Gå til innhold

Er ME og Fibromyalgi sykdommer for de som ønsker å være syke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men hvem er det som får ME diagnosen?

Er det mennesker vokst opp i ressurssterke hjem, som tar utdanning og får seg fast jobb, hus, mann og barn, lever en sunn og aktiv livsstil? Som gjorde en innsats på ungdomsskolen og VGS? Eller er det mennesker som vokser opp i et hjem med foreldre som er navere, jobber deltid eller tjener lite? Som skulker ungdomsskolen, sitter oppe hele natten og gamer, og sover om dagen når de går VGS? Røyker i friminuttene og spiser kebab til lunsj, snakker om at de ikke bryr seg om karakterer "så lenge jeg består"? Som får barn når de er 18.

Min erfaring er dessverre den siste. Jeg vet dette ikke gjelder alle, og det er mulig jeg tar feil. 

Anonymkode: fb41e...471

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvem er det som får ME diagnosen?

Er det mennesker vokst opp i ressurssterke hjem, som tar utdanning og får seg fast jobb, hus, mann og barn, lever en sunn og aktiv livsstil? Som gjorde en innsats på ungdomsskolen og VGS? Eller er det mennesker som vokser opp i et hjem med foreldre som er navere, jobber deltid eller tjener lite? Som skulker ungdomsskolen, sitter oppe hele natten og gamer, og sover om dagen når de går VGS? Røyker i friminuttene og spiser kebab til lunsj, snakker om at de ikke bryr seg om karakterer "så lenge jeg består"? Som får barn når de er 18.

Min erfaring er dessverre den siste. Jeg vet dette ikke gjelder alle, og det er mulig jeg tar feil. 

Anonymkode: fb41e...471

Vet du.... min erfaring er faktisk motsatt. Men det skal sies at egentlig er det ingen symmetri i miljø- og sosiale forhold. Du finner ME-pasienter i begge eksemplene dine, og det ene kontra det andre gir faktisk ikke mer mening. 

Jeg for min del er det første eksempelet ditt. Og det har jeg sett at iallefall 2 til bare i denne tråden er. 

Anonymkode: fcd4d...552

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2020 den 2.49, Uatskillelig skrev:

Jeg kjenner ingen mennesker som ønsker å være syke. Gjør du? Det er ingen som ønsker å ligge rett ut med utmattelse og smerter. 

ME og fibromyalgi er regnet som somatiske, derav nevrologiske og revmatiske sykdommer - og i alvorlig grad gir disse stort funksjonstap.

Jo det finnes faktisk mennesker som har et ofte ubevisst ønske om å være syk. Fordi da får de masse oppmerksomhet og sympati osv. De maler og maler om sykdommene sine til alle de møter, nekter å være positive og har generelt en dårlig og negativ holdning til folk som ønsker å hjelpe dem videre i livet, både behandlere og andre. 

 

 

Anonymkode: 3b32d...df6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det virker som de som har feks ME dyrker sykdommen. Det er det eneste de snakker om og det som opptar de hele dagen. Ikke rart de blir sjuk da. Blir iallefall ikke friskere. Sitter gjerne og chatter med andre ME sjuke og hauser opp hverandre. Det er nå min mening! Men kan ikke si det høyt da kommer ME politiet og tar meg 🤣

Anonymkode: 19200...bd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det virker som de som har feks ME dyrker sykdommen. Det er det eneste de snakker om og det som opptar de hele dagen. Ikke rart de blir sjuk da. Blir iallefall ikke friskere. Sitter gjerne og chatter med andre ME sjuke og hauser opp hverandre. Det er nå min mening! Men kan ikke si det høyt da kommer ME politiet og tar meg 🤣

Anonymkode: 19200...bd6

Dyrker sykdommen?

Det er en sykdom som, hos noen, tar fra dem hele livet. 

Jeg skjønner godt at de søker til likesinnede når det er så mye fordømmelse i samfunnet. 
 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det virker som de som har feks ME dyrker sykdommen. Det er det eneste de snakker om og det som opptar de hele dagen. Ikke rart de blir sjuk da. Blir iallefall ikke friskere. Sitter gjerne og chatter med andre ME sjuke og hauser opp hverandre. Det er nå min mening! Men kan ikke si det høyt da kommer ME politiet og tar meg 🤣

Anonymkode: 19200...bd6

Gjør ikke pasienter som er alvorlig rammet av kreft det samme? Angstpasienter? Depresjoner? F.eks. Dem har også sykdommen hele dagen, dem snakker mye om det og sykdommen blir den dem er. Det er jo umulig å unngå når du er så hardt rammet.

ME er ikke en sykdom du kan legge ifra deg, slik noen tror. Du er preget hele tiden, døgnet rundt, på tvers av situasjoner. Noen ganger mer enn andre. At ME pasienter snakker med andre ME pasienter er av en simpel grunn: Dem har noe til felles, dem forstår hverandre, motiverer hverandre, gir hverandre håp og kan kommunisere på samme nivå. Uten generaliseringer og stigmatiseringer, og påstander fra uforstående. Så enkelt er det faktisk. 

Du får tro hva du vil. Men av og til er det lurt å spørre seg "hvorfor er det slikt" eller "kanskje mitt inntrykk er feil?". Jeg for min del hadde litt forståelse/sympati til ME-pasienter når jeg var frisk. Når jeg selv ble rammet så oppdaget jeg at jeg hadde ikke i min villeste fantasi hverken forståelse eller grunnlag for å mene noe som helst, fordi det er bortimot umulig å sette seg inn i det så lenge du selv er frisk. Bare til ettertanke. 

Anonymkode: fcd4d...552

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du.... min erfaring er faktisk motsatt. Men det skal sies at egentlig er det ingen symmetri i miljø- og sosiale forhold. Du finner ME-pasienter i begge eksemplene dine, og det ene kontra det andre gir faktisk ikke mer mening. 

Jeg for min del er det første eksempelet ditt. Og det har jeg sett at iallefall 2 til bare i denne tråden er. 

Anonymkode: fcd4d...552

Jeg hadde både utdanning og jobb, og mistet alt på grunn av sykdom. Det er litt av en kontrast å sitte hjemme mens andre har et liv i utikling. Det er bittert å svelge.

Anonymkode: 3e9c8...495

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det finnes faktisk mennesker som har et ofte ubevisst ønske om å være syk. Fordi da får de masse oppmerksomhet og sympati osv. De maler og maler om sykdommene sine til alle de møter, nekter å være positive og har generelt en dårlig og negativ holdning til folk som ønsker å hjelpe dem videre i livet, både behandlere og andre. 

 

 

Anonymkode: 3b32d...df6

Jeg tviler ikke et sekund på at ME er reelt og en helt jævlig sykdom å ha. Jeg synes virkelig synd på de som har denne sykdommen og håper det kommer en effektiv behandling snart.

Men ja, det finnes også slike. 

Søsteren min er et godt eksempel. Hun har aldri jobbet i sitt liv, ikke tatt utdanning, alltid levd på andre som mennene hun har vært gift med og foreldrene mine. Når hun nå ble skilt fikk hun seg en deltidsjobb, men etter en kort stund ble hun sykemeldt, deretter over på AAP pga ME. 

Jeg kan si med engang at ME har hun ikke, men bruker det for alt det er verdt. Hun har et ekstremt høyt funksjonsnivå, tar hånd om 3 barn, trener hardt hver dag, er på fester i helgene hun ikke har barna, ommøblerer leiligheten flere ganger i uken, veldig sosial daglig og ute å shopper ofte (får fortsatt penger av mor). Men så fort det er noe kjedelig, nei da er hun super syk å må legge seg ned å "sove" (ser på Netflix) og må ofte ha barnepass for hun er såpass sliten (drar da ut til venner). Klager konstant og manipulerer andre med sykdommen. Hun er over 40 år. 

Slike som henne ødelegger for de som er syke, og selv om slike som henne finnes er ikke det representativ for resten av ME syke. 

Anonymkode: 62a73...0d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger. Elaine Marley, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...