Gå til innhold

Ekteskapsproblemer, islam.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg har et problem. Min mann og jeg er muslimer, og islam sier at det er en plikt å gjøre begge klar før samleie. Og at man skal ha en grunn for å avvise partneren sin. Samleie skal være noe fint og flott mellom to ektefeller. 

Jeg sliter psykisk nå med angst og depresjon. Mannen min har en alt for stor apetitt og det har han hatt lenge. Han er på 11 av 10 og jeg er på 1 liksom.. Likevel har vi ofte samleie, i noen perioder hver dag, ellers annenhver til hver tredje dag. Jeg klarer ikke fylle opp hans behov, samtidig som jeg føler ofte at jeg ikke har lyst selv. Jeg føler så mye skam og så skitten når det kommer til å bli opphisset. Jeg føler meg ukomfortabel med ham. Det var ikke slik før. 

Han er til vanlig hårsår og emosjonell, og vi ler aldri sammen lenger. Vi har aldri tid sammen og vi kan ikke snakke sammen engsng uten at han blir sur. Jeg får ikke så veldig lyst til å "slippe meg løs" under dyna lenger. Jeg føler det er ekkelt å vise frem min personlige side med han. 

Han har snakket flere ganger om at han ikke er fornøyd. I går sa han at vi kanskje måtte gå hver vår vei siden flerkoneri er uaktuelt for meg. Jeg er helt fra meg, vi har barn sammen og alt går i dass. 

Allah har tillat skilsmisse, og vi passer tydeligvis ikke sammen seksuelt lenger. Og det er fordi jeg ikke er bra nok. Jeg er ikke god nok på noe, og jeg har prøvd lenge og det holder ikke. Han oppfører seg så kaldt mot meg, at det frister lite å gjøre noe ekstra. Han oppfyller mer eller mindre alle pliktene sine som ektemann, men forholdet mellom oss har bare blitt dårligere. Han nekter å gå i terapi, for det er visst bare bs i hans øyne. 

Jeg har alternativet mellom å bli i dette her, eller gå hver vår vei så han får fylt behovene sine. Det er så vanskelig, for han er pappaen til jenta vår, og når han finner seg en ny kone, vil jeg ikke takle det at hun skal ha ansvar for barnet mitt. Og hvis jeg noen gang finner en ny må jeg gi over ansvaret for barnet mitt til pappaen sin.. 

Jeg skulle ønske jeg kunne ta med meg barnet mitt og flytte til andre siden av verden, men det er vel ikke helt greit for hun har jo rett til å se pappaen sin..

Hva er det jeg kan gjøre? 

Er det noen her som er gode på dette og som er praktiserende muslimer? 

 

Anonymkode: 95393...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første så må du ikke gi fra deg ansvaret for datteren din hvis han finner seg en ny, her i Norge så har vi lover og regler for dette som trumfer religiøse regler i Islam. Flerkoneri er forresten forbudt i Norge, her står også de norske lovene over religiøse lover.

Hvis han krever samleie hvis du ikke ønsker så er det voldtekt som heller ikke er lov i Norge, her tror jeg du må legge Islam til side og heller fokusere på hva som er lov og ikke i Norge.

Anonymkode: 67e1e...db5

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du vil ha råd om hvordan løse denne situasjonen som muslim, som verken jeg eller den med forrige innlegg kan hjelpe deg med... kan du ikke søke råd hos en imam el.l? 

Anonymkode: 1feeb...db4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner du vil ha råd om hvordan løse denne situasjonen som muslim, som verken jeg eller den med forrige innlegg kan hjelpe deg med... kan du ikke søke råd hos en imam el.l? 

Anonymkode: 1feeb...db4

Det hadde egentlig vært en god ide, men mannen min og jeg er sjeldent enige. Tar han parti med meg, så sier mannen min at han ikke har riktig kunnskap. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er sannsynligvis sammen med en narssissist https://terapivakten.no/2019/03/12/hvordan-takle-en-narsissist/

Anonymkode: bbc43...afb

Gjør narsisster det bevisst? 

Anonymkode: 95393...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan har han tenkt å skaffe seg mer enn én kone? Det er ikke lov i Norge. 

Anonymkode: 14c59...9d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei 

Jeg har et problem. Min mann og jeg er muslimer, og islam sier at det er en plikt å gjøre begge klar før samleie. Og at man skal ha en grunn for å avvise partneren sin. Samleie skal være noe fint og flott mellom to ektefeller. 

Jeg sliter psykisk nå med angst og depresjon. Mannen min har en alt for stor apetitt og det har han hatt lenge. Han er på 11 av 10 og jeg er på 1 liksom.. Likevel har vi ofte samleie, i noen perioder hver dag, ellers annenhver til hver tredje dag. Jeg klarer ikke fylle opp hans behov, samtidig som jeg føler ofte at jeg ikke har lyst selv. Jeg føler så mye skam og så skitten når det kommer til å bli opphisset. Jeg føler meg ukomfortabel med ham. Det var ikke slik før. 

Han er til vanlig hårsår og emosjonell, og vi ler aldri sammen lenger. Vi har aldri tid sammen og vi kan ikke snakke sammen engsng uten at han blir sur. Jeg får ikke så veldig lyst til å "slippe meg løs" under dyna lenger. Jeg føler det er ekkelt å vise frem min personlige side med han. 

Han har snakket flere ganger om at han ikke er fornøyd. I går sa han at vi kanskje måtte gå hver vår vei siden flerkoneri er uaktuelt for meg. Jeg er helt fra meg, vi har barn sammen og alt går i dass. 

Allah har tillat skilsmisse, og vi passer tydeligvis ikke sammen seksuelt lenger. Og det er fordi jeg ikke er bra nok. Jeg er ikke god nok på noe, og jeg har prøvd lenge og det holder ikke. Han oppfører seg så kaldt mot meg, at det frister lite å gjøre noe ekstra. Han oppfyller mer eller mindre alle pliktene sine som ektemann, men forholdet mellom oss har bare blitt dårligere. Han nekter å gå i terapi, for det er visst bare bs i hans øyne. 

Jeg har alternativet mellom å bli i dette her, eller gå hver vår vei så han får fylt behovene sine. Det er så vanskelig, for han er pappaen til jenta vår, og når han finner seg en ny kone, vil jeg ikke takle det at hun skal ha ansvar for barnet mitt. Og hvis jeg noen gang finner en ny må jeg gi over ansvaret for barnet mitt til pappaen sin.. 

Jeg skulle ønske jeg kunne ta med meg barnet mitt og flytte til andre siden av verden, men det er vel ikke helt greit for hun har jo rett til å se pappaen sin..

Hva er det jeg kan gjøre? 

Er det noen her som er gode på dette og som er praktiserende muslimer? 

 

Anonymkode: 95393...512

Beklager at jeg spør, men opfyller han dine krav i sengen ? pleaser du han mer enn det han gjør mot deg ? jeg tenker at hvis han elsker deg så ville ha funnet en løsning med deg, jeg er selv muslim og neker at noen fra tar mine rettigheter, han har ikke lov til å ha noen andre koner, i følger koranen så kan man skaffe seg en til kone hvis hun er syk og ikke klarer å få en til barn. ( er ikke enig i denne delen) pluss han må spørre om din tillatelse, sier du nei ! så er det nei ! du må fokusere på deg selv og ta avgjørelse som er best for deg.

Anonymkode: 1e490...534

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke muslim. Men du skriver at det er en plikt at begge er klar for samleie. At du ikke kan avvise. Men når du ikke er klar, er det ikke da mannen sin plikt å tenne deg før han går videre? At det derfor er han som ikke oppfyller sin plikt?

Sånn på generelt grunnlag vil jeg si at det er svært få ting som dreper sexlyst like effektivt som sexmas, og å bli psykisk tvunget til samleie.

Anonymkode: edbdf...54d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke muslim. Men du skriver at det er en plikt at begge er klar for samleie. At du ikke kan avvise. Men når du ikke er klar, er det ikke da mannen sin plikt å tenne deg før han går videre? At det derfor er han som ikke oppfyller sin plikt?

Sånn på generelt grunnlag vil jeg si at det er svært få ting som dreper sexlyst like effektivt som sexmas, og å bli psykisk tvunget til samleie.

Anonymkode: edbdf...54d

I følge islam så skal begge par har plikt til hverandre, men det er mange menn som ikke følger det og da blir det fort " meg , meg og meg" 

Anonymkode: 1e490...534

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde egentlig vært en god ide, men mannen min og jeg er sjeldent enige. Tar han parti med meg, så sier mannen min at han ikke har riktig kunnskap. 

Gjør narsisster det bevisst? 

Anonymkode: 95393...512

Det er ikke sikkert han er narsissist men dessverre kan menns holdninger ovenfor kvinner innen Islam minne om narsissisme.

Hvis datteren deres har pass så må du også tenke over om mannen din kan være truende til å stikke til et annet land med datteren, kan være lurt å "kvitte" seg med passet i så fall.  

Anonymkode: 67e1e...db5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke muslim. Men du skriver at det er en plikt at begge er klar for samleie. At du ikke kan avvise. Men når du ikke er klar, er det ikke da mannen sin plikt å tenne deg før han går videre? At det derfor er han som ikke oppfyller sin plikt?

Sånn på generelt grunnlag vil jeg si at det er svært få ting som dreper sexlyst like effektivt som sexmas, og å bli psykisk tvunget til samleie.

Anonymkode: edbdf...54d

Skulle akkurat til å skrive det samme; TS du må jo også være klar for samleie, det er hans plikt. Det høres ut som det bare går en vei her, jeg, meg og så megselv. Jeg har litt lyst å kalle ham for en horebukk, enda han kun har en partner. Jeg er ikke muslim selv men er med en muslimsk mann, og skulle hilse fra ham og si at mannen din er en dårlig muslim og en dårlig mann som behandler konen sin slik.

Anonymkode: 88d38...128

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager at jeg spør, men opfyller han dine krav i sengen ? pleaser du han mer enn det han gjør mot deg ? jeg tenker at hvis han elsker deg så ville ha funnet en løsning med deg, jeg er selv muslim og neker at noen fra tar mine rettigheter, han har ikke lov til å ha noen andre koner, i følger koranen så kan man skaffe seg en til kone hvis hun er syk og ikke klarer å få en til barn. ( er ikke enig i denne delen) pluss han må spørre om din tillatelse, sier du nei ! så er det nei ! du må fokusere på deg selv og ta avgjørelse som er best for deg.

Anonymkode: 1e490...534

Nja, han gjør det noen ganger. Jeg har ingen krav eller behov, synes han gjør det ja. Hvor i Koranen står det at han kan få seg en kone til om jeg er syk eller ikke kan få flere barn? Alt jeg har fått med meg at man kan velge to, tre eller fire, men om man ikke greier å være rettferdig, skal han holde seg til én, for det er det beste. Samtidig, ifølge islamqa trenger han ikke min tillatelse eller viten om det, men så er det noen andre lærde som sier at han burde fortelle meg og komme til enighet for å opprettholde harmonien i familien.. Men så er det så mange uenigheter blant muslimer hvem som er "alim nok".. 

Det er mitt ultimatum nesten, at hvis han virkelig er glad i meg og vil fortsette familie, må vi få hjelp.. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke muslim. Men du skriver at det er en plikt at begge er klar for samleie. At du ikke kan avvise. Men når du ikke er klar, er det ikke da mannen sin plikt å tenne deg før han går videre? At det derfor er han som ikke oppfyller sin plikt?

Sånn på generelt grunnlag vil jeg si at det er svært få ting som dreper sexlyst like effektivt som sexmas, og å bli psykisk tvunget til samleie.

Anonymkode: edbdf...54d

Jo, det er hans plikt, men når jeg har et problem kan ikke han stilles til ansvar. Jeg synes likevel at han skal slutte å mase, for det gjør alt bare verre. Jeg trodde at alt var bra de siste ukene, jeg har gjort alt det riktige, også kommer han og klager.. 

Anonymkode: 95393...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan har han tenkt å skaffe seg mer enn én kone? Det er ikke lov i Norge. 

Anonymkode: 14c59...9d7

Det er faktisk ganske enkelt. Man skiller seg med kone èn og søker familiegjenforening med kone to fra muslimsk land.

Anonymkode: b6418...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ganske enkelt. Man skiller seg med kone èn og søker familiegjenforening med kone to fra muslimsk land.

Anonymkode: b6418...dff

Da lever man med den skilte og den nye konen i Norge. Noe som er faktisk vanlig i dag.

Anonymkode: b6418...dff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert han er narsissist men dessverre kan menns holdninger ovenfor kvinner innen Islam minne om narsissisme.

Hvis datteren deres har pass så må du også tenke over om mannen din kan være truende til å stikke til et annet land med datteren, kan være lurt å "kvitte" seg med passet i så fall.  

Anonymkode: 67e1e...db5

Han stikker ikke til hjemlandet, han er veldig glad i jenta vår og sier selv det er utrygt der. Hun har ikke pass btw. Vi drar ikke dit med henne. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skulle akkurat til å skrive det samme; TS du må jo også være klar for samleie, det er hans plikt. Det høres ut som det bare går en vei her, jeg, meg og så megselv. Jeg har litt lyst å kalle ham for en horebukk, enda han kun har en partner. Jeg er ikke muslim selv men er med en muslimsk mann, og skulle hilse fra ham og si at mannen din er en dårlig muslim og en dårlig mann som behandler konen sin slik.

Anonymkode: 88d38...128

Han prøver så godt han kan å bli bedre, men han failer skikkelig her føler jeg. 

Jeg foreslo for ham at vi kunne prøve to uker hvor vi går utifra at det ikke blir noe sex med mindre jeg tar initiativ og at sex er bonus, men han nekter og vil heller ha løsningen om at vi går utifra at det blir sex for det er som hovedrett, og jeg sier nei hvis jeg ikke vil. 

Jeg sa til han at det gjør meg vondt å stadig være den som avviser, men han sier det er kun til info.. Men han oppfører ikke seg slik. 

Anonymkode: 95393...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ganske enkelt. Man skiller seg med kone èn og søker familiegjenforening med kone to fra muslimsk land.

Anonymkode: b6418...dff

Man trenger ikke gifte seg på papiret, kun i moské. 

Anonymkode: 95393...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja, han gjør det noen ganger. Jeg har ingen krav eller behov, synes han gjør det ja. Hvor i Koranen står det at han kan få seg en kone til om jeg er syk eller ikke kan få flere barn? Alt jeg har fått med meg at man kan velge to, tre eller fire, men om man ikke greier å være rettferdig, skal han holde seg til én, for det er det beste. Samtidig, ifølge islamqa trenger han ikke min tillatelse eller viten om det, men så er det noen andre lærde som sier at han burde fortelle meg og komme til enighet for å opprettholde harmonien i familien.. Men så er det så mange uenigheter blant muslimer hvem som er "alim nok".. 

Det er mitt ultimatum nesten, at hvis han virkelig er glad i meg og vil fortsette familie, må vi få hjelp.. 

Jo, det er hans plikt, men når jeg har et problem kan ikke han stilles til ansvar. Jeg synes likevel at han skal slutte å mase, for det gjør alt bare verre. Jeg trodde at alt var bra de siste ukene, jeg har gjort alt det riktige, også kommer han og klager.. 

Anonymkode: 95393...512

Så du skal stilles til ansvar for hans nytelse, men han ikke for din? Høres sjarmerende ut... Beklager TS, men han hadde jeg dumpa. Hadde vært fullstendig uaktuelt for meg. Nå er det kanskje litt enklere for meg å si som ateist og barnløs men. Dersom du dumper ham har du også mer kontroll over situasjonen mtp. barn, pass og utland som andre forteller om her. Mtp at han ikke anser det som sin plikt å gi deg lyst, så ser jeg vel egentlig ikke for meg at han er så samarbeidsvillig med barn osv. heller.

Anonymkode: 88d38...128

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han stikker ikke til hjemlandet, han er veldig glad i jenta vår og sier selv det er utrygt der. Hun har ikke pass btw. Vi drar ikke dit med henne. 

Han prøver så godt han kan å bli bedre, men han failer skikkelig her føler jeg. 

Jeg foreslo for ham at vi kunne prøve to uker hvor vi går utifra at det ikke blir noe sex med mindre jeg tar initiativ og at sex er bonus, men han nekter og vil heller ha løsningen om at vi går utifra at det blir sex for det er som hovedrett, og jeg sier nei hvis jeg ikke vil. 

Jeg sa til han at det gjør meg vondt å stadig være den som avviser, men han sier det er kun til info.. Men han oppfører ikke seg slik. 

Anonymkode: 95393...512

Hvis du ikke ønsker å ha sex men han likevel presser deg til det så er det voldtekt etter lovens definisjon, det er helt uinteressant hva som er "hovedrett".

Her er det straffelovens kapittel 26 som bestemmer og ikke hva som er riktig innenfor Islam.

"Det er ikke lov å tvinge seg til sex. Det er heller ikke lov å ha seksuell omgang med noen som er bevisstløs, sover eller er så full at de ikke er i stand til å vise at de ikke har lyst."

https://www.politiet.no/rad/voldtekt-og-seksuelle-overgrep/hvor-gar-grensene/#undefined

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-11#§291

Hvis mannen din ikke respekterer norsk lov og presser deg til sex så bør du seriøst vurdere å ta kontakt med et krisesenter.

https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/

Anonymkode: 67e1e...db5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert han er narsissist men dessverre kan menns holdninger ovenfor kvinner innen Islam minne om narsissisme.

Hvis datteren deres har pass så må du også tenke over om mannen din kan være truende til å stikke til et annet land med datteren, kan være lurt å "kvitte" seg med passet i så fall.  

Anonymkode: 67e1e...db5

Alt det ts skriver har gått galt mellom dem kan også skje i helnorske forhold. Vi drar bare ikke inn religion, med mindre man er religiøs. 

Islam har forøvrig flere gode retningslinjer for par enn det kristendommen har, som tar hensyn til begge kjønn. I både islam og kristendom er det ønskelig at et ekteskap skal vare, og ansees som et varig løfte og en høytidelig forpliktelse, men islam er rausere i forhold til å akseptere at det ikke alltid er mulig eller bra. Ikke til enhver pris for individet. 

Kristendommen pålegger kvinner mer skam og ansvar for at man skal holde ut, okke som. 

Så er det kulturer som gir menn større rettigheter, og begrensninger for kvinner. Det er kultur, ikke religion. 

Uansett, det ts forteller er helt vanlig, også for ikke - religiøse par. De har ikke et religiøst problem, det har skåret seg mellom dem, på en ikke uvanlig måte. 

Samlivsterapi er ikke bs. De er begge to i en situasjon som ikke er god å være i. Det er lett å stå fast i det, og enklere å kommunisere ved hjelp av noen som kan se begge sider. 

 

Anonymkode: 7aa89...d7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er hans plikt, men når jeg har et problem kan ikke han stilles til ansvar

Men problemet ditt er vel at du ikke har lyst? Og at han er hårsår, nærtagende, surmulende, truer med skilsmisse og har samleie med deg selv om du ikke er klar?

Tror nok ikke dette gjør han fristilt fra plikten sin. Voldtekt er ikke bare når den man skal ligge med ikke sier nei. Det er mangelen på et entustiastisk ja som er avgjørende.

Anonymkode: edbdf...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...