Gå til innhold

Cracka - Ny (BLM?) TV-serie om ... voldtekt av hvite?


likestilling

Anbefalte innlegg

Jeg ramlet over denne i går, det er bare en trailer, men virker ganske drøyt? "Cracka" eller "Cracker" er nedlatende slang for "hvite" som blir brukt i USA... litt som *N***r"

Noen har bestemt seg for å lage en alternativ virkelighet der svarte er "master" og hvite er "slaver" som blir voldtatt og drept. Serien skal visstnok sendes via Amazon og andre streamingtjenester, men markedsføres med BLM-effekter som rett og slett virker litt rart?

https://crackaworld.com/

Hjemmesiden...

image.png.ff32720b9a25bf012206a675fce6c19d.png

Og her selges den sammen med donasjon til BLM...

image.thumb.png.d6d77c95add435546b25bccd396d9ec1.png

 

Det er også helt tydelige referanser til politikk/det som skjer nå der...

image.thumb.png.9b418608f7a8569f6d92b8211d1e21cc.png

"You took our breath away" ?? Hva er dette?

image.png.73ebe4cee75c19e932e373d4087408dc.png

Hele greia virker nesten som en slags trussel? Jeg vet ikke hva jeg skal tenke om dette, veldig spesielt i en tid hvor filmer som "tatt av vinden" blir fjernet fordi det er "rasistisk".

Se traileren.... hva synes dere? Jeg har riktig nok ikke sett serien men traileren er mildt sagt på kanten. Kommentarene på youtube ser ut til å være enige...

image.png.bde82a35891c48ab75fa2db469f0f1fa.png

 

Er dette politikk eller underholdning eller en kombinasjon? Jeg synes hele greia er mildt sagt merkelig og veldig rar timing. For øvrig var det langt flere europeere som ble tatt som slaver (i hovedsak sex-slaver) av Afrikanere enn omvendt, men det er det ingen som har hør tom. De fleste ble solgt videre til ottomanere og arabere....

 

 

Endret av likestilling
Skrivefeil i tittel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er rasistisk. Dette oppfordrer til vold mot hvite. Dette er ikke ytringsfrihet. Dette er avskyelig. Dette hører ikke hjemme i 2020. Dette bør slettes og glemmes. Hvis det virkelig er direkte kobling til BLM, så ble mine mistanker om bevegelsen som en anti-hvit rasistisk bevegelse bare forsterket.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror denne er hakket verre enn Tatt av Vinden jeg. Men, rasisme mot hvite er vel ikke så farlig? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant å lage en serie om dette når man vet at i alle flerkulturelle samfunn fører det bare til voldtekt av hvite kvinner, og ikke omvendt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg begynne med at jeg er generell motstander av kultur-vasking. Det er fundamentalt idiotisk. Så jeg kommer ikke til å forsvare en fjerning av Tatt av vinden. 

Men dette er helt klart en politisk strukturell serie; bruken av overtydelig rasisme har ett fortellerteknisk mål. Og hvis denne er god nok, kan den kanskje forklare for mange hva hvite privilegier er for noe, og det ville vært kult.

Jeg er dog litt i tvil, for estetikken fremstår .... "feil". Vi får se. Konseptet er kult dog.

(Dette er standard "Hvis Om"; litteraturen og filmverden er fulle av disse. Det er en av de viktigste verktøyene vi har for å belyse konflikter, og har vært brukt siden antikken. Men den fremstår ikke akkurat subtil 🙂 

Vi må være i stand til å forstå forskjellen mellom å bruke rasistiske historieteknikker normativt og fortellerteknisk.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Druid skrev:

La meg begynne med at jeg er generell motstander av kultur-vasking. Det er fundamentalt idiotisk. Så jeg kommer ikke til å forsvare en fjerning av Tatt av vinden. 

Men dette er helt klart en politisk strukturell serie; bruken av overtydelig rasisme har ett fortellerteknisk mål. Og hvis denne er god nok, kan den kanskje forklare for mange hva hvite privilegier er for noe, og det ville vært kult.

Jeg er dog litt i tvil, for estetikken fremstår .... "feil". Vi får se. Konseptet er kult dog.

(Dette er standard "Hvis Om"; litteraturen og filmverden er fulle av disse. Det er en av de viktigste verktøyene vi har for å belyse konflikter, og har vært brukt siden antikken. Men den fremstår ikke akkurat subtil 🙂 

Vi må være i stand til å forstå forskjellen mellom å bruke rasistiske historieteknikker normativt og fortellerteknisk.  

Alltid noen som forsvarer rasisme.

Anonymkode: c0551...ecc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alltid noen som forsvarer rasisme.

Anonymkode: c0551...ecc

Interessant innspill, siden det er umulig å vite hva du faktisk sikter til.  Denne setningen kan levere minst 3 ulike meningsinnhold som er i direkt konflikt med hverandre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Druid skrev:

La meg begynne med at jeg er generell motstander av kultur-vasking. Det er fundamentalt idiotisk. Så jeg kommer ikke til å forsvare en fjerning av Tatt av vinden. 

Men dette er helt klart en politisk strukturell serie; bruken av overtydelig rasisme har ett fortellerteknisk mål. Og hvis denne er god nok, kan den kanskje forklare for mange hva hvite privilegier er for noe, og det ville vært kult.

Jeg er dog litt i tvil, for estetikken fremstår .... "feil". Vi får se. Konseptet er kult dog.

(Dette er standard "Hvis Om"; litteraturen og filmverden er fulle av disse. Det er en av de viktigste verktøyene vi har for å belyse konflikter, og har vært brukt siden antikken. Men den fremstår ikke akkurat subtil 🙂 

Vi må være i stand til å forstå forskjellen mellom å bruke rasistiske historieteknikker normativt og fortellerteknisk.  

Det var en usedvanlig pen måte å si at rasisme mot hvite er OK så lenge det skjer ''fortellerteknisk''. Bare at rasisme mot hvite, voldtekt av hvite, osv skjer i stor grad i det virkelige livet og å støtte en serie som promoterer og oppfordrer til mer av det er veldig mildt sagt kritikkverdig.

Meget skuffende av deg. Jeg hadde større tanker om deg enn det du viser til her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Druid skrev:

Interessant innspill, siden det er umulig å vite hva du faktisk sikter til.  Denne setningen kan levere minst 3 ulike meningsinnhold som er i direkt konflikt med hverandre. 

Drizzit over sier det ganske godt.

 

Anonymkode: c0551...ecc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Drizzt skrev:

Det var en usedvanlig pen måte å si at rasisme mot hvite er OK så lenge det skjer ''fortellerteknisk''. Bare at rasisme mot hvite, voldtekt av hvite, osv skjer i stor grad i det virkelige livet og å støtte en serie som promoterer og oppfordrer til mer av det er veldig mildt sagt kritikkverdig.

Meget skuffende av deg. Jeg hadde større tanker om deg enn det du viser til her.

Så når vi bruker de samme mekanismene den andre veien, er det også galt? Blir ikke det det samme som kulturell vasking?

Det er ingenting i denne serien som fremstår som man presenterer rasisme som ett ideal; man gjør en switch for å putte problemet i en kontrast. Tvert i mot; hele settingen er dystopisk og satt i symbolikken til historien. Personlig blir det for overtydelig.

Men det virker faktisk som mange faktisk ikke er i stand til å forstå filmspråk hvis det ikke mates en ingrediens om gangen.  Tropic Thunder gikk ut av lisens hos Netflix i sist uke og det var deprimerende mange som ikke forsto at bruken av Blackface i denne filmen var PK. Da skal du være rimelig enkel i hodet. 

Jeg påpeker at det er ting her jeg føler ikke fungerer, men det er noe man ikke vet før man faktisk ser serien. Men ja konseptet ser bra ut. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Druid skrev:

Så når vi bruker de samme mekanismene den andre veien, er det også galt? Blir ikke det det samme som kulturell vasking?

Det er ingenting i denne serien som fremstår som man presenterer rasisme som ett ideal; man gjør en switch for å putte problemet i en kontrast. Tvert i mot; hele settingen er dystopisk og satt i symbolikken til historien. Personlig blir det for overtydelig.

Men det virker faktisk som mange faktisk ikke er i stand til å forstå filmspråk hvis det ikke mates en ingrediens om gangen.  Tropic Thunder gikk ut av lisens hos Netflix i sist uke og det var deprimerende mange som ikke forsto at bruken av Blackface i denne filmen var PK. Da skal du være rimelig enkel i hodet. 

Jeg påpeker at det er ting her jeg føler ikke fungerer, men det er noe man ikke vet før man faktisk ser serien. Men ja konseptet ser bra ut. 

 

Jeg er sikker på at du ville sagt det samme om det var snakk om fargede personer isteden for hvite :sarkasme:

Anonymkode: c0551...ecc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drizzit over sier det ganske godt.

Anonymkode: c0551...ecc

Greit nok. Men hen klarer å artikulere seg godt nok til at man får meningsinnholdet i innleggene hens.

Her er problemet : Vi kan ikke sutre over visse grupperingers overfølsomhet , og etterpå komme å være akkurat like hårsåre. Eller vi KAN, men da er vi hyklere.

Legger vi oss ned å skriker "omvendt rasisme er også rasisme", har vi mistet all reell argumentasjon og spilt inn til den økende følsomheten som gjør at vi idag knapt nok er i stand til  å faktuelt behandle noen problemer, og kun snakker om "min oppfatning" og "personlig mening", hvilket er interessant i kommunikasjon og gruppedynamikk, men totalt irrelevant i veien til en bedre verden for alle. 

Jeg liker å lenke til denne for å forklare problemet https://www.youtube.com/watch?v=jQHN1ipLPdY som er en skit som dekker mange relaterte situasjoner, og som i dag ville vært vanskelig å fremføre fordi den bruker samme taktikk som denne serien. 

Jeg vil ikke leve i en verden der det er ok å sensurere denne, jeg har vært med å kjempe for at dette er OK. Men det betyr at jeg kan se verdien av Cracka. Den dagen behandlingen av rasisme kun kan behandles uten kontekst, har vi mistet muligheten til å gjøre noe med det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid har jo helt rett. Det er ikke snakk om faktisk rasisme mot hvite, men et fortellerteknisk virkemiddel for å få folk til å åpne øynene. Ludvig Holberg skrev et sted, mener det var Niels Klims reise til den underjordiske verden, om et sted der kvinnene var overordnet mennene, og mennenes viktigste oppgave var å slave for kvinnene. Han gjorde jo ikke det fordi han støttet undertrykkelse av menn, men for å snu det på hodet, sette det på spissen og få folk til å se hvor skjevt det var andre veien. Det jeg får ut av traileren er at det virker som det er det de vil gjøre med denne serien også, om det er vellykket må vi nesten se serien for å kunne avgjøre.

Anonymkode: 488c1...a80

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Druid skrev:

Så når vi bruker de samme mekanismene den andre veien, er det også galt? Blir ikke det det samme som kulturell vasking?

Det er ingenting i denne serien som fremstår som man presenterer rasisme som ett ideal; man gjør en switch for å putte problemet i en kontrast. Tvert i mot; hele settingen er dystopisk og satt i symbolikken til historien. Personlig blir det for overtydelig.

Men det virker faktisk som mange faktisk ikke er i stand til å forstå filmspråk hvis det ikke mates en ingrediens om gangen.  Tropic Thunder gikk ut av lisens hos Netflix i sist uke og det var deprimerende mange som ikke forsto at bruken av Blackface i denne filmen var PK. Da skal du være rimelig enkel i hodet. 

Jeg påpeker at det er ting her jeg føler ikke fungerer, men det er noe man ikke vet før man faktisk ser serien. Men ja konseptet ser bra ut. 

 

Ja, det er galt begge veier. Rasisme er galt alle veier. Man blir ikke mindre rasist av å være rasist mot de hvite. 

Det er unødvendig å lage switch på denne måten, spesielt når det dystopiske er høyst reelt flere steder i verden. Man kan ikke gjemme seg etter symbolikk og ''det er bare på liksom'' når man promoterer rasisme mot hvite og fremstiller det som noe som ikke finnes. Jo, det finnes i aller største grad. Hvite, europeere blir angrepet og utsatt for rasisme, voldtekt og trakassering på grunn av hudfarge mange steder i verden, også i Norge. Det blir ikke mindre av det ved å lage en serie som normaliserer det hele.

Jeg mener at konseptet er ekstremt dårlig. Det er unødvendig å spre mer rasisme i verden. Det er mer enn nok fra før. Man bekjemper ikke rasisme mot svarte ved å fremheve og subtilt oppfordre til mer rasisme mot de hvite. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kan se, så blir naziene her "terrorisert". Ergo er det ikke bare fordi de er hvite, men fordi de er nynazister og ekstremister. Kan ikke se prototypen på en hvit liberal eller progressiv person her som blir undertrykt. Her bare en hvit fyr som har tatovert gigantisk hakekors på magen. Den andre hvite fyren har SS skrevet på en litt kreativ nazi-måte på den delen av hodet som er barbert. 

Jeg så ellers i traileren "Trump 2020" klistret til en bil, osv. Så jeg kan ikke se at noen plager normale hvite folk. Dette er mer plaging av nynazister og folk som masturberer til bildet av Trump. Ser ikke problemet med å plage Trumpister - de plager og terroristerer tross alt alle andre i virkeligheten og ikke bare på film.

Denne serien kan kanskje sammenlignes med den filmen som kom ut tidligere i år, The Hunt. Den var iallfall kontroversiell. Den skulle egentlig kommet ut på høsten 2019, men ble litt forsinket.

Så har man også en god serie på HBO Nordic som heter Plot Against America, der man tar for seg et alternativ utgangspunkt rundt 2.verdenskrig, bare at her er det slik at en Trump-kopi vinner det amerikanske valget i USA og ikke FDR og den viser på en god måte den farlige, Alt-Right Trump-ideologien som på en "stealth" måte er i praksis nazister, men bruker retorikk som alltid er sånn akkurat i gråsonen. 

Det er også mange kvinner i USA - inkludert hvite liberale og progressive kvinner - som frykter en mer konservativ og religiøs retning USA har tatt etter at Bush junior og nå Trump har styrt de siste 20+ årene. (Obama var 6 av sine 8 år under republikansk-ledet Kongress, så han var veldig lammet). 

Derfor har vi serier som Handmaid's Tale, fordi det er virkelig en viss andel menn i USA som virkelig er sprø slik serien viser. 

Anonymkode: 4619d...431

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 9.26, Druid skrev:

La meg begynne med at jeg er generell motstander av kultur-vasking. Det er fundamentalt idiotisk. Så jeg kommer ikke til å forsvare en fjerning av Tatt av vinden. 

Men dette er helt klart en politisk strukturell serie; bruken av overtydelig rasisme har ett fortellerteknisk mål. Og hvis denne er god nok, kan den kanskje forklare for mange hva hvite privilegier er for noe, og det ville vært kult.

Jeg er dog litt i tvil, for estetikken fremstår .... "feil". Vi får se. Konseptet er kult dog.

(Dette er standard "Hvis Om"; litteraturen og filmverden er fulle av disse. Det er en av de viktigste verktøyene vi har for å belyse konflikter, og har vært brukt siden antikken. Men den fremstår ikke akkurat subtil 🙂 

Vi må være i stand til å forstå forskjellen mellom å bruke rasistiske historieteknikker normativt og fortellerteknisk.  

 

På 22.6.2020 den 11.41, Druid skrev:

Så når vi bruker de samme mekanismene den andre veien, er det også galt? Blir ikke det det samme som kulturell vasking?

Det er ingenting i denne serien som fremstår som man presenterer rasisme som ett ideal; man gjør en switch for å putte problemet i en kontrast. Tvert i mot; hele settingen er dystopisk og satt i symbolikken til historien. Personlig blir det for overtydelig.

Men det virker faktisk som mange faktisk ikke er i stand til å forstå filmspråk hvis det ikke mates en ingrediens om gangen.  Tropic Thunder gikk ut av lisens hos Netflix i sist uke og det var deprimerende mange som ikke forsto at bruken av Blackface i denne filmen var PK. Da skal du være rimelig enkel i hodet. 

Jeg påpeker at det er ting her jeg føler ikke fungerer, men det er noe man ikke vet før man faktisk ser serien. Men ja konseptet ser bra ut. 

 

Du skriver:

"Men det virker faktisk som mange faktisk ikke er i stand til å forstå filmspråk hvis det ikke mates en ingrediens om gangen."

Er du virkelig forundret over dette? Hvordan tror du denne serien kommer til å bli oppfattet og fortolket av den vanlige mannen i gata som er nærmest blottet for kildekritikk og historisk perspektiv? Og da tenker jeg på svarte som hvite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, HalldirV2 skrev:

Du skriver:

"Men det virker faktisk som mange faktisk ikke er i stand til å forstå filmspråk hvis det ikke mates en ingrediens om gangen."

Er du virkelig forundret over dette? Hvordan tror du denne serien kommer til å bli oppfattet og fortolket av den vanlige mannen i gata som er nærmest blottet for kildekritikk og historisk perspektiv? Og da tenker jeg på svarte som hvite. 

Ja, faktisk , for dette er noe som har skjedd etter at jeg ble voksen.

I det samme tidsrommet vi har hatt eksplosiv tilgang og tilbud til media og informasjon, i den samme geopolitiske virkeligheten der vi har begynt å få ett fulllt bilde av samfunnsutvikling og menneskelig reaksjon, har vi plutselig over 20 år gått .... "braindead"

Og dette er ikke noe klaging på ungdommen. det er mengder av mennesker på min alder, som har vokst opp under den kalde krigen, som er totalt uforstående til hvorfor Putin gjør det han gjør. Ett eller annen tidspunkt på 2000 tallet ble all historiske  fjernet fra en hvis gruppering mennesker og i samme periode er andre grupper fratatt all kulturelle markeringer og analytiske evner.

Jeg klarer faktisk ikke putte fingeren på hva som har skjedd og dermed kan jeg ikke se når og hvorfor, men resultatet er skremmende, ikke minst fordi det er så ekstremt farlig det som skjer. Vi har mistet evnen som samfunn til å lære.

Vi vil ikke lenger kunne få en George Orwell med 1984 og Animal Farm, eller en Brave New World , vi må vente på filmatiseringen av Trumps biografiske oppfatning av apokalypsen ....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/22/2020 at 12:10 PM, AnonymBruker said:

Druid har jo helt rett. Det er ikke snakk om faktisk rasisme mot hvite, men et fortellerteknisk virkemiddel for å få folk til å åpne øynene. Ludvig Holberg skrev et sted, mener det var Niels Klims reise til den underjordiske verden, om et sted der kvinnene var overordnet mennene, og mennenes viktigste oppgave var å slave for kvinnene. Han gjorde jo ikke det fordi han støttet undertrykkelse av menn, men for å snu det på hodet, sette det på spissen og få folk til å se hvor skjevt det var andre veien. Det jeg får ut av traileren er at det virker som det er det de vil gjøre med denne serien også, om det er vellykket må vi nesten se serien for å kunne avgjøre.

Anonymkode: 488c1...a80

Det er INGEN som trenger å se svarte ha hvite slaver for å skjønne at slaveri er galt. Filmen har selvsagt ikke noe formål om å få folk til å åpne øynene. Filmen er laget for de som ønsker å se svarte behandle hvite like ille som svarte ble behandlet for 150 år siden i USA. Og de som liker å se slikt er vel hva man kaller rasister. 

Anonymkode: cf414...4fb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
På 21.6.2020 den 20.18, Drizzt skrev:

Dette er rasistisk. Dette oppfordrer til vold mot hvite. Dette er ikke ytringsfrihet. Dette er avskyelig. Dette hører ikke hjemme i 2020. Dette bør slettes og glemmes. Hvis det virkelig er direkte kobling til BLM, så ble mine mistanker om bevegelsen som en anti-hvit rasistisk bevegelse bare forsterket.

Det var noen som skrev til serieskaperen at filmen kunne føre til vold mot hvite. Serieskaperen markerte støtte til kommentaren:

lhz0izftte651.jpg?w=960&ssl=1

https://www.sausageroll.com.au/entertainment/shows/cracka-creator-hyped-that-series-may-inspire-real-violence-on-white-people/

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Etter det jeg kan se, så blir naziene her "terrorisert". Ergo er det ikke bare fordi de er hvite, men fordi de er nynazister og ekstremister. Kan ikke se prototypen på en hvit liberal eller progressiv person her som blir undertrykt. Her bare en hvit fyr som har tatovert gigantisk hakekors på magen. Den andre hvite fyren har SS skrevet på en litt kreativ nazi-måte på den delen av hodet som er barbert. 

Jeg så ellers i traileren "Trump 2020" klistret til en bil, osv. Så jeg kan ikke se at noen plager normale hvite folk. Dette er mer plaging av nynazister og folk som masturberer til bildet av Trump. Ser ikke problemet med å plage Trumpister - de plager og terroristerer tross alt alle andre i virkeligheten og ikke bare på film.

 

Anonymkode: 4619d...431

Vil vel si det er ganske hatefullt å blande folk som har "Trump 2020" på bilen sin med nazister.

For øvrig det å fremstille hvite som nazister slik at de svarte har en "legitim grunn" til å voldta dem er jo akkurat det samme man gjør i en av de mest kjente rasistiske filmene. I The Birth of a Nation som ble laget for hundre år side ble svarte fremstilt som lav-intelligente menn som voldtar kvinner. Og Ku Klux Klan ble fremstilt som de som gjenopprettet ro og orden. 

Anonymkode: cf414...4fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...