Gå til innhold

Ekteskapsproblemer, islam.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt det ts skriver har gått galt mellom dem kan også skje i helnorske forhold. Vi drar bare ikke inn religion, med mindre man er religiøs. 

Islam har forøvrig flere gode retningslinjer for par enn det kristendommen har, som tar hensyn til begge kjønn. I både islam og kristendom er det ønskelig at et ekteskap skal vare, og ansees som et varig løfte og en høytidelig forpliktelse, men islam er rausere i forhold til å akseptere at det ikke alltid er mulig eller bra. Ikke til enhver pris for individet. 

Kristendommen pålegger kvinner mer skam og ansvar for at man skal holde ut, okke som. 

Så er det kulturer som gir menn større rettigheter, og begrensninger for kvinner. Det er kultur, ikke religion. 

Uansett, det ts forteller er helt vanlig, også for ikke - religiøse par. De har ikke et religiøst problem, det har skåret seg mellom dem, på en ikke uvanlig måte. 

Samlivsterapi er ikke bs. De er begge to i en situasjon som ikke er god å være i. Det er lett å stå fast i det, og enklere å kommunisere ved hjelp av noen som kan se begge sider. 

 

Anonymkode: 7aa89...d7b

Det er jo tydeligvis et kulturelt eller religiøst problem når tittelen på tråden er "Ekteskapsproblemer, islam", hvis du har lest det TS skriver så vet du at problemstillingen absolutt er relatert til religion og kultur.

TS må legge tilside nettopp dette med at mannen har visse rettigheter og at hun har visse plikter i følge Islam, her i landet så er det først og fremst de norske lovene som gjelder og ikke religiøse lover.

Samlivsterapi er sikkert helt bra det, men det blir veldig problematisk når man ikke er likestilt i ekteskapet og som mennesker i henhold til religionen de tror på. Dette er jo et prima eksempel på at enkelte religioner og kulturer ikke er kompatible med de vestlige verdiene, Når man ikke følger lovene som gjelder for alle i samfunnet og heller går etter lover og regler fra en annen kultur så blir det veldig feil.

 

Anonymkode: 67e1e...db5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men problemet ditt er vel at du ikke har lyst? Og at han er hårsår, nærtagende, surmulende, truer med skilsmisse og har samleie med deg selv om du ikke er klar?

Tror nok ikke dette gjør han fristilt fra plikten sin. Voldtekt er ikke bare når den man skal ligge med ikke sier nei. Det er mangelen på et entustiastisk ja som er avgjørende.

Anonymkode: edbdf...54d

Jeg føler ikke at det er voldtekt, men han bidrar jo til skyldfølelsen når jeg sier nei 😕

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt det ts skriver har gått galt mellom dem kan også skje i helnorske forhold. Vi drar bare ikke inn religion, med mindre man er religiøs. 

Islam har forøvrig flere gode retningslinjer for par enn det kristendommen har, som tar hensyn til begge kjønn. I både islam og kristendom er det ønskelig at et ekteskap skal vare, og ansees som et varig løfte og en høytidelig forpliktelse, men islam er rausere i forhold til å akseptere at det ikke alltid er mulig eller bra. Ikke til enhver pris for individet. 

Kristendommen pålegger kvinner mer skam og ansvar for at man skal holde ut, okke som. 

Så er det kulturer som gir menn større rettigheter, og begrensninger for kvinner. Det er kultur, ikke religion. 

Uansett, det ts forteller er helt vanlig, også for ikke - religiøse par. De har ikke et religiøst problem, det har skåret seg mellom dem, på en ikke uvanlig måte. 

Samlivsterapi er ikke bs. De er begge to i en situasjon som ikke er god å være i. Det er lett å stå fast i det, og enklere å kommunisere ved hjelp av noen som kan se begge sider. 

 

Anonymkode: 7aa89...d7b

Takk for forståelsen, du skriver det veldig fint :)

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo tydeligvis et kulturelt eller religiøst problem når tittelen på tråden er "Ekteskapsproblemer, islam", hvis du har lest det TS skriver så vet du at problemstillingen absolutt er relatert til religion og kultur.

TS må legge tilside nettopp dette med at mannen har visse rettigheter og at hun har visse plikter i følge Islam, her i landet så er det først og fremst de norske lovene som gjelder og ikke religiøse lover.

Samlivsterapi er sikkert helt bra det, men det blir veldig problematisk når man ikke er likestilt i ekteskapet og som mennesker i henhold til religionen de tror på. Dette er jo et prima eksempel på at enkelte religioner og kulturer ikke er kompatible med de vestlige verdiene, Når man ikke følger lovene som gjelder for alle i samfunnet og heller går etter lover og regler fra en annen kultur så blir det veldig feil.

 

Anonymkode: 67e1e...db5

Hvis jeg føler at voldtar meg, så er det ikke lov ifølge norske lover, nei, men vi vil gjerne følge islam så mye som mulig innad ekteskapet. 

Vi holder oss til islamske lover og regler. 

Anonymkode: 95393...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler ikke at det er voldtekt, men han bidrar jo til skyldfølelsen når jeg sier nei 😕

Takk for forståelsen, du skriver det veldig fint :)

Hvis jeg føler at voldtar meg, så er det ikke lov ifølge norske lover, nei, men vi vil gjerne følge islam så mye som mulig innad ekteskapet. 

Vi holder oss til islamske lover og regler. 

Anonymkode: 95393...512

Dere kan selvfølgelig følge islamske lover og regler så langt det er mulig uten å bryte norsk lov, men det er fremdeles norsk lov som gjelder i Norge og ikke Sharia eller andre islamske lover.

Det finnes ingen unntak for norske lover uansett hvilken religion eller kultur man tilhører, hvis en av dere bryter norsk lov så er det faktisk en kriminell handling som ikke kan unnskyldes eller rettferdiggjøres p.g.a religion eller kultur. Hvis dere ikke har respekt for det norske samfunnet og den norske kulturen som de norske lovene er basert på så er det rett og slett tragisk. 

Lykke til!.   

Anonymkode: 67e1e...db5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt det ts skriver har gått galt mellom dem kan også skje i helnorske forhold. Vi drar bare ikke inn religion, med mindre man er religiøs. 

Islam har forøvrig flere gode retningslinjer for par enn det kristendommen har, som tar hensyn til begge kjønn. I både islam og kristendom er det ønskelig at et ekteskap skal vare, og ansees som et varig løfte og en høytidelig forpliktelse, men islam er rausere i forhold til å akseptere at det ikke alltid er mulig eller bra. Ikke til enhver pris for individet. 

Kristendommen pålegger kvinner mer skam og ansvar for at man skal holde ut, okke som. 

Så er det kulturer som gir menn større rettigheter, og begrensninger for kvinner. Det er kultur, ikke religion. 

Uansett, det ts forteller er helt vanlig, også for ikke - religiøse par. De har ikke et religiøst problem, det har skåret seg mellom dem, på en ikke uvanlig måte. 

Samlivsterapi er ikke bs. De er begge to i en situasjon som ikke er god å være i. Det er lett å stå fast i det, og enklere å kommunisere ved hjelp av noen som kan se begge sider. 

 

Anonymkode: 7aa89...d7b

Dette har du rett i, men hvor nyttig er det å ha med en mann i terapi når han tror det er bare bs? 

Og.. ser det er nevnt lenger opp i tråden at sex som er ufrivillig straffeforfølges i Norge. Men dette her er noe annet. Det er samlivsproblemer og det skjer like fullt i norske ekteskap. Ingen vits å late som om deg kun tilhører islam. "Pliktsex" for å redde forholdet. Fordi kvinner føler de må. Og fordi menn føler de kan kreve. Fordi at det blir slutt har så mange konsekvenser. 

Anonymkode: 9ccd6...109

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

For det første så må du ikke gi fra deg ansvaret for datteren din hvis han finner seg en ny, her i Norge så har vi lover og regler for dette som trumfer religiøse regler i Islam. Flerkoneri er forresten forbudt i Norge, her står også de norske lovene over religiøse lover.

Hvis han krever samleie hvis du ikke ønsker så er det voldtekt som heller ikke er lov i Norge, her tror jeg du må legge Islam til side og heller fokusere på hva som er lov og ikke i Norge.

Anonymkode: 67e1e...db5

Typisk potet svar.

Anonymkode: ca229...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan selvfølgelig følge islamske lover og regler så langt det er mulig uten å bryte norsk lov, men det er fremdeles norsk lov som gjelder i Norge og ikke Sharia eller andre islamske lover.

Det finnes ingen unntak for norske lover uansett hvilken religion eller kultur man tilhører, hvis en av dere bryter norsk lov så er det faktisk en kriminell handling som ikke kan unnskyldes eller rettferdiggjøres p.g.a religion eller kultur. Hvis dere ikke har respekt for det norske samfunnet og den norske kulturen som de norske lovene er basert på så er det rett og slett tragisk. 

Lykke til!.   

Anonymkode: 67e1e...db5

Altså vi gjør ikke noe kriminelt, jeg kan norske lover, jeg er norsk og følger begge deler. Jeg har aldri gjort noe ulovlig hele mitt liv, kanskje kastet plast i feil dunk, eller spurt om å ta fire pakker selvom det står kun 3 per husstand. Pliktsex er ikke ulovlig. Ikke kom og belær meg du kjenner meg ikke. 

Anonymkode: 95393...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså vi gjør ikke noe kriminelt, jeg kan norske lover, jeg er norsk og følger begge deler. Jeg har aldri gjort noe ulovlig hele mitt liv, kanskje kastet plast i feil dunk, eller spurt om å ta fire pakker selvom det står kun 3 per husstand. Pliktsex er ikke ulovlig. Ikke kom og belær meg du kjenner meg ikke. 

Anonymkode: 95393...512

Jeg er ikke den du siterte, men belære deg? Mannen din begår lovbrudd fordi han voldtar deg. Dersom du tror voldtekten du opplever ikke er ulovlig er du nok litt hjernevasket. Anbefaler deg å skille deg fra mannen din. Det finnes ingen håp der.

Anonymkode: 39122...55d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har du rett i, men hvor nyttig er det å ha med en mann i terapi når han tror det er bare bs? 

Og.. ser det er nevnt lenger opp i tråden at sex som er ufrivillig straffeforfølges i Norge. Men dette her er noe annet. Det er samlivsproblemer og det skjer like fullt i norske ekteskap. Ingen vits å late som om deg kun tilhører islam. "Pliktsex" for å redde forholdet. Fordi kvinner føler de må. Og fordi menn føler de kan kreve. Fordi at det blir slutt har så mange konsekvenser. 

Anonymkode: 9ccd6...109

Nettop.. Det er bare pliktsex og det er slitsomt i lengden. Jeg vil egentlig ikke brette ut mer her, og jeg vil egentlig ikke snakke så mye rundt det. Men fra et muslimsk perspektiv hva ville folk gjort egentlig..? 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Typisk potet svar.

Anonymkode: ca229...7c1

😂

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke ønsker å ha sex men han likevel presser deg til det så er det voldtekt etter lovens definisjon, det er helt uinteressant hva som er "hovedrett".

Her er det straffelovens kapittel 26 som bestemmer og ikke hva som er riktig innenfor Islam.

"Det er ikke lov å tvinge seg til sex. Det er heller ikke lov å ha seksuell omgang med noen som er bevisstløs, sover eller er så full at de ikke er i stand til å vise at de ikke har lyst."

https://www.politiet.no/rad/voldtekt-og-seksuelle-overgrep/hvor-gar-grensene/#undefined

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-11#§291

Hvis mannen din ikke respekterer norsk lov og presser deg til sex så bør du seriøst vurdere å ta kontakt med et krisesenter.

https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/

Anonymkode: 67e1e...db5

What... Det er vel å dra litt langt? Utifra hva jeg har skjønt er det ganske vanlig at den ene partneren har mer lyst enn den andre og det oppstår konflikter pga det, og at den ene kanskje tar en for laget. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første så må du ikke gi fra deg ansvaret for datteren din hvis han finner seg en ny, her i Norge så har vi lover og regler for dette som trumfer religiøse regler i Islam. Flerkoneri er forresten forbudt i Norge, her står også de norske lovene over religiøse lover.

Hvis han krever samleie hvis du ikke ønsker så er det voldtekt som heller ikke er lov i Norge, her tror jeg du må legge Islam til side og heller fokusere på hva som er lov og ikke i Norge.

Anonymkode: 67e1e...db5

Det som er, er at jeg ikke vil være til stede i et polygamt ekteskap. Og polygami et det eneste her som faktisk bryter norsk lov. Foreldreansvar og samlivsproblemer er tilstede i mange forhold og ikke noe særlig loven blander seg i, annet enn at barnet har rett på begge foreldre og at den ene parten ikke kan nekte den andre uten rettsak. 

Islam stiller veldig høyt for meg, og jeg legger ikke troen min til side. Vi snakker ikke om norsk lov her. Jeg vil gjerne ha råd fra et muslimsk perspektiv hva jeg kan gjøre basert på teologien. Hva som blir riktig iht Koranen. Fordi det at ansvaret går over til pappaen er ikke tvang, det er forbehold. 

 

Anonymkode: 95393...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den du siterte, men belære deg? Mannen din begår lovbrudd fordi han voldtar deg. Dersom du tror voldtekten du opplever ikke er ulovlig er du nok litt hjernevasket. Anbefaler deg å skille deg fra mannen din. Det finnes ingen håp der.

Anonymkode: 39122...55d

Han voldtar meg ikke. Slutt. Og hvis det er det, så må partnerene til ALLE IKKE MUSLIMER som har pliktsex også i fengsel. 

Anonymkode: 95393...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han voldtar meg ikke. Slutt. Og hvis det er det, så må partnerene til ALLE IKKE MUSLIMER som har pliktsex også i fengsel. 

Anonymkode: 95393...512

Du har bare ett valg: skillsmisse. Denne mannen kommer aldri til å forandre seg, og du vil alltid ha det slik som du har det nå til en av dere dør dersom du ikke går fra han. Er dette noe du ønsker?

Anonymkode: 39122...55d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Typisk potet svar.

Anonymkode: ca229...7c1

Potet?, det er vel et rasistisk ord som blir brukt om nordmenn og andre mennesker med hvit hud.

Det er helt greit at du er uenig i det jeg skrev men du har vel evner til å begrunne hvorfor du er uenig på norsk?. 

Anonymkode: 67e1e...db5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har bare ett valg: skillsmisse. Denne mannen kommer aldri til å forandre seg, og du vil alltid ha det slik som du har det nå til en av dere dør dersom du ikke går fra han. Er dette noe du ønsker?

Anonymkode: 39122...55d

Jeg vil jo ikke gå ifra ham jeg vil at vi skal ha det bra sammen. Vi har barn og skilsmisse er veldig alvorlig. Hvordan kan han forstå at oppførselen ikke er riktig iht islam? 

Anonymkode: 95393...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jo ikke gå ifra ham jeg vil at vi skal ha det bra sammen. Vi har barn og skilsmisse er veldig alvorlig. Hvordan kan han forstå at oppførselen ikke er riktig iht islam? 

Anonymkode: 95393...512

Er dere veldig unge?

Anonymkode: 39122...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere veldig unge?

Anonymkode: 39122...55d

Nei, begynnelsen av 30 årene, så ganske voksne. 

Anonymkode: 95393...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han voldtar meg ikke. Slutt. Og hvis det er det, så må partnerene til ALLE IKKE MUSLIMER som har pliktsex også i fengsel. 

Anonymkode: 95393...512

Det er ingenting som heter pliktsex i Norge og det er voldtekt hvis han presser deg til å ha sex!.

Alle som presser partneren sin til ufrivillig sex burde blitt straffet, til og med muslimer!. Hvorfor er det så vanskelig og skjønne at religiøse lover ikke gjelder i Norge?.

Anonymkode: 67e1e...db5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, begynnelsen av 30 årene, så ganske voksne. 

Anonymkode: 95393...512

Da gjentar jeg at du bare har ett valg, og det er skillsmisse. Han har vist null interesse av å fikse problemer og han voldtar deg. Dersom du velger å bli kan du ikke klage. Det er ditt valg, muslim eller ei.

Anonymkode: 39122...55d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting som heter pliktsex i Norge og det er voldtekt hvis han presser deg til å ha sex!.

Alle som presser partneren sin til ufrivillig sex burde blitt straffet, til og med muslimer!. Hvorfor er det så vanskelig og skjønne at religiøse lover ikke gjelder i Norge?.

Anonymkode: 67e1e...db5

Jo det er det. Religiøse lover gjelder i ekteskapet vårt (feks at han skal klare å forsørge oss, at vi skal hjelpe hverandre å bli bedre muslimer og styrke vår relasjon med Allah. Går en av oss ut av islam, kan vi ikke være sammen.) se bildet under, så ser du at noe her heter pliktsex og at det er ganske vanlig. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da gjentar jeg at du bare har ett valg, og det er skillsmisse. Han har vist null interesse av å fikse problemer og han voldtar deg. Dersom du velger å bli kan du ikke klage. Det er ditt valg, muslim eller ei.

Anonymkode: 39122...55d

Han voldtar meg ikke. 

Screenshot_20200623_214322.jpg

Anonymkode: 95393...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er det. Religiøse lover gjelder i ekteskapet vårt (feks at han skal klare å forsørge oss, at vi skal hjelpe hverandre å bli bedre muslimer og styrke vår relasjon med Allah. Går en av oss ut av islam, kan vi ikke være sammen.) se bildet under, så ser du at noe her heter pliktsex og at det er ganske vanlig. 

Han voldtar meg ikke. 

Screenshot_20200623_214322.jpg

Anonymkode: 95393...512

Heldigvis bor du i Norge så du kan faktisk skille deg. Han er en dårlig muslim, så du har også rett til å skille deg i din religion. Hvis du ikke ønsker å skille deg så får du slutte å klage.

Anonymkode: 39122...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den du siterte, men belære deg? Mannen din begår lovbrudd fordi han voldtar deg. Dersom du tror voldtekten du opplever ikke er ulovlig er du nok litt hjernevasket. Anbefaler deg å skille deg fra mannen din. Det finnes ingen håp der.

Anonymkode: 39122...55d

Det er da ikke voldtekt. Jeg leste det sinnsykt tråden om gråsonevoldtekter og flere vet slett ikke betydningen av ordet voldtekt engang. 

Anonymkode: 9ccd6...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er det. Religiøse lover gjelder i ekteskapet vårt (feks at han skal klare å forsørge oss, at vi skal hjelpe hverandre å bli bedre muslimer og styrke vår relasjon med Allah. Går en av oss ut av islam, kan vi ikke være sammen.) se bildet under, så ser du at noe her heter pliktsex og at det er ganske vanlig. 

Han voldtar meg ikke. 

Screenshot_20200623_214322.jpg

Anonymkode: 95393...512

Leser du det du linker til selv?, i den første lenken fra KK så står det:

"Satt på spissen kan pliktsex sammenlignes med prostitusjon - man gir av kroppen sin for å oppnå et gode. Min anbefaling er å unngå dette. Dersom man kun har pliktsex har man en utfordring i parforholdet, og det bør tas tak i på et dypere nivå."

"Kan i verstefall føre til sykdom 

I tillegg til dette, kan pliktsex også øke sjansen for å få vestibulitt – smerter i underlivet.

Årsaken til vestibulitt er fortsatt ikke kartlagt, men ifølge Gamnes ser man at av de kvinnene som får det, er det veldig mange som forteller at de har hatt sex uten å ha lyst."

https://www.kk.no/livstil/har-du-lite-sexlyst-og-ofte-pliktsex/67794533

Dessverre for dere og heldigvis for resten av det norske samfunnet så kan ikke dere bestemme selv hvilke lover som skal gjelde innenfor ekteskapet så lenge disse religiøse lovene bryter med norsk lov.

Hva er egentlig poenget med å bo i Norge hvis dere ikke ønsker å tilpasse og adlyde lovene og reglene som gjelder i dette landet?.

 

Anonymkode: 67e1e...db5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...