Gå til innhold

«Jeg så at han kysset kona si« innafor grammatisk?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Sin er refleksivt eiendomspronomen som peker tilbake på subjektet. Han kysset kona si er riktig når det er hans egen kone. 

Hvordan blir da min setning med subjektet jeg?  Er denne setningen da i det hele tatt innafor grammatisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du mener at du så noen kysse sin egen kone, så er det riktig. 

Altså du, Pipaluk, så Per kysse sin egen kone Hilde.

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Innafor. "at han kysset kona si" er en egen setning i setningen, altså en leddsetning, hvor "han" må analyseres som subjekt. Alternativt Han så at jeg kysset kona mi. Leddstningen, som utgjør objekt i helsetningen, må analyseres separat. 

Anonymkode: 9c6e1...b90

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye moro på norskkurset med ''sin'' og ''hans''. 😂 Mange slett en stund med å skille mellom de to. Jeg syntes ikke det var spesielt vanskelig.

Jeg så at Per kysset kona mi.

Jeg så at Per kysset kona si.

Jeg så at Per kysset kona hans.

Tre helt forskjellige scenarioer hvor Per er skurken i 1 og 3 hvor han kysser en annen person sin kone og ikke sin egen 😂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Drizzt skrev:

Det var mye moro på norskkurset med ''sin'' og ''hans''. 😂 Mange slett en stund med å skille mellom de to. Jeg syntes ikke det var spesielt vanskelig.

Jeg så at Per kysset kona mi.

Jeg så at Per kysset kona si.

Jeg så at Per kysset kona hans.

Tre helt forskjellige scenarioer hvor Per er skurken i 1 og 3 hvor han kysser en annen person sin kone og ikke sin egen 😂

Det artige er at stadig flere nordmenn og journalister strever med dette. Jo lengre setningene er, jo vanskeligere å koble subjekt og eiendomspronomen 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Pipaluk skrev:

Det artige er at stadig flere nordmenn og journalister strever med dette. Jo lengre setningene er, jo vanskeligere å koble subjekt og eiendomspronomen 

"Artig" er kanskje ikke ordet du tenker på. Jeg ville sagt "tragisk".

Anonymkode: 3de51...540

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.6.2020 den 12.23, AnonymBruker skrev:

"Artig" er kanskje ikke ordet du tenker på. Jeg ville sagt "tragisk".

Anonymkode: 3de51...540

Jeg er en person som ser et halv fullt glass kontra et halvtomt .Det ser rart ut men det kan være en naturlig utvikling. 

Vi snakker forskjellig nå, enn for 50 år siden.  For lenge lenge siden, hadde vi masse kasus i språket, som nå er mer eller mindre borte. 

Om eiendomspronomen forsvinner, så må vi gjøre en språkdugnad eller markere eiendom på andre måter. Spennende blir det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...