Gå til innhold

Påført skam for å ville gå ned i vekt- RANT


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Okei, så jeg har en BMI som er innenfor normalvektig men jeg er smålubben. Jeg er ikke fornøyd med kroppen min i det hele tatt, særlig grevinnehenget på armene hater jeg. Selv om jeg ikke veier så mye, så er det kun fett og ingen muskler. Og jeg vet at min naturlig kroppstype er slank, altså slankere enn det jeg er nå. 

Jeg har årevis ville gå ned i vekt, et par kilo, men jeg sliter med en forstilling om at det er skamfullt å slanke seg. Hver gang jeg begynner å spise sunt er det noen som tilbyr meg kaker og chips. Hvis jeg sier at jeg heller vil ha et eple, så stirrer folk på meg som om jeg har anoreksi. Det er så nedlatende. Kan ikke folk bare bry seg seg om sin egen mat og la min være i fred?

Nå har jeg begynt å symptomer på PCOS og jeg blir fremdeles ikke anbefalt å gå ned i vekt. Hva faen?! Hater BMI skalaen. Det finnes mange kvinner som har en BMI som undervektig og likevel ikke er det! Skulle ønske folk hadde mer kunnskap om kvinnekroppen og vekt. Noen har en BMI på overvektig og ser likevel bra ut. Alt kommer an på kroppstypen. 

Anonymkode: db0d6...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I disse dager når alle spiser en eller annen rar "diett" så ser jeg ikke helt hvor du får denne såkalte skammen fra. Kjenner jo nesten ingen som spiser "normalt" lenger jeg. :P 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe å skamme seg over om man slanker seg. Tvert imot, vær stolt av det og vis at du har disiplin. 

Anonymkode: 3e3cb...075

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Du må lære å ikke bry deg om hva andre syntes. 

Men det er selvsagt en uting med folk som skal legge seg opp i hva en spiser. Hvorfor skal man tynes til å spise kake? Og at argumentet er "du må jo unne seg noe." Dust argument, jeg unner meg ting som jeg syntes er verd det. Tørr kake er ikke verd det og jeg har da ikke tenkt til å pliktspise kake. Ordentlig laget Kvæfjord kake eller marsipankake kan jeg la med friste av, men ellers ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått PCOS eller har du bare fått symptomer? Hvilke symptomer?

 

Anonymkode: adf01...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å henge deg opp i bmi. Det du trenger, er å bygge muskler. Nei, du blir ikke bulkete av det, men strammere.

Anonymkode: 8e31c...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder mat og vekt vil man bli påført skam uansett hva det er man gjør eller ikke gjør. Du må rett og slett jobbe med å ikke bry deg om andres kommentarer og blikk. Mat er sosialt, og å takke nei til et kakestykke dreier seg ikke bare om det ene kakestykket. 

Jeg pleier heller å si at jeg har spist så mye til lunsj/middag at jeg er forsynt i stedet for å be om et eple i stedet da, så det handler vel også om hvordan man sier det. Jeg er naturlig undervektig og får ikke kommentarer når jeg ikke forsyner meg. Jeg får  bare kommentarer når jeg spiser store mengder mat, altså mer enn alle de andre. 

Anonymkode: d57e2...40e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for hetsende innhold og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært overvektig hadde du blitt dømt for å spise kake og ikke eplet, man blir dømt uansett. Drit i det og gjør det som føles riktig.

Sukker er ikke sunt for noen, uansett vekt.

Anonymkode: 915d4...b87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du vært overvektig hadde du blitt dømt for å spise kake og ikke eplet, man blir dømt uansett. Drit i det og gjør det som føles riktig.

Sukker er ikke sunt for noen, uansett vekt.

Anonymkode: 915d4...b87

Som overvektig risikerer du også å bli dømt for å spise eple i stedet for kake. For da skal du liksom innbille folk at du spiser sunt mens du stapper i deg usunn mat når du er alene, eller andre overvektige mener at du gjør det for å vise at du er bedre enn dem.

Jeg er selv overvektig, og det er mange år siden jeg sluttet å spise sammen med andre. Drikker kun vann eller til nød lettbrus når jeg er sammen med andre. Det er sikkert galt det også ...

Anonymkode: c96d5...244

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som overvektig risikerer du også å bli dømt for å spise eple i stedet for kake. For da skal du liksom innbille folk at du spiser sunt mens du stapper i deg usunn mat når du er alene, eller andre overvektige mener at du gjør det for å vise at du er bedre enn dem.

Jeg er selv overvektig, og det er mange år siden jeg sluttet å spise sammen med andre. Drikker kun vann eller til nød lettbrus når jeg er sammen med andre. Det er sikkert galt det også ...

Anonymkode: c96d5...244

Ja, jeg er egentlig enig. Blir galt uansett.

Anonymkode: 915d4...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slank men har et helt åpent forhold til dette med å snakke om kalorier og hvorfor jeg eventuelt takker nei til kake eller annet. Ingen reagerer negativt på det, folk forstår jo det at man ikke kan være slank og spise ubegrenset med kake og boller hver gang det er tilbud om sånt. 

Anonymkode: b5fb5...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...