Gå til innhold

Hvordan vasker jeg her, uten å ødelegge balkongen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, loveli skrev:

https://www.maxbo.no/rullesett-supersett-terrasse-p3412395?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjwoub3BRC6ARIsABGhnyZX2PGe14TTJsJF3w0wNmmYVWiOAsBwtXy0cUhPpFwxfFxkJkIinwAaAldyEALw_wcB

Du kan kjøpe et slikt kit med alt du trenger. Dyrt, men når man ikke har peiling så kan det være like så greit.

Angående beis så sies det at Maxbo sine produkter blir produsert på samme fabrikk og med samme ingredienser som Jotun. Men jeg vet ikke. Uansett er det ikke så dyrt, så kjøp Jotun og du er sikker på at produktet holder det det lover. :) Husk også å vedlikeholde terrassen enkelt på våren og høsten. 

Takk. Dette var veldig nyttig. Ser jeg hva jeg trenger på forhånd, slipper jeg at forhandler prøver å prakke på meg masse ekstra som jeg ikke trenger  :) 

Anonymkode: b9db9...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Dette hjalp veldig 😊

skal absolutt ringe på forhånd. Bomtur er veldig surt. Spesielt i disse tider. Får skaffe meg en presenning også tror jeg. Siden jeg bor nær både vei og sjø. Så jeg slipper masse støv og dritt i beisen.

Skal Google litt byggebedrifter i byen, og ta noen telefoner. Får skrive ned notater om hva jeg skal spørre om først også ;) 

Anonymkode: b9db9...839

Jeg tror dessverre ikke du kan legge en presenning over våt beis som skal tørke, hvis det var det du mente? Det vil gi merker og hindre den i å tørke skikkelig og på normal tid.

Følg med på værmeldingen og beis en dag du ser det er meldt oppholdsvær i et par-tre dager fremover. Da får beisen tørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Million skrev:

Jeg tror dessverre ikke du kan legge en presenning over våt beis som skal tørke, hvis det var det du mente? Det vil gi merker og hindre den i å tørke skikkelig og på normal tid.

Følg med på værmeldingen og beis en dag du ser det er meldt oppholdsvær i et par-tre dager fremover. Da får beisen tørke.

tenkte å feste den over rekkverket og inntil veggen som en lomme over, men vet ikke hvor godt det hadde latt seg gjøre.

Takk. Skal heller følge med på været.  :) 

Anonymkode: b9db9...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tenkte å feste den over rekkverket og inntil veggen som en lomme over, men vet ikke hvor godt det hadde latt seg gjøre.

Takk. Skal heller følge med på været.  :) 

Anonymkode: b9db9...839

 

Men det beste er om du vasker terrassen som anvist (det kan dryppe lett fra himmelen men ikke regne mye) og venter 3-4 fine sommerdager før du beiser. Du beiser når terrassen ligger i skyggen eller en stund etter at solen har gått ned slik at terrassen ikke er for varm dersom solen står på terrassen hele døgnet (noe som er godt gjort i disse dager). Fuktigheten i treverket skal helst ikke være over 16%, men hvem har vel en slik måler.

beisen tørker fort nok, du trenger ikke beskytte den tror jeg.

 

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Dette hjalp veldig 😊

skal absolutt ringe på forhånd. Bomtur er veldig surt. Spesielt i disse tider. Får skaffe meg en presenning også tror jeg. Siden jeg bor nær både vei og sjø. Så jeg slipper masse støv og dritt i beisen.

Skal Google litt byggebedrifter i byen, og ta noen telefoner. Får skrive ned notater om hva jeg skal spørre om først også ;) 

Anonymkode: b9db9...839

Du trenger ikke bekymre deg for dritt og møkk i beisen, den tørker fort nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, loveli skrev:

Hvis du fester den i rekkverket så er pressenningen 1 meter over terrassen og det burde gå bra.

Men det beste er om du vasker terrassen som anvist (det kan dryppe lett fra himmelen men ikke regne mye) og venter 3-4 fine sommerdager før du beiser. Du beiser når terrassen ligger i skyggen eller en stund etter at solen har gått ned slik at terrassen ikke er for varm dersom solen står på terrassen hele døgnet (noe som er godt gjort i disse dager). Fuktigheten i treverket skal helst ikke være over 16%, men hvem har vel en slik måler. 😛

 

Akkurat nå, loveli skrev:

Du trenger ikke bekymre deg for dritt og møkk i beisen, den tørker fort nok. :)

Tusen takk 😊

Anonymkode: b9db9...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Million skrev:

Maleavdelingen i alle byggvarehus skal ha folk med peiling på dette, som kan gi deg råd og vise deg hva du trenger å kjøpe. Du kan jo ringe på forhånd og spørre om de fører/selger Drygolin? Så slipper du bomtur.

Jeg har vært gift i mange år med en som jobbet på byggvarehus, men skal ikke reklamere for der han jobbet :) 

Det anbefales ikke å bruke grønnsåpe lenger i det hele tatt faktisk fordi det legger igjen dette belegget eller hinnen på gulv og treverk. Inne så gir denne hinnen grobunn for bakterier, og kan medføre at gulvet kjennes seigt ut å gå på med tiden. 

Når du skal beise, vil du IKKE at overflaten på treverket skal ha en hinne av grønnsåpe som hindrer beisen i å trekke skikkelig ned i treverket.

Du snakker om Drygolin, men Drygolin har vel bare maling og oljedekkbeis? Jeg hadde ikke brukt noen av dem på terrassegulvet, siden de er beregnet på å tåle helt andre typer påkjenninger enn et gulv blir utsatt for. Jeg har dessuten aldri sett et terrassegulv behandlet med oljedekkbeis eller maling som har holdt seg pent etter noen få år med slitasje. På terrassen hadde jeg nok gått for terrassebeis fra Trebitt (fra Jotun, slik som Drygolin) eller Butinox om jeg skulle ha en type som var kjent for kvalitet. 

Anonymkode: f6dcf...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker om Drygolin, men Drygolin har vel bare maling og oljedekkbeis? Jeg hadde ikke brukt noen av dem på terrassegulvet, siden de er beregnet på å tåle helt andre typer påkjenninger enn et gulv blir utsatt for. Jeg har dessuten aldri sett et terrassegulv behandlet med oljedekkbeis eller maling som har holdt seg pent etter noen få år med slitasje. På terrassen hadde jeg nok gått for terrassebeis fra Trebitt (fra Jotun, slik som Drygolin) eller Butinox om jeg skulle ha en type som var kjent for kvalitet. 

Anonymkode: f6dcf...5c4

Du har nok helt rett, men jeg anbefalte ts å rådføre seg med de ansatte i malingsavdelingen på byggvarehuset, så der hadde hun nok fått høre det du sier :)

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...