Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg sitter nå og venter til tirsdag så jeg kan kjøpe inn «sunt» igjen. Jeg syntes det og spise sunt kan være skikkelig dyrt. Og sånn som nå så er det lettere og kjøpe 2 pizzaer til 45kr på tilbud. Enn kjøtt og tilbehør. Vi er en familie på 3 og jeg vil absolutt gi datteren min et godt og variert kosthold og selv gå ned i vekt. Pluss gi mannen god mat. Men jeg syntes det blir så utrolig dyrt. Vi er begge arbeidsledige og er på sosialen. 

Hvor mye bruker dere som er en liten familie med et sunt kosthold i mnd? Og noen som har noe tips til åssen det evt blir er billigere. Har prøvd og sette meg inn i det. Men får det virkelig ikke til og pengene når ikke like godt til i slutten enn om jeg bare lager kjedelig usunn mat. 

Anonymkode: 13421...f24

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du handler på salg kan du spare mye penger. Jeg handler utelukkende på salg og betaler aldri full pris for kvalitetsvarer. 

Anonymkode: b5465...0fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Store poser med ris er billig, det er også tørkede bønner, gule og grønne erter, og kikerter.  Spinat, brokkolitopper og amerikansk blanding er billige grønnsaker fra frysedisken, pasta, potet, løk og gulrot er rimelige ting. Fisk, kjøttdeig og kylling er det ofte gode tilbud på, og jeg tror alle butikkkjeder har rimelige egg. Coop Extra har to valgfrie brød for 49 kroner, Meny har ukens brød til 25 kroner.  Det er veldig mye mat som er rimelig faktisk :Nikke: 

Anonymkode: b99ec...07a

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Pleier alltid å sjekke kjøttbeholderen for varer med kort holdbarhet, og finner ofte gode alternativer der. :) Sparer 40-50 % avhengig av butikk. I tillegg spiser vi veldig sjeldent godteri og slikt, DET er dyrt det.

Anonymkode: b8499...4d2

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Sunt er dyrere enn usunt. Føkk det. 

Anonymkode: 10ef6...dbb

• Liker 1
Skrevet

Grønnsaker er både sunnere og billigere enn kjøtt.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke handler spesial produkter eller eksotisk frukt så er det ikke så ille. Husk at hvis man spiser usunn mat vil man som regel spise mer enn hvis man får i seg sunn og næringsrik mat. 

Anonymkode: d1071...87a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder å kjøpe frossent kjøtt/kylling/fisk i større kvanta, og planlegge måltider. Kjøper du en brokkoli uten å bruke hele, bør du ha brokkoli til et annet måltid senere i uka. Osv.

Anonymkode: 19d29...7d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

God planlegging er viktig. Lag middagslister/måltidslister og gode handlelister

Handle hovedsaklig på Kiwi eller Rema. Og kjøp gjerne First Price eller Prima fra Rema 1000 for de billigste alternativene.

Frosne grønnsaker er rimelige, samme med store forpakninger av kjøtt/fisk. Frys ned for å ha til senere.

Følg med i tilbudsaviser. Både Spar/Meny og Bunnpris kan ha gode tilbud, selv om det generelt sett er dyrt å handle i disse butikkene.

Og ta en kikk i 1/2 pris pga dato diskene, kan være mye bra og billig å finne der. Og følg litt med på datomerkingen når du handler. Er der noe med kort dato og litt mengde av, merk deg datoen og tropp opp dagen før og sjekk om det er nedsatt. Jeg gjør det sånn med grillmat om dagen, særlig om det er dårlig vær, da går det trått med salget og sjansen er større for at det må settes ned 1-2 dager før datoen.

Anonymkode: c6b01...e7a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Frukt og grønt butikker er en livredder. Lær dere å like tofu og andre soyaprodukter, det er veldig billig i de butikkene. Bønner og linser. Bak eget brød. Bruk mye krydder og følg med på tilbud. 

Anonymkode: c8546...6b5

• Liker 3
Skrevet

Jeg handler gjerne frosne grønnsaker. Brokkolibuketter feks. 2 poser gir 3 tilbehør for 3 måltider (2 under 3 år og 2 voksne). Koster rett over 10 kr stk. Så slipper jeg også stresset med å måtte bruke det opp før det blir dårlig. Og kjøper kjøtt osv på tilbud/50% disken. 

AnonymBruker
Skrevet

Har oppdaget kikerter som er billig og veldig mettende. Mye man kan lage med kikerter. Også fint som erstatning for kjøtt og fisk. 

Anonymkode: 10ef6...dbb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg spiste kjøtt nesten daglig så er jeg enig, sunt er dyrt.

Nå som jeg i hovedsak spiser vegetarisk syns jeg mat har blitt mye billigere. Spis mest mulig etter sesong, kjøp tørkede kikerter og bønner og bløtlegg selv, og ikke minst planlegg for en uke eller to av gangen. Frys alle rester, spis heller mindre porsjoner og spe på med frukt og grønt og knekkebrød. 

Anonymkode: c1d31...824

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om en type blogg, nettplass? Der jeg kan finne oppskrifter med det dere sier så jeg slipper kjøtt. Kjøtt er jo også viktig, hvor mange dager er det anbefalt og spise kjøtt? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet om en type blogg, nettplass? Der jeg kan finne oppskrifter med det dere sier så jeg slipper kjøtt. Kjøtt er jo også viktig, hvor mange dager er det anbefalt og spise kjøtt? 

Kjøtt er ikke viktig, du kan helt trygt leve på grønnsaker.

Anonymkode: 4b859...c08

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
På 14.6.2020 den 18.20, AnonymBruker skrev:

Altså jeg sitter nå og venter til tirsdag så jeg kan kjøpe inn «sunt» igjen. Jeg syntes det og spise sunt kan være skikkelig dyrt. Og sånn som nå så er det lettere og kjøpe 2 pizzaer til 45kr på tilbud. Enn kjøtt og tilbehør. Vi er en familie på 3 og jeg vil absolutt gi datteren min et godt og variert kosthold og selv gå ned i vekt. Pluss gi mannen god mat. Men jeg syntes det blir så utrolig dyrt. Vi er begge arbeidsledige og er på sosialen. 

Hvor mye bruker dere som er en liten familie med et sunt kosthold i mnd? Og noen som har noe tips til åssen det evt blir er billigere. Har prøvd og sette meg inn i det. Men får det virkelig ikke til og pengene når ikke like godt til i slutten enn om jeg bare lager kjedelig usunn mat. 

:klo: 

Hvorfor tror du «kjøtt og tilbehør» er sunt?

Sunt er salat, bønner, egg, fisk, grønnsaker (gjerne frosne i de svære billige posene de har på butikken). Bortsett fra fisk er absolutt alt som er sunt billig. 

Dyrt er «motemat» som avokado, kylling og lavkarbo. Men det er ikke sunt. Minestronesuppe med grønnsaker og bønner er sunt. Og billig. Bønnegryte med salat er billig. Og sunt. 

Kjøp en stor påsa ris. Og en stor påsa tørkede bønner. Desse to er dine grunnpilarer. Risen er kaloriene dine - bønnene er proteinene dine. Oppå desse to lasser du så mye (frossne eller ei) grønnsaker du har råd til. Har du ekstra penger? Kjøp noen egg. Har du enda mer penger? Kjøp fisk. Har du penger til overs etter det? Sett dem i banken. Smak får mat fra krydder. Så krydre risen og bønnene dine som var det kjøtt, og det smaker utmerket.

Anonymkode: c50bd...c24

• Liker 8
Skrevet

Kjøp first price eller prima varer. Prima fiskekaker på rema 1000 koster bare 10 kr. Man får utrolig mange pakker av de pluss noen grønnsaks poser. Eller fisk fra fiskeriet med chili eller hvitløk smak til 30 kr. Om du liker fisk da.

Skrevet
På 14.6.2020 den 18.20, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det er så ille dyrt.

Handlet 2 fulle poser med mat + 1nett epler for 357 på Kiwi i går, var rett nok 1 ok tortilla chips for jeg vet jeg ikke rekker å lage mine egne til morgendagens middag.

Da handlet jeg bla ferske urter, og endel grønt. Fisk får en enten fra en lokal fisker eller fisker selv og kjøtt handles inn på storkjøkken butikker (ikke billigere kjøtt men som oftest litt bedre) før handlet jeg alt kjøtt hos slakteren men de finnes jo knapt lenger.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klo: 

Hvorfor tror du «kjøtt og tilbehør» er sunt?

Sunt er salat, bønner, egg, fisk, grønnsaker (gjerne frosne i de svære billige posene de har på butikken). Bortsett fra fisk er absolutt alt som er sunt billig. 

Dyrt er «motemat» som avokado, kylling og lavkarbo. Men det er ikke sunt. Minestronesuppe med grønnsaker og bønner er sunt. Og billig. Bønnegryte med salat er billig. Og sunt. 

Kjøp en stor påsa ris. Og en stor påsa tørkede bønner. Desse to er dine grunnpilarer. Risen er kaloriene dine - bønnene er proteinene dine. Oppå desse to lasser du så mye (frossne eller ei) grønnsaker du har råd til. Har du ekstra penger? Kjøp noen egg. Har du enda mer penger? Kjøp fisk. Har du penger til overs etter det? Sett dem i banken. Smak får mat fra krydder. Så krydre risen og bønnene dine som var det kjøtt, og det smaker utmerket.

Anonymkode: c50bd...c24

Hva er så usunt med kylling/høne/hane og Avocado?

• Liker 8
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøtt er ikke viktig, du kan helt trygt leve på grønnsaker.

Anonymkode: 4b859...c08

Skal en det må en vite hva en gjør eller evt ta en god del tilskudd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...