Gå til innhold

Rareste uttale av vanlige navn!

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 18.6.2020 den 0.12, AnonymBruker skrev:

Her i Trøndelag sier vi navnet Maren rett frem, og ikke "ma'arn" som det pleier å uttales i sør. I gudbransdalen tar de helt av når det gjelder uttale på navn, Solveig blir til Solvæg og Steinar til Stænar. Det verste tilfellet jeg har vært borti var Embjørg som de uttalte Ymjørr.

Anonymkode: ea5d4...2db

Sier Stænar i Trøndelag også. 😅

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ma’arn & Ka’arn høres grusomt ut. Har aldri møtt noen som uttaler det slik, har kun hørt det på TV. Maren & Karen er nydelige navn, uttalt som de skrives. Har inntrykk av at disse navnene er ganske mye mer populære der de utales som de skrives, garantert fordi det er mye finere. 😄 

Anonymkode: 6c744...6fa

Enig! Jeg syns Karen er et fint, litterærsk navn (Alexander Kielland feks), men når Østlendinger uttaler det "Ka'arn", eller fonetisk  /kaa~/ , så blir det liksom et annet navn med andre konnotasjoner. 

Anonymkode: c7169...fa4

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, Kaisamaia skrev:

Stænar, Jæns, Tærje, Gærd... Vi er fryktelig glad i Æ'en vår i Trøndelag 😂

Skrevet
24 minutter siden, pia mater skrev:

Stænar, Jæns, Tærje, Gærd... Vi er fryktelig glad i Æ'en vår i Trøndelag 😂

Hehe, ja! 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Kaisamaia skrev:

Kom ikke på alle distriktsdialektene i Trøndelag :fnise: Sier de Stænar mot Surnadal, kanskje? Det virker mest logisk for meg, med den erfaringen jeg har med dialekter.

Og jeg kom på en annen forskjell fra trøndersk og østlandsk:

her sier vi Eirin med E, og ikke Æirin som de gjør på Østlandet. Æiril, Æilev, Æirik... Det høres bare rart ut.

Vi har annet tonefall på navnet for eks Erik også. Tonefallet går ned på E’en og opp på I. 

Anonymkode: ea5d4...2db

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan jo svare på denne, siden jeg har en Madeleine. Det er helt uaktuelt for meg å kalle henne Madelen, fordi det ikke skrives sånn. Det er et fransk navn som fungerer over store deler av verden slik det står. Skulle jeg fornorsket det til Madelen, ville det (for meg) være det samme som at noen kalte barnet sitt Sjanett eller Tåmm. Det gir ikke alltid mening å stave navn akkurat som man uttaler dem. 

Anonymkode: 52287...12f

Oo, finnes det Madeleine som uttaler det  Madelæine altså? Aldri møtt noen av de, kun de som uttaler det Madelen (evt skriver det Madelen også). 

Anonymkode: ed65c...1cc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Troms. Sier Karen, Maren, Anders osv slik navnene skrives. Har alltid vært nøye med uttale av navn. Har ikke helt sansen for at egennavn dialektifiseres. Jobbet en gang i tiden med ei fra Østfold som omtrent ødela navn med sin uttale. F.eks Irrrrene (Irene). 

Anonymkode: f06e0...e16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kerstoffer og Kerstiane 

Anonymkode: 118fb...325

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Elias ble til Eljas

Anonymkode: a3bca...176

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra Troms. Sier Karen, Maren, Anders osv slik navnene skrives. Har alltid vært nøye med uttale av navn. Har ikke helt sansen for at egennavn dialektifiseres. Jobbet en gang i tiden med ei fra Østfold som omtrent ødela navn med sin uttale. F.eks Irrrrene (Irene). 

Anonymkode: f06e0...e16

Men du dialektifiserer jo Karen, Maren og Anders selv 😉

Anonymkode: 118fb...325

• Liker 4
Gjest Lama_Drama
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Karin. 

Hadde en lærer som skulle kalles Karinn, men en venn med samme navn sier hun heter Kariiiin.

Hva er riktig uttale?

Anonymkode: 13cae...277

Saken er at ingenting er rett og ingenting er feil. Det handler om dialekt, tradisjoner i familien og hva man er vant til. Man kaller folk det de selv vil. Problem løst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...