Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
paprikaskrue skrev (1 minutt siden):

Du er klar over at transmenn er født med en kvinnekropp og gjennomgår behandling for få den maskulin? Så kan ikke se for meg noen grunn til at transmenn skal ønske å sone i et kvinnefengsel.

Folk som er kritiske til transpersoner spinner stort sett rundt de samme temaene fengsel og garderober. Trist at man reduserer mennesker til objekter på den måten og fremstiller dem som noe som skal fryktes.

Kathleen Stock som skrev den artiklen er en terf som spiller på nettopp frykt og at transpersoner innebærer kaos og uorden mot det bestående.

At transkvinner forsøker å viske ut den kvinnelige identiteten er en påstand som faller helt på sin egen urimelighet all den tid de gjenngår ulike prososser for at kroppen og hodet skal passer med den de er. At 99,99% av verdens befolkning ikke akspeterer dem er egentlig ikke transkvinner sitt problem selv om det blir det allikevel.

Så du mener at transkvinner skal sone i kvinnefengsel? 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest paprikaskrue
Skrevet
7 minutter siden, Full Ugle said:

Det skyldes nok at transmenn ikke har vært på «barrikadene» like høylytt som transkvinner når det gjelder å kreve veto i hvordan resten av verden skal definere hva som er en mann (eller en kvinne)

Det handler for meg særdeles lite om attraksjon, men; er det hva som er kjernen i saken for deg?

At Transkvinner må ha lov til å definere seg som kvinner for å fremstå like attraktive for heterofile menn?  

Troller du?

Hvorfor skulle transkvinner ha behov for heterofile menn for å fremstå som attraktive?

Gjest paprikaskrue
Skrevet
2 minutter siden, Full Ugle said:

Så du mener at transkvinner skal sone i kvinnefengsel? 

Selvfølgelig skal de det.

Skrevet (endret)
paprikaskrue skrev (35 minutter siden):

Troller du?

Jeg har lyst til å spørre deg om det samme.

paprikaskrue skrev (40 minutter siden):

Kathleen Stock som skrev den artiklen er en terf som spiller på nettopp frykt og at transpersoner innebærer kaos og uorden mot det bestående.

Å benytte seg av begrepet «TERF» ved enhver anledning noen ytrer en kritisk mening minner mer om dårlig forsøk på hersketeknikk enn noe seriøs kritikk. TERF begrepet benyttes for å kneble meningsmotstanderen og gjøre vedkommende sine ytringer mindre verdifulle. For å være ærlig får jeg assosiasjoner til nazister som definerer motstanderen som enten jøde eller jøde-elsker, skulle en finne på å si noe som bryter med det ekstremistiske tankegodset. 
For ja: det er ekstremistisk å hevde at den som ikke mener setningen «transkvinner er kvinner» = TERF. Jeg mener å ha lest et intervju med Espen Ester Pirelli hvor kona ikke sa seg enig i dette utsagnet heller. Er kona hans da en «TERF»..?

https://www.minerva.no/elsa-mari-almas-esben-esther-pirelli-benestad-transkjonn/jeg-kan-protestere-med-all-mulig-rett-og-si-at-du-ikke-er-kvinne/412847

Kvinner og menn er blant annet født med ulike kromosomer. Du kan ikke operere det bort (meg bekjent)

jeg forstår at en del transkvinner opplever seg være «født i feil kropp» og bare endring av språket hvor man ikke lenger definerer transkvinne som «en mann som identifiserer seg som en kvinne» men «en kvinne som er tildelt mannlig kjønn fra fødselen» - har til hensikt å knytte transkvinner så nære den kvinnelige identitet og rolle som overhodet mulig. Jeg forstår og respekterer at transkvinner opplever det sånn, og jeg forstår og respekterer deres behov for at omgivelsene bruker kvinnelig pronomen, at omgivelsene aksepterer deres kjønnsidentitet og deres måte å leve sine liv på.

Samtidig så er jeg 100% uenig i at transkvinner (og menn) - skal kreve at hele verden leker «blindebukk» overfor det faktum at transkvinner er født menn og dermed ikke er det samme som en kvinne, uansett hvor mye de selv føler seg som det og opplever at deres identitet; er en kvinnes. Du viser til at transkvinner :

gjenngår ulike prososser for at kroppen og hodet skal passer med den de er.

- dette er jo heller ikke riktig.

Det er ikke sånn at alle transkvinner er identiske de heller. Ikke alle transkvinner «gjennomgår ulike prosesser» i samme grad. Noen fremstår synlig som menn, andre går til ekstreme steg og operer det de kan. 
Det stilles ingen «krav» til hva som skal til, for å identifisere seg som en transkvinne. Det er ikke basert på noe ekstern vurdering, men det enkelte individ sin indre opplevelse, noe som ikke kan måles utenfra.

du skriver videre:

Nei: det gjør hun ikke. Fordi transmennesker i seg selv innebærer ikke «kaos og uorden mot det bestående» men at man hevder det ikke finnes noe skille mellom transkvinner og kvinner; er absolutt både kaos og uorden. Da lager du scenario hvor kvinner i praksis ikke har noen eierett til egen kropp, egne rom, egen definisjonsrett. Og her er ironien i det du selv argumenterer så heftig for:

At transkvinner forsøker å viske ut den kvinnelige identiteten er en påstand som faller helt på sin egen urimelighet all den tid de gjenngår ulike prososser for at kroppen og hodet skal passer med den de er.

Disse «ulike prosessene» trenger ikke kvinner gjennomgå nettopp fordi de er kvinner, som skiller dem fra transkvinner. Dermed skulle det være en smal sak for transkvinner å respektere kvinner nok til å si: dere er kvinner, vi er transkvinner. Så enkelt er det. 

Endret av Full Ugle
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Sukk *. 

Jeg bare gir opp. Dere får holde på. Dere har ikke egentlig kommet med noe annet enn og å svare med blank fornektelse, selv representert med fakta. Selv synes jeg anklager om transfobi alt for lett slenges ut, til tider, men det skal godt gjøres og å overbevise meg om at J K Rowling ikke er transfob. 

Jeg legger ut dette her. 

https://www.vox.com/culture/23622610/jk-rowling-transphobic-statements-timeline-history-controversy

• Liker 2
Skrevet
Full Ugle skrev (17 minutter siden):

Jeg har lyst til å spørre deg om det samme.

Å benytte seg av begrepet «TERF» ved enhver anledning noen ytrer en kritisk mening minner mer om dårlig forsøk på hersketeknikk enn noe seriøs kritikk. TERF begrepet benyttes for å kneble meningsmotstanderen og gjøre vedkommende sine ytringer mindre verdifulle. For å være ærlig får jeg assosiasjoner til nazister som definerer motstanderen som enten jøde eller jøde-elsker, skulle en finne på å si noe som bryter med det ekstremistiske tankegodset. 
For ja: det er ekstremistisk å hevde at den som ikke mener setningen «transkvinner er kvinner» = TERF. Jeg mener å ha lest et intervju med Espen Ester Pirelli hvor kona ikke sa seg enig i dette utsagnet heller. Er kona hans da en «TERF»..?

https://www.minerva.no/elsa-mari-almas-esben-esther-pirelli-benestad-transkjonn/jeg-kan-protestere-med-all-mulig-rett-og-si-at-du-ikke-er-kvinne/412847

Kvinner og menn er blant annet født med ulike kromosomer. Du kan ikke operere det bort (meg bekjent)

jeg forstår at en del transkvinner opplever seg være «født i feil kropp» og bare endring av språket hvor man ikke lenger definerer transkvinne som «en mann som identifiserer seg som en kvinne» men «en kvinne som er tildelt mannlig kjønn fra fødselen» - har til hensikt å knytte transkvinner så nære den kvinnelige identitet og rolle som overhodet mulig. Jeg forstår og respekterer at transkvinner opplever det sånn, og jeg forstår og respekterer deres behov for at omgivelsene bruker kvinnelig pronomen, at omgivelsene aksepterer deres kjønnsidentitet og deres måte å leve sine liv på.

Samtidig så er jeg 100% uenig i at transkvinner (og menn) - skal kreve at hele verden leker «blindebukk» overfor det faktum at transkvinner er født menn og dermed ikke er det samme som en kvinne, uansett hvor mye de selv føler seg som det og opplever at deres identitet; er en kvinnes. Du viser til at transkvinner :

- dette er jo heller ikke riktig.

Det er ikke sånn at alle transkvinner er identiske de heller. Ikke alle transkvinner «gjennomgår ulike prosesser» i samme grad. Noen fremstår synlig som menn, andre går til ekstreme steg og operer det de kan. 
Det stilles ingen «krav» til hva som skal til, for å identifisere seg som en transkvinne. Det er ikke basert på noe ekstern vurdering, men det enkelte individ sin indre opplevelse, noe som ikke kan måles utenfra.

du skriver videre:

Nei: det gjør hun ikke. Fordi transmennesker i seg selv innebærer ikke «kaos og uorden mot det bestående» men at man hevder det ikke finnes noe skille mellom transkvinner og kvinner; er absolutt både kaos og uorden. Da lager du scenario hvor kvinner i praksis ikke har noen eierett til egen kropp, egne rom, egen definisjonsrett. Og her er ironien i det du selv argumenterer så heftig for:

Disse «ulike prosessene» trenger ikke kvinner gjennomgå nettopp fordi de er kvinner, som skiller dem fra transkvinner. Dermed skulle det være en smal sak for transkvinner å respektere kvinner nok til å si: dere er kvinner, vi er transkvinner. Så enkelt er det. 

Hvis du mener at vi går igjennom den prosessen, så bør du underbygge det. 

• Liker 1
Skrevet

Dagen før Russland invaderte Ukraina hadde det britiske parlamentet en diskusjon om kjønnsnøytrale toaletter (!) LOL

Det sier litt om hvilken vei det vestlige samfunnet er på vei ...Vi har blitt woke. Noe som er helt greit, hvis bare woke-folkene klarer å ta konsekvensene av denne bunnløse elendigheten  !

• Liker 6
Skrevet
Mari Y skrev (7 minutter siden):

Hvis du mener at vi går igjennom den prosessen, så bør du underbygge det. 

Hvilken prosess sikter du til og hvem er «vi» ?

• Liker 2
Skrevet
Katten.2.0 skrev (På 5.10.2023 den 21.31):

Vil anbefale deg å faktisk lese hva du siterer. Dette underbygger ikke ditt poeng. Rowling prater om at hun har gjort research på visse temaer, og at hun også har tatt kontakt med Berns fordi hun jobber mot at lesbiske skal bli kalt hyklere fordi de ikke vil date transkvinner. 

Rowling avgrenser jo tydelig støtten. 

Imo, Rowling tilbyr støtte til de som blir utstøtt av de «utstøtte»(transer).. Les: de som angrer på kjønnsskifteoperasjoner, lesbiske som ikke vil date transkvinner, etc…

Hank Amarillo skrev (På 5.10.2023 den 21.52):

De eneste av disse jeg ikke anser som aktivister er Stephen Fry. https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/tv/news/stephen-fry-jk-rowling-trans-b2228642.html

Vis gjerne til hvor han kaller Rowling transfob.

Og enesge grunnen til at de kommer med uttalelser, er fordi de er redde for å bli behandlet som JKR.

However. Så syns jeg også at alle skal få være seg selv, og vi må snakke om samfunnsproblemer på makronivå og ikke gruppenivå.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
paprikaskrue skrev (1 time siden):

De fleste tiltrekkes av personer og ikke en legning.

Man tiltrekkes personer i henhold til en legning. Det er det en legning er.

Om man ikke tiltrekkes av dem så er det bare å finne en person som man tiltrekkes av.

Fint at du er enig i at man bør slippe å bli utsatt for shaming for ikke å tiltrekkes av transpersoner som ikke er i henhold til ens legning.

Hvorfor er det aldri noen som snakker om dette på samme måten om transmenn. Merkelig det der....

Noen vil si at det ikke er noe nytt at menn krever retten til å presse seg inn på kvinneområder. Så egentlig ikke så merkelig egentlig.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

PS, selv om jeg postet dette tidligere, så gjør jeg det på nytt, så folk kan se hva problemet beror på. Et problem som kommentarfeltet her desperat prøver og å undergrave. 

https://www.jkrowling.com/opinions/j-k-rowling-writes-about-her-reasons-for-speaking-out-on-sex-and-gender-issues/

'Months later, I compounded my accidental ‘like’ crime by following Magdalen Berns on Twitter. Magdalen was an immensely brave young feminist and lesbian who was dying of an aggressive brain tumour. I followed her because I wanted to contact her directly, which I succeeded in doing. However, as Magdalen was a great believer in the importance of biological sex, and didn’t believe lesbians should be called bigots for not dating trans women with penises, dots were joined in the heads of twitter trans activists, and the level of social media abuse increased.'

Hvis du ikke ser problemet ved og å kalle noen for blackface actors, er det et problem. Det hjelper ikke og å skylde på cancel culture for at man bagatelliserer slike uttalelser. Og, ja, her er hele Tweeten:

https://www.theguardian.com/society/2021/apr/18/being-trans-transgender-rights-issues-rowan-moore-felix-moore

Ikke minnst 

'Littman mentioned Tumblr, Reddit, Instagram and YouTube as contributing factors to Rapid Onset Gender Dysphoria, where she believes that in the realm of transgender identification ‘youth have created particularly insular echo chambers.’'

Av det jeg er kjent med et ikke ROGD en godkjent konsept 

https://en.wikipedia.org/wiki/Rapid-onset_gender_dysphoria_controversy

Det er noe med og å lese ting med et kritisk blikk og ikke bare akseptere ting som blir sagt at face value...

• Liker 1
Skrevet
Full Ugle skrev (10 minutter siden):

Hvilken prosess sikter du til og hvem er «vi» ?

Les det du skrev. Igjen 

Skrevet

Hvorfor skulle transkvinner ha behov for heterofile menn for å fremstå som attraktive?

Nei, si det...

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Mari Y skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke ser problemet ved og å kalle noen for blackface actors, er det et problem.

Men man ser at du får et problem når du skal utgreie for hvorfor det er et problem. Som indikerer at du selv ikke ser hvorfor det er et problem.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Les det du skrev. Igjen 

Du kan forklare hvis du faktisk hadde ett poeng i det hele tatt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
tunaen skrev (4 minutter siden):

Imo, Rowling tilbyr støtte til de som blir utstøtt av de «utstøtte»(transer).. Les: de som angrer på kjønnsskifteoperasjoner, lesbiske som ikke vil date transkvinner, etc…

Og enesge grunnen til at de kommer med uttalelser, er fordi de er redde for å bli behandlet som JKR.

However. Så syns jeg også at alle skal få være seg selv, og vi må snakke om samfunnsproblemer på makronivå og ikke gruppenivå.

Det er litt mer sammensatt enn som så. Som jeg har prøvd og å få frem tidligere. Det er ikke spesielt populært og å trekke frem de mindre positive sidene ved J K Rowlings kontroverser, som går på mer enn hva hun faktisk har sagt. 'Ja, men Cancel_culture'. Cancel culture har mange problemer ved seg, men flere ting kan være sant samtidig. Jeg tror, strengt talt uansett det skal godt la seg gjøre og å kansellere kjendiser osv. Men det er et problem med transfobi i samfunnet og i verden generelt. Og å relativisere uttalelser som 'Blackface actors' er navlebeskuende, så absolutt. Uavhengig hvor absurd 'cancel culture' måtte være. 

Skrevet
Hank Amarillo skrev (11 minutter siden):

Men man ser at du får et problem når du skal utgreie for hvorfor det er et problem. Som indikerer at du selv ikke ser hvorfor det er et problem.

Fordi uttalelsen sier seg selv hvorfor det skulle være et problem. 

Skrevet
18 minutter siden, Mari Y said:

Sukk *. 

Jeg bare gir opp. Dere får holde på. Dere har ikke egentlig kommet med noe annet enn og å svare med blank fornektelse, selv representert med fakta. Selv synes jeg anklager om transfobi alt for lett slenges ut, til tider, men det skal godt gjøres og å overbevise meg om at J K Rowling ikke er transfob. 

Jeg legger ut dette her. 

https://www.vox.com/culture/23622610/jk-rowling-transphobic-statements-timeline-history-controversy

La oss oppsummere:

1. Rowling skriver en bok hvor en transkvinne er morder. Har du fulgt med på truecrime og sett antall massemordere som har varierende seksuelle lyster? Haaar du tenkt å gå etter Silence of the Lambs neste?
2. Hun har likt en tweet som linker til en artikkel med følgende passasje: "You have read our painful disclosures, our universal cries of me too! You have had a taste of what it might be like to try to navigate a male dominated world as a woman, and of how a socially conditioned fear of male bodies might ingrain itself. You have read the stories at the thinner end of the wedge, the ones we can stand to share, and have judged them harrowing. So tell us again how our desire to retain our safe spaces and sex based rights are bigoted and unreasonable? Tell us again how we should willingly get changed next to a stranger with a penis while focusing on ensuring our fearful body language doesn’t make them feel uncomfortable." - Grusomt at kvinner ytrer sitt ønske om å bevare toalett og garderober som trygge arenaer hvor de ikke må se fremmede med peniser.
3. Hun "liked and then unliked" en tweet hvor en kvinne forteller at transkvinner opplever en større støtte av menn enn hun har selv - med eksempler på hvordan hun har blitt diskriminert av menn.
4. Hun har likt en tweet hvor det argumenteres mot at biologiske menn, dømt for voldtekt, ikke skal sone i kvinnefengsel.
5. Hun tweeter: "Dress however you please.
Call yourself whatever you like.
Sleep with any consenting adult who’ll have you. 
Live your best life in peace and security. 
But force women out of their jobs for stating that sex is real?" i forbindelse med ei som blir sparket for å kjønn er reelt (som vi har diskutert flere ganger).
6. Hun tweeter at "people who menstruates" pleide å bli kalt "kvinner".
7. Hun returnerer en pris fra RFKHR fordi datteren til lederen kritiserer Rowling, og organisasjonen støtter kritikken.
8. Hun skriver en bok hvor skurken kler seg i kvinneklær (hello truecrime).
9. Hun skriver at 90% av Harry Potter-fansen deler hennes syn.
10. Hun svarer på kritikk hun har fått på twitter fra en transperson.
11. Hun blir doxxet.
12. Hun skriver om en transkvinne som i 2018 ble dømt for forsøkt på voldtekt av en ti år gammel jente på et toalett til et kjøpesenter.
13. Ny bok. Denne gangen kritisert for å ha skrevet en karakter som er en satire av seg selv og sin situasjon. Skulle tro at forfattere fikk lov til å skrive historier slik de selv ønsker.
14. Mer twitter-kriging.

Altså...

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Fordi uttalelsen sier seg selv hvorfor det skulle være et problem. 

I rest my case...

For å gjenta det jeg sa tidligere. Om man noe er så "selvsagt" at man ikke er i stand til å forklare det for vanlige folk er det ofte et tegn på at man bør undersøke om man ikke sitter i et ekkokammer.

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Katten.2.0 skrev (4 minutter siden):

La oss oppsummere:

1. Rowling skriver en bok hvor en transkvinne er morder. Har du fulgt med på truecrime og sett antall massemordere som har varierende seksuelle lyster? Haaar du tenkt å gå etter Silence of the Lambs neste?
2. Hun har likt en tweet som linker til en artikkel med følgende passasje: "You have read our painful disclosures, our universal cries of me too! You have had a taste of what it might be like to try to navigate a male dominated world as a woman, and of how a socially conditioned fear of male bodies might ingrain itself. You have read the stories at the thinner end of the wedge, the ones we can stand to share, and have judged them harrowing. So tell us again how our desire to retain our safe spaces and sex based rights are bigoted and unreasonable? Tell us again how we should willingly get changed next to a stranger with a penis while focusing on ensuring our fearful body language doesn’t make them feel uncomfortable." - Grusomt at kvinner ytrer sitt ønske om å bevare toalett og garderober som trygge arenaer hvor de ikke må se fremmede med peniser.
3. Hun "liked and then unliked" en tweet hvor en kvinne forteller at transkvinner opplever en større støtte av menn enn hun har selv - med eksempler på hvordan hun har blitt diskriminert av menn.
4. Hun har likt en tweet hvor det argumenteres mot at biologiske menn, dømt for voldtekt, ikke skal sone i kvinnefengsel.
5. Hun tweeter: "Dress however you please.
Call yourself whatever you like.
Sleep with any consenting adult who’ll have you. 
Live your best life in peace and security. 
But force women out of their jobs for stating that sex is real?" i forbindelse med ei som blir sparket for å kjønn er reelt (som vi har diskutert flere ganger).
6. Hun tweeter at "people who menstruates" pleide å bli kalt "kvinner".
7. Hun returnerer en pris fra RFKHR fordi datteren til lederen kritiserer Rowling, og organisasjonen støtter kritikken.
8. Hun skriver en bok hvor skurken kler seg i kvinneklær (hello truecrime).
9. Hun skriver at 90% av Harry Potter-fansen deler hennes syn.
10. Hun svarer på kritikk hun har fått på twitter fra en transperson.
11. Hun blir doxxet.
12. Hun skriver om en transkvinne som i 2018 ble dømt for forsøkt på voldtekt av en ti år gammel jente på et toalett til et kjøpesenter.
13. Ny bok. Denne gangen kritisert for å ha skrevet en karakter som er en satire av seg selv og sin situasjon. Skulle tro at forfattere fikk lov til å skrive historier slik de selv ønsker.
14. Mer twitter-kriging.

Altså...

1 Kort oppsummert: hva hadde dette med Essayet til Rowling og å gjøre? 

2: Hadde du lest det hun skrev i Essayet ville du funnet at hun har ikke bare 'likt' en del ting på Twitter. Hadde du lest Vox sin nyhetsartiikkel ville du funnet akkurat det samme. 

Dette handler om mer enn bare Twitter - meldinger. 

Altså...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...