Gå til innhold

Bollestad åpen for å tillate hijab i politiet


nord og ned

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg forstår godt argumentet og synes det er fint at de vil åpne for det. 

Samtidig, jeg er selv en muslimsk kvinne og bruker hijab. Politi som yrke passer ikke for den oppførselen hijab krever, fysisk kontakt med motsatt kjønn, ransaking av motsatt kjønn, samtidig som man skal sette Norges lover høyest av alt. Er man muslim, burde man ikke jobbe som politi. 

Jeg følger selvsagt Norges lover, og vet at politiarbeid kan være så mangt, Finnes sikkert noe man kan gjøre som er halal.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, newman01 skrev:

Er det innafor å pynte på politiuniformen i parader? 

image.png.bc978015de673b7d28754605f1a1e08d.png

Nei

Politiet skal representere alle så dermed skal de ikke gjøre slik som på bildet.

De kan fint delta i pride men da uten uniform.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fuglemor skrev:

Jeg forstår godt argumentet og synes det er fint at de vil åpne for det. 

Samtidig, jeg er selv en muslimsk kvinne og bruker hijab. Politi som yrke passer ikke for den oppførselen hijab krever, fysisk kontakt med motsatt kjønn, ransaking av motsatt kjønn, samtidig som man skal sette Norges lover høyest av alt. Er man muslim, burde man ikke jobbe som politi.

Hvordan jobber politi i muslikske land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, newman01 skrev:

Er det innafor å pynte på politiuniformen i parader? 

image.png.bc978015de673b7d28754605f1a1e08d.png

Nei, det er ikke innafor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, nord og ned skrev:

Hvordan jobber politi i muslikske land?

På en måte som opprettholder muslimske regler mest sannsynlig. I varierende grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Fuglemor skrev:

På en måte som opprettholder muslimske regler mest sannsynlig. I varierende grad. 

Kanskje vurdere å integrere seg i den norske samfunnet da. Når man tross alt bor her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, nord og ned skrev:

Hvordan jobber politi i muslikske land?

Der er vel politiet menn så hijab er et ikke-tema.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, nord og ned skrev:

Kanskje vurdere å integrere seg i den norske samfunnet da. Når man tross alt bor her.

Må ikke være politi for å integrere seg. Og man kan fint følge norske lover og Koranen samtidig 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2020 den 18.08, newman01 skrev:

Hijab er da ikke så galt. Den dekker håret. Ser flere fordeler med hijab, men da hjemme i huset. Mindre løse hår fra langhårede samboere i sofa'n. Men åpner man for hijab bør andre trossymboler også aksepteres. 

Ser forresten ingen kobling mellom relativt diskret hijab, hakekors og FrP-buttons. 

Tror de fleste tar av hibaben hjemme i sofaen. 

Endret av kvinneguide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kvinneguide skrev:

Der er vel politiet menn så hijab er et ikke-tema.

Hva med fysisk kontakt med og ransaking av kvinner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting, rent teologisk i denne sammenhengen. 

En politikvinne i hijab, er underkastet profeten ikke sant? Og også sharia, ikke sant? 

Det dreier seg om en sv profetens følgere som har voldtatt en utro kvinne? Hun forteller, hsn nekter? 

Hva er det teologisk riktige for henne å gjøre? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, nord og ned skrev:

Av nye landsmenn fra midtøsten/nord Afrika støtter nærmere 80% venstresiden ved valg. Så dette er rimelig forutsigbart. Dette er en sak som gjelder deres egne velgere. Selvsagt vil de være for.

Vil senterpartiet være negativ til bøndene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, nord og ned skrev:

Hva med fysisk kontakt med og ransaking av kvinner?

Det er jo det som er det neste skrittet. 

Gir man ved døren her må man anta det vil komme nye krav om kvotering. Riktig bakgrunn til uttrykkende enhet osv.

En mobilfilm av en hijab kledd kvinne arrestert av 2 politimenn med sikh, kristen, jødiske markører vil kunne skape opptøyer og demonstrasjoner osv. "Søster mishandlet av vantro" type agitering under fredagsbønnen og helvete er løst.

Like lite som enkelte kristne, jøder, buddhister?? ikke vil bli arrestert en tjenestepersoner som de oppfatter bruker islamist markører.

Endestasjon er et kjønnsdelt og religiøst delt politi?

 

Endret av Commander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Jeg lurer på en ting, rent teologisk i denne sammenhengen. 

En politikvinne i hijab, er underkastet profeten ikke sant? Og også sharia, ikke sant? 

Det dreier seg om en sv profetens følgere som har voldtatt en utro kvinne? Hun forteller, hsn nekter? 

Hva er det teologisk riktige for henne å gjøre? 

Teologisk vil jeg tro det er liten forskjell fra ordinær rettsforståelse: det er ikke slik at det er teologisk støtte for voldtekt i Islam.

Men dette er mye utenfor kontekst av kvinner i politiet med Hijab. Det er ikke slik at vi skal stikke ut tilfeldig på gaten og plukke ut en kvinne med Hijab og gi henne ett politiskilt.

Poenget her er at man får kvinner som ønsker å ta jobben som politi, og samtidig vil synligjøre sin religion. På dette tidspunktet har vi avklart at hun kan gjøre jobben, og diskusjonen ender opp, hvor mye skal vi åpne opp for at politi kan ha en relasjon til publikum.

Siden midten av 80-tallet, har vi hatt en politikk på politi i Norge, der vi ønsker å gjøre kontakten mellom politi og publikum så enkel og naturlig som mulig. Vi ønsker at alle skal ha en relasjon til politiet og se på dem som en trygg partner mot urett, ikke statens maktautoritet og lovens lange arm mot den svake borger. Det er dette som gjør at politiet ikke er generelt bevæpnet, hvorfor de møter i  barnehagen og på ungdomsklubber, hvorfor de kler seg i glam i Pride, og hvorfor Nattpatruljen er ett helt annet program en Cops.

Dette har vært en fantastisk suksess. Den er fortsatt kontroversiell; det er fortsatt politi autoriteter som vil tilbake til en mer "kosteffektiv og operativt rettet produksjon", men det vi har fått til på de siste 35-40 år, er en markant forbedring av samfunnet.

Og når vi snakker om "svenske tilstander", så er faktisk denne strategien en ting som skiller Norge og Sverige. Vi vil ikke se vanlige innvandrere sloss mot politiet for å komme inn på ett drapsåsted i Norge, og det som skaper enklavene i Sverige, er ikke et problem i Norge, kun kriminaliteten.

Og det er i dette persepektivet man stiller spørsmålet : Vil det skape enklere kontakt mellom muslimske kvinner og politiet om en av betjentene hadde på seg en uniformshijab? Vil vi få anmeldelser og informasjon vi ellers ikke ville fått. 

Så når min ryggmargsreaksjon mot alt som handler om irrasjonelle fantasier om guder og fantasifostre er ferdig, så må jeg innse at gevinsten ser ut som den er viktigere enn mine prinsipper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Commander skrev:

Av nye landsmenn fra midtøsten/nord Afrika støtter nærmere 80% venstresiden ved valg. Så dette er rimelig forutsigbart. Dette er en sak som gjelder deres egne velgere. Selvsagt vil de være for.

Vil senterpartiet være negativ til bøndene?

Dette bildet er faktisk mer komplekst. Det er ingen direkte kobling mellom konservative muslimer og venstresiden, selv om det har vært enkelte spesielle SV -lokallag. Den store konservativ rettet støtten, som hijab-bruk i det offentlige henger på, handler om stemmer på KrF ved valg. Ganske enkelt fordi KrF er det partiet i Norge som har flest sammenfallende interesser med konservative muslimer.   

Men Venstresiden er religiøst opptatt av det sekulære samfunn, og det sekulære samfunns sterkeste og viktigste hjemmel, ligger på religionsfrihet. Følgelig vil aksept for religiøse symboler være en sosialistisk kampsak, og det samtidig som de motarbeider tankegodset bak Hijab.

Men i perspektivet at de fleste jeg ser med Hijab, pynter seg opp til puledokker på absolutt alle andre nivåer, så er dette en utvikling man uansett ser i muslimske miljøer. Hijab brukes ikke i perspektivet av koranen, det brukes på samme måte som ett kristent kors Min usynlige venn er Allah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at Krf synker mer og mer. Uniformer bør være nøytrale for religion. Det gjelder både politi, domstoler, helsevesen, militæret, osv viktige institusjoner med uerstattelig samfunnsrolle. Jeg synes religiøse og attpåtil kvinnediskriminerende religiøs-politiske symboler overhodet ikke har plass i disse institusjonene. Jeg blir alltid oppgitt å se hvite hijaber med uniformer i helsevesenet. Ja, det er bra at muslimske kvinner er i jobb, men ikke med kvinnediskriminerende og kvinneundertrykkende hodeplagg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...