Gå til innhold

Dere som har innekatter...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får dere ikke dårlig samvittighet av å holde dem innesperret resten av livet?

Anonymkode: 84ff9...a1d

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får dere ikke dårlig samvittighet av å holde dem innesperret resten av livet?

Anonymkode: 84ff9...a1d

Nei. Vår katt vil ikke klare seg ute, så vi gjør igrunnen bare det vi kan for å holde henne trygg og lykkelig :) 

Anonymkode: 977a8...077

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei :)

Anonymkode: 7800e...149

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei fordi de har det som plommen i egget. Har prøvd å slippe de ut på hytta hver sommer de første årene, men de nektet å gå ut. 
Også er det trygge for farer som biler og psykopater som dreper og torturerer katter. Stygge naboer som kaster ting etter de og skremmer de, bare fordi de går på deres eiendom. En annen fare er kidnappere, de som tar inn kattene og gir de mat slik at de aldri kommer hjem igjen. De er også trygge for sykdom og skade. 

Jeg var imot innekatter, helt til jeg skaffet meg det selv. Planen var egentlig å ha de som innekatt midlertidig mens jeg leier, også slipp de ut når jeg eier. Kommer aldri til å ha utekatt igjen.
Har mistet 4 utekatter. 1 forsvant, 2 ble påkjørt og den siste ble funnet dø og vi vet ikke hvorfor han døde. Av 5 katter så ble en gammel og han var en surpromp og feiging som ikke forlot tomten vår. Så han var jo relativ trygg allikevel. Eneste faren han kunne møte på var å bli innestengt i garasjen ved et uhell. 

De er trygge her og ingen kan skade de. Det føles godt å legge meg hver kveld med kattene i armkroken, og å være 100% sikker på at de er trygge og har det det bra. Hadde hatt mer dårlig samvittighet for å slippe de ute.

Anonymkode: 5cb25...f4d

• Liker 9
Skrevet

Hmm, av og til så stikker det kanskje bittelitt når jeg ser hvor mye han liker å være ute. Men han kan ikke være utekatt. Så da tar jeg han med meg ut og inn igjen istedet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Katten min kan ikke være ute, og lever et fint liv inne. Hun får (ganske korte) turer slik en hund ville fått, og jeg lar henne leke i gresset og jage møll. Hun er bestevenn med nabokatten og reiser ofte med meg til foreldrene mine for å møte deres to katter, som hun er kjærester med omtrent :) Hun får være ute i bånd på verandaen og har det helt fantastisk. Vi er også ofte hjemme så hun ikke er ensom. 

Anonymkode: cda9a...05b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

👏👏👏👏👏👏👏👏 jeg må bare si meg 100% enig i alle talerne før meg. Mine katter har det supert som innekatter og du kan jo feks bare lese artikkelen om katten Kaffe i dag på VG.... da er jeg 1000% sikker på at det jeg gjør er riktig. 

Anonymkode: 3213f...c21

• Liker 6
Skrevet

Absolutt ikke dårlig samvittighet. Vi har hatt tre katter her, alle innekatter, og de alle tre har fått så mye kos og oppmerksomhet. Her vi bor er det en del trafikk, så sjansen for at de ville blitt påkjørt om de var utekatter hadde vært stor. Kunne aldri i livet tenkt meg utekatt her. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Overhode ikke. Hun vil ikke ut. Og jeg får ha pusen min i mange år. Ville aldri sluppet henne ut alene i disse tider. Går jo galninger rundt som liker å plage katter. Hadde utekatter hele oppveksten. De kom hjem med sår og var ofte medtatt.. flere ble påkjørt.. etter å ha plukket opp ene katten min med et stort hjulspor over magen fikk jeg nok.. synes det er uansvarlig å slippe katter ut nær bilveier.. burde vært straffbart. 

Anonymkode: 3f66c...ea9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hun vil ikke ut. Hadde fått dårlig samvittighet av å tvinge henne ut når hun ikke vil. Får derimot god samvittighet av tanken på at hun aldri kommer til å bli påkjørt, mishandlet/drept av kattemordere osv.

Anonymkode: 16190...004

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Katten min var innekatt i  13 mnd. Fikk et helt nytt liv da hun fikk begynne å gå ut. Elsker å være ute og leke med nabokattene,  jakte innsekt og klatre i trær. Hadde aldri hatt samvittighet til å stenge henne inne. Min forrige katt ble aldri skadet på sine 13 år. Ikke så mye som et kutt. Og han var mye ute året rundt.

Anonymkode: 17a1b...acf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min katt er innekatt stort sett hele året, så fort temperaturen går under 10 grader. Hun går til døra, sniffer på lufta, og snur og går inn igjen. Så hun er frivillig innekatt hele vinteren, og store deler av høsten og våren :)

Hun er i tillegg en veldig nervøs katt, vokste opp under fæle forhold (fikk henne fra Dyrebeskyttelsen). Jeg kjenner henne godt etter mange år, og ser at hun har det fint inne når hun selv velger det. Hun kan rusle rundt i hele huset, og hun elsker laseren vi bruker for å leke litt ekstra med.

På sommeren er hun gjerne ute noen timer av gangen, maks 5-6, men hun er veldig fornøyd når jeg roper på henne og hun kan komme inn igjen. Da krøller hun seg sammen og hviler skikkelig. Hun er veldig på alerten når hun er ute. Hvis hun vil ut igjen etter en matbit, så får hun lov, men jeg lar henne ikke være ute på natten. Hun liker ikke andre katter, og jeg er ikke villig til å sette på en alarm midt på natta for å rope henne inn. 

Det kommer an på katten syns jeg. Hvis en katt ikke vet om noe annet, og har god plass til å boltre seg og ikke viser tegn på misnøye, så ser jeg ikke noe problem med det. Men viser de tegn til å ville ut og utforske så syns jeg de bør få lov til det. 

Anonymkode: e9c14...2d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bor man landlig til skal katter være ute!

De har instinkter og må få være ute å kjenne på både varmt vær, vind og regn, jakte, klatre, klore på trestammer, leke med andre katter/dyr, fange fugl el mus og kjenne gress, sand, snø og vått terreng under potene sine. 

Anonymkode: 67209...0db

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor man landlig til skal katter være ute!

De har instinkter og må få være ute å kjenne på både varmt vær, vind og regn, jakte, klatre, klore på trestammer, leke med andre katter/dyr, fange fugl el mus og kjenne gress, sand, snø og vått terreng under potene sine. 

Anonymkode: 67209...0db

Ja, viktig at de får være ute og fange fugl ja. Ødelegger bare halve økosystemet vårt. Herlig. Ha bånd på kattene deres.

Anonymkode: b90d1...135

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

For litt siden møtte jeg ei dame på tur i Østmarka i Oslo. Hun hadde med katten i bånd (+ en bæreveske på ryggen). Den så ut til å ha det helt topp på tur!

Hvorfor gjør ikke flere katteeiere med innekatt slikt? 

Anonymkode: 224a2...80f

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

For litt siden møtte jeg ei dame på tur i Østmarka i Oslo. Hun hadde med katten i bånd (+ en bæreveske på ryggen). Den så ut til å ha det helt topp på tur!

Sånn gjør ei jeg kjenner! Kanskje det er venninna mi du har møtt på 😄
Kattekreket hennes elsker ihvertfall å gå tur i sele, de er populære på bussen hun tar når de går ut også 😛

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Er jo flere som gjør det? Hun du møtte i Østmarka er ikke den eneste i verden, liksom. 

Det blir mer og mer vanlig, faktisk. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg får ikke det. Våre katter vil ikke klare seg ute i det hele tatt. De har det helt topp inne. De har masse leker, masse god mat, de ligger og slikker sol på altanen om dagene og de får masse kos. Vi slipper å bekymre oss for om kattene våre skal bli påkjørt av biler (vi bor rett ved en motorvei). På altanen så har vi vinduer (egentlig en vinterhage), og vi har laget en slags ramme av planker med hønsenetting sånn at vi kan ha en del av vinduene åpne. Og på den måten, så har de blitt vant med lyder som kommer utenfra. Det er også fugler som bor rett under taket vårt, så kattene får også litt underholdning ☺️ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er jo flere som gjør det? Hun du møtte i Østmarka er ikke den eneste i verden, liksom. 

Det blir mer og mer vanlig, faktisk. 

Har Minya sagt at denne venninna er den eneste? 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: ab6c6...13e

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...