Gå til innhold

Alvorlig diagnose, Schizofreni. Sorg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en alvorlig diagnose, Hebefren Shizofreni. Jeg har aldri hørt stemmer eller sett ting som andre ikke ser, men jeg har hatt to vrangforestillinger. For meg var det et stor sjokk å få en sånn diagnose. Jeg går på medisiner, men merker ikke til noe bedring annet enn at jeg har forstått at jeg hadde vrangforestillinger. Psykologen sier jeg er en av dem som kan bli 100% frisk, men akkurat nå føles det håpløst. Jeg vil  virkelig ikke ha schizofreni. Jeg tørr ikke treffe folk eller starte studier igjen fordi jeg er livredd for at andre skal se at jeg er "annerledes". Nå har jeg fått angst for alt, pga diagnosen. Sukk..

Anonymkode: 07bdd...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at dette kommer som et sjokk, og at det føles håpløst. Men legen sier at du kan bli helt frisk, prøv å fokuser på det selv om det er vanskelig. 😊 Slik du beskriver det virker det som du har et ganske mildt tilfelle, så det er all grunn til å ha tro på at dette vil gå bra. Når du blir «vant» til å ha diagnosen, og aksepterer det, blir det nok lettere å se framover og konsentrere deg om å bli frisk. Husk, du er nøyaktig like mye verdt som alle andre uansett diagnose! ❤️

Anonymkode: f55b1...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at dette kommer som et sjokk, og at det føles håpløst. Men legen sier at du kan bli helt frisk, prøv å fokuser på det selv om det er vanskelig. 😊 Slik du beskriver det virker det som du har et ganske mildt tilfelle, så det er all grunn til å ha tro på at dette vil gå bra. Når du blir «vant» til å ha diagnosen, og aksepterer det, blir det nok lettere å se framover og konsentrere deg om å bli frisk. Husk, du er nøyaktig like mye verdt som alle andre uansett diagnose! ❤️

Anonymkode: f55b1...7d3

Takk for oppmuntringen ❤️  Jeg tror også det er et mildt tilfelle, men likevel ekstremt tøft å få den diagnosen. Det er tross alt en av de mest alvorligste og mest stigmatiserte diagnose. Jeg har et stort håp om tilfrisking og håper diagnosen blir fjernet etterhvert. Dette må være den desidert mest tøffeste tiden i mitt liv. 

Anonymkode: 07bdd...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les "I morgen var jeg alltid en løve"!!!!

Anonymkode: 3da22...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les "I morgen var jeg alltid en løve"!!!!

Anonymkode: 3da22...adf

Jeg har hørt om boken, men ikke lest. Veldig kjekt at hun ble frisk. Jeg håper så inderlig at jeg kan si det samme om en tid. 

Anonymkode: 07bdd...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med en som har den diagnosen. Det har sine utfordringer, men det har alle forhold. Vi har lært oss å takle det greit. Ikke minst jeg, men også han, så absolutt. 

De fleste vet ikke engang at han har diagnosen. For det meste fungerer han og vi som en helt vanlig familie. Han har også vært i jobb det meste av livet. Akkurat nå er han sykemeldt, men det er på grunn av annet egentlig. Det er ikke til å legge skjul på at han har større utfordringer med dette når han sliter med smerter i tillegg, men vi vet jo hva det går i, og hvordan vi skal takle også dette. 

Vi takler det egentlig veldig greit stort sett, ved å være rause mot hverandre og ha litt humor på det også. Vi pleier å tulle med at det er ok å være litt gal i vår familie. 

Jeg og en sønn har ADHD. Han har PF og så har vi et barn uten diagnoser, men også det barnet har sine sider som trenger forståelse og raushet. 

Vi er ikke så unormale i det store og hele, men bevisst hva hver av, oss kan slite litt med, og raushet i f til det. 

Dette er ikke en dom som nødvendigvis vil stoppe deg fra å oppnå noe som helst, men klokt å sette deg godt inn i hva akkurat du strever litt med, og hvordan du kan håndtere akkurat det som er utfordringene dine best mulig. 

Min mann må helst leve ganske rutinert, og passe på søvn, mat og helse generelt, så går det stort sett veldig greit. Når det ikke går så greit vet både jeg og han hva han trenger for å komme i balanse igjen. 

Dette kan gå veldig bra også! 

Anonymkode: f10d8...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje de har satt feil diagnose på deg. Og vrangforestillingene var bare to. Mange har vrangforestillinger fra tid til annen. Det kommer helt Ann på hva de var om og hvor lenge. Kanskje det bare var overbelastning? 

Anonymkode: 090a4...69f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS! Å få en psykiatrisk diagnose er vondt, det kan jeg levende forestille meg. Mye av dette skyldes trolig de assosiasjonene mange har og stigmaer knyttet til diagnosen. Men da gjelder det å minne seg selv på at en diagnose ingenlunde definerer hvem du er. En diagnose betyr bare at du oppfyller et sett av diagnostiske kriterier og at du med andre ord har enkelte ting til felles men andre (hva angår utfordringer). Med tiden håper jeg at du klarer å se at denne diagnosen vil kunne hjelpe deg med å lære deg mer om deg selv, ditt sinn og dine reaksjonsmønstre. Alle mennesker bærer vi ulike sårbarheter i oss, og nå som du har fått en schizofrenidiagnose (som naturligvis kan være feil, det settes feil diagnoser på pasienter til stadighet, tenk bare på hvor uenige rettspsykiaterne var angående vurderingen ABB sin eventuelle tilregnelighet under rettsaken), er du blitt gitt muligheten til å lære deg om hvordan du best tar hensyn til deg selv. Tilstrekkelig søvn, måtehold med rusmidler og stressreduksjon vil kunne bidra til at du holder deg stabil, fungerende og unngår negative opplevelser knyttet til sykdommen. Igjen, du ER ikke din diagnose, og jeg skjønner veldig godt at du tar dette tungt akkurat nå, men jeg tror helt sikkert at du vil kunne få et godt og veldig liv, og det ER mange som blir friske /symptomfrie fra schizofreni. Klem fra en sykepleier som har truffet mange med diagnoser som din. Ikke bry deg med hva mediene skriver unyansert om psykiatriske lidelser, de speiler på ingen måte virkeligheten. De vil selge aviser, det er alt, og negativ helseinformasjon selger. 

Anonymkode: a88a4...9a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, det ble noen skrivefeil i innlegget mitt over, det skulle bl.a stå verdig liv, ikke veldig. 

Anonymkode: a88a4...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære TS! Å få en psykiatrisk diagnose er vondt, det kan jeg levende forestille meg. Mye av dette skyldes trolig de assosiasjonene mange har og stigmaer knyttet til diagnosen. Men da gjelder det å minne seg selv på at en diagnose ingenlunde definerer hvem du er. En diagnose betyr bare at du oppfyller et sett av diagnostiske kriterier og at du med andre ord har enkelte ting til felles men andre (hva angår utfordringer). Med tiden håper jeg at du klarer å se at denne diagnosen vil kunne hjelpe deg med å lære deg mer om deg selv, ditt sinn og dine reaksjonsmønstre. Alle mennesker bærer vi ulike sårbarheter i oss, og nå som du har fått en schizofrenidiagnose (som naturligvis kan være feil, det settes feil diagnoser på pasienter til stadighet, tenk bare på hvor uenige rettspsykiaterne var angående vurderingen ABB sin eventuelle tilregnelighet under rettsaken), er du blitt gitt muligheten til å lære deg om hvordan du best tar hensyn til deg selv. Tilstrekkelig søvn, måtehold med rusmidler og stressreduksjon vil kunne bidra til at du holder deg stabil, fungerende og unngår negative opplevelser knyttet til sykdommen. Igjen, du ER ikke din diagnose, og jeg skjønner veldig godt at du tar dette tungt akkurat nå, men jeg tror helt sikkert at du vil kunne få et godt og veldig liv, og det ER mange som blir friske /symptomfrie fra schizofreni. Klem fra en sykepleier som har truffet mange med diagnoser som din. Ikke bry deg med hva mediene skriver unyansert om psykiatriske lidelser, de speiler på ingen måte virkeligheten. De vil selge aviser, det er alt, og negativ helseinformasjon selger. 

Anonymkode: a88a4...9a7

Hei. Takk for svar og støtte.  I journalen min står det at jeg har ingen psykotiske symptomer nå, så det betyr nok at jeg er allerede på god vei til å bli kvitt diagnosen. Men likevel utrolig tøft å få en slik tung diagnose i ung alder. Jeg håper så inderlig at jeg får et normalt liv og normal helse igjen etterhvert. Jeg hadde det jo veldig bra før psykosen brøt ut. 

Anonymkode: 07bdd...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, TS. Det var jeg som skrev over. Du ER helt, helt normal. Selv om du har hatt vrangforestillinger er det ingenting galt med deg. Ikke tro det, du er deg og du har drøssevis med mange gode kvaliteter som gjør deg unik og verdt å elske. Du skriver at du er ung, men du fremstår reflektert og svært oppegående, og det er en klar fordel mtp ivaretakelsen av egen psykisk helse. Det er mange mennesker som har psykotiske episoder i løpet av livet sitt uten at det medfører at de får et tungt eller unødig vanskelig liv. Det er nettopp stigmaer som gjør at mange holder slike ting for seg selv, og derfor vil en jo også kunne føle seg mer alene med disse tingene enn man nødvendigvis er. Mener altså ikke at du bør fortelle mange mennesker om dine mest private, såre ting, vil bare poengtere at det er så inderlig mye som faller inn under "normalen", hva og hvordan er og reagerer et "normalt" menneske? Vi lider så unødig, mange av oss fordi vi tror det  er noe galt med oss. Fordi vi tror vi avviker fra det normale, fordi vi føler oss annerledes. Det er ingenting galt med deg. Du er følsom. Det er drøssevis av mennesker som har hatt en eller flere psykotiske episoder. Du vet bare ikke hvem de er. Kanskje har du en sårbarhet mtp på eventuelle fremtidige psykoser. Jaja. Det er ikke verdens undergang. Du vil med tiden lære deg å unngå situasjoner og livsførsel som kan trigge en eventuell psykose. Jeg tror det faktum at du gjennomgår dette nå, i ung alder, vil kunne gi deg betydelig mer empati og forståelse for mennesker gjennom livet. Og dét, det er en veldig fin og viktig ting. 

Anonymkode: a88a4...9a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2020 den 23.56, AnonymBruker skrev:

Hei igjen, TS. Det var jeg som skrev over. Du ER helt, helt normal. Selv om du har hatt vrangforestillinger er det ingenting galt med deg. Ikke tro det, du er deg og du har drøssevis med mange gode kvaliteter som gjør deg unik og verdt å elske. Du skriver at du er ung, men du fremstår reflektert og svært oppegående, og det er en klar fordel mtp ivaretakelsen av egen psykisk helse. Det er mange mennesker som har psykotiske episoder i løpet av livet sitt uten at det medfører at de får et tungt eller unødig vanskelig liv. Det er nettopp stigmaer som gjør at mange holder slike ting for seg selv, og derfor vil en jo også kunne føle seg mer alene med disse tingene enn man nødvendigvis er. Mener altså ikke at du bør fortelle mange mennesker om dine mest private, såre ting, vil bare poengtere at det er så inderlig mye som faller inn under "normalen", hva og hvordan er og reagerer et "normalt" menneske? Vi lider så unødig, mange av oss fordi vi tror det  er noe galt med oss. Fordi vi tror vi avviker fra det normale, fordi vi føler oss annerledes. Det er ingenting galt med deg. Du er følsom. Det er drøssevis av mennesker som har hatt en eller flere psykotiske episoder. Du vet bare ikke hvem de er. Kanskje har du en sårbarhet mtp på eventuelle fremtidige psykoser. Jaja. Det er ikke verdens undergang. Du vil med tiden lære deg å unngå situasjoner og livsførsel som kan trigge en eventuell psykose. Jeg tror det faktum at du gjennomgår dette nå, i ung alder, vil kunne gi deg betydelig mer empati og forståelse for mennesker gjennom livet. Og dét, det er en veldig fin og viktig ting. 

Anonymkode: a88a4...9a7

Tusen takk for et veldig oppløftende svar. Det gjorde meg veldig glad å lese. Jeg føler meg relativt normal nå, bortsett fra mye angst. Angst etter psykose. Psykose kan på en måte sammenlignes med å ha gjennomgått ett psykisk traume, så jeg håper jeg aldri havner i psykose igjen. Stigma til diagnosen schizofreni er det så absolutt, men jeg tror ikke folk er helt opplyst om diagnosen og at det går an å bli frisk fra den. Jeg skal i hvert fall aldri havne i psykose igjen, det er jeg sikker på. Nå skal jeg ta medisinene i to år, og deretter håper jeg at de fjerner diagnosen og at jeg aldri havner tilbake dit.

Anonymkode: 07bdd...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg er tungt ❤️

Jeg fikk en schizofreni-diagnose for noen år siden. Jeg var akkurat like syk eller frisk som dagen før, men plutselig hadde jeg en tung diagnose. Jeg skjønner det ikke helt selv, er ikke helt enig. Jeg har som deg kun få episoder. Jeg har vært frisk de siste 7 årene, men diagnosen forsvinner ikke. Jeg har ikke spurt om det heller...

Da jeg fikk diagnosen tenkte jeg at Shit, jeg er skikkelig syk og nå er livet over! Men det påvirker livet mitt i svært liten grad. Jeg har vært gift i mange år, har barn og for det meste har jeg vært i jobb. Jeg har sluttet å tenke på det.

Anonymkode: 9b510...20f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjønner jeg er tungt ❤️

Jeg fikk en schizofreni-diagnose for noen år siden. Jeg var akkurat like syk eller frisk som dagen før, men plutselig hadde jeg en tung diagnose. Jeg skjønner det ikke helt selv, er ikke helt enig. Jeg har som deg kun få episoder. Jeg har vært frisk de siste 7 årene, men diagnosen forsvinner ikke. Jeg har ikke spurt om det heller...

Da jeg fikk diagnosen tenkte jeg at Shit, jeg er skikkelig syk og nå er livet over! Men det påvirker livet mitt i svært liten grad. Jeg har vært gift i mange år, har barn og for det meste har jeg vært i jobb. Jeg har sluttet å tenke på det.

Anonymkode: 9b510...20f

Godt å høre at jeg ikke er alene om å ha en slik diagnose ❤️ Så bra at diagnosen din ikke påvirker deg så mye. Går du på medisiner? Jeg ble anbefalt om å å gå tilbake til studier, men vil vente et halvt år. Da vil jeg være 100% stabil og trent meg opp igjen litt mer kognitivt. 

Anonymkode: 07bdd...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName

Jeg har hatt psykoser, men aldri tenkt på meg selv som schizofren! Jeg sliter med (nå) milde vrangforestillinger, men har lært meg at jeg må bare fortsette som før til de går over, med vrangforestillinger som "støy" i bakgrunnen. Såvidt jeg vet blir 1/3 helt friske fra en psykose-lidelse, 1/3 kan få grundig forbedring, og 1/3 blir kronisk dårlige. Det begynner å komme mer og mer forskning som viser at schizofreni er ikke noe spes godt forstått diagnose og er langt mer variert enn man før visste. På mange måter er det en sekkebetegnelse for mest sannsynlig flere forskjellige lidelser.

TS, ikke ta det som en "dødsdom". Enkelte psykologer er litt vel raske til å sette en diagnose. Og har du faktisk en diagnose, så beskriver den bare et sett med symptomer og et visst lidelsestrykk, men ikke hele deg som person. Er du i Oslo, finnes det mange recovery-orienterte selvhjelpsgrupper for folk med psykoselidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, DislayName skrev:

Jeg har hatt psykoser, men aldri tenkt på meg selv som schizofren! Jeg sliter med (nå) milde vrangforestillinger, men har lært meg at jeg må bare fortsette som før til de går over, med vrangforestillinger som "støy" i bakgrunnen. Såvidt jeg vet blir 1/3 helt friske fra en psykose-lidelse, 1/3 kan få grundig forbedring, og 1/3 blir kronisk dårlige. Det begynner å komme mer og mer forskning som viser at schizofreni er ikke noe spes godt forstått diagnose og er langt mer variert enn man før visste. På mange måter er det en sekkebetegnelse for mest sannsynlig flere forskjellige lidelser.

TS, ikke ta det som en "dødsdom". Enkelte psykologer er litt vel raske til å sette en diagnose. Og har du faktisk en diagnose, så beskriver den bare et sett med symptomer og et visst lidelsestrykk, men ikke hele deg som person. Er du i Oslo, finnes det mange recovery-orienterte selvhjelpsgrupper for folk med psykoselidelser.

Takk for svar. Fikk du ingen diagnose da du hadde psykoser? Jeg fikk hebefren schizofreni under første, og min eneste, psykose. Jeg har ingen psykotiske symptomer nå, men kjenner på mye angst og litt isolasjon. Jeg leste på forskning at man kan bli frisk av schizofreni. Jeg tror jeg vil bli helt frisk, men det kreves enorm innsats fra meg selv. Jeg bor ikke Oslo dessverre.. 

Anonymkode: 07bdd...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 29.6.2020 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt om boken, men ikke lest. Veldig kjekt at hun ble frisk. Jeg håper så inderlig at jeg kan si det samme om en tid. 

Anonymkode: 07bdd...94a

Arnhild Lauveng er frisk, nå utdanner psykolog og visepresident i psykologforeningen. Så det er virkelig håp ❤️

Anonymkode: 07229...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arnhild Lauveng er frisk, nå utdanner psykolog og visepresident i psykologforeningen. Så det er virkelig håp ❤️

Anonymkode: 07229...65b

Synes kanskje ikke boken hennes er den beste boken å lese når man står midt oppi noe sånt, hun var dritsjuk og svingdørpasient i mange år😅 Vi er mange med samme diagnose som ikke er i nærheten av å være så syk som hun var, noen gang. TS: det siste tiåret har det vært mye forskning på tidlig intervensjon ved psykoser, blant annet TOP-prosjektet ved Ullevål SH. Det viser seg at tidlig behandling av psykoselidelser gir et mye gunstigere forløp enn hos dem som går med slike lidelser udiagnostisert og ubehandlet over lenger tid. Schizofreni er ikke hva det en gang var, på samme måte som at leddgikt, noen krefttyper osv ikke er hva de var for bare noen år siden. Ikke la deg farge av dine egne eller samfunnets fordommer mot sykdommen - dette kan gå meget bra så lenge du tar medisinene du får forskrevet og passer på deg selv (søvn, mat, trening osv). Jeg snakker av erfaring - har ikke hatt symptomer på min paranoide schizofreni på snart ti år:) Har ikke trengt medisiner på mange år heller, og har klart meg meget bra i livet. Mange av oss som det går bra med gjør ikke så mye ut av oss i offentligheten pga de stigma som finnes (dumt, men sant), og derfor har du kanskje et skjevt bilde av hvordan det er å få en slik diagnose:) Lykke til på livets landevei, måtte det gå deg utmerket❤️

Anonymkode: cc740...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis psykologen mener du kan bli helt frisk er du neppe særlig syk i utgangspunktet. Om du ikke blir 100% frisk men 90% så vil du kunne leve et nokså normalt liv. Skjønner det er tungt akkurat nå, men mange kan bli friske nok til å jobbe og leve selvstendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes kanskje ikke boken hennes er den beste boken å lese når man står midt oppi noe sånt, hun var dritsjuk og svingdørpasient i mange år😅 Vi er mange med samme diagnose som ikke er i nærheten av å være så syk som hun var, noen gang. TS: det siste tiåret har det vært mye forskning på tidlig intervensjon ved psykoser, blant annet TOP-prosjektet ved Ullevål SH. Det viser seg at tidlig behandling av psykoselidelser gir et mye gunstigere forløp enn hos dem som går med slike lidelser udiagnostisert og ubehandlet over lenger tid. Schizofreni er ikke hva det en gang var, på samme måte som at leddgikt, noen krefttyper osv ikke er hva de var for bare noen år siden. Ikke la deg farge av dine egne eller samfunnets fordommer mot sykdommen - dette kan gå meget bra så lenge du tar medisinene du får forskrevet og passer på deg selv (søvn, mat, trening osv). Jeg snakker av erfaring - har ikke hatt symptomer på min paranoide schizofreni på snart ti år:) Har ikke trengt medisiner på mange år heller, og har klart meg meget bra i livet. Mange av oss som det går bra med gjør ikke så mye ut av oss i offentligheten pga de stigma som finnes (dumt, men sant), og derfor har du kanskje et skjevt bilde av hvordan det er å få en slik diagnose:) Lykke til på livets landevei, måtte det gå deg utmerket❤️

Anonymkode: cc740...9fb

Jeg har ikke sagt noe om å lese boken, og når den Evt.skulle bli lest. Det var noen andre som anbefalte boken. Mitt poeng var, som du da unngikk å se, at det er håp selv om man faktisk har vært så syk som Lauveng var 😉

 

Anonymkode: 07229...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...