Gå til innhold

Ulrikke uden skam, dokumentaren om Ulrikke Falch


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke helt enig i dette. Det er ingen gruppe kvinner som har monopol på feminisme, og det handler om mye mer enn bare at kvinner er sexualisert. Cardi og Beyonce inspirerer og er banebrytende for andre kvinner. Cardi gikk fra å være en stripper til å bli en respektert rapper, jeg synes ikke alltid hun trenger å twerke på mye på showa sine fortsatt, men hun er også en dame som har diskusjoner med Bernie Sanders på Instagram og sakker om viktige saker uten å bry seg om hva folk mener, om det er populært eller ikke, det kan jeg absolutt respektere. Det er ikke sånn at kvinner skal begrense seg til å være moralske morsskikkelser i min mening. De skal få være seg selv uten å bli påtvunget disse forventningene som aldri blir pålagt menn. 

Anonymkode: 598f6...98b

Ikke enig. Kvinner har blitt seksualisert og objektivisert i lange tider. Kvinner er liksom pupper og utseende, og dette er fremdeles et problem i mange miljøer - og det er kvalmende å se at kvinner som hevder de er feminister spiller så hardt på sex. Det gjennomsyrer det de driver med og de opptrer ofte som de lettkledde damene på rapvideoene, du vet disse videoene hvor kvinner bare er sexobjekter. Sex selger og det utnytter disse damene til det fulle. Gode kvinnelig forbilder som er i mediene er Emma Watson, Natalie Portman, Taylor Swift, Alexandria Ocasio-Cortez, etc. Dette er smarte, veltalende kvinner som gjør stor suksess på grunn av talent, osv.

Jeg må le når jeg leser «Cardi har diskusjoner med Bernie Sanders.» Det kan hvilken som helst kjendis ha, og Cardi B er en av de minst intellektuelle og veltalende artistene, sammen med Beyonce og Britney Spears.

Anonymkode: c7ec1...842

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De skal få være seg selv uten å bli påtvunget disse forventningene som aldri blir pålagt menn. 

Anonymkode: 598f6...98b

Bare at de bruker det eldste trikset i boka - nemlig å spille på sex. Det er hverken nytt eller banebrytende, men ganske patetisk og  old-fashioned, og noe mange bransjetopper har gjort lenge, nemlig å «tvinge» kvinner til å kle av seg for å selge musikk. 

Anonymkode: c7ec1...842

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke helt enig i dette. Det er ingen gruppe kvinner som har monopol på feminisme, og det handler om mye mer enn bare at kvinner er sexualisert. Cardi og Beyonce inspirerer og er banebrytende for andre kvinner. Cardi gikk fra å være en stripper til å bli en respektert rapper, jeg synes ikke alltid hun trenger å twerke på mye på showa sine fortsatt, men hun er også en dame som har diskusjoner med Bernie Sanders på Instagram og sakker om viktige saker uten å bry seg om hva folk mener, om det er populært eller ikke, det kan jeg absolutt respektere. Det er ikke sånn at kvinner skal begrense seg til å være moralske morsskikkelser i min mening. De skal få være seg selv uten å bli påtvunget disse forventningene som aldri blir pålagt menn. 

Anonymkode: 598f6...98b

For øvrig, kvinner er ikke «moralske morsskikkelser», vi er sensuelle og har mange sider, men altfor lenge har det vært fokus på det seksuelle og noen popstjerner forsetter med å fremstille kvinner som sexobjekter. Det er hverken frigjørende eller banebrytende.

Anonymkode: c7ec1...842

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke helt enig i dette. Det er ingen gruppe kvinner som har monopol på feminisme, og det handler om mye mer enn bare at kvinner er sexualisert. Cardi og Beyonce inspirerer og er banebrytende for andre kvinner. Cardi gikk fra å være en stripper til å bli en respektert rapper, jeg synes ikke alltid hun trenger å twerke på mye på showa sine fortsatt, men hun er også en dame som har diskusjoner med Bernie Sanders på Instagram og sakker om viktige saker uten å bry seg om hva folk mener, om det er populært eller ikke, det kan jeg absolutt respektere. Det er ikke sånn at kvinner skal begrense seg til å være moralske morsskikkelser i min mening. De skal få være seg selv uten å bli påtvunget disse forventningene som aldri blir pålagt menn. 

Anonymkode: 598f6...98b

Hvem i denne tråden har hevdet at kvinner skal være moralske morsskikkelser? Motsatsen til Ulrikke Fs kroppsfokus er da ikke en kvinne som står på kjøkkenet og baker boller.  
I mine øyne er Ulrikke F et eksempel på en ung kvinne som nettopp har latt seg presse inn i premisser lagt opp av menn: Rumpe, rumpe, lår, utringning, kjole, kjole, søøøt og yndig - der har du Ulrikke F.  

Anonymkode: 0af66...821

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter veldig med borderline. Hvorfor skal ikke en annen med samme diagnose få gå på rød løper og vise frem rumpa si om vedkommende ønsker det? Det går ikke utover meg. Det er da bare flott at de lever sitt liv som de vil, i den grad de kan. De skal ikke gjemme seg bort fordi andre sliter mer. 

Anonymkode: 14e27...648

Så hvis det er greit for deg, så tenker du at det også er greit for alle andre med tunge, psykiske problemer at Ulrikke F bruker lidelsen til å promotere TV-serien og rumpa si?

Jeg vil påstå: Jo flere kjendiser som skal stå fram med psykiske lidelser som om det er noe man kan ta fram fra veska nå og da i sitt ellers perfekte liv - jo vanskeligere blir det for vanlige folk som sliter å møte forståelse for at de nettopp ikke greier å leve et vellykket liv parallellt med lidelsen sin.

Anonymkode: 0af66...821

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2020 den 22.29, AnonymBruker skrev:

Er fullstendig enig i at det hjelper å høre om andre som har det vanskelig. Men da fra andre som har det reelt vanskelig. Ikke fra Ulrikke F «se på meg på rød løper, se på meg jeg har skrevet bok, se på rumpa mi!- og forresten har jeg også en personlighetsforstyrrelse, hør mer om den i min nye TV-serie».

Det finnes unge som er ut og inn av institusjon, unge som er uføretrygdet, bor hjemme hos far og mor osv - som SLITER. Da hjelper det ikke å se gliset og rumpa til Ulrikke Falch mens hun forteller om sin nye diagnose.

Anonymkode: 0af66...821

Jeg sliter hver eneste dag, men jeg går på jobb, smiler og later som. Ikke har jeg noen mor eller far å bo hos så jeg er stuck alene. Jeg er for syk til å være frisk (som de få nærme vet), men jeg er for frisk å til være syk.

Det er de av oss som fungerer akkurat godt nok. For oss kan det hjelpe at Ulrikke har en jobb og lever et liv, samtidig som hun er syk.

Anonymkode: cde2f...062

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis det er greit for deg, så tenker du at det også er greit for alle andre med tunge, psykiske problemer at Ulrikke F bruker lidelsen til å promotere TV-serien og rumpa si?

Jeg vil påstå: Jo flere kjendiser som skal stå fram med psykiske lidelser som om det er noe man kan ta fram fra veska nå og da i sitt ellers perfekte liv - jo vanskeligere blir det for vanlige folk som sliter å møte forståelse for at de nettopp ikke greier å leve et vellykket liv parallellt med lidelsen sin.

Anonymkode: 0af66...821

Hvordan vet du at Ulrikke og alle andre kjendiser med en psykisk lidelse har har et "ellers perfekt liv?"

Anonymkode: cde2f...062

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at Ulrikke og alle andre kjendiser med en psykisk lidelse har har et "ellers perfekt liv?"

Anonymkode: cde2f...062

Perfekt var et dårlig valgt ord fra min side. Men en som har overskudd til all den selvpromoteringen hun bedriver, er ikke blant dem som har det tyngst, det er klart.

Anonymkode: 0af66...821

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter hver eneste dag, men jeg går på jobb, smiler og later som. Ikke har jeg noen mor eller far å bo hos så jeg er stuck alene. Jeg er for syk til å være frisk (som de få nærme vet), men jeg er for frisk å til være syk.

Det er de av oss som fungerer akkurat godt nok. For oss kan det hjelpe at Ulrikke har en jobb og lever et liv, samtidig som hun er syk.

Anonymkode: cde2f...062

Om du makter å «smile og late som» hver eneste dag, så kanskje du faktisk ikke sliter så mye som du tror. Har du tenkt på det? 

Anonymkode: 0af66...821

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/15/2020 at 9:17 AM, AnonymBruker said:

Jeg tenker at det at en kjendis står frem, kan forhåpentligvis gjøre at folk flest dømmer borderline i mindre grad og ser at det finnes mange ulike grader/typer og det er ikke så svart/hvitt, siden hun er såpass fungerende utad. Hvis alle assosierer og svartmaler borderline med ufør og uten mulighet til å fungere i jobb f.eks, så blir det veldig vanskelig for de av oss som er nokså fungerende i arbeidslivet, men som likevel har diagnosen, å skulle være åpen om det. Jeg ønsker ikke føle meg mer ustabil enn jeg er. Jeg vil ikke bli forhåndsdømt. Jeg personlig vil ikke at folk flest skal tro at absolutt alle med borderline driver med selvskading, barberer av seg alt håret på impuls eller kaster møbler ut av vinduet i 4.etg hvis de blir sinte. Ikke ment dømmende. Bare et eksempel. Men folk flest tror jo at borderlinere er livsfarlige ustabile mennesker som ikke fungerer whatsoever. Det er ikke slik! Jeg vil at folk skal vite at det finnes mange grader og at ethvert menneskes borderline diagnose er ulik, selv om det selvsagt også er fellestrekk. Jeg snakker faktisk for meg selv også når jeg sier dette, for jeg fikk selv diagnosen tidligere. Det står ikke i epikrisen at jeg fikk den stille typen, men jeg, og mange med meg, kan nok relatere.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/living-emotional-intensity/201909/do-you-have-quiet-bpd

"What is Quiet BPD?

Stereotypically, a person with BPD exhibits symptoms such as anger outbursts, irrational accusations of others, and self-destructive impulsive behavior. In the case of Quiet BPD, these things become invisible because the volatility is directed inward rather than out.

If you have Quiet BPD, you "act in." You experience the entire gamut of emotions — fear of rejection, mood swings, rage, obsessive emotional attachment, self-doubt, anxiety, etc. However, you do not show your inner turmoil on the outside. Instead of lashing out, you direct the anger, hate, and blame toward yourself."

Anonymkode: 17132...c08

Det går an å svinge mellom "stille" og "bråkete" også.

Anonymkode: 1f1f8...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du makter å «smile og late som» hver eneste dag, så kanskje du faktisk ikke sliter så mye som du tror. Har du tenkt på det? 

Anonymkode: 0af66...821

Vet du, mange av oss har blitt tvunget til å ta på en maske i årevis for å overleve og blitt veldig flinke til det. 

Anonymkode: 17132...c08

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Perfekt var et dårlig valgt ord fra min side. Men en som har overskudd til all den selvpromoteringen hun bedriver, er ikke blant dem som har det tyngst, det er klart.

Anonymkode: 0af66...821

Hun har har ikke sagt hun har det tyngst heller. Du kan fortsatt slite ganske kraftig.

Anonymkode: cde2f...062

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du makter å «smile og late som» hver eneste dag, så kanskje du faktisk ikke sliter så mye som du tror. Har du tenkt på det? 

Anonymkode: 0af66...821

Jeg har nok av folk som minner meg på at jeg ikke sliter godt nok. Likevel går jeg i terapi en gang i uken, men for noen er ikke det mange nok ganger i uken. Likevel jobber jeg med meg selv, og jeg kunne aldri tenkt meg å svare folk på den måten du gjør.

Anonymkode: cde2f...062

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nok av folk som minner meg på at jeg ikke sliter godt nok. Likevel går jeg i terapi en gang i uken, men for noen er ikke det mange nok ganger i uken. Likevel jobber jeg med meg selv, og jeg kunne aldri tenkt meg å svare folk på den måten du gjør.

Anonymkode: cde2f...062

Sa det ikke for å være slem, men for å oppmuntre. Det er lett å falle inn i en offerrolle, og poenget mitt var at dersom du makter å ta deg sammen så mye at folk ikke merker noe, så kan det godt tenkes at du ikke sliter så mye som du tror. Feks at du har blitt bedre enn du en gang var, uten at du merker det selv.

Anonymkode: 0af66...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, mange av oss har blitt tvunget til å ta på en maske i årevis for å overleve og blitt veldig flinke til det. 

Anonymkode: 17132...c08

Vi har alle på oss masker. 

Anonymkode: 0af66...821

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sa det ikke for å være slem, men for å oppmuntre. Det er lett å falle inn i en offerrolle, og poenget mitt var at dersom du makter å ta deg sammen så mye at folk ikke merker noe, så kan det godt tenkes at du ikke sliter så mye som du tror. Feks at du har blitt bedre enn du en gang var, uten at du merker det selv.

Anonymkode: 0af66...821

Altså........

Anonymkode: 7c923...1a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså........

Anonymkode: 7c923...1a3

Du synes det er bedre å stivne i offerrollen?

Anonymkode: 0af66...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen her i det hele tatt sett serien?

Jeg har sett tre episoder nå og er ikke annet enn imponert over Ulrikke. Hun har en mor som har hatt gjennomgått alvorlig psykisk sykdom da Ulrikke vokste opp, og i perioder var innlagt. Samtidig utviklet Ulrikke en spiseforstyrrelse. Hun har prøvd å ta livet sitt, og hun sliter med kraftige angstanfall. Og på toppen av alt får hun vite at hun har en alvorlig psykisk lidelse - emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse.

I serien kommer det frem at hun har problemer med penger og skylder faren mye. Hun er veldig lei seg for dette, og har kontakt med et dansk influenser-byrå. Samtidig har hun slettet Instagram-kontoen og er fullt klar over at hun ikke har det godt av å drive med ting i sosiale medier. Hun er veldig ambivalent til å begynne å gjøre samarbeid som influenser, selv om hun vet det er lettjente penger og hun kan betale faren tilbake.

Til nå har hun overhodet ikke virket som noe offer, men hun har det jo virkelig tøft. Jeg var litt redd dette skulle bli utleverende etter første episode, men etter tre episoder så syns jeg det ser ut som at hun har god hjelp i faren sin og faktisk er på et annet sted enn for 1 års tid siden. Kan ikke gi noen konklusjon før serien er ferdig, men så langt tror jeg hun gjør et veldig viktig arbeid i å snakke om lidelser mange ikke vet noe særlig om, eller som man skammer seg veldig over.

Anonymkode: 51b30...015

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/13/2020 at 8:24 AM, AnonymBruker said:

Har sett deler av "F-ordet", hvor hun snakker med pappa'n sin. Han virka som en vanlig dannet middelklassemann, så det er vanskelig å forstå hvordan hun kan ha fått en sånn diagnose. Tipper hun kjapt blir frisk. Det å være i medias søkelys, særlig dersom det er rus i bildet kan få alle og enhver litt emosjonelt ustabil.

Anonymkode: 01280...5ee

Foreldrene mine virker også veldig oppegående utenfor husets fire vegger. Det er ikke dermed sagt at de var i stand til å møte meg på et følelsesmessig nivå i oppveksten, sannsynligvis ikke siden jeg ble født. Hadde mitt første panikkanfall som femåring, og husker en konstant frykt for at de skulle forlate meg. 

Man skal være forsiktig med å anta at man vet noe som helst om mennesker man bare har sett på TV.

Anonymkode: ca0f2...578

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sa det ikke for å være slem, men for å oppmuntre. Det er lett å falle inn i en offerrolle, og poenget mitt var at dersom du makter å ta deg sammen så mye at folk ikke merker noe, så kan det godt tenkes at du ikke sliter så mye som du tror. Feks at du har blitt bedre enn du en gang var, uten at du merker det selv.

Anonymkode: 0af66...821

Joa. Takk for omtanken. Jeg har blitt sykere enn jeg var, fordi jeg er så opptatt av å være frisk. Jeg tror ikke du mente å være slem, men det du skrev er veldig lite gjennomtenkt.

 

Anonymkode: cde2f...062

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...