Gå til innhold

Leser du bøker som egentlig ikke er for din målgruppe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

F eks 

Jeg er en mann i 30-årene og leser barnebøker, ungdomsbøker osv. Liker det som avkobling fra tyngre romaner og bøker historie og samfunn.

Anonymkode: b62c4...5ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men får du noe ut av det? Synes du barnebøkene er spennende? Dvs. det kommer litt an på hva slags bøker du mener. Hvis det er snakk om Harry Potter, Narnia osv., så skjønner jeg det. Hvis du snakker om Kardemommeby og Knerten osv., synes jeg det er litt spesielt. 

Jeg leste bøker for voksne som liten, men det blir jo andre veien. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ti10 skrev:

Men får du noe ut av det? Synes du barnebøkene er spennende? Dvs. det kommer litt an på hva slags bøker du mener. Hvis det er snakk om Harry Potter, Narnia osv., så skjønner jeg det. Hvis du snakker om Kardemommeby og Knerten osv., synes jeg det er litt spesielt. 

Jeg leste bøker for voksne som liten, men det blir jo andre veien. 

 

Ja. Jeg liker fine historier. Noen ganger er det fint med litt enklere historier som tilfredsstiller barnet imeg

Anonymkode: b62c4...5ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 14. Lest Sigrid Undset, Charles Dickens, Henrik Ibsen og Peer Gynt siden 10 års alderen

#nerd

Anonymkode: 53cf0...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste overskriften tenkte jeg du mer mente sosioøkonomisk. Noen ganger har forfatteren i tankene hvem den typiske leseren er, selv om de fleste forfattere er glad for enhver leser.

Jeg leser bøker der hovedpersonen kan være kvinne eller mann, 30, 50 eller 70, fra distriktene eller byen, rørlegger, lege, akademiker eller finansmann. En god forfatter klarer å gjøre alle disse situasjonene relaterbare på sin egen måte. Det er selvsagt morsomt iblant å lese om et miljø jeg kjenner litt igjen (slik som f.eks. Nina Lykke skriver). 

Hvis du med "målgruppe" mener spesifikt aldersgruppe, så nei. Jeg er 30 og leser ikke barne- og ungdomsbøker. Det gir meg ingenting. 

Anonymkode: 70203...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, da jeg var tenåring.

Anonymkode: b14e6...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser akkurat det jeg har lyst til uavhengig av målgruppe. Tegneserier, young adult, Bobseybarna og Fem hvis jeg er på besøk hos eldre slektninger, kiosklitteratur og klassikere. De gir meg alle forskjellige ting, alt fra enkel underholdning og mental avslapping til nye impulser. Jeg leser for meg selv, ikke for andre :)

Anonymkode: a44dc...dfd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er 40 og leser young adult fantasy-bøker, i tillegg til vanlig voksen litteratur.

Anonymkode: 7e197...cf0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høyere akademisk utdannelse, men elsker å lese erotiske dameromaner om skumle, mørke menn som kidnapper unge, uerfarne kvinner og forfører dem. Så politisk ukorrekt og antifeministisk som det er mulig å lese 😁.

Anonymkode: 1a424...02a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser alt jeg så lenge det ser ut som en historie som kan underholde meg på en eller annen måte. På biblioteket vårt er barne og ungdomsbøkene vedsiden av voksenbøkene, og jeg svinger rett som det er innom der også for å se om det er noen som ser artige ut når jeg er der uansett. 

Anonymkode: 9f0dc...f04

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes enkelte av svarene i denne diskusjonen her er litt merkelige - hvorfor i all verden skal man som voksen ikke kunne lese litteratur skrevet for alle aldersgrupper ...?

Nå leser jeg dessverre ikke like mye som før, da jeg slukte minst en bok om dagen og var storforbruker av biblioteket - husker at jeg som 16-åring skrev ned hvor mange sider jeg hadde lest daglig; rekorden var over 400 sider i løpet av en dag (tror det var to Agatha Christie-romaner pluss litt til) - men takket være denne herlige mengden med allsidig litteratur som hjernen min er blitt foret med, er jeg også i stand til å skrive selv, og kan veksle mellom mange ulike sjangere; ikke så enkelt å leke med ordene og skrive ting som dette hvis man bare skal holde seg til tung voksenlitteratur.

Så for min del har jeg de norske førsteutgavene av en rekke av barne- og ungdomsbøkene til Bjarne B. Reuter i bokhyllen, og leser dem gjerne fra tid til annen; man blir aldri så voksen og kjedelig at man ikke kan lese ting som er laget for barn - Donald Duck-historiene til Carl Barks er et godt eksempel på kunst uten aldersgrense. smil.gif.8359460d09b8f3fb6ef1797aff70d0da.gif

- Brian

Anonymkode: 44fe3...26a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser masse ungdomsromaner! :) Er norsk og Engelsklærer på ungdomsskolen, og det gjør det lettere for meg å anbefale bøker til elevene. Prøver å holde meg oppdatert på nyere utgivelser, serier og bøker som kan fenge dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid lest bøker som ikke var for min målgruppe. 
Jeg leser fortsatt bøkene fra Anne Cath Vestly innimellom, tegneserier som f.eks Conan, div eventyr mm..

Da jeg var 7-10 leste jeg boka om Nicky Cruz, « Vanlige vansker med vanlige barn» , kjøpte « Gutten som fant Troja mm

Anonymkode: 9b9e6...433

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Las mykje Agatha Christie, Unni Lindell og diversse krimbøker i 6.klasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid lest bøker som ikke var for min målgruppe. 
Jeg leser fortsatt bøkene fra Anne Cath Vestly innimellom, tegneserier som f.eks Conan, div eventyr mm..

Da jeg var 7-10 leste jeg boka om Nicky Cruz, « Vanlige vansker med vanlige barn» , kjøpte « Gutten som fant Troja mm

Anonymkode: 9b9e6...433

Jeg er forresten dame på 47. Skulle til å legge til at jeg elsker tegneserier som Nemi og Kollektivet, men jeg tilhører muligens akkurat deres målgruppe. 

Anonymkode: 9b9e6...433

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En gang i blant. Er 36 og kan av og til lese ungdomsbøker.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2020 den 16.12, AnonymBruker skrev:

Jeg er 14. Lest Sigrid Undset, Charles Dickens, Henrik Ibsen og Peer Gynt siden 10 års alderen

#nerd

Anonymkode: 53cf0...6fa

Nei du er ikke nerd fordi du leser disse forfatteren.

Du er klar over at Henrik Ibsen skrev Peer Gynt ikke sant, så om du leser Henrik Ibsen så inngår Peer Gynt i Henrik ibsen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 20. Folk på min alder leser så mye forskjellig. Men de fleste liker fantasy og bøker der handlingen er søt, men det ellers ikke skjer noe særlig. eg har aldri likt Harry Potter, Narnia, Me before you og slikt. De bøkene kjeder meg til døde. Føler få på min alder liker f.eks psykologiske thrillere eller dystre bøker(The boy in the striped pyjamas og Barnepiken f.eks). Det gjør jeg, så kanskje jeg liker bøker utenfor min målgruppe? 

Anonymkode: eea02...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30. Det finnes ungdomsbøker som kan fenge meg. The fault in our stars traff meg for eksempel veldig.

Anonymkode: e8ace...608

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...