Gå til innhold

Vet dagens unge forskjellen på kyss og skyss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det må jo blir rart, eller hva?

Anonymkode: c3239...e11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke de kjenner til ordet skyss, engang. De får lift, eller sitte på.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig gjør de det, selv Ali i underetasjen gjør det. 

Anonymkode: 397fb...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Hordaland er Skyss et kollektivselskap eid Vestland Fylkeskommune, så vestafjells vet alle hva skyss betyr.

Anonymkode: c1f98...305

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Hordaland er Skyss et kollektivselskap eid Vestland Fylkeskommune, så vestafjells vet alle hva skyss betyr.

Vet alle i Norge hva nav og vy betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde trodd det var motsatt, at når man er oppvokst med det ordet som et egennavn, så er det mere vanlig at man ikke kjenner til ordets egentlige betydning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verre med kjede og skjede. Jeg fikk skjede av skjærsten min og nå skal vi spise Schjøtt til middag. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, jukkapalme skrev:

Verre med kjede og skjede. Jeg fikk skjede av skjærsten min og nå skal vi spise Schjøtt til middag. 

38D0466C-6296-4E69-B28B-A13FF8A5AB05.jpeg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem er "dagens unge"? Dette med at folk uttaler kj-lyden som skj-lyd, har vært klaget over siden jeg gikk på barneskolen, på åttitallet... 

Anonymkode: d33ce...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine unger/tenåringer vet det veldig godt. Og de retter på seg selv. Og det rare er at voksne jeg kjenner påstår de ikke HØRER forskjell,og ikke vet hvilken lyd som hører til når (men de sier aldri kj fei, bare skj) og selv om de er i stand til å lage begge lyder, "klarer de ikke" å uttale kj når de snakker. Og de har liksom øvd så mye.. men: skriftlig vet de det utmerket. Gjør aldri feil.  Og mine barn har øvd. Tipper litt trening ville fått alle til å beherske det, jeg. 

Da jeg gikk i første klasse, måtte vi alle si høyt alene: Kjære skjære, jeg vil lære. De som ikke klarte det ble tatt til et annet rom et kvarters tid i norsktimene, og så øvde de med speil og lærer. Tok mindre en ei uke så vidt jeg kan huske før det satt. 

Anonymkode: 5715c...7f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...