Gå til innhold

Psykisk vold?


bewe

Anbefalte innlegg

Jeg har to flotte barn med min eks som jeg hadde et turbulent forhold til siden jeg fant ut at han hadde rus og voldsproblemer. Vi gjorde det slutt når barna var 3 og 2 år. Av den grunn har jeg de mer eller mindre 100%.

Jeg møtte en fantastisk fyr like etter og vi ble gravide - vi har hatt det kjempe fint og nesten perfekt. han har en sønn fra før av men tok også vare på mine barn som sine egne.

pga min eks rusproblem har jeg vært tilsynsperson når faren har møtt barna i begynnelsen. 

en helg mens han var hos sønnen dro vi på en tur med danskebåten uten at jeg sa i fra til han. vet ikke helt hvorfor jeg ikke gjorde det men ser nå at det var dumt. det skjedde ikke noe og vi hadde hver vår lugar. gjorde dette for barna og vi er helt ferdige med hverandre siden han sviktet meg gang på gang.

samboeren fant ut dette og klikket. det er nå 2 år siden.

han leier en leilighet et annet sted der datteren bor også og nekter å flytte i mitt hus som jeg eier.. Han bærer nag ti ldet jeg gjorde og mener det var utroskap. jeg har lagt meg flat og beklaget.jeg er lei meg og skjønner at jeg burte sagt i fra at vi dro. jeg prøver alt i min makt for å vise han tillitt og det har jeg også gjort men..

følgende skjer:

- han behandler sine to barn mildt og vennlig og det skal ikke noe til for han kjefter på mine
_ han skriker til meg hardt om han blir sint på meg så jeg blir redd og barna gråter
- jeg eier et hus og det kjøpte jeg ut eksen min fra. han påpeker hele tiden hvor mye han hater det pga det er mitt og eksen sitt
- han er sint om han må støvsuge eller klippe plenen for da mener han at han er her for å være vaktmester for oss- han sier han skal hjem og da er det den leide leiligheten han bor i når han har sønnen (4 dager i mnd)
- han sier han ikke orker å ha sex med meg for da tenker han på at jeg dro på dansketuren uten å si i fra
han betaler ikke noe her og jeg står for alle utgiftene (han betaler toppen halvparten av maten)
- han åpner aldri brevene sine nesten - engang åpnet jeg de selv og da fant jeg ut at han har flere lønnstrekk på sikkert 12.000 kroner over ting som har gått til inkasso
- han ringte å truet eksen min i fylla klokken tre på natta om han skulle holde seg unna oss
- han har dratt "hjem" flere ganger når han er sint på meg og sier at det er min skyld at han ikke får sett vår unge selv om han har dratt selv
- han vil ikke snakke med meg når vi er rolige, da unngår han å snakke om ting som er følsomt og jeg tør ikke å snakke med han i frykt for at han skal skrike til meg
- i dag var ene ungen min syk og da ba jeg han kjære de to andre barna i bhg - da klikket han siden jeg spurte frekt, skreik og kalte meg ei jævla fitte

Han sier ofte ikke hei når vi sees, over ser meg og ser en annen vei..dette er sårende og gjør meg sint. har sagt i fra så mange ganger om dette men han tar det ikke til seg..det skaper mye uro

 

hva skal jeg gjøre.. jeg er så lei meg og vil ha en samlet familie..

hilsen forvilet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at dette ikke er lett. Men stol på meg, han der er ikke helt god. Barna merker garantert dette. Dump han. Vær så snill.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke bra ut for hverken deg eller barna dine... Det er ikke en slik dynamikk dere ønsker å ha. Enten burde dere i terapi, og dersom han ikke vil det ville jeg gjort det slutt. Du skal ikke straffes for dette i så lang tid, og som kjæresten din må han være villig til å hjelpe til i husholdningen. Du kan ikke gå på eggeskall rundt din egen kjæreste. Du må kunne spørre "i en frekk tone" om han kan kjøre barna. 

Det virker som han sliter veldig med seg selv, og hvis han ikke er villig til å jobbe for å bli bedre, så er det bedre for deg og barna å la han gå.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er psykisk vold!! 
sett ultimatum- parterapi eller brudd. 
sånn som dette kan hverken du eller barna leve! 
vet at terapi er dyrt og det høres ut som om du bærer det største lasset alene. 
kan du Evt legge noe til siden?  
det er også kommet flere apper (bla en som heter «Vi-appen» (grønn logo). 
evt parterapi på skype?  

Skjønner veldig godt at du vil redde forholdet, men ikke ødelegg deg selv i prosessen! 
lykke til ❤️

Anonymkode: 4edf5...359

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at samboeren din opplevde det som utroskap, dra på tur sammen med eksen en hel helg uten å snakke med ham først? Det er et voldsomt svik du har utsatt ham for og da har han rett til å være rasende, ikke orke sex og hate å være i huset du eide med eksen.

Resten av oppførselen hans er derimot psykisk voldelig. Han har ingen rett til å ta det ut på barna dine, snakke stygt til deg, skrike og oppføre seg skremmende, utnytte deg økonomisk og opptre saboterende.

Har du anerkjent hans følelser og tatt ansvar for det sviket du har utsatt ham for? Det virker ikke helt sånn ut i fra det du skriver her... 

Samtidig er det han som oppfører seg verst nå, særlig det at han lar raseriet gå utover barna. Det er veldig ille!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh takk for svar. Det betyr så masse å få innspill når man sitter oppe i dette her.

Synes det bare er vondt siden jeg alltis må ta initiativ til kos, nærhet, sex, til å gjøre noe hyggelig. Det er veldig hyggelig når vi gjør ting men nada initiativ.

Når han blir sint er det ekspolosjon og da driter han i hva han sier eller gjør og sier aldri unnskyld for sin oppførsel.

Skjønner ikke hvorfor hakan dra fra oss på den måten, han har ingen god kommuniksajon og får meg til å føle mye skyld.

Hvorfor forteller han meg ikke om sine økonomiske problemer? 

Jeg prøver å finne ut hva jeg skal gjøre her, skal jeg sette et ultimatum? han vil ikke gå i terpi sier han, og spør meg hva er vitsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kjenner jeg igjen mye av oppførselen. Jeg er veldig, veldig glad for at jeg gikk.

Anonymkode: e8afa...752

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Oslodamen skrev:

Jeg skjønner at samboeren din opplevde det som utroskap, dra på tur sammen med eksen en hel helg uten å snakke med ham først? Det er et voldsomt svik du har utsatt ham for og da har han rett til å være rasende, ikke orke sex og hate å være i huset du eide med eksen.

Resten av oppførselen hans er derimot psykisk voldelig. Han har ingen rett til å ta det ut på barna dine, snakke stygt til deg, skrike og oppføre seg skremmende, utnytte deg økonomisk og opptre saboterende.

Har du anerkjent hans følelser og tatt ansvar for det sviket du har utsatt ham for? Det virker ikke helt sånn ut i fra det du skriver her... 

Samtidig er det han som oppfører seg verst nå, særlig det at han lar raseriet gå utover barna. Det er veldig ille!

Takk for konstruktiv melding.

Alt kom ikke frem i det jeg skrev:

Jeg har lagt meg lang flat, beklaget og sagt jeg gjør hva som helst for at han skal stole på meg igjen etter det. Jeg lovet det aldri skal skje igjen, jeg og eksen har veldig avstand, jeg fortaller han alt fra glede, sorg, økonomi, hvem jeg snakker med osv. slik at han vet hvor jeg har meg. Jeg har sagt vi kan snakke om det, han kan spørre om hva som helst og jeg gjør alt for at det skal bli bra. Og jeg vet jeg har gjort en feil men jeg vil gjøre hva som helst for å rydde opp.

Raseriet går utover barna og han sier sårende ting. han sier også at jeg skal fortelle til de hva jeg har gjort mot han siden da vet de hvorfor han er så sint. de er 5 og 7 år.. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her kjenner jeg igjen mye av oppførselen. Jeg er veldig, veldig glad for at jeg gikk.

Anonymkode: e8afa...752

Kan du utdype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette er psykisk vold!! 
sett ultimatum- parterapi eller brudd. 
sånn som dette kan hverken du eller barna leve! 
vet at terapi er dyrt og det høres ut som om du bærer det største lasset alene. 
kan du Evt legge noe til siden?  
det er også kommet flere apper (bla en som heter «Vi-appen» (grønn logo). 
evt parterapi på skype?  

Skjønner veldig godt at du vil redde forholdet, men ikke ødelegg deg selv i prosessen! 
lykke til ❤️

Anonymkode: 4edf5...359

Takk! jeg visste ikke alt dette.
Han mener jeg ikke har noen rett i å kreve noe siden jeg gjorde noe så dritt.

Han mener vi skal flytte (ca 7 mil her i fra der han og ungen bor) alle sammen.. men han har ikke en krone ti lå kjøpe noe for og da må jeg gjøre det.. alene til oss så skal han betale meg husleie..

det føles ikke trygt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, bewe skrev:

Takk! jeg visste ikke alt dette.
Han mener jeg ikke har noen rett i å kreve noe siden jeg gjorde noe så dritt.

Han mener vi skal flytte (ca 7 mil her i fra der han og ungen bor) alle sammen.. men han har ikke en krone ti lå kjøpe noe for og da må jeg gjøre det.. alene til oss så skal han betale meg husleie..

det føles ikke trygt

Han har valgt å fortsette og være sammen med deg. Jeg syns ikke det du gjorde var SÅ ille, det skjedde tross alt ingen ting og du og eksen din har barn sammen, som er viktigst oppi alt dette. Det var dumt, men ikke så dumt at du skal straffes for det i ettertid.

Han har valgt å fortsette og være sammen med deg, da har du din fulle rett til å kreve at det også skal fungere optimalt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, bewe skrev:

Takk for konstruktiv melding.

Alt kom ikke frem i det jeg skrev:

Jeg har lagt meg lang flat, beklaget og sagt jeg gjør hva som helst for at han skal stole på meg igjen etter det. Jeg lovet det aldri skal skje igjen, jeg og eksen har veldig avstand, jeg fortaller han alt fra glede, sorg, økonomi, hvem jeg snakker med osv. slik at han vet hvor jeg har meg. Jeg har sagt vi kan snakke om det, han kan spørre om hva som helst og jeg gjør alt for at det skal bli bra. Og jeg vet jeg har gjort en feil men jeg vil gjøre hva som helst for å rydde opp.

Raseriet går utover barna og han sier sårende ting. han sier også at jeg skal fortelle til de hva jeg har gjort mot han siden da vet de hvorfor han er så sint. de er 5 og 7 år.. 


 

Ok, beklager, jeg forsto det litt som at du på en måte bagatelliserte turen med eksen ved å si at det ikke skjedde noenting, og da virket det ikke som at du hadde lagt deg helt flat.

Det er uansett fortid og sånn som det er nå høres forholdet helt jævlig ut. Hverken du eller barna fortjener å ha det sånn. 

Hans hevngjerrige oppførsel nå sier mye om ham som person, han mener at han har rett til å behandle dere som dritt, fordi du gjorde noe galt. Dette er en voldsmanns tankegang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her kjenner jeg igjen mye av oppførselen. Jeg er veldig, veldig glad for at jeg gikk.

Anonymkode: e8afa...752

For å svare på overskriften, det er psykisk vold. Han melder seg ut av fellesskapet for å straffe deg.  Slik det er nå er dere i praksis ikke en familie, og han skader barna dine. Du vinner ingenting på å bli hvis ikke han er villig til å jobbe med dette.

Ut over det vil jeg ikke si så mye annet enn at han virkelig beviste at jeg gjorde rett i å ta avstand etter at det ble slutt. Det var fælt i en periode, men som sagt, jeg angrer ikke.

Anonymkode: e8afa...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siterte feil innlegg, det over var svar på spørsmål om å utdype.

Anonymkode: e8afa...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt - les gjennom hva du har skrevet TS og forestill deg at ei veninne fortalte deg dette. Ville du ment at hun skulle fortsette dette forholde? Hvis du mener nei - hvorfor fortsetter DU i et slikt destruktivt forhold?

At du - for 2 år siden, gjorde noe dumt betyr ikke at han for all framtid har rett til å oppføre seg som en jævla kødd (unnskyld ordbruken). For det er det han gjør. HAN er en gedigen tosk, uten styr på verken penger eller temperament og du burde bare kutte han ut ASAP. For din egen del - men like mye for barna sin del. Du lærer nemlig barna dine at det er helt ok at damer skal kues og undertrykkes av sine menn. Altså har du døtre viser du dem i klartekst at kvinner er lite verdt og menn er de som bestemmer og at det er slik jentene dine må la seg behandle om de vil være i forhold. Har du sønner lærer du dem også at kvinner er lite verdt og at de, når de blir voksne, kan behanlde sine kjærester som dritt. 

Du EIER ditt eget hus, du har inntekt etc, så bare nekt han å komme til dere noe mer. Dette er ikke et forhold verken du eller barna dine skal måtte forholde seg til. 

(og til deg som sammenlignet denne turen med eksen med utroskap?!?!? Ta deg en bolle. Det er IKKE utroskap å gjøre noe sammen med en person av motsatt kjønn, her er det til og med snakk om barnas FAR. Dumt å ikke gi beskjed, men å si at noe sånt fortjener psykisk vold over flere år er faktisk idiotisk.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LillEve skrev:

Han har valgt å fortsette og være sammen med deg. Jeg syns ikke det du gjorde var SÅ ille, det skjedde tross alt ingen ting og du og eksen din har barn sammen, som er viktigst oppi alt dette. Det var dumt, men ikke så dumt at du skal straffes for det i ettertid.

Han har valgt å fortsette og være sammen med deg, da har du din fulle rett til å kreve at det også skal fungere optimalt. 

Det er akkurat det som er mitt poeng også. 
Hver gang jeg prøver å snakke med han om noe av dette så klikker det helt for han og jeg er redd han skal skrike forran barna.

så da lar jeg heller være.

han truer hele tiden med å reise fra oss og se datteren annen hver helg siden han bor så lang tunna.

jeg føler meg veldig alene og redd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å svare på overskriften, det er psykisk vold. Han melder seg ut av fellesskapet for å straffe deg.  Slik det er nå er dere i praksis ikke en familie, og han skader barna dine. Du vinner ingenting på å bli hvis ikke han er villig til å jobbe med dette.

Ut over det vil jeg ikke si så mye annet enn at han virkelig beviste at jeg gjorde rett i å ta avstand etter at det ble slutt. Det var fælt i en periode, men som sagt, jeg angrer ikke.

Anonymkode: e8afa...752

ja det er sånn jeg føler det. han melder seg ut av fellesskapet, blir stille, innesluttet også skylder han på meg.
Han sier også det at håper turen var verdt det og at jeg kan tenke på at jeg har ødelagt alt hver gang jeg ser på datteren vår (som er snart 2 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, regine skrev:

Ærlig talt - les gjennom hva du har skrevet TS og forestill deg at ei veninne fortalte deg dette. Ville du ment at hun skulle fortsette dette forholde? Hvis du mener nei - hvorfor fortsetter DU i et slikt destruktivt forhold?

At du - for 2 år siden, gjorde noe dumt betyr ikke at han for all framtid har rett til å oppføre seg som en jævla kødd (unnskyld ordbruken). For det er det han gjør. HAN er en gedigen tosk, uten styr på verken penger eller temperament og du burde bare kutte han ut ASAP. For din egen del - men like mye for barna sin del. Du lærer nemlig barna dine at det er helt ok at damer skal kues og undertrykkes av sine menn. Altså har du døtre viser du dem i klartekst at kvinner er lite verdt og menn er de som bestemmer og at det er slik jentene dine må la seg behandle om de vil være i forhold. Har du sønner lærer du dem også at kvinner er lite verdt og at de, når de blir voksne, kan behanlde sine kjærester som dritt. 

Du EIER ditt eget hus, du har inntekt etc, så bare nekt han å komme til dere noe mer. Dette er ikke et forhold verken du eller barna dine skal måtte forholde seg til. 

(og til deg som sammenlignet denne turen med eksen med utroskap?!?!? Ta deg en bolle. Det er IKKE utroskap å gjøre noe sammen med en person av motsatt kjønn, her er det til og med snakk om barnas FAR. Dumt å ikke gi beskjed, men å si at noe sånt fortjener psykisk vold over flere år er faktisk idiotisk.)

Jeg dro på turen siden jeg var "tilsynsperson" siden faren til barna drev med rus. Derfor ville jeg ikke at de skulle dra alene men burte selvsagt sagt noe.

Men.. jeg mener at man må komme seg videre engang og jeg har lagt meg flat og er villig til å gjøre alt.

Hadde dere konfrontert han med at jeg vet at han har masse betalingsanmerkninger og dårlig økonomi?Skjønner ikke hvorfor han ikke forteller dette til meg..

Han foreslår jo også at det beste er at han ikke er her siden det bare blir krangling og er negativ til alt med meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Oslodamen skrev:

Ok, beklager, jeg forsto det litt som at du på en måte bagatelliserte turen med eksen ved å si at det ikke skjedde noenting, og da virket det ikke som at du hadde lagt deg helt flat.

Det er uansett fortid og sånn som det er nå høres forholdet helt jævlig ut. Hverken du eller barna fortjener å ha det sånn. 

Hans hevngjerrige oppførsel nå sier mye om ham som person, han mener at han har rett til å behandle dere som dritt, fordi du gjorde noe galt. Dette er en voldsmanns tankegang.

 

jeg har sagt jeg gjør hva som helst for å fikse opp i dette og har bevist at jeg er til å stole på.

 

mener du det? at det er en voldsmanns tankegang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bewe skrev:

Jeg dro på turen siden jeg var "tilsynsperson" siden faren til barna drev med rus. Derfor ville jeg ikke at de skulle dra alene men burte selvsagt sagt noe. Så for at BARNA dine skulle få lov å dra på denne turen så måtte du faktisk være med, det er fakta i saken. Greit at du kunne gitt beskjed, men med den situasjonen at barna måtte ha tilsyn for å ha samvær så er det enda mindre mening i reaksjonene hos din kjæreste. 

Men.. jeg mener at man må komme seg videre engang og jeg har lagt meg flat og er villig til å gjøre alt. Nettopp. Og det er FLAT han vil du skal være - hele tiden. HAN bruker dette mot deg i alle situasjoner, ser du virkelig ikke det? Og du fortsetter å legge deg flat. Hvorfor det egentlig? Hva er det med denne mannen som er så fantastisk? Bortsett fra at dere har et barn sammen? Han er jo ikke snill, han er hevngjerrig, han bruker noe mot deg som er uvesentlig, han vil jo bare at du skal være flat. 

Hadde dere konfrontert han med at jeg vet at han har masse betalingsanmerkninger og dårlig økonomi?Skjønner ikke hvorfor han ikke forteller dette til meg..HVa gjør han da? Jo - han kommer trekkende med at «jamen du gjorde......» derfor har han ikke sagt noe og derfor har ikke du noen som helst rett til å mene noe om hans økonomi. Du har jo sviktet og må bare fortsette å ligge flat så han kan tråkke på deg. 

Han foreslår jo også at det beste er at han ikke er her siden det bare blir krangling og er negativ til alt med meg Takk ja til det tilbudet og bruk litt tid på å tenke gjennom hvordan du egentlig vi ha livet ditt. En kjæreste skal bygge deg opp, ikke bruke deg som dørmatte og som lynavleder for sine egne problemer. Ønsker du virkelig en så negativ person i både ditt og dine barns liv?? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...