AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #1 Del Skrevet 21. juni 2020 Hei, fant ingen andre steder å poste, så jeg poster her. Har noen av dere tatt manuell-lappen etter automat-lappen, eller vet om noen som har gjort dette? Jeg skal ha oppkjøring på automat nå snart, men har ombestemt meg, og vil ha manuell også. Anonymkode: 7f855...376 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #2 Del Skrevet 21. juni 2020 Det er en kategori som denne tråden passer utmerket i, om du bare leter litt vil du finne den😉 Men hvorfor vil du ta på manuell egentlig? De fleste bilene som produseres i dag (om ikke alle) er jo automat-biler! Jeg tar automat, gidder ikke å lære meg clutch og giring rett og slett! Anonymkode: 4837d...b2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #3 Del Skrevet 22. juni 2020 Jeg anbefaler manuell lappen, da er du sikret at du kan kjøre begge typer biler. Da kan du kjøre en annen bil om det skulle bli nødvendig. Låne av foreldrene, en kompis, en leiebil osv. Anonymkode: e3cb0...244 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #4 Del Skrevet 22. juni 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en kategori som denne tråden passer utmerket i, om du bare leter litt vil du finne den😉 Men hvorfor vil du ta på manuell egentlig? De fleste bilene som produseres i dag (om ikke alle) er jo automat-biler! Jeg tar automat, gidder ikke å lære meg clutch og giring rett og slett! Anonymkode: 4837d...b2b Jeg har lappen på manuell. På jobb må jeg kjøre firmabil opp til flere ganger om dagen og den er også manuell. Dersom jeg bare hadde lappen på automat så hadde det ikke vært sikkert at jeg fikk jobben. I tillegg syns jeg det er bedre å kjøre manuell gir. Anonymkode: fe070...5fc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #5 Del Skrevet 22. juni 2020 Selvfølgelig manuell. Du er jo helt handikappet hvis du plutselig er i en situasjon der det bare er manuell bil tilgjengelig. Anonymkode: 55718...acb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #6 Del Skrevet 22. juni 2020 Sorry, men klarer du ikke gire på manuell har du ingenting på veien å gjøre.... Anonymkode: a1fd4...e27 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #7 Del Skrevet 23. juni 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig manuell. Du er jo helt handikappet hvis du plutselig er i en situasjon der det bare er manuell bil tilgjengelig. Anonymkode: 55718...acb Det er ihvertfall en ny virkelighet som arbeidsgiver sliter med. Jeg jobber i forsvaret. Sist innrykk fikk vi 10 soldater som skulle være vakt og sikring. Ikke en eneste kunne brukes som vaktbilsjåfør. Vaktbilen hadde girkasse. Alle hadde automatlappen. Forsvaret trenger lastebil sjåfører og mange vervede og menige får C lappen. Men nå kan ikke de fleste kjøre feltvogn og tyngre kjøretøy som Scania er det bare å glemme. Kona jobber i kommunen. Der har de helsefagarbeider lærlinger som skal jobbe innen hjemme tjenesten som endel av utdanningen. Ingen av lærlingene kan kjøre hjemmesykepleiens biler siden dem ikke kan gire. Så de voksne damene må kjøre rundt med dem. Håndverkere er ikke nevnt. I disse Coronatidene skal folk leie campingbiler og se Norge. Da er det godt av dagens unge har foreldre som kan kjøre for dem. Siden de ikke evner det foreldrene kan. Men det er vel sånn det har blitt. De yngste tar den letteste veg, så må samfunnet legge til rette for dem etterpå. Men for all del. For akademikere som skal sitte på et kontor og kjøre leaf til stasjonen er det enkelt. Eller for alle andre som klarer å finne på en unnskyldning for at nettopp de MÅ kjøre automat. Vi pleide å le av amerikanere som ikke kunne bruke "stik shift". Nå er vi som dem. Anonymkode: 94629...25d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #8 Del Skrevet 23. juni 2020 Helt uaktuelt å kjøre noe annet enn elbil, så skjønner ikke helt hva jeg skal med manuell lappen. Anonymkode: fc2a0...129 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #9 Del Skrevet 23. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Helt uaktuelt å kjøre noe annet enn elbil, så skjønner ikke helt hva jeg skal med manuell lappen. Anonymkode: fc2a0...129 Er bra du kjører rundt med det verste som finnes for naturen og klimaet. Og du kan ikke kjøre bil engang. Elbil/automat klassifiseres knapt som bil.... Anonymkode: a1fd4...e27 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 23. juni 2020 #10 Del Skrevet 23. juni 2020 På 21.6.2020 den 19.35, AnonymBruker skrev: Det er en kategori som denne tråden passer utmerket i, om du bare leter litt vil du finne den😉 Men hvorfor vil du ta på manuell egentlig? De fleste bilene som produseres i dag (om ikke alle) er jo automat-biler! Jeg tar automat, gidder ikke å lære meg clutch og giring rett og slett! Anonymkode: 4837d...b2b Gud, så trygge folk vil være når du kommer deg på veiene.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #11 Del Skrevet 23. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ihvertfall en ny virkelighet som arbeidsgiver sliter med. Jeg jobber i forsvaret. Sist innrykk fikk vi 10 soldater som skulle være vakt og sikring. Ikke en eneste kunne brukes som vaktbilsjåfør. Vaktbilen hadde girkasse. Alle hadde automatlappen. Forsvaret trenger lastebil sjåfører og mange vervede og menige får C lappen. Men nå kan ikke de fleste kjøre feltvogn og tyngre kjøretøy som Scania er det bare å glemme. Kona jobber i kommunen. Der har de helsefagarbeider lærlinger som skal jobbe innen hjemme tjenesten som endel av utdanningen. Ingen av lærlingene kan kjøre hjemmesykepleiens biler siden dem ikke kan gire. Så de voksne damene må kjøre rundt med dem. Håndverkere er ikke nevnt. I disse Coronatidene skal folk leie campingbiler og se Norge. Da er det godt av dagens unge har foreldre som kan kjøre for dem. Siden de ikke evner det foreldrene kan. Men det er vel sånn det har blitt. De yngste tar den letteste veg, så må samfunnet legge til rette for dem etterpå. Men for all del. For akademikere som skal sitte på et kontor og kjøre leaf til stasjonen er det enkelt. Eller for alle andre som klarer å finne på en unnskyldning for at nettopp de MÅ kjøre automat. Vi pleide å le av amerikanere som ikke kunne bruke "stik shift". Nå er vi som dem. Anonymkode: 94629...25d Niesen min tok lappen for noen måneder siden, og da hun begynte så klaget hun så fælt på at det var så vanskelig med manuell giring. Foreldrene hennes insisterte på at hun skulle fortsette med manuell og hun måtte pent bare lære seg manuell giring. Nå er hun i militæret og hun er veldig glad for at hun ble presset til å fortsette med manuell giring, for det kommer veldig godt med der. Hun er den som får lappen på tyngre kjøretøy og det er hun som får kjøre feltvogn osv. Jeg sier til alle våre som skal ta lappen at de virkelig bør lære seg manuell giring. Selv om de vil kjøre med automat mesteparten av tiden så vil de kanskje komme opp i situasjoner der det er nødvendig å kunne manuell giring. Og så er manuell giring bedre, syns jeg, for da føler jeg at jeg har bedre kontroll i rundkjøringer og kryss etc. Anonymkode: 292b5...f7e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 23. juni 2020 #12 Del Skrevet 23. juni 2020 Kan ikke folk å håndtere pedalsettet så kan de ikke å kjøre bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #13 Del Skrevet 23. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Niesen min tok lappen for noen måneder siden, og da hun begynte så klaget hun så fælt på at det var så vanskelig med manuell giring. Foreldrene hennes insisterte på at hun skulle fortsette med manuell og hun måtte pent bare lære seg manuell giring. Nå er hun i militæret og hun er veldig glad for at hun ble presset til å fortsette med manuell giring, Anonymkode: 292b5...f7e Idag blir det av mange regnet som utilbørlig press og grenser til krenkende adferd.🙂 Manuell girkasse vil eksistere i veldig mange år til. Og det at man med vitende og vilje sparer 2-3000 for å ikke kunne kjøre 50% av bilene på Finn. Samt bli et potensielt problem for fremtidig arbeidsgiver er for meg en gåte. For 10år siden var to søstre på hyttetur med den enes mann. De kjørte Toyota land cruiser. Under oppholdet fikk mannen et infarkt. Den ene søsteren hadde ikke lappen. Den andre kunne bare kjøre automat. Land cruiseren var selvsagt manuell. Så de var stuck til ambulansen endelig fant frem. Han døde. Mulig han hadde omkommet uansett. Men søstrene hjelpeløs vil aldri kunne vite helt sikkert. Anonymkode: 94629...25d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pia mater Skrevet 23. juni 2020 #14 Del Skrevet 23. juni 2020 På 21.6.2020 den 19.35, AnonymBruker skrev: Men hvorfor vil du ta på manuell egentlig? De fleste bilene som produseres i dag (om ikke alle) er jo automat-biler! Jeg tar automat, gidder ikke å lære meg clutch og giring rett og slett! Anonymkode: 4837d...b2b Ikke alle har råd til å kjøpe seg en relativt ny bil. For meg var det aldri et alternativ å kjøre opp til automat. Mye vanskeligere å få tak i en rimelig bil, og du kan ikke kjøre leiebil, låne bil av venner osv. Manuell er faktisk ikke så vanskelig å lære seg. Er øving som skal til, som med alt annet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #15 Del Skrevet 23. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er bra du kjører rundt med det verste som finnes for naturen og klimaet. Og du kan ikke kjøre bil engang. Elbil/automat klassifiseres knapt som bil.... Anonymkode: a1fd4...e27 Hvis du lyver mange nok ganger så blir det sant? https://www.faktisk.no/artikler/NKl/innsikt-forskere-mener-tysk-elbil-rapport-er-uvitenskapelig-og-grovt-villedende Anonymkode: fc2a0...129 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #16 Del Skrevet 23. juni 2020 Du vil nok møte mange som sier at det holder med automat siden de fleste nyere biler selges med det nå, men tenk over følgende: - Selv om "de fleste" nye biler har automat, så selges det fortsatt en del med manuell kasse - Leiebiler er fortsatt ofte manuelle - Arbeidsbiler er ofte manuelle - Biler du evt. har behov for å låne kan være manuelle - Har du en gang behov for å ta lappen på et tyngre kjøretøy, så vil det være viktig å kunne manuell også. Anonymkode: 0e31d...697 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #17 Del Skrevet 23. juni 2020 Tar du lappen på automat kan du få lappen raskere og du kan ta manuell senere, lett å legger til. Anonymkode: b94e0...422 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #18 Del Skrevet 23. juni 2020 55 minutter siden, O.G. skrev: Kan ikke folk å håndtere pedalsettet så kan de ikke å kjøre bil. Det er tull, og du er en sjåfør som har bestått alle krav Norge har til deg når du får lappen uansett om det er manuell eller automat. Anonymkode: b94e0...422 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 23. juni 2020 #19 Del Skrevet 23. juni 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er tull, og du er en sjåfør som har bestått alle krav Norge har til deg når du får lappen uansett om det er manuell eller automat. Anonymkode: b94e0...422 Du kan få mene hva du vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #20 Del Skrevet 23. juni 2020 Har aldri hatt problemer med å få leiebil med automat. Anonymkode: fc2a0...129 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå