Gå til innhold

Bollestad åpen for å tillate hijab i politiet


nord og ned

Anbefalte innlegg

Et KrF-utvalg foreslår å tillate hijab som del av politiuniformen.

– Mitt utgangspunkt, på generelt grunnlag, er å ha plass for å bruke hijab, sier Bollestad, som for tiden er fungerende leder i partiet, til NTB.

Men hun understreker samtidig at hun må høre begrunnelsen til programkomiteen i debatten før hun bestemmer seg.

– Men jeg er åpen for at vi skal ha plass for at folk kan vise sin tro, og for mange er hijab en viktig del av troen. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/bollestad-apen-for-a-tillate-hijab-i-politiet/3423987632.html

Politiet bør være livssynsnøytralt. Religion og politikk hører privatlivet til. Hvis ikke, må vi også si ja til synlige kors, turban, Frp-buttons og nazi-merker.

Hva tenker KG-folket om dette?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når KrF Bondevik var statsminister brukte han konsekvent moskeene når han ønsket å formidle noe til våre nye landsmenn. Han ga de religiøse ledere en nøkkelrolle og anerkjennelse. At KrF representanter fortsetter tradisjonen med å styrke båndene ved å være positive til religiøse symboler bør ikke overraske noen.

FrP kalte det imamsleiking og fikk mye pes for dette. Men det er den lille kimen av sannhet som gjør at det svir litt ekstra.

Endret av Commander
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab er da ikke så galt. Den dekker håret. Ser flere fordeler med hijab, men da hjemme i huset. Mindre løse hår fra langhårede samboere i sofa'n. Men åpner man for hijab bør andre trossymboler også aksepteres. 

Ser forresten ingen kobling mellom relativt diskret hijab, hakekors og FrP-buttons. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2020 den 14.31, nord og ned skrev:

Hva tenker KG-folket om dette?

At politiet og dommere skal være trosnøytrale, for å sørge for en rettferdig behandling og for å opprettholde tilliten til befolkningen. De kan bruke religiøse plagg og symboler så mye de orker på sin egen tid.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Lone Star Wolf said:

politiet og dommere skal være trosnøytrale, for å sørge for en rettferdig behandling

Så skal slike folk nektes å gifte seg i kirken og døpe ungene sine? Siden det er eneste mulighet for nøytral og rettferdig behandling av andre? 

Eller mener du at man kan være så religiøs fanatiker man bare vil, så lenge man ikke går med kors rundt halsen, hijab på hodet eller en rosenkrans rundt håndleddet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiets uniformer bør være nøytrale, hvor de som bærer dem ikke skal ha noe politisk eller religiøst budskap. Det betyr ingen kors, hijaber eller pins fra Arbeiderpartiet.

Om man ikke klarer å skille en profesjonell rolle i Politiet med sitt eget livssyn, er man ikke skikket til å være politi i mine øyne. Politiet er samfunnets maktorgan overfor befolkningen, og de bør opptre profesjonelt.

Samtidig vil nok motstanden mot islam i Norge, gjøre at en politikvinne i hijab være svært lite effektiv. Politiet skal gjerne forsøke å roe ned gemyttene hos folk, ikke erte folk opp. Det vil nok være vanskelig for vedkommende som bærer den hijaben, og sannsynligvis føre til mange anmeldelser som kunne vært unngått.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.6.2020 den 14.31, nord og ned skrev:

Et KrF-utvalg foreslår å tillate hijab som del av politiuniformen.

– Mitt utgangspunkt, på generelt grunnlag, er å ha plass for å bruke hijab, sier Bollestad, som for tiden er fungerende leder i partiet, til NTB.

Men hun understreker samtidig at hun må høre begrunnelsen til programkomiteen i debatten før hun bestemmer seg.

– Men jeg er åpen for at vi skal ha plass for at folk kan vise sin tro, og for mange er hijab en viktig del av troen. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/bollestad-apen-for-a-tillate-hijab-i-politiet/3423987632.html

Politiet bør være livssynsnøytralt. Religion og politikk hører privatlivet til. Hvis ikke, må vi også si ja til synlige kors, turban, Frp-buttons og nazi-merker.

Hva tenker KG-folket om dette?

Nei til religiøse symboler på jobb uavhengig av religion.

Er for meg en prinsippsak at en ansatt i det offentlige skal være livssynsnøytrale på arbeidsplassen.

Bollestad bør og lese seg litt opp sånn at hun kan skjønne hva hijab symboliserer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, newman01 skrev:

Så skal slike folk nektes å gifte seg i kirken og døpe ungene sine? Siden det er eneste mulighet for nøytral og rettferdig behandling av andre? 

Eller mener du at man kan være så religiøs fanatiker man bare vil, så lenge man ikke går med kors rundt halsen, hijab på hodet eller en rosenkrans rundt håndleddet

Kan bare svare for meg.

En politidame/mann kan være religiøse fanatikere på sin fritid om de ønsker det men legge det vekk når de er på jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan politifolk vise politisk ståsted, livssyn og delta på demonstrasjoner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt idiotisk. Politi bærer UNIform. Ingen private eller religiøse symboler bør vises. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Det er noe som heter å ta på seg jobbhatten. Dvs at man tilpasser seg den jobben man er i. Hidjab er ikke et livsnøytralt plagg. 

I yrker som dette, er man rett og slett ikke egnet, om man må vise religiøs tilhørighet. I andre yrker som ikke utøver autoritet, er det en helt annen sak.

Nøytral politiuniform er også sikkerhetsmessig fornuftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Example skrev:

Politiets uniformer bør være nøytrale, hvor de som bærer dem ikke skal ha noe politisk eller religiøst budskap. Det betyr ingen kors, hijaber eller pins fra Arbeiderpartiet.

Om man ikke klarer å skille en profesjonell rolle i Politiet med sitt eget livssyn, er man ikke skikket til å være politi i mine øyne. Politiet er samfunnets maktorgan overfor befolkningen, og de bør opptre profesjonelt.

Samtidig vil nok motstanden mot islam i Norge, gjøre at en politikvinne i hijab være svært lite effektiv. Politiet skal gjerne forsøke å roe ned gemyttene hos folk, ikke erte folk opp. Det vil nok være vanskelig for vedkommende som bærer den hijaben, og sannsynligvis føre til mange anmeldelser som kunne vært unngått.

Dette!

Og jeg synes heller ikke noe om pynting av uniformer i parader eller kneling foran en opprørt folkemengde. Jeg kan skjønne tanken bak og at det er gode intensjoner. Men jeg håper de har gode refleksjoner på hvorfor de bør avstå fra dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, newman01 skrev:

Så skal slike folk nektes å gifte seg i kirken og døpe ungene sine? Siden det er eneste mulighet for nøytral og rettferdig behandling av andre? 

Eller mener du at man kan være så religiøs fanatiker man bare vil, så lenge man ikke går med kors rundt halsen, hijab på hodet eller en rosenkrans rundt håndleddet

Joda, dette skjer tross alt på fritiden deres. Hva de gjør der har ingen andre med, men når de er på jobb skal de være trosnøytrale, det er en forutsetning for å opprettholde tilliten og gi en rettferdig behandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis stortingspolitikere kan løpe rundt på Stortinget med bibelen i den ene hånda og Grunnloven i den andre og prøve å styre landet etter gammel overtro og dømme folk som moralsk forkastelige personer dersom de mener selvbestemt abort er en menneskerett kan gjerne politifolk gå med hijab for min del. Det hodeplagget er ikke så plagsomt, og det skjuler ikke identiteten til folk. Om det på toppen av det hele kan føre til et mer inkluderende samfunn der minoriteter kanskje får mer tillit til politiet er det bare bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, newman01 skrev:

Vel, hvis stortingspolitikere kan løpe rundt på Stortinget med bibelen i den ene hånda og Grunnloven i den andre og prøve å styre landet etter gammel overtro og dømme folk som moralsk forkastelige personer dersom de mener selvbestemt abort er en menneskerett kan gjerne politifolk gå med hijab for min del.

Bare tullebukker og skrotnisser fra Krf som driver på slik da.

Endret av nord og ned
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, nord og ned skrev:

Bare tullebukker og skrotnisser fra Krf som driver på slik da.

Vel, dette forslaget kommer fra dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sam Jones skrev:

Dette!

Og jeg synes heller ikke noe om pynting av uniformer i parader eller kneling foran en opprørt folkemengde. Jeg kan skjønne tanken bak og at det er gode intensjoner. Men jeg håper de har gode refleksjoner på hvorfor de bør avstå fra dette. 

Vel, akkurat her er det at spørsmålet blir mer komplisert, og det åpner for at diskusjonen faktisk skal taes. 

Den forståelsen av politiets oppgave vi i dag bruker, og vi vet fungerer veldig bra, åpner for alt dette, og også hijab. Jeg er ekstremt kritisk til normaliseringen av hijab; men det er ikke sikkert mitt syn på saken er den objektivt beste. Vi bør se dette i den reelle konteksten hijaben brukes i Norge. 
 

Jeg vil ikke tilbake til 70 - tidlig 80 tallet, vi ønsker ikke de tilstandene igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...