Gå til innhold

Ordene «master» og «slave» skal fjernes fra data-verdenen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De av oss som var litt inne i data på 90-tallet feks husker godt at man med to harddisker hadde en som var «master» og en som var «slave», da hoveddelen, operativsystemet bl.a. lå på «master».

Men nå i BLM-tiden har man funnet at disse navnene må fjernes:

https://www.digi.no/artikler/na-skal-ogsa-github-fjerne-slaveriinspirerte-uttrykk-fra-systemene/494284

Hva blir det neste? Svart trekker først i sjakk, eller de svarte brikkene byttes ut med feks lilla?

Anonymkode: 20fd8...77e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De av oss som var litt inne i data på 90-tallet feks husker godt at man med to harddisker hadde en som var «master» og en som var «slave», da hoveddelen, operativsystemet bl.a. lå på «master».

Men nå i BLM-tiden har man funnet at disse navnene må fjernes:

https://www.digi.no/artikler/na-skal-ogsa-github-fjerne-slaveriinspirerte-uttrykk-fra-systemene/494284

Hva blir det neste? Svart trekker først i sjakk, eller de svarte brikkene byttes ut med feks lilla?

Anonymkode: 20fd8...77e

Dette..og mye mer. It's not even funny anymore 🙄🙄🙄

Anonymkode: d05fe...df0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det går litt for langt! Skal vi viske ut hele vår historie fordi det er ubehagelig å tenke på? 

Skal vi fjerne konsentrasjonsleirene i Tyskland som viser den brutale virkeligheten under den andre verdenskrig? 🤔 

Et av mine favorittband Depeche Mode har en sang som heter "Master and Servant". Skal de måtte fjerne den sangen fra sin spilleliste bare fordi det vil støte noen? 

Anonymkode: 0844b...618

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det går litt for langt! Skal vi viske ut hele vår historie fordi det er ubehagelig å tenke på? 

Skal vi fjerne konsentrasjonsleirene i Tyskland som viser den brutale virkeligheten under den andre verdenskrig? 🤔 

Et av mine favorittband Depeche Mode har en sang som heter "Master and Servant". Skal de måtte fjerne den sangen fra sin spilleliste bare fordi det vil støte noen? 

Anonymkode: 0844b...618

Jeg er opprørt selv av at ting jeg så på som barn, hørte på som tenåring og leste om som voksen, nå ikke lenger er stuerent fordi innholdet kan være støtende for enkelte. Men det er småtteri iforhold til hva en gruppe mennesker må gjennomgå som følge av at vi aksepterer noe som ikke er greit. Vi må ta stand, for dagens, fortidens og den kommende generasjon for å si at det er faktisk ikke greit, og dette skal ikke få lov til å fortsette.

Det er en del av en holdningsendring som skal fortsette fremover, for at alle skal føle seg like verdt som alle andre.

Anonymkode: 78666...54f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Who cares? p2p skalerer mye bedre enn master-slave så det er bare gamlinger som bruker det lenger. Begrepet vil dø av seg selv.

Anonymkode: e14d9...67a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen krevd at svart i sjakk skal starte? 

Det er jo bare å bytte om konge og dronning så er det samme spillet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, stan skrev:

Har noen krevd at svart i sjakk skal starte? 

Det er jo bare å bytte om konge og dronning så er det samme spillet. 

Hva skulle det tjene til?

Anonymkode: a6ac6...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok like mye brukt i dagligtalen om det blir fjernet på noen nettsider. 

De har enda ikke funnet et like dekkende ord som erstatter ordet neger. Så det blir nok hengenes med. 

Anonymkode: cc245...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skulle det tjene til?

Anonymkode: a6ac6...5f5

Kjenner du til sjakk? 

Så lenge begge kongene står til høyre, i forhold til den som starter, spiller det ingen rolle hvilken farge som starter. 

Hvis man derimot lar svart starte, med det tradisjonelle oppsettet av brikkene, så er det ikke sjakk man spiller. Da er det et spill som ligner veldig på sjakk, men likevel et annet spill. Det er jo mulig å gjøre om noen ønsker det. 

Men TS hevder at det er krav om at svart skal starte. Det er ukjent for meg. Derfor etterlyser jeg info om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stan skrev:

 

Men TS hevder at det er krav om at svart skal starte. Det er ukjent for meg. Derfor etterlyser jeg info om dette. 

Tror du må lese en gang til. Ingen har hevdet dette, derimot spørres det om «hva blir det neste», hvor dette nevnes som et mulig eksempel. Ja, hva blir det neste av idiotisk sensur som følge av rasismegnålet? Fra før av er som kjent Hottentott-visa fjernet, TinTin en saga blott, negerkongen, faren til Pippi, er ikke lenger dette, og Hellbillies kan ikke lenger spille «Neger på Ål stasjon», osv.

Anonymkode: 20fd8...77e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er temmelig historieløst. Det er ikke slik at en slaveeier er hvit, og slaven er svart.. Slaveri har forekommet i alle kulturer, også her i Norge. Også i Afrika. Hvite har holdt hvite som slaver. Svarte har holdt svarte som slaver. 

Dette blir bare for dumt. 

Anonymkode: 72388...738

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om innen bdsm da... 

Anonymkode: c6985...f25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det går litt for langt! Skal vi viske ut hele vår historie fordi det er ubehagelig å tenke på? 

Skal vi fjerne konsentrasjonsleirene i Tyskland som viser den brutale virkeligheten under den andre verdenskrig? 🤔 

Et av mine favorittband Depeche Mode har en sang som heter "Master and Servant". Skal de måtte fjerne den sangen fra sin spilleliste bare fordi det vil støte noen? 

Anonymkode: 0844b...618

Nå handler jo den sangen om regjeringen 😉 Så det eneste den måtte støte er vel en eller annen regjering 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Kågebruker skrev:

Nå er vel ordet slave ganske suspekt å bruke vil jeg si.

Ja, bare vent, snart blir denne gode gamle hiten forbudt å spille grunnet bruken av dette ordet:

 

Anonymkode: 20fd8...77e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da. Hvorfor bry seg? Er det virkelig så viktig for dere å beholde disse ordene? Dere kan ikke ha mye som skjer i livene deres... Om noen synes disse ordene er nedlatende så la de endre ordene da, verden er under stadig forandring, det er mindre ting som blir fjernet og endret på for enda mindre grunner også. Bare fordi dere ikke føler dere personlig støtt av noe trenger dere ikke ignorere at andre kanskje kan føle det.

Anonymkode: fa0b7...ce3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, bare vent, snart blir denne gode gamle hiten forbudt å spille grunnet bruken av dette ordet:

 

Anonymkode: 20fd8...77e

Vi trenger ikke et forbud. Er enig at det er tøysete. Men er det noen ord som ikke trenger å bli brukt unødvendig så er det slave. Vi kan ta ansvar selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterliggjøring er en vanlig forsvarsteknikk for å slippe å forholde seg til noe som oppleves som ukjent, uvant og dermed farlig.

Anonymkode: 67253...b74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Men hva med de som har en master etter utdannelse da 😂 Mister de den 😨

Og hva med NRK sin mangeårige megasuksess «Mesternes mester», må de forandre navnet på hele serien?

Anonymkode: 20fd8...77e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...