Gå til innhold

Feil og logiske brister i Thorbjørn Egners univers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Elsker denne tråden 😂

Anonymkode: e40e4...1a6

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 14.6.2020 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Feil! Brannmester! Og det etter å ha vist egenskaper under en reell brann! Beviste realkompetanse, fullt fortjent, den utnevnelsen!

Anonymkode: 30d3f...a8d

Slike stillinger skal lyses ut offentlig, og ikke bare tildeles på et folkemøte. Offentlig søkerliste osv! Se bare på rotet i Norges Bank, kanskje de trodde at det holdt å rette seg etter Kardemommeloven?

Anonymkode: 00f7d...0dc

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slike stillinger skal lyses ut offentlig, og ikke bare tildeles på et folkemøte. Offentlig søkerliste osv! Se bare på rotet i Norges Bank, kanskje de trodde at det holdt å rette seg etter Kardemommeloven?

Anonymkode: 00f7d...0dc

Nå er jo Kardemomme en bananrepublikk, Bastian er jo både lovgivende makt ("jeg har laget en Kardemommelov"), utøvende makt i kraft av å være politi, og jeg tror jammen han er dømmende makt og - syns å huske at det var han som dømte røverne? Så å tro på en ryddig ansettelsesprosess er vel litt for mye forlangt 🤔

• Liker 9
Skrevet
43 minutter siden, Boetica skrev:

Og for ikke å snakke om boka "Da PER var ku". Her gikk det visst litt på tomgang, ja 😄

Haha, ja! Herregud, trodde Egner at «ku» var en samlebetegnelse på dyret, altså i stedet for «storfe»?

• Liker 5
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ny, alvorlig feil er oppdaget, denne gangen om Hakkebakkeskogen.

Vi har som kjent festen for Bamsefar som fyller 50 år «omtrent på denne tida». Men det kan jo ikke stemme.

Det er nemlig slik at brunbjørner har parringstid om våren/forsommeren, og føder om vinteren mens de er i hiet. Da skulle jo bamsefar hatt bursdag på vinteren, mens han er i hiet. Handlingen i Hakkebakkeskogen foregår i hvert fall ikke om vinteren, så her viser Egner total mangel på inkompetanse (Bjørnebye) angående bjørner. For dårlig research!

Lenke om dette med parringstid osv:

https://rovdata.no/Brunbjørn/Faktaombrunbjørn.aspx

Kan du utdype hva du mener med "total mangel på inkompetanse"?

Anonymkode: 5cf6d...ebd

• Liker 3
Skrevet
På 12.8.2020 den 20.01, AnonymBruker skrev:

Leste teksten til Egners sang om Amandus Dokkemann.

For det første er teksten elendig, skulle ikke forundre meg om Egner skrev den da han gikk på barneskolen.

Men det er også noe som virkelig skurrer i teksten. Amandus faller altså ned en trapp og mister hodet, før eieren Kari syr hodet på igjen. 

Hvordan kan dette være mulig? Om hodet sys på, så indikerer dette at både hode og torso er laget av tøy. Men hvordan kan et hode på en tøydukke ramle av dersom dukken faller ned en trapp? Helt latterlig faktisk!

Hodet kan ihvertfall ikke ha vært av tøy, i sangen "Kjøreturen", der Amandus er ute og grisekjører med trekkoppbilen til Johan, opplyser han at "det skrangler oppi hodet mitt som blåbær i et spann".

• Liker 4
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype hva du mener med "total mangel på inkompetanse"?

Anonymkode: 5cf6d...ebd

Det er vel opplagt? Du ser jeg skrev «Bjørnebye» i parentes.

• Liker 2
Skrevet
På 26.8.2020 den 17.38, AnonymBruker skrev:

En ny, alvorlig feil er oppdaget, denne gangen om Hakkebakkeskogen.

Vi har som kjent festen for Bamsefar som fyller 50 år «omtrent på denne tida». Men det kan jo ikke stemme.

Det er nemlig slik at brunbjørner har parringstid om våren/forsommeren, og føder om vinteren mens de er i hiet. Da skulle jo bamsefar hatt bursdag på vinteren, mens han er i hiet. Handlingen i Hakkebakkeskogen foregår i hvert fall ikke om vinteren, så her viser Egner total mangel på inkompetanse (Bjørnebye) angående bjørner. For dårlig research!

Lenke om dette med parringstid osv:

https://rovdata.no/Brunbjørn/Faktaombrunbjørn.aspx

Men da gir det jo faktisk mening med "omtrent på denne tida". De kan selvfølgelig ikke ha fest for Bamsefar når bjørnene ligger i vinterdvale, dermed tar de festen før vinterdvalen og før selve bursdagen, altså "omtrent på denne tida".

Anonymkode: de468...68b

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men da gir det jo faktisk mening med "omtrent på denne tida". De kan selvfølgelig ikke ha fest for Bamsefar når bjørnene ligger i vinterdvale, dermed tar de festen før vinterdvalen og før selve bursdagen, altså "omtrent på denne tida".

Nei, for langt unna til at man kan komme unna med «omtrent». Og de bør jo ikke feire før dagen, da bedre å vente til etter vinteren bursdagen er. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for langt unna til at man kan komme unna med «omtrent». Og de bør jo ikke feire før dagen, da bedre å vente til etter vinteren bursdagen er. 

Livet er hardt for bjørner, bedre å feire på forskydd enn etterskudd. Man vet tross alt ikke om de overlever vinteren.

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende at de feirer sommeren etter bursdagen, "omtrent" sier ikke noe om det er før eller etter. Jeg tenker at det er litt det samme om de tar bursdagen på forskudd eller etterskudd.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende at de feirer sommeren etter bursdagen, "omtrent" sier ikke noe om det er før eller etter. Jeg tenker at det er litt det samme om de tar bursdagen på forskudd eller etterskudd.

Synes ikke dette holder. Hadde man feiret i april kunne jeg gått med på det, men med tanke på snakket om nøtteplukking så er man kanskje rundt september i historien, og det blir snålt å feire bursdag i september om man er født i februar. Når Bjørnemor sier «er det ikke omtrent på denne tida?», så er hun helt på villspor.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke dette holder. Hadde man feiret i april kunne jeg gått med på det, men med tanke på snakket om nøtteplukking så er man kanskje rundt september i historien, og det blir snålt å feire bursdag i september om man er født i februar. Når Bjørnemor sier «er det ikke omtrent på denne tida?», så er hun helt på villspor.

Fødselsdagen er helt på slutten av fortellingen, så feiringen er nok senere enn september. Vi må også huske på at det henger mange skinker i stabburet, så mest sannsynlig har det nylig vært slakting - de hadde neppe så stort lager hvis det var igjen fra året før og slakting ble tradisjonelt sett gjort sent på høsten. Mest sannsynlig er nok derfor feiringen i oktober, muligens tidlig i november, rett før de går i hi. Bamsefar kan like gjerne være født i desember som i februar, og da gir det mer mening å feire i oktober eller november enn det gjør å feire i april eller mai neste år.

Det gir også mening at de har feiring med stort måltid før de går i dvale, fordi de må legge på seg nok til å komme seg gjennom vinteren. Det er dessuten upraktisk å legge en så stor feiring til våren, da det er lite mat å finne. Det er lite gulrøtter, tyttebær og bjørnebær og kålrot og persille å oppdrive da. Det er også vanskelig å invitere inn alle gjestene når man har ligget i vinterdvale, man har heller ikke hatt tid til å planlegge, invitere gjester, ordne med alt det praktiske rundt mat osv.

• Liker 5
  • 1 måned senere...
Skrevet
På 14.6.2020 den 22.35, AnonymBruker skrev:

Her er noe jeg har grublet på i alle år: Hoa våkner av at han hører skritt utenfor kråken og forstår at det er Babu-stammen som kommer for å røve. Og hva gjør han da? Han sniker seg til trommeslagerens hytte, griper de største trommene, trommer «vilt og brummende» - men hører Babu- folka det? Nei!!! Kun hottentottene, som står klare med pil og bue når Babuene kommer stormende. Svært ulogisk.

Anonymkode: 80cde...bc8

Jeg måtte søke på denne sangen. Jeg blir flau av å se denne 😂

https://www.nrk.no/video/vesle-hoa-fra-1967_175731

Er det noen som vet hvem gutten er som spiller Hoa her? Hva han gjør i dag?

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Spilt det klassiske hørespillet om Folk og røvere i Kardemomme by for 3-åringen til/fra barnehagen i det siste, og her er det _mye_ å sette fingeren på.

For eksempel når røverne kidnapper Sofie. Mye kunne blitt skrevet her, men det jeg reagerer mest på er hvordan Tante Sofie ser ut å gi fullstendig blaffen i at hun et helt døgn er bortført slik at den vesle niesen Kamomilla må være alene hjemme uten noen omsorgspersoner til å lage mat til henne eller følge henne opp ellers. 

Ja, Kamomilla er åpenbart plassert hos tanten i et slags fosterhjem, da hun enten verken har foreldre eller i hvert fall ingen foreldre som er i stand til å ta vare på henne. Kamomilla burde slått alarm til politimester Bastian med en gang om at tanten var forsvunnet. Lignet jo ikke Sofie å bare stille av, åpenbart offer for en kriminell handling. Hun kunne vært drept eller i livsfare men dette får vi ikke høre noe om.

• Liker 5
Skrevet

Reagerer ellers på navnene, hvor dårlig fantasi har ikke Egner? Først Hakkebakkeskogen, hvor to karakterer heter Per, henholdsvis Kråke-Per og et av ekornbarna.

Men i Kardemomme by er det altså kun to personer som har såkalte sen-navn, altså navn som slutter med «sen». Trikkefører Syvertsen og Barberer Sørensen. Altfor likt! Hvorfor ikke Politimester Sivertsen når man først er i gang!?

Blir litt som nasjonalretten i Trøndelag, som er sodd, hvor de to mest populære typene i praksis (i hvert fall med trøndersk uttale) heter omtrent det samme, nemlig Inderøy sodd og Innherred sodd. Vanskelig å høre forskjellen når en trønder snakker.

Det jeg ellers reagerer på er at vi har de to nevnte Trikkefører Syversen og Barberer Sørensen. Og Politimester Bastian, samt Kjøpmann Berg. Men Bakeren og Pølsemakeren! De har ikke fått navn! Hva med Baker Bendiksen? I Hakkebakkeskogen har vi jo Bakermester Harepus, et navn i det minste! Og Pølsemaker Pedersen!? Rart at de to ikke har fått navn!

• Liker 2
Skrevet

Ellers er hovedmotivet, på fremsiden av boken, nokså merkelig. De tre røverne lusker omkring midt på lyse dagen i byen, mens Tobias står oppe i tårnet og kikker utover byen med kikkerten sin. I følge historien er det om natten de er ute og røver, dette motivet gir virkelig ingen mening.

Og Jonathan skal liksom være liten og tykk. Men han er jo nesten helt lik Jesper, både i ansikt, høyde og kroppsfasong!

D6FD4E3B-E63B-4E15-8CFD-A7325BBA4B7E.jpeg

• Liker 3
Skrevet
På 14.6.2020 den 21.00, AnonymBruker skrev:

Kom på en sak til:

-Grønnsakspisevisa: her hevdes det at man blir lat og doven og får dårlige tenner av å spise kjøtt. Mens frukt og grønt, det gjør at man blir kvikk og rask osv. Skjønner ideen, å motivere barn til å spise grønnsaker, men hvorfor skal dette være på bekostning av å spise kjøtt? Var Egner en forløper til Gunhild Stordalen og vegetarianer-opplegget vi ser i dag? Men argumentene i sangen henger jo ikke på greip!

Det sies også at man vil få like fine tenner som en krokodille, men alle vet jo at krokodiller spiser kjøtt!

når det er sagt er jeg så glad for at eventyr kan være eventyr og at alt ikke må være vitenskapelig korrekt i en god bok 😊

-dacini-

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...