Gå til innhold

Hvordan lage seg et mål som trigger motivasjonen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinne 29 år, 2 barn:

Jeg har begynt å trene litt, fordi jeg synes jeg ser tykk ut i bikini. Jeg veier mellom 5-10kg mer enn for 3 år siden på grunn av lat livsstil og mye snacks. Derfor har jeg fått en rund mage med valker i sidene og økning i cellulitter.

Jeg ønsker å sette meg et mål for treningen, noe konkret å kjenne eller se endrer seg. Et vekttall i seg selv motiverer litt, men ønsker ikke bli opphengt i vekt fordi jeg vet ikke om et bestemt vekttall vil kunne gi det resultatet jeg er ute etter; å føle seg sterkere, i bedre helse, passe de fineste klærne mine, se attraktiv ut, være mer energisk.

Selv om den første motivasjonen var overfladisk, som å se bedre ut i bikini, så trigger ikke det motivasjonen over lengre tid når det blir for svevende. Når ser jeg bedre ut i bikini, liksom? Hva skal til? Å fokusere på bedre helse, mer energi og forebygging av sykdom blir også for svevende og litt for selvfølgelig for en tobarnsmor.

Hvordan setter du dine mål, er det godt nok å tenke at du skal ned X antall kilo? Eller passe et bestemt klesplagg?

Og hva kan en forvente seg i tidsbruk på å oppnå et mål?

Anonymkode: 5c425...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det beste målet er å ha gode rutiner, for da gjør man det bare. Skal man vente på motivasjon kan man vente resten av livet. Vil du være slank og godt trent? Legg det inn i kalenderen. Man lar ikke være å gå på jobb en dag fordi man ikke er motivert, man følger rutinen og går på jobb. 

Anonymkode: eef02...347

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det beste målet er å ha gode rutiner, for da gjør man det bare. Skal man vente på motivasjon kan man vente resten av livet. Vil du være slank og godt trent? Legg det inn i kalenderen. Man lar ikke være å gå på jobb en dag fordi man ikke er motivert, man følger rutinen og går på jobb. 

Anonymkode: eef02...347

Dette er godt svar. Vil også anbefale å skrive det ned for hånd. Skriv ned planen og evt hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mister motivasjon av å tenke på vekt og valker. Trener styrke, og det som motiverer er å nå delmål jeg har satt meg. Små mål som er oppnåelige på relativt kort tid, som å gå fra 8 til 10 push ups. Skriver ned alle økter og mål. 

Anonymkode: 2fbeb...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se på treningsøkten i seg selv som motivasjonen, når du bruker for mye tid på hvordan du skal se ut vil det bli verre for deg. Da vil du nok slite med å se fremgangen.

Ikke stress med dette, men få noen til å hjelpe deg med skikkelig stykretrening. Er det som strammer opp kroppen, så prøv deg på fullkropp 2 ganger i uka. Med hvertfall knebøy som en baseøvelse, denne må innlæres riktig. Å helst ned til under 90grader.

Anonymkode: 21053...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2020 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det beste målet er å ha gode rutiner, for da gjør man det bare. Skal man vente på motivasjon kan man vente resten av livet. Vil du være slank og godt trent? Legg det inn i kalenderen. Man lar ikke være å gå på jobb en dag fordi man ikke er motivert, man følger rutinen og går på jobb. 

Anonymkode: eef02...347

Dette var et godt svar. Det eneste man egentlig kan gjøre er å begynne, så kommer lysten og motivasjonen litt etterhvert. Lag deg en plan for hvilke dager du skal trene, og la målet være at du gjennomfører det. Ikke nødvendigvis så lurt å kjenne etter om man har lyst på den økte, men bare gjøre det.  Jeg setter meg små mål som å klare pushups, øke vekten på manualene osv, og det har vært motiverende for min del. 

Anonymkode: 8e72a...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ned ca 25 kg. For meg så er det det langsiktige målet som jeg egentlig ikke tenker så mye på til daglig. Setter meg heller små delmål når det gjelder vekt. Og å komme i bedre form psykisk og fysisk er viktigere enn selve vekttapet selv om vekttap også hjelper. Hva med å bruke barna som inspirasjon til å trene? Enten at du orker å gjøre mer sammen med dem når du er i form, eller enda bedre, finne en måte å trene på som inkluderer barna? Er jo masse leker man kan gjøre ute som gjør at man kan få opp pulsen. Noe styrketrening kan sikkert også gjøres sammen med barna. Da jeg hadde små barn var det å gjøre ting sammen med barna den beste motivasjonen iallefall.

Anonymkode: 006aa...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Å huske på hvem jeg vil være: Ei aktiv, frisk og sporty dame.

- Litt trist, men frykten for å være i dårlig form. Blir redd når jeg ser folk som blir anpustne bare av å sakte noen hundre meter. 
 

- Heh ELSKER å lese om gamle, superspreke folk, og får lyst til å bli sånn selv ☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...