Gå til innhold

Hvorfor går noen familier og noen personer gjennom livet så lett??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, AnonymBruker said:

For ett lite reflektert innlegg. 

Om du ser på deg selv er du blant de 10% heldigste i verden, sannsynligvis mer. Bare det å være født i Norge, med muligheter, det å være mett, ha tak over hodet, ikke leve med jevnlige overgrep. Ha mulighet for skolegang. Kunne gifte deg med den du vil. Og veldig mye mer. 

Anonymkode: 1857f...ad0

Det hjelper lite å vite at man er blant de 10% heldigste i verden når man sitter i en veldig vanskelig situasjon HER og sammenligner seg med de som bor HER.

Jeg skjønner hva du sier, og ja, det er sant, men man er "fattig" eller "rik" i forhold til de man omgås, ikke i forhold til hva noen i Kambodsja har...

Jeg skjønner hva TS sier også, det er noen som virker å ha veldig mye uflaks og oppoverbakker i livet, og det hjelper lite å få høre at man eeegentlig er priviligert som bor i Norge.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alt jeg kunne ønske meg, men livet har ikke vært problemfritt. I en alder av 24 år er det først nå hvor jeg har det bra. Iallefall mye bedre enn jeg har hatt det. Etter masse mobbing på barneskole, ungdomskole og VGS. Jeg selv var nær ved å død av det på ungdomskolen. Men det er ting jeg har valgt å holde innad i familien fordi alle mine venner eller verden utenfor ikke trenger å vite det. (noen venner vet ofc. Men ikke alle)

Jeg vil bestemme hva han som går forbi gata skal vite om meg. Noen ting må man legge bak seg etterhvert for at livet skal bli bedre. Men det vil ta tid. Og det er helt naturlig å sørge, å ha det helt jævlig i blandt. Selv de som har alt kan ha det helt jævlig. 

Det er helt okey å føle på bitterhet. Alle følelser som du sitter med er helt okey og det er en del av prosessen. Men poenget mitt er at alle har noe å streve med, selv de som har alt de kunne ønske seg. Og etterhvert vil du få det bedre og leve med det. Husk å godta følelsene også vil dette gå bra ❤️ 

Endret av gladjenta96
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Men du har noen som har alt. To hytter, lykkelige foreldre. Bygd nytt hus. Naturlig pen, osv osv. 
 

Vi hadde også «noe» i livet vårt, men i tillegg er det vi som mistet det kjæreste vi har. Ikke de med foreldre som er lykkelig gift. Ikke de som kan fortsette å ha barndomshjemmet sitt, eller de som kan ha en forelder igjen til støtte... 

Anonymkode: 7cb69...9b3

Verken, hytter, familie i live eller pent utseende er bevis på at alt er i orden og at folk er konstant lykkelige. Det finnes sykdommer/lidelser, konflikter, vold/overgrep og div. problemer også der det ser fint ut på overflaten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" har ikke like mye å slite med. Mange har vanlige hverdagsting, og er ikke like hardt rammet som de som opplever saftige samlivsbrudd, foreldre eller søsken som dør i ulykker /sykdom når de er små, fattigdom, ekstrem mobbing, store fysiske eller psykiske plager osv. 

Noen får mer bagasje å bære enn andre, fordi at alle kan ikke ha like mye dritt gjennom livet. 

Dette fortalte en prest til meg da gikk jeg gikk til han i sjelesorg terapi. 

Anonymkode: 0ad07...06c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Manglende intelligens gjelder jo også de som trekker konklusjoner om hvor mye motgang andre har møtt basert på et innlegg på et forum, samt kommer med karakteristikker av dem. Når man går tom for argumenter kommer hetsen frem, ikke veldig empatisk det heller. 😉

Anonymkode: b7f0d...692

Hersketeknikker ja... :) Det er en sannhet at de som sier "det er ikke hvordan man har det men hvordan man tar det" har lite empati og er av den enkle sort.

Anonymkode: cd674...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Alle" har ikke like mye å slite med. Mange har vanlige hverdagsting, og er ikke like hardt rammet som de som opplever saftige samlivsbrudd, foreldre eller søsken som dør i ulykker /sykdom når de er små, fattigdom, ekstrem mobbing, store fysiske eller psykiske plager osv. 

Noen får mer bagasje å bære enn andre, fordi at alle kan ikke ha like mye dritt gjennom livet. 

Dette fortalte en prest til meg da gikk jeg gikk til han i sjelesorg terapi. 

Anonymkode: 0ad07...06c

Synes ikke dette var noe å si av en prest i sjelesorg terapi...

Anonymkode: cd674...fc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har så enorm bitterhet etter at min mor døde.. 

Vi vokste opp med henne. Far var ikke stabil, han slet psykisk. Søsken til både mamma og pappa var godt gift og har store hus og hytter. De har barn som alltid har fått mye hjelp hjemme. 
Mamma var den beste!! Hun slet med økonomi og med at faren vår slet psykisk. Hun var tryggheten selv. 
Så omsorgsfull og god at det knapt finnes maken..

 

Hvorfor er det ikke en av de familiene eller personene som har levd livet uten en eneste motbakke som kan bli rammet? Hvorfor er det meg og mine søsken?? Som har hatt motbakke på motbakke, men vi har alltid hatt mamma som en trygghet. Men hun måtte bli syk...

Verden er så urettferdig!!!!!!!!!!!

Anonymkode: 7cb69...9b3

Ikke alle som snakker høyt om det de har blitt utsatt for

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med en psykisk ustabil mor. Hun viste meg daglig at jeg var verdt mindre enn dritten under skoa hennes og kjeftet på meg når jeg fortalte at jeg ble utsatt for overgrep av min stefar. Livet var fullt av psykisk og fysisk overgrep og jeg ble flyttet i fosterhjem. Det rare er at jeg nå er 33 år gammel og synes ikke livet har vært så verst... Det blir hva man gjør det til. 

Anonymkode: 9fbb1...b01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har "noe" ( = sine problemer). Spørsmålet er hvem du kommer så nært at de ønsker å fortelle om det til deg.

Det er virkelig ikke alle, no offence.

Anonymkode: 30ec9...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da må jeg si at du er rimelig arrogant som mener dette. Kunne kanskje trengt litt mer empati i livet ditt også.

Anonymkode: cd674...fc5

Jeg synes tvert i mot at h*n er ganske empatisk. Det finnes ikke noe vondere og mer nedbrytende å grave seg ned i bitterhet i lang tid. Nei, det er ikke lett, men jeg kan love at det ikke blir bedre å innta offerposisjonen i altfor lang tid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Svartfugl skrev:

Jeg synes tvert i mot at h*n er ganske empatisk. Det finnes ikke noe vondere og mer nedbrytende å grave seg ned i bitterhet i lang tid. Nei, det er ikke lett, men jeg kan love at det ikke blir bedre å innta offerposisjonen i altfor lang tid.

Dypt uenig med deg. Jeg har hatt et vondt liv og har klart meg greit. Likevel vet jeg at ikke alle hadde klart det samme, og jeg klandrer dem overhodet ikke. Jeg har mye medfølelse og forståelse for dem. Det å i det hele tatt være i livet er en stor bragd for noen, samtidig har jeg også forståelse for at noen ikke klarer mer. Jeg klandrer ikke dem heller.

Offerpossisjon er forresten veldig lite empatisk å si.

Anonymkode: cd674...fc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dypt uenig med deg. Jeg har hatt et vondt liv og har klart meg greit. Likevel vet jeg at ikke alle hadde klart det samme, og jeg klandrer dem overhodet ikke. Jeg har mye medfølelse og forståelse for dem. Det å i det hele tatt være i livet er en stor bragd for noen, samtidig har jeg også forståelse for at noen ikke klarer mer. Jeg klandrer ikke dem heller.

Offerpossisjon er forresten veldig lite empatisk å si.

Anonymkode: cd674...fc5

Jeg klandrer ikke folk for det de ikke klarer. Men jeg synes synd på folk som blir liggende i bitterhet og elendighet når de kumne fått det litt bedre ved å endre på noen få ting. 

Offerposisjonen for meg er ikke noe jeg bruker som et skjellsord. Jeg tenker på det som en mentalitet som kan ødelegge for mange. Hvis man blir sittende og synes synd på seg selv mens man misunner andre når man ellers kunne gått ut, utviklet segvselv og levd livet, da ødelegger man for en person og det er en selv.

Jeg tror at selvmedlidenhet er sunt og greit i korte perioder, men så bør en alene eller med andres hjelp skifte fokus. Verden er jævlig urettferdig, men den blir ikke mer rettferdig av å skule på naboen mens man tenker over hvor urettferdig og trist alt er. I alle fall gjorde det ikke meg mer lykkelig. Og er det en ting jeg unner alle som har hatt det tøft, så er det lykke, og om ikke annet: å få det litt bedre. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Svartfugl skrev:

Jeg klandrer ikke folk for det de ikke klarer. Men jeg synes synd på folk som blir liggende i bitterhet og elendighet når de kumne fått det litt bedre ved å endre på noen få ting. 

Offerposisjonen for meg er ikke noe jeg bruker som et skjellsord. Jeg tenker på det som en mentalitet som kan ødelegge for mange. Hvis man blir sittende og synes synd på seg selv mens man misunner andre når man ellers kunne gått ut, utviklet segvselv og levd livet, da ødelegger man for en person og det er en selv.

Jeg tror at selvmedlidenhet er sunt og greit i korte perioder, men så bør en alene eller med andres hjelp skifte fokus. Verden er jævlig urettferdig, men den blir ikke mer rettferdig av å skule på naboen mens man tenker over hvor urettferdig og trist alt er. I alle fall gjorde det ikke meg mer lykkelig. Og er det en ting jeg unner alle som har hatt det tøft, så er det lykke, og om ikke annet: å få det litt bedre. 

Det er ikke alle som har samme forutsetninger. Som jeg har sagt er det for noen bare det å holde seg selv i live en bragd. Det er ikke OK å gi de som sliter skyldfølelse.

Anonymkode: cd674...fc5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare å tillate seg selv alle følelser, uten å la det gå utover andre. Velg hvem du snakker med i tunge stunder. Syns du veldig synd på deg selv så møt noen omsorgsfulle mennesker til det går over. Jeg sliter med misunnelse og bitterhet ofte. Det er forståelig når man har opplevd mer enn man klarer å bearbeide. Men ikke bli værende i det, og ikke la alle se det.

Anonymkode: 80548...179

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hersketeknikker ja... :) Det er en sannhet at de som sier "det er ikke hvordan man har det men hvordan man tar det" har lite empati og er av den enkle sort.

Anonymkode: cd674...fc5

Så langt der i fra. Men jeg skjønner at du drar det kortet når jeg påpeker at diskusjonsformen din går ut på å fortelle meg hva for en fæl person jeg er. 

Anonymkode: b7f0d...692

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Jeg nekter simpelthen å tro at det finnes mennesker her i verden som danser gjennom livet uten å ha noe motgang. Det kan kanskje virke slik fordi mange ikke er åpne om problemene sine, men alle har ulike ting de bærer med seg her i verden.

For å sette det på spissen - se for deg at du er verdens rikeste person. Det høres kanskje fint ut i teorien - men så kan du tenke deg de tankene du kanskje hadde hatt: Er det noen som er venner med deg fordi de vil være din venn, og ikke ha tilgang til rikdommen din? Du har vanvittig mye penger, gjør du nok for å hjelpe folk? Kunne du gjort mer? Pga rikdommen din er du i fare for f.eks kidnapping eller annen kriminalitet. 

Eller så er du kanskje en person som ikke har opplevd sykdom her i livet. Likevel hadde du mest sannsynlig hatt en rekke bekymringer her i livet. Kanskje hadde du hatt elendig økonomi, kanskje hadde du mistet foreldrene dine og søsknene dine i en bilulykke. 

Kort sagt: det finnes utrolig mange ulike scenarioer her i verden, og de jeg nevnte her er bare satt på spissen.

Selv om man selv har det jævlig, så gir det absolutt ingen rett til å si at alle andre ikke har lov til å ha det jævlig de heller, fordi din situasjon er, i dine øyne, mye verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, Nightcrawler said:

Altså. Jeg nekter simpelthen å tro at det finnes mennesker her i verden som danser gjennom livet uten å ha noe motgang. Det kan kanskje virke slik fordi mange ikke er åpne om problemene sine, men alle har ulike ting de bærer med seg her i verden.

For å sette det på spissen - se for deg at du er verdens rikeste person. Det høres kanskje fint ut i teorien - men så kan du tenke deg de tankene du kanskje hadde hatt: Er det noen som er venner med deg fordi de vil være din venn, og ikke ha tilgang til rikdommen din? Du har vanvittig mye penger, gjør du nok for å hjelpe folk? Kunne du gjort mer? Pga rikdommen din er du i fare for f.eks kidnapping eller annen kriminalitet. 

Eller så er du kanskje en person som ikke har opplevd sykdom her i livet. Likevel hadde du mest sannsynlig hatt en rekke bekymringer her i livet. Kanskje hadde du hatt elendig økonomi, kanskje hadde du mistet foreldrene dine og søsknene dine i en bilulykke. 

Kort sagt: det finnes utrolig mange ulike scenarioer her i verden, og de jeg nevnte her er bare satt på spissen.

Selv om man selv har det jævlig, så gir det absolutt ingen rett til å si at alle andre ikke har lov til å ha det jævlig de heller, fordi din situasjon er, i dine øyne, mye verre. 

Det er utrolig naivt å tro at motgang er jevnt fordelt. Vi trenger ikke snakke om individnivå, men så på hvor forskjellig motgang er fordelt på kontintent-nivå: mens altfor mange kontinenter har en rekke klimautfordringer i tillegg til ekstrem fattigdom og forferdelige sykdommer, er problemene i Vest-Europa ikke på noe nær så store. Det blir da teit å si "alle kontinenter har sine utfordringer". 
 

Anonymkode: 80548...179

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som har samme forutsetninger. Som jeg har sagt er det for noen bare det å holde seg selv i live en bragd. Det er ikke OK å gi de som sliter skyldfølelse.

Anonymkode: cd674...fc5

Nei, men det må være ok å si at bitterhet ikke hjelper noen. Alle har ansvar for eget liv, men det betyr ikke det samme som at alle har all skyld i egne problemer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra et annet land, mine foreldre kunne ikke et ord norsk, eller engelsk for den sakens skyld.. Jeg fikk derfor aldri hjelp med lekser etc. Jeg har heller ingen familie her lengre, da mine foreldre valgte å flytte tilbake til hjemlandet da jeg gikk på VGS. Jeg har likevel fått meg høy utdanning, god jobb, fin familie. Eier et flott hus, leier ut et annet. Bil og båt, mangler bare hytten. 
Jeg tok ansvar for eget liv, fremfor å buhu, jeg ble alene i landet i en alder av typ mindreårig..

Anonymkode: 1f0b5...9a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig naivt å tro at motgang er jevnt fordelt. Vi trenger ikke snakke om individnivå, men så på hvor forskjellig motgang er fordelt på kontintent-nivå: mens altfor mange kontinenter har en rekke klimautfordringer i tillegg til ekstrem fattigdom og forferdelige sykdommer, er problemene i Vest-Europa ikke på noe nær så store. Det blir da teit å si "alle kontinenter har sine utfordringer". 
 

Anonymkode: 80548...179

Jeg gikk inn i denne tråden for å diskutere individer, ikke land. Da hadde jeg stukket nesa inn i en tråd som handlet om politikk, økonomi eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...