Gå til innhold

Dere som har innekatter...

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Brunello skrev:

Ukastrert katt er galskap.

Fugler og smågnagere blir tatt. Slik er det bare. Naturens gang.

Det er akkurat det det ikke er, naturens gang. Det er derfor vi ikke skal ha mink i Norge feks. Katten er ikke en naturlig del av norsk fauna, og skaper en ubalanse som nettopp ikke naturlig. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Har 2 stk. De har aldri vært ute, og vet ikke hva de ser når de ser ut vinduet. Katter er ikke mennesker, og vil heldigvis aldri klare å tenkte tanker som "hva går jeg glipp av her inne, som finnes der ute?"

Hele deres eksistens er inni huset, med meg og famlien, og de andre kjæledyra. De får masse kos og kjærlighet, oppmerksomhet, leker og godbiter. Har mange vindu de kan ligge i å følge med på omverden fra et trygt og rolig sted. På sommeren står vinduene åpne, men med netting i så de ikke kommer seg ut. Da ligger de mesteparten av dagen og følger med. De har det helt fint, og er lykkelige og sunne katter.

Noen sa tidligere i tråden at katter som bor på landet har det best ute der de kan la instinktene sine få fri utfoldelse. Jeg har bodd på landet hele livet, og har hatt svært mange katter. Ikke en eneste katt, med unntak av to stk, som har fått være utendørs har levd mer enn 10 år på det meste. For de forsvinner. De går seg bort. De blir tatt av rovdyr. De drukner. De blir påkjørt (når de er ut på vandring og kommer seg bort til veien der folk kjører som rasshøl fordi det ikke er hus i nærheten). De blir syke eller skadet, og kommer ikke hjem. Istedet følger de instinktene sine, gjemmer seg, og dør helt alene, kald og redd.

Så nei, kattene mine er innekatter. Da kan jeg ta de med til dyrlege hvis jeg ser de er dårlige. Jeg kan følge med på helsen deres gjennom avføringen og urinen. Jeg ser hva de spiser og drikker, jeg ser hvordan dagsformen deres er hele tiden, hver dag. De kan aldri gå seg bort. De kan aldri bli tatt av rovdyr. Jeg slipper å gå resten av livet mitt å lure på hva som skjedde med katten min.

Å tro at katter lever lange og lykkelige liv bare fordi de er utekatter på landsbygda er idioti. 

Anonymkode: 501fc...8bb

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Brunello skrev:

Ukastrert katt er galskap.

Fugler og smågnagere blir tatt. Slik er det bare. Naturens gang.

Langt fra naturens gang, katter er fremmed i Norges fauna og gjør stor skade på fuglebestanden. Eller tenker du at det er naturens gang om hunden min tar rådyr også? Er jo ulvedyr som tar byttedyr, sant? 

Anonymkode: b90d1...135

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner av og til på dårlig samvittighet, også leser jeg om pusen som kravlet hjem med over 50 stikk i magen og da har jeg ikke dårlig samvittighet allikevel. 
Den ene katten min er troende til å bli spist av en hund eller få bank av de andre kattene i nabolaget, han andre kan finne på å få panikk når han ser et menneske. Hender vi er ute i bånd.

Har gjerdet inn i hagen, så de får gress, regn og snø under potene. De har fuglemater utenfor rekkevidde som underholdning og fanger insekter og soler seg. 

Anonymkode: f4351...5f4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars dyr som må leve som fange hele livet.
Vil dere leve i en liten leilighet og aldri slippe ut noen gang? Ikke? Hvorfor er det greit at kattene må det da? 

Galskap at dette er lovlig i landet vårt. Skulle vært lov om at katter ikke skal holdes innendørs med mindre de er syke eller har spesielle behov. Og ingen katter i byene, det har de virkelig ikke noe å gjøre. Stakkars dyr. 

Anonymkode: 9f448...f33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Stakkars dyr som må leve som fange hele livet.
Vil dere leve i en liten leilighet og aldri slippe ut noen gang? Ikke? Hvorfor er det greit at kattene må det da? 

Galskap at dette er lovlig i landet vårt. Skulle vært lov om at katter ikke skal holdes innendørs med mindre de er syke eller har spesielle behov. Og ingen katter i byene, det har de virkelig ikke noe å gjøre. Stakkars dyr. 

Kan da gå tur med dem, eller ha kattegård, eller begge deler. Vi slipper ikke hunder, hester og kaniner osv helt fritt heller. Vi går tur med dem, eller har dem i innhegning. Katter er svært skadelig for den Norske faunaen, og de dør unge fordi de pådrar seg sykdommer, sloss, blir påkjørt etc. 

I andre land er det uvanlig å ha utekatter igjen, og de ser på det som dyreplageri. Vi skal ikke tro at vi vet best her i lille Noreg, alltid. 

Anonymkode: 7800e...149

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er vel (nesten) bare i Norge at det å ha innekatt regnes som dyremishandling. I store deler i resten av verden er det motsatt. Men som vanlig så vet vi jo best her på berget...

Anonymkode: c5b31...f2d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan da gå tur med dem, eller ha kattegård, eller begge deler. Vi slipper ikke hunder, hester og kaniner osv helt fritt heller. Vi går tur med dem, eller har dem i innhegning. Katter er svært skadelig for den Norske faunaen, og de dør unge fordi de pådrar seg sykdommer, sloss, blir påkjørt etc. 

I andre land er det uvanlig å ha utekatter igjen, og de ser på det som dyreplageri. Vi skal ikke tro at vi vet best her i lille Noreg, alltid. 

Du kan ikke sammenligne katter med hund og hest. De dyrene du nevner har ikke jaktinstinkt på lik linje som en katt har. En hest er er flokkdyr og trives med livet i stall og innhegning. Hunder vil ikke greie seg på egen hånd ute, men det gjør en katt fint om han blir introdusert for utelivet tidlig. 
Og hva jeg mener om burdyr, altså Fugler, kaniner, marsvin osv, trenger vi ikke gå så mye inn på men kan si såpass at det synes jeg er mishandling. Dyr skal få gå så fritt som de kan! De er ikke født til å Bo i bur! 
En katt har det best når han får gå ut og inn som han vil, helst med katteluke, og hus et landlig sted hvor det går an å jakte og kose seg utendørs og leve livet slik en katt bør. 
Ikke ha dyrene i bur/innendørs. Det er så sykt dårlig gjort

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan ikke sammenligne katter med hund og hest. De dyrene du nevner har ikke jaktinstinkt på lik linje som en katt har. En hest er er flokkdyr og trives med livet i stall og innhegning. Hunder vil ikke greie seg på egen hånd ute, men det gjør en katt fint om han blir introdusert for utelivet tidlig. 
Og hva jeg mener om burdyr, altså Fugler, kaniner, marsvin osv, trenger vi ikke gå så mye inn på men kan si såpass at det synes jeg er mishandling. Dyr skal få gå så fritt som de kan! De er ikke født til å Bo i bur! 
En katt har det best når han får gå ut og inn som han vil, helst med katteluke, og hus et landlig sted hvor det går an å jakte og kose seg utendørs og leve livet slik en katt bør. 

Favorittargumentet til alle som er i mot innekatter. HVORFOR kan man ikke det, egentlig? ALLE kjæledyr kan sammenlignes på det grunnlaget at de er kjæledyr, og vi har på egoistisk vis domestisert dem og tvunget dem til å leve med oss. Hest som hund som katt. Det er ingen forskjell.

Hunder og hester vil da også løpe rundt fritt ute. Hvorfor sier du noe annet? Vi velger annerledes for dem for å unngå at de blir stjålet, skadet, går seg bort. Vi holder dem trygge. Katten har blitt holdt til en lavere standard i årevis, de er bruk og kast. Det fortjener de ikke.

Katter har jaktinnstinkt ja. I noen raser er det mer utavlet enn andre. Men det er nettopp jaktinstinktet som er grunnen til at katten anbefales å holdes inne. Les mer om det i denne nye artikkelen til VG, for eksempel: https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/lA6p3L/eksperter-katten-er-en-drapsmaskin (pluss-artikkel, men relevant)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 30.6.2020 den 8.24, AnonymBruker skrev:

Favorittargumentet til alle som er i mot innekatter. HVORFOR kan man ikke det, egentlig? ALLE kjæledyr kan sammenlignes på det grunnlaget at de er kjæledyr, og vi har på egoistisk vis domestisert dem og tvunget dem til å leve med oss. Hest som hund som katt. Det er ingen forskjell.

Hunder og hester vil da også løpe rundt fritt ute. Hvorfor sier du noe annet? Vi velger annerledes for dem for å unngå at de blir stjålet, skadet, går seg bort. Vi holder dem trygge. Katten har blitt holdt til en lavere standard i årevis, de er bruk og kast. Det fortjener de ikke.

Katter har jaktinnstinkt ja. I noen raser er det mer utavlet enn andre. Men det er nettopp jaktinstinktet som er grunnen til at katten anbefales å holdes inne. Les mer om det i denne nye artikkelen til VG, for eksempel: https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/lA6p3L/eksperter-katten-er-en-drapsmaskin (pluss-artikkel, men relevant)

Vi kan ikke behandle alle likt, fordi alle dyr er ulike og har ulike utgangspunkt. En hund liker å løpe rundt ja, men han er ikke i stand til å greie seg selv. Hadde vi sluppet en hund ut hadde den hatt vanskeligere med å komme seg hjem igjen. En katt er mye flinkere til dette. Og en katt som holdes inne hele livet er det synd på. Og det å gå i bånd for en katt vil aldri være det samme som når en hund gjør det. Stakkars dyr sier jeg bare. 
Vil du holdes i fangenskap hele livet? Svar meg på det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan ikke behandle alle likt, fordi alle dyr er ulike og har ulike utgangspunkt. En hund liker å løpe rundt ja, men han er ikke i stand til å greie seg selv. Hadde vi sluppet en hund ut hadde den hatt vanskeligere med å komme seg hjem igjen. En katt er mye flinkere til dette. Og en katt som holdes inne hele livet er det synd på. Og det å gå i bånd for en katt vil aldri være det samme som når en hund gjør det. Stakkars dyr sier jeg bare. 
Vil du holdes i fangenskap hele livet? Svar meg på det. 

Eg kan svare: Som du skriv sjølv, er alle dyr ulike. Folk flest vil ikkje finne seg i å bli haldne inne heile livet. Men du kan ikkje samanlikne det menneske tenker med kva katten tenker om livet ute!

Sjølv om vi ikkje kan vere sikre på kva som foregår oppe i hovudet til katten, kan vi nok trygt gå ut fra at ein katt ikkje har samme forestillingsevne  som oss. Kattane som ikkje veit om noko anna, veit ikkje kva dei går glipp av og kan fint bli lykkelige som innekattar, så lenge dei får nok kos, selskap og blir tilstrekkelig aktiviserte. 

Mine kattar har vore inne heile livet, og det ville ikkje vere forsvarllig å sleppe dei ut no. Eg ville derimot  ikkje overtatt ein katt som var vant med å vere ute, for å halde den inne. Det er mange kattar i byggefeltet her, og dei fleste klarer seg godt, men eg er redd for hovudvegen som går forbi rett oppi bakken her, og vel difor innekatt (adopterer kattar  som har vore innekattar før). 

Det er fordeler og ulemper med å leve som innekatt kontra som utekatt. Utelivet har mange farar. Korleis katten taklar å vere ute kommer an på katten. Mange kattar går ute i gatene utan å bli påkøyrt, medan andre kan forville seg bort til ein veg som i utgangspunktet såg ut til å ligge på trygg avstand frå huset, dette sjølv om katten er kastrert. Det er også eit poeng at dei tek fugl, ja. Men er det forska på kor mange fuglar katten tar i forhold til fuglar som går tapt  pga meir eller mindre nødvendige naturinngrep i regi av menneske?

Eg synes ikkje vi skal dømme folk, samme om dei har innektatt eller utekatt. Det er så mykje viktigare at dei er glad i katten og tar seg av den på ein god måte!

Anonymkode: c9733...6dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 30.6.2020 den 7.54, AnonymBruker skrev:

Eh, er du klar over hva min hund ville gjort dersom den ble sluppet etter hare? Eller katt for den saks skyld? Min hund er avlet for hetsjakt gjennom TO TUSEN ÅR, ikke snakk om jaktinstinkter på hund når du ikke har anelse engang.

Klarer egentlig katter seg på egenhånd ute noe bedre enn hunder? Hvert år er det katter som fryser ihjel, sulter ihjel osv. når de blir forlatt. I andre land, som Chile, så er det folk som slipper ut hundene sine om morgningen også valser hundene rundt i byen hele dagen og kommer hjem igjen på kvelden på egenhånd for mat og varm seng. Lyder kjent? Nesten som livet til en katt? 

Hele poenget mitt: dyrehold er kulturelt betinget, og katter er ikke de eneste dyrene som MÅ være frie ute for trivselen. 

Anonymkode: b90d1...135

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...