AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #1 Del Skrevet 21. juni 2020 Hei. For omkring 3 uker siden begynte jeg å jogge etter å ha vært inaktiv i flere år. I løpet av av den første uka løp jeg mellom 1-4km et par ganger. Endte opp støl, litt vondt i tåa og under foten. Dette gikk over etter et pr dager. Den andre uka så prøvde jeg meg på å løpe 10km, som jeg fullførte. Innser nå at dette ikke var en veldig god ide. Etter løpeturen fikk jeg først vondt fra sete og ned til låret, som jeg istenkte var falsk isjas. Etter trykkbehandling med ball på siden av sete så gikk det over etter et par dager. Men smertene i kneet forrsvinner ikke. Har derfor ikke jogget siden for å unngå større belastning, men har gått tur. På dagtid tenker jeg ikke over smertene så lenge jeg driver med noe. Det er ikke veldig vondt, men mekrer smertene best om natten. Får ikke sove fordi det murrer i kneet, føler nesten at de iler utover. Våkner også tidlig/i løpt av natten pga smertene. Har lest itt rundt om eks runners knee osv, men alle sier at man har smerter i aktivitet og lite om nattsmerter... Hva tror dere det kan være? Anonymkode: 55a80...f7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Equinox Skrevet 21. juni 2020 #2 Del Skrevet 21. juni 2020 Galskap for kroppen å jogge så mye og langt som du skriver når du har vært "inaktiv i flere år" det er vel uansett om du er greit godt trent og vant med andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunset90 Skrevet 22. juni 2020 #3 Del Skrevet 22. juni 2020 (endret) Har snakker vi om overbelastning, eller muligens en betennelse i kne. Starter man med for mye, får det sine utslag med slitasje i bein Her må du ta det med ro , og tilvenne deg treningen over tid. Lytt til kroppen Det tar tid og tolerere distanse. Endret 24. juni 2020 av Sunset90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #4 Del Skrevet 23. juni 2020 Anbefaler deg å ta det mer med ro. Har du vurdert et løpeprogram for nybegynnere? Jeg begynte å jogge for 3 uker siden og er der nå at jeg går etapper på 3 min og løper 6 min, totalt ca 30 min. Etter 8 uker er planen å løpe 5 km sammenhengende. Appen jeg bruker heter C25K. Det skal gå tregt altså, er bare å smøre seg med tålmodighet. Anonymkode: e50d3...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #5 Del Skrevet 23. juni 2020 Øke fra 0km til 10km på to uker er altfor raskt økning. Anonymkode: 5cd9e...f1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #6 Del Skrevet 23. juni 2020 On 6/22/2020 at 11:57 PM, Sunset90 said: Har snakker om overbelastning, eller muligens en betennelse i kne. Starter man med for mye, får det sine utslag med slitasje i bein Her må du ta det med ro , og tilvenne deg treningen over tid. Lytt til kroppen Det tar tid og tolerere distanse. Huff ja. Har kjøpt meg en bok om løp for nybegynnere og angrer nå på at jeg ikke kjøpte den for tre uker siden.. Har i mellomtiden trent litt styke (kjernemuskaltur) og tøyd litt. Tror du jeg må være i ro til nattesmertene gir seg, eller kan jeg gå tur, eller jogge korte økter? 5 hours ago, AnonymBruker said: Anbefaler deg å ta det mer med ro. Har du vurdert et løpeprogram for nybegynnere? Jeg begynte å jogge for 3 uker siden og er der nå at jeg går etapper på 3 min og løper 6 min, totalt ca 30 min. Etter 8 uker er planen å løpe 5 km sammenhengende. Appen jeg bruker heter C25K. Det skal gå tregt altså, er bare å smøre seg med tålmodighet. Anonymkode: e50d3...d2c Ja har kjøpt meg en bok med et slikt program nå. Er bare usikker på hvor lenge jeg må hvile før jeg kan begynne.. 4 hours ago, AnonymBruker said: Øke fra 0km til 10km på to uker er altfor raskt økning. Anonymkode: 5cd9e...f1a Uff ja. Jeg kjenner angeren for å si det sånn 😅 Anonymkode: 55a80...f7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunset90 Skrevet 24. juni 2020 #7 Del Skrevet 24. juni 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Huff ja. Har kjøpt meg en bok om løp for nybegynnere og angrer nå på at jeg ikke kjøpte den for tre uker siden.. Har i mellomtiden trent litt styke (kjernemuskaltur) og tøyd litt. Tror du jeg må være i ro til nattesmertene gir seg, eller kan jeg gå tur, eller jogge korte økter? Ja har kjøpt meg en bok med et slikt program nå. Er bare usikker på hvor lenge jeg må hvile før jeg kan begynne.. Uff ja. Jeg kjenner angeren for å si det sånn 😅 Anonymkode: 55a80...f7e Jeg vil kansje ha satset på og gå noen turer istede, for og vedlikeholde bevegelsen. Vis det ikke går an og jogge, da er det noe som er belastet, enten blir steget og løpsøkonomien ræva, du løper saktere og med mer slitasje ubehag, iverstefall blir mye gåing. Setet på utsiden belastes mye med løping, ofte man kjenner det der når man går på en smell eller i hamstring bakside lår, og ofte i starten vis man er nybegynner, til man for trent opp toleransen. Ellers så kan det jo være mye slitasje på fotbladet, eller hælen der smerter setter seg, eller utside innside bein. Som nybegynner kan du prøve og legge deg på 2-3 ganger pr uke, varrier gjerne distansen og underlaget litt. Gode joggesko er også lurt, og bør skiftes ut etter rundt 500km, da dempingen ikke er optimal lengre, flyten på løpingen blir da mer tyngre og med mindre spenst i steget, noe som merkes. Her må det til nok restutisjon mellom øktene, og ikke trene for ofte i startefasen, startfasen er rimelig kritisk når man skal bygge opp distanse kondisjon, overbelastning setter man ut av spill LENGE At du klarte og fullføre 10km det er jo bra, men du må huske på at det tar tid og tilvenne deg dette, kansje noen måneder før man får en grei flyt og toleranse. I starten er det ofte at beine i liker underlaget eller distansen, det må jobbe opp over tid. Når dette er da på plass, vil farten og toleransen din øke. Om skadene da dukker opp, er det rimelig dumt og bare kjøre på , det straffer seg. Selv om det frister veldig og forsette, før eller senere kommer skader og det er en del av gamet. Man må være klok og ta riktige valg, og kjenne sin kropp, terskel Endret 24. juni 2020 av Sunset90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #8 Del Skrevet 24. juni 2020 7 hours ago, Sunset90 said: Jeg vil kansje ha satset på og gå noen turer istede, for og vedlikeholde bevegelsen. Takk for gode råd og svar! Det som forvirrer emg er at jeg ikke har merkbare smerter under aktivitet, men i ro. Og skjønner ikke "når" jeg skal kunne negynne igjen. Tar jeg en ibux forsvinner smertene, så er ikke veldig vondt heller. (og jeg har lav smerteterskel) Skal også nevnes at jeg har vært undervektig og underernært over tid, men er på bedringens vei. Så kosthold blir vel også viktig i prosessen. Anonymkode: 55a80...f7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #9 Del Skrevet 24. juni 2020 Du har økt distanse alt for fort. Jeg begynte å løpe for to år siden, og slet mye med kneproblemer i starten. Alt dette forsvant da jeg la inn litt styrketrening som bygget muskler rundt knær og i lår, noe som beskyttet kneleddene. Samtidig så økte jeg bare med 1-2 km hver uke. Det hjelper også å løpe i terreng med mye oppoverbakker. Men akkurat nå bør du ta det med ro. Anonymkode: 16e17...161 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå