Pringle Skrevet 18. juni 2020 #21 Skrevet 18. juni 2020 Jeg har litt problemer med trykk på midterste stavelse i Vibeke. Og Emil - på norsk blir både trykk på siste stavelse, og tonelag 1, feil. Og Karen og Maren - for meg er Ka'arn og Ma'arn det naturlige. I tillegg har jeg en Birgit, med tonelag 1, i slekta, grøss. 3
Leo Skrevet 18. juni 2020 #22 Skrevet 18. juni 2020 5 minutter siden, Pringle skrev: Jeg har litt problemer med trykk på midterste stavelse i Vibeke. Og Emil - på norsk blir både trykk på siste stavelse, og tonelag 1, feil. Og Karen og Maren - for meg er Ka'arn og Ma'arn det naturlige. I tillegg har jeg en Birgit, med tonelag 1, i slekta, grøss. Samme her. Det er jo utgangspunktet et fint navn, men uttalt på den måten høres det bare rart ut. Det samme med Helen uttalt med trykk på første stavelse. Altså på samme måte som kroppsdelen. 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #23 Skrevet 18. juni 2020 Navn som Christine som da er Christin og Annette som Annett. Hvorfor legge til en ekstra bokstav om den ikke skal brukes Anonymkode: cdfa2...0f6 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #24 Skrevet 18. juni 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Michael, som uttalte navnet sitt om "Mikkel". Visstnok fordi den granske uttalsen av Michael er Michel, men det ønsket det jo på norsk vis, så... Mikkel. Abigail, som uttales som "a beagle". AH-bee-gel. Norsk person i Norge altså. Normalt på engelsk er jo navnet "Abi-GALE". Aldri møtt en Michael som uttaler det som "Mikkel". Det vanlige er jo enten "Mikael" eller "maikel". Man uttaler jo ikke navnet Abigale som "abi-GALE" på engelsk? Det har jeg aldri hørt. Det vanlig er jo æbbigeil. Hva det er på norsk? Antagelig det samme. Aldri møtt noen med det navnet. Anonymkode: ff3da...ee2
pia mater Skrevet 18. juni 2020 #25 Skrevet 18. juni 2020 2 timer siden, Pringle skrev: Jeg har litt problemer med trykk på midterste stavelse i Vibeke. Og Emil - på norsk blir både trykk på siste stavelse, og tonelag 1, feil. Og Karen og Maren - for meg er Ka'arn og Ma'arn det naturlige. I tillegg har jeg en Birgit, med tonelag 1, i slekta, grøss. Får nesten frysninger av å høre Ma'arn. 🥴 Mener du å uttale Vibeke som "Vi-bekke"? Jeg vet ikke noen andre måter å uttale det på 🙈 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #26 Skrevet 18. juni 2020 Phoebe som på norsk vistnok uttales Føbe! Anonymkode: f8b7f...5f6 10
Leo Skrevet 18. juni 2020 #27 Skrevet 18. juni 2020 5 minutter siden, pia mater skrev: Får nesten frysninger av å høre Ma'arn. 🥴 Mener du å uttale Vibeke som "Vi-bekke"? Jeg vet ikke noen andre måter å uttale det på 🙈 Hun mener nok Vibeeeke med lang e og trykk på k'en. Det gjør i hvert fall jeg og jeg synes det er grusomt. Der hvor jeg er vokst opp er det dessuten vanlig (Eller var i hvert fall) å uttale Michael som Mikkal. Det er heller ikke særlig fint... 3
pia mater Skrevet 18. juni 2020 #28 Skrevet 18. juni 2020 Akkurat nå, Leo skrev: Hun mener nok Vibeeeke med lang e og trykk på k'en. Det gjør i hvert fall jeg og jeg synes det er grusomt. Der hvor jeg er vokst opp er det dessuten vanlig (Eller var i hvert fall) å uttale Michael som Mikkal. Det er heller ikke særlig fint... Da har jeg heldigvis blitt skånt for den uttalen. Hørtes helt grusomt ut! Aaaah gode gamle Mikkal. Er så mange navn jeg aldri kunne gitt en unge for det er så stygge uttalelser av det. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #29 Skrevet 18. juni 2020 Karen. Uttales vel rett frem. Men noen sier Ka'arn. Som i "han kaarn der.." (Samme problemet som med Maren). Anonymkode: c61a6...beb 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #30 Skrevet 18. juni 2020 Å skrive Chatrine, men liksom hete Katrine. Du heter vel Sjatrine da egentlig? Jeg leste om en på KG som ville kalle ungen Chaspher, eller i hvert fall skrive det sånn, men uttale det Kasper. Men det virka som hun tok til fornuft, og at ungen ikke heter Sjasfer. Anonymkode: 6f897...e4e 23
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #31 Skrevet 18. juni 2020 På Toten uttaler vi mange navn på merkelig vis. Så noen var inne på Synnøve tidligere i tråden, og det går igjen at vi legger trykket litt annerledes. Merkeligste er nok Marie, hvor en del eldre kalles nærmest «Marje». Selv sier jeg f.eks. «marjekjeks» (mariekjeks). Ingen utenfra forstår hva jeg mener 🙄 Anonymkode: 51e41...a08 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #32 Skrevet 18. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å skrive Chatrine, men liksom hete Katrine. Du heter vel Sjatrine da egentlig? Jeg leste om en på KG som ville kalle ungen Chaspher, eller i hvert fall skrive det sånn, men uttale det Kasper. Men det virka som hun tok til fornuft, og at ungen ikke heter Sjasfer. Anonymkode: 6f897...e4e Det er jo ingen regel uten unntak. Phineas skrives med PH, men uttales med P og ikke F. Anonymkode: ed65c...1cc
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #33 Skrevet 18. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Phoebe som på norsk vistnok uttales Føbe! Anonymkode: f8b7f...5f6 Isj 😬 Anonymkode: ce171...24b 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #34 Skrevet 18. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo ingen regel uten unntak. Phineas skrives med PH, men uttales med P og ikke F. Anonymkode: ed65c...1cc Det er forskjell på om det er i starten av et ord eller i midten Anonymkode: 6f897...e4e 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #35 Skrevet 18. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo ingen regel uten unntak. Phineas skrives med PH, men uttales med P og ikke F. Anonymkode: ed65c...1cc Eh, Phineas uttales da vitterlig med f! Har du ikke sett på Disneychannel? Anonymkode: ce171...24b 30
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #36 Skrevet 18. juni 2020 En venn av en venn fikk et barn hun kalte Isla (uttalt isla). Jeg synes det var veldig rart, da det er et skotsk navn og uttales i engelskspråklige land ay-la. Anonymkode: 604bd...a89 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #37 Skrevet 18. juni 2020 Det rareste jeg har hørt var "Jeilive", om en mann som het Eilif. Ellers blir Steffen uttalt som Steffå. Anonymkode: bae98...1bb 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #38 Skrevet 18. juni 2020 Kate, uttales Ket. Anders. Det heter an-ders. Inne annersj. Anonymkode: 7bbcf...c8b 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #39 Skrevet 18. juni 2020 Elin som vil bli kalt for Eliiiin. Anonymkode: ddb7c...b1f 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #40 Skrevet 18. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kate, uttales Ket. Anders. Det heter an-ders. Ikke annersj. Anonymkode: 7bbcf...c8b Anonymkode: 7bbcf...c8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå