Gå til innhold

Manuell etter automat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Koster 4000 kr ekstra å ta oppkjøring manuelt. 

Anonymkode: 0b4a6...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som alle andre her så er jeg enig i at man bør fortsatt kunne kjøre manuell bil. Er veldig mange tilfeller hvor dette kan være kjekt, selv om mange ikke opplever disse så ofte.

Men siden du nå allerede har kjørt automat løpet så ville jeg fullført dette først, og så tatt manuell del etterpå. Da har du i det minste lappen og du vil kjenne et mindre press på deg etterpå. Og mtp at det nå er sommersesong så kan det være vanskelig å få time til oppkjøring om du plutselig skulle endre planene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som mener at folk som ikke kjører manuelt ikke har noe bak rattet å gjøre - dere vet at sånn ca alle kjører automat i USA? Der er det ikke vanlig med manuelt. Det er ikke manuelt som læres på kjøreskolene engang.

Anonymkode: da470...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2020 den 12.59, AnonymBruker skrev:

Du vil nok møte mange som sier at det holder med automat siden de fleste nyere biler selges med det nå, men tenk over følgende:

- Selv om "de fleste" nye biler har automat, så selges det fortsatt en del med manuell kasse

- Leiebiler er fortsatt ofte manuelle

- Arbeidsbiler er ofte manuelle

- Biler du evt. har behov for å låne kan være manuelle

- Har du en gang behov for å ta lappen på et tyngre kjøretøy, så vil det være viktig å kunne manuell også. 

Anonymkode: 0e31d...697

Nesten ingen biler selges med manuelt lengre. Se på statistikken. 

Man kan be om automatbil når man leier, amerikanere har gjort det i årtier. 

Når man får arbeid der bilene er manuelle kan man bare kjøre opp på nytt (tilhenger så slipper man å kaste bort penger).

Tunge kjøretøy er automatgiret i dag, kunnskapen kan være nyttig, men det kan man tilegne seg.

I tillegg endres reglene nå innen få år, slik at man slipper ny oppkjøring for å få manuell. Kun obligatorisk opplæring.

Som med alle andre klasser, kjør opp til det du faktisk har brukt for i dag.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2020 den 13.45, AnonymBruker skrev:

Koster 4000 kr ekstra å ta oppkjøring manuelt. 

Anonymkode: 0b4a6...bb7

Vrøvl. 

Hva det koster ekstra kommer an på om du kan øve privat eller ikke. Noen bruker godt over 10 000 ekstra på å ta lappen til manuell, når de ikke har bruk for det... Absurd. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.6.2020 den 11.07, O.G. skrev:

Gud, så trygge folk vil være når du kommer deg på veiene....

Hæ? Jeg kan da bli en like trygg sjåfør som de som kjører manuell selv om jeg bare kan kjøre automat! 

Anonymkode: 4837d...b2b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Manuell, hvis du har tenkt å leie/låne varebil. Det finnes knapt noen varebiler til utleie med automat eller eldrift.

Anonymkode: 11e9b...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig få biler vil etterhvert være med manuelt gir, men når det er sagt synes jeg det aldri skader å beherske ting. Så, jeg ville nok fortsatt ha valgt å ha et førerkort som ikke er begrenset. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.6.2020 den 12.59, AnonymBruker skrev:

Du vil nok møte mange som sier at det holder med automat siden de fleste nyere biler selges med det nå, men tenk over følgende:

- Selv om "de fleste" nye biler har automat, så selges det fortsatt en del med manuell kasse

- Leiebiler er fortsatt ofte manuelle

- Arbeidsbiler er ofte manuelle

- Biler du evt. har behov for å låne kan være manuelle

- Har du en gang behov for å ta lappen på et tyngre kjøretøy, så vil det være viktig å kunne manuell også. 

Anonymkode: 0e31d...697

Jeg kjøpte ny bil for 3 år siden, den er manuell. 

Jeg skjønner virkelig ikke at folk vil gi seg selv en sånn ulempe, ved å ta lappen på bare automat. Som du skriver, det er veldig mange situasjoner man kan komme i, hvor man trenger manuell! 

Anonymkode: 2e4fd...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ei venninne av meg sparte noen tusenlapper på å ta automat. Jeg har manuell. 

Vi skulle kjøpe bil omtrendt samtidig. Jeg fikk tak i en helt fin bruktbil til 60 k. Venninna mi måtte opp 20 k for å få tak i lignende bil, med automat. Det her er noen år siden. 

Ved bil nr 2, måtte hun igjen kjøpe en med automat, og hun måtte igjen ut med mer, for å få de samme kriteriene, bare med automat. 

Nå har kun tatt manuell, for å slippe å være bundet til noen få biler. 

Anonymkode: 2e4fd...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg kikket på ny bil, kostet automat 50.000 mer på den modellen jeg kikket på. 
Dyrere vedlikehold også. Har alltid hatt manuell, nå ble det automat og der måtte det skiftes olje på girkassen da bilen var 5 år. Det var 8.000, det. Min forrige bil med manuell var det kr 0 i vedlikehold på clutch/gir på 13 år og 150.000 km....

Anonymkode: fcbf1...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2020 den 11.13, AnonymBruker skrev:

Og så er manuell giring bedre, syns jeg, for da føler jeg at jeg har bedre kontroll i rundkjøringer og kryss etc. 

Anonymkode: 292b5...f7e

Hvis det er det viktigste burde du heller kjøpe elbil. Ingenting annet er i nærheten av å gi så god kontroll i rundkjøringer og kryss som en elbil. Da kan man utnytte luker man bare kunne drømme om å utnytte med en manuelt giret bil. Spesielt om man har en litt sprek elbil med AWD. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 22.6.2020 den 21.15, AnonymBruker skrev:

Sorry, men klarer du ikke gire på manuell har du ingenting på veien å gjøre....

Anonymkode: a1fd4...e27

På 23.6.2020 den 12.13, O.G. skrev:

Kan ikke folk å håndtere pedalsettet så kan de ikke å kjøre bil.

For noe vrøvl. Det er ikke (bare) tekniske ferdigheter som avgjør om man er en god sjåfør. Det er vel så viktig, om ikke viktigere, å kunne lese trafikkbildet. 

Anonymkode: a043f...967

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...