Gå til innhold

Dere som har innekatter...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 25.6.2020 den 13.54, AnonymBruker skrev:

Får dere ikke dårlig samvittighet av å holde dem innesperret resten av livet?

Anonymkode: 84ff9...a1d

Nei. Jeg lufter katten i sele jevnlig, og den har også fri tilgang til et lite begrenset uteområde. i tillegg blir den aktivisert, har masse utkikksplasser og soveplasser i huset (inkludert ved vinduer) og får masse stell og kos av hele familien. Og den får være med på biltur til hytta, der den også blir luftet i sele og får snuse rundt.

Jeg har mer dårlig samvittighet over utekattene jeg har hatt som har blitt påkjørt og tatt av rovdyr. Jeg har enda vondt i magen av å tenke på den katten min som forsvant og var borte i et helt år før jeg fant den igjen; mager, flokete, full av orm og med et stort arr på siden av kroppen. Den hadde gått ute hele vinteren uten at jeg ante at den var i live. Da følte jeg virkelig at jeg hadde sviktet som katteeier.

Å ha katt er virkelig "damned if you do, damned if you don't". Uansett om man velger utekatt eller innekatt, er det alltid noen som mener man gjør feil, eller til og med driver dyreplageri. Jeg gidder ikke bruke tid og energi på det. Kattene mine har det bra og er sunne, glade katter. Det er det som er hovedsaken, ikke at fremmede synes jeg gjør riktig.

Anonymkode: 2a624...44f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. De trives godt og er sunne, friske katter som får masse kjærlighet og aktivisering. :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke tilvente egenskaper er bevis for at katter har det best inne. Katter som alltid har vært inne kjenner jo ikke til noe annet, og vil etter lang nok tid blitt skeptisk over å bli sluppet ut. Får katter velge fra dag 1, ville de nok ha valgt å være både ute og inne. Det oppdager man raskt ved å ha katteluke. Katter er som oss. I drittvær er det best inne, mens det er deilig ute når det er godt vær.  Og synes ikke argumentet at det kan skje noe med katten er godt nok til å holde den inne. Personlig ville jeg i alle fall valgt et fritt og usikkert liv fremfor et liv i fangenskap.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Brunello skrev:

Jeg synes ikke tilvente egenskaper er bevis for at katter har det best inne. Katter som alltid har vært inne kjenner jo ikke til noe annet, og vil etter lang nok tid blitt skeptisk over å bli sluppet ut. Får katter velge fra dag 1, ville de nok ha valgt å være både ute og inne. Det oppdager man raskt ved å ha katteluke. Katter er som oss. I drittvær er det best inne, mens det er deilig ute når det er godt vær.  Og synes ikke argumentet at det kan skje noe med katten er godt nok til å holde den inne. Personlig ville jeg i alle fall valgt et fritt og usikkert liv fremfor et liv i fangenskap.

Men om katten får tur hver dag, så vil den få begge deler. Den eneste grunnen til at folk reagerer på innekatter (med turer ute), men ikke hunder som bor inne og får tur ute er på grunn av hva man er vant med.

Anonymkode: b90d1...135

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er til kattens beste at han får være ute i bånd eller i kattegården. Han er redd alt mulig ute og er veldig avhengig av meg.

Har hatt andre katter som har vært ute. Det kommer ann på katten. De er så ulike.

Den jeg har nå er en Ragdoll og han nyter livet som innekatt. I can tell :) 

Anonymkode: 4ed41...930

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, viktig at de får være ute og fange fugl ja. Ødelegger bare halve økosystemet vårt. Herlig. Ha bånd på kattene deres.

De fanger bare en promille av den store mengden fugl. Katter er rovdyr og de skal være ute og fange mus og fugl! Jeg tipper du er byfolk og bor i en bitteliten blokkleilighet uten balkong med kattene dine🙄

Anonymkode: 67209...0db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De fanger bare en promille av den store mengden fugl. Katter er rovdyr og de skal være ute og fange mus og fugl! Jeg tipper du er byfolk og bor i en bitteliten blokkleilighet uten balkong med kattene dine🙄

Anonymkode: 67209...0db

Wrong. Jeg bor på et tettsted 1 time utenfor Oslo og har to hunder.

Du sier de fanger bare en promille av den store mengden fugl, men ekspertene sier annet? Hvorfor er det greit at kattene får ta fugl (spesielt mye unge fugler som ikke kan fly enda)?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, har inngjerdet hage med kattegjerde på litt under et mål og går tur innimellom. Kattene er trygge her. Jaktinstinkt får kjørt seg med lek :) de fleste katter leker med byttet og plager det lenge før det dør, da er en lynrask tøymus og flagrende fjær mye bedre synes jeg. 

Anonymkode: 19dd0...c4f

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om katten får tur hver dag, så vil den få begge deler. Den eneste grunnen til at folk reagerer på innekatter (med turer ute), men ikke hunder som bor inne og får tur ute er på grunn av hva man er vant med.

Tur hjelper selvsagt, men det er ikke optimalt. Og veldig mange innekatter får ikke tur. Synes egentlig det er problematisk med hunder også når eierne går korte «avføringsturer» med hunder som byrde hatt lange turer hver eneste dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hunder og katter er ikke samme type dyr. De er domestisert på ulike måter, ar ulik natur, og har dermed ulike behov og instinkter. 

Anonymkode: fae62...4fc

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde katten inne i et år, men han ble så rastløs at jeg slapp ham ut og nå har han vært utekatt (men mye hjemme også) i 8 år.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunder og katter er ikke samme type dyr. De er domestisert på ulike måter, ar ulik natur, og har dermed ulike behov og instinkter. 

Selvfølgelig er de ikke det! Det betyr ikke at den eneste måten å legge til rette for et fullverdig liv for en katt er å overlate den til seg selv ute. 

For eksempel sånn her 👇👌👏

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har inngjerdet hage med kattegjerde på litt under et mål og går tur innimellom. Kattene er trygge her. Jaktinstinkt får kjørt seg med lek :) de fleste katter leker med byttet og plager det lenge før det dør, da er en lynrask tøymus og flagrende fjær mye bedre synes jeg. 

Anonymkode: 19dd0...c4f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Rytz said:

Selvfølgelig er de ikke det! Det betyr ikke at den eneste måten å legge til rette for et fullverdig liv for en katt er å overlate den til seg selv ute. 

For eksempel sånn her 👇👌👏

Det har jeg heller aldri hevdet. Alt jeg sier et at man ikke burde behandle en katt som om det er en hund.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Brunello skrev:

Hvorfor sier man ikke det samme om hunder, kyr og høns? Ingen dyr er jo egentlig laget for fangenskap.

Anonymkode: 607b5...83b

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sier man ikke det samme om hunder, kyr og høns? Ingen dyr er jo egentlig laget for fangenskap.

Anonymkode: 607b5...83b

Selvfølgelig sier man det samme om hunder. Jeg synes det er galskap st late folk har hund. Stakkars hunder som vil ha mye mosjon og bare får korte turer.

Når fet gjelder dyr som inngår i matproduksjon stiller det seg litt annerledes, selv om det selvsagt er mye hyggeligere med kuer og andre dyr som får være ute.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 26.6.2020 den 16.55, AnonymBruker skrev:

Ja, viktig at de får være ute og fange fugl ja. Ødelegger bare halve økosystemet vårt. Herlig. Ha bånd på kattene deres.

Nettopp, katter er skadedyr. Er altfor mange av de, bør være skuddpremie på de.

Dere som samler på løskatter og skal redde dyr: slutt med det!!! Katter trengs ikke.

Anonymkode: e492a...7c8

• Liker 4
Skrevet
17 timer siden, Brunello skrev:

Nå er ikke innekatt/utekatt-debatten bare et spørsmål om man skal risikere at katten lider i sin frihet, men det handler også om andre lidelser. Feks ukastrerte katter som får kull på kull. Hva med lidelsene til disse kattene? Og hva med alle fugler og dyr som katten piner ihjel? 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, katter er skadedyr. Er altfor mange av de, bør være skuddpremie på de.

Dere som samler på løskatter og skal redde dyr: slutt med det!!! Katter trengs ikke.

Anonymkode: e492a...7c8

Katter hadde vært svartelistet om de var ville. 

• Liker 3
Skrevet

Nei. Min katt et døv og ville nok fort blitt påkjørt eller tatt av et annet dyr...

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Rytz skrev:

Nå er ikke innekatt/utekatt-debatten bare et spørsmål om man skal risikere at katten lider i sin frihet, men det handler også om andre lidelser. Feks ukastrerte katter som får kull på kull. Hva med lidelsene til disse kattene? Og hva med alle fugler og dyr som katten piner ihjel? 

Ukastrert katt er galskap.

Fugler og smågnagere blir tatt. Slik er det bare. Naturens gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...