansen er ikke koblet av helsepersonell.

Anonymkode: fcd4d...552

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er det! 

Å leve med så mye smerter at jeg ikke kunne forestille meg hvor vondt det faktisk går an å ha. Være så sliten og utmattet at det å gå på do føles som en fjelltur. Det var akkurat det jeg ønsket meg for livet. Derfor dro jeg til legen og fikk denne diagnosen. Ble så lykkelig pg glad siden det var den jeg ønsket meg aller mest! 

Wtf! Tror du folk ønsker å leve med disse sykdommene!? Tror du folk ønsker å pines til en hver tid!? 

Man kan ikke forestille seg hvordan det er å ha disse sykdommene, det gjorde ikke jeg heller før jeg fikk en av dem selv. Ennå skjønner jeg ikke at det går an å ha det så jævlig. 

Anonymkode: 0f1c4...acf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/1/2020 at 2:42 AM, AnonymBruker said:

Er ME og Fibromyalgi sykdommer for de som ønsker å være syke? Hva mener dere?

Anonymkode: 4554d...06e

Ja, klart jeg ønsket å gå ut av arbeidslivet med lederjobb og lederlønn og alle de mulighetene det gav, til å leve med smerter 24/7, ensomt, mer eller mindre alltid alene med masse begrensninger i mitt liv. Helt klart jeg ønsket det du! :ironi:

Anonymkode: dfef0...23c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder jo store deler av verden fortsatt 🤷🏻‍♀️ Det du egentlig sier her, er at det er kun i I-land at befolkningen jevnt over kan ha en nogen lunde grei psykisk helse. I så fall, forklarer jo det en del, som at velferdsstaten gjør oss latere enn i land uten velferdsstat. Fordi her har vi et sikkerhetsnett som gjør at man ikke MÅ jobbe selv om man er psykisk syk/ME/fibromyalgi/whatever.. Skal ikke lenger enn til USA hvor folk ikke kan legge seg ned på grunn av sånne sykdommer uten å havne på gata. For det skal vel statistisk sett være like mange der borte som lider av det samme? 

Anonymkode: 7d60a...052

Nå bor vi i Norge og har et sikkerhetsnett. Vi skal ikke trenge å jobbe oss til døde. I andre land uten velferd, så blir de syke forsørget av familien/ektefellen om mulig. Hvis ikke er det mange som blir kriminelle eller lever av prostitusjon/salg av narkotika. 

Det er en grunn til at det er såpass lav kriminalitet i Norge. Det er bl.a. fordi vi har et godt helsevesen og et velferdssamfunn med økonomiske goder for de som er for syke til å forsørge seg selv. 

At vi har NAV gir oss også et tryggere samfunn. Mindre narkotikasalg, mindre prostitusjon, mindre tyveri, mindre selvmord, og mindre fattigdom. 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder jo store deler av verden fortsatt 🤷🏻‍♀️ Det du egentlig sier her, er at det er kun i I-land at befolkningen jevnt over kan ha en nogen lunde grei psykisk helse. I så fall, forklarer jo det en del, som at velferdsstaten gjør oss latere enn i land uten velferdsstat. Fordi her har vi et sikkerhetsnett som gjør at man ikke MÅ jobbe selv om man er psykisk syk/ME/fibromyalgi/whatever.. Skal ikke lenger enn til USA hvor folk ikke kan legge seg ned på grunn av sånne sykdommer uten å havne på gata. For det skal vel statistisk sett være like mange der borte som lider av det samme? 

Anonymkode: 7d60a...052

Panneklask. Vet du hvor mye kriminalitet det er i USA og hvor mange som faktisk er hjemløse? Vil du ha slike tilstander i Norge, eller vil du ha NAV og skatte litt mer? Tenk deg godt om nå...

2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Nå bor vi i Norge og har et sikkerhetsnett. Vi skal ikke trenge å jobbe oss til døde. I andre land uten velferd, så blir de syke forsørget av familien/ektefellen om mulig. Hvis ikke er det mange som blir kriminelle eller lever av prostitusjon/salg av narkotika. 

Det er en grunn til at det er såpass lav kriminalitet i Norge. Det er bl.a. fordi vi har et godt helsevesen og et velferdssamfunn med økonomiske goder for de som er for syke til å forsørge seg selv. 

At vi har NAV gir oss også et tryggere samfunn. Mindre narkotikasalg, mindre prostitusjon, mindre tyveri, mindre selvmord, og mindre fattigdom. 

 

Akkurat!

Anonymkode: d004c...122

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvem som alltid lager en slik tråd noen ganger i året når det kommer opplslag i media? Er det kanskje https://www.decodeme.org.uk/ prosjektet nå? Er det deg Live Landmark, Kristian Gundersen, Henrik Vogt, Egil Fors eller Anette Lie? Mange på begge sider som har tjent på å spre tvil eller egen "kunnskap" opp gjennom årene om disse sykdommene.

Anonymkode: 36e8c...53f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvem som alltid lager en slik tråd noen ganger i året når det kommer opplslag i media? Er det kanskje https://www.decodeme.org.uk/ prosjektet nå? Er det deg Live Landmark, Kristian Gundersen, Henrik Vogt, Egil Fors eller Anette Lie? Mange på begge sider som har tjent på å spre tvil eller egen "kunnskap" opp gjennom årene om disse sykdommene.

Anonymkode: 36e8c...53f

Jeg er 100% sikker på at flere av dem (om ikke alle) er aktive i disse trådene og sprer edder og galle! Og ja, jeg tror du har rett...

Anonymkode: d004c...122

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Panneklask. Vet du hvor mye kriminalitet det er i USA og hvor mange som faktisk er hjemløse? Vil du ha slike tilstander i Norge, eller vil du ha NAV og skatte litt mer? Tenk deg godt om nå...

Akkurat!

Anonymkode: d004c...122

Sa jeg noe om at jeg ønsket det slik? Jeg påpekte bare fakta! Jeg er egentlig enig med deg, bedre at de får tak over hode og kan skjerme seg selv her til lands enn å plage oss andre med slike ringvirkninger som kriminalitet osv😊

Anonymkode: 7d60a...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...