mellomtomater67 Skrevet 1. juli 2020 #21 Del Skrevet 1. juli 2020 du er sterk ❤️ kanskje du ikke har den sykdommen engang. ei venninne av meg har shizofreni, hun er helt annerledes enn du beskriver deg selv. det er veldig tøft å være venn med henne, hun sier hun hører stemmer hele tiden og ser for seg ting, hun stjeler, hun har null empati, bryr seg ikke om vennene sine, er apatisk, ja alle mulige slags negative ting. så kanskje du ikke har den diagnosen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #22 Del Skrevet 1. juli 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes kanskje ikke boken hennes er den beste boken å lese når man står midt oppi noe sånt, hun var dritsjuk og svingdørpasient i mange år😅 Vi er mange med samme diagnose som ikke er i nærheten av å være så syk som hun var, noen gang. TS: det siste tiåret har det vært mye forskning på tidlig intervensjon ved psykoser, blant annet TOP-prosjektet ved Ullevål SH. Det viser seg at tidlig behandling av psykoselidelser gir et mye gunstigere forløp enn hos dem som går med slike lidelser udiagnostisert og ubehandlet over lenger tid. Schizofreni er ikke hva det en gang var, på samme måte som at leddgikt, noen krefttyper osv ikke er hva de var for bare noen år siden. Ikke la deg farge av dine egne eller samfunnets fordommer mot sykdommen - dette kan gå meget bra så lenge du tar medisinene du får forskrevet og passer på deg selv (søvn, mat, trening osv). Jeg snakker av erfaring - har ikke hatt symptomer på min paranoide schizofreni på snart ti år:) Har ikke trengt medisiner på mange år heller, og har klart meg meget bra i livet. Mange av oss som det går bra med gjør ikke så mye ut av oss i offentligheten pga de stigma som finnes (dumt, men sant), og derfor har du kanskje et skjevt bilde av hvordan det er å få en slik diagnose:) Lykke til på livets landevei, måtte det gå deg utmerket❤️ Anonymkode: cc740...9fb Åååå, så kjekt å høre at du har klart deg veldig bra i livet til tross for diagnosen. Jeg har nok fått et skjevt bilde av schizofreni, men det er nok fordi jeg ikke kjenner noen med den. Men jeg har merket allerede hvor mye friskere jeg ble med en gang jeg fikk behandling, så det er nok ikke en så håpløs diagnose. Jeg krysser fingrene for at jeg skal klare meg like bra som deg i livet ❤️ TS Anonymkode: 07bdd...94a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #23 Del Skrevet 1. juli 2020 52 minutter siden, mellomtomater67 skrev: du er sterk ❤️ kanskje du ikke har den sykdommen engang. ei venninne av meg har shizofreni, hun er helt annerledes enn du beskriver deg selv. det er veldig tøft å være venn med henne, hun sier hun hører stemmer hele tiden og ser for seg ting, hun stjeler, hun har null empati, bryr seg ikke om vennene sine, er apatisk, ja alle mulige slags negative ting. så kanskje du ikke har den diagnosen. Tusen takk ❤️ Jeg er ganske sikker på at diagnosen er satt riktig, fordi de som diagnostiserte var veldig dyktige. Trist å høre at venninnen din er sånn. Går hun ikke i behandling? Jeg er selv livredd for å være apatisk eller ha lite empati pga sykdommen, jeg håper virkelig ikke jeg er det. TS Anonymkode: 07bdd...94a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #24 Del Skrevet 2. juli 2020 Hva betyr hebefren? Virker jo som du har hatt en kortvarig og midlertidig psykose. Det er noe ganske annet enn kronisk schizofreni. Er ikke så uvanlig at psykoser utløses ved ekstremt mye stress, for så å aldri dukke opp igjen. Anonymkode: 1bc48...4ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SansaS Skrevet 2. juli 2020 #25 Del Skrevet 2. juli 2020 (endret) Hva har vrangforestillingene/psykosene gått ut på? Spør fordi jeg forstår det ikke er så uvanlig som man kanskje tror..? Endret 2. juli 2020 av SansaS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #26 Del Skrevet 2. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr hebefren? Virker jo som du har hatt en kortvarig og midlertidig psykose. Det er noe ganske annet enn kronisk schizofreni. Er ikke så uvanlig at psykoser utløses ved ekstremt mye stress, for så å aldri dukke opp igjen. Anonymkode: 1bc48...4ba Hebefren betyr schizofreni med et "snikende forløp". Jeg mener også at det var en kortvarig psykose under veldig mye stress. Anonymkode: 07bdd...94a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mellomtomater67 Skrevet 2. juli 2020 #27 Del Skrevet 2. juli 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk ❤️ Jeg er ganske sikker på at diagnosen er satt riktig, fordi de som diagnostiserte var veldig dyktige. Trist å høre at venninnen din er sånn. Går hun ikke i behandling? Jeg er selv livredd for å være apatisk eller ha lite empati pga sykdommen, jeg håper virkelig ikke jeg er det. TS Anonymkode: 07bdd...94a hei, hun går på medisiner og til psykolog. men ser ikke ut som det hjelper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå