Gå til innhold

Står arbeidsgiver fritt til å kreve fysisk oppmøte på kontoret, selv om man er avhengig av kollektivtransport?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakk for deg selv. Selv jobber jeg både mer og mer effektivt hjemmefra. For der er det ingen forstyrrelser, ingen skravlete kollegaer oh mye enklere å konsentrere seg. 

Anonymkode: 6ba7f...460

Samme her. Og jobben min er direkte målbar. Arbeidsgiver får mer jobb ut av meg, og jeg får mer fritid. (Er hjemme med en gang jeg logger av jobb-pc'en). 

Anonymkode: 25a70...ed8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk for deg selv. Selv jobber jeg både mer og mer effektivt hjemmefra. For der er det ingen forstyrrelser, ingen skravlete kollegaer oh mye enklere å konsentrere seg. 

Det fungerer jo bra dersom man må hente og/eller levere i barnehagen... 🙄

Anonymkode: 6ba7f...460

Fysiske møterom, små prat ved kaffemaskinen osv. Det mister du hjemme. Workshop på skype/teams er ikke like effektivt som fysisk møte (med avstand).

 

Jeg må også hente i bhg, men vi er en forelder så en leverer og en henter. Evt kan du jobbe hjemme kl 8-10 og så dra på jobb kl 10 da er det færre folk på kollektiv. 

Anonymkode: 3429c...9d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i Oslo bor du, og hvor jobber du, med 2 t sykkeltur?!!!

Anonymkode: 7dfbf...2b8

Bor ikke i Oslo, men rett utenfor. Og har hatt mye mer effektive arbeidsdager nå med hjemmekontor, digg å slippe 2 timer med reising hver dag og heller kunne bruke tiden til faktisk jobb. 
 

Ts

Anonymkode: a3b55...008

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del jeg liker meg på hjemmekontor og kunne gjerne hatt det resten av året. Men jeg ser at det er bedre for arb giver og mer «effektivt» om man er innom kontoret også. Ikke effektivt som i antall bilag punshet, men med kollegaer og alt rundt som også er en del av jobben. 

Anonymkode: 3429c...9d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Fysiske møterom, små prat ved kaffemaskinen osv. Det mister du hjemme. Workshop på skype/teams er ikke like effektivt som fysisk møte (med avstand).

 

Anonymkode: 3429c...9d6

Jepp, sparer mye tid hjemme på å slippe all den småpraten og kaffedrikkingen. Og langt færre møter nå, noe som effektiviserer voldsomt på min arbeidsplass der det kun er tomprat i møtene. Vi har fortsatt møter innimellom på teams, men da er det mulig å jobbe samtidig. I motsetning til når vi sitter i møterommene på jobben.

Anonymkode: 25a70...ed8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Nope.

Joda. Det gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, edwardnigma skrev:

Joda. Det gjør det.

Vis til paragraf og ledd.

(Nei er svaret).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, sparer mye tid hjemme på å slippe all den småpraten og kaffedrikkingen. Og langt færre møter nå, noe som effektiviserer voldsomt på min arbeidsplass der det kun er tomprat i møtene. Vi har fortsatt møter innimellom på teams, men da er det mulig å jobbe samtidig. I motsetning til når vi sitter i møterommene på jobben.

Anonymkode: 25a70...ed8

Vi drukner i møter da jeg hadde hjemmekontor. Fordi istedet for å stikke innom en kollega for å diskutere en problemstilling, måtte man booke møte. På det verste hadde jeg 7 møter på en dag... Får ikke gjort en dritt utenom alle møtene. 

Anonymkode: 29505...b86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, edwardnigma skrev:

Joda. Det gjør det.

Man kan ikke anvende alle lover analogisk. 

Anonymkode: 29505...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i Oslo bor du, og hvor jobber du, med 2 t sykkeltur?!!!

Anonymkode: 7dfbf...2b8

Det er jo faktisk ikke alle som stiller med landeveissykkel og lycrashorts og brøyter seg gjennom alle kryss på rødt på vei til jobb.
Må man gjennom sentrumsområder med fotgjengere, syklister, biler, busser og trikker på alle kanter går det fort smått. Og for de som bare er sånn middels trent er motbakkene på vei ut av sentrum ganske utfordrende.

Anonymkode: 9f849...5c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Arbeidsgivere bør sikre at de ansatte kan holde en avstand på minst én meter i hele arbeidstiden. I områder av landet der de ansatte er avhengig av å bruke offentlig transport, oppfordres arbeidsgivere å legge til rette for hjemmekontor og elektronisk møtevirksomhet i så stor grad som mulig, med fysisk tilstedeværelse på arbeidsplassen bare når det er nødvendig. Dette gjelder særlig i Oslo-området og i andre byer med press i kollektivtrafikken.
 

https://helsenorge.no/koronavirus/arrangement-og-aktiviteter
 

 disse føringene fra myndighetene er egentlig null verdt? Hva e vitsen med dem, hvis arbeidsgiver likevel kan kreve oppmøte på kontoret som vanlig?

Ts

Anonymkode: a3b55...008

De føringene er grei, og de er selvfølgelig ikke null verdt bare fordi DIN arbeidsgiver ser sånn på det.

Og ja, arbeidsgiver kan naturlig nok kreve oppmøte, og kan velge å ikke følge oppfordringer/råd, det er altså ikke noe som er pålagt fra myndighetene.

Anonymkode: 3efa1...b57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp, sparer mye tid hjemme på å slippe all den småpraten og kaffedrikkingen. Og langt færre møter nå, noe som effektiviserer voldsomt på min arbeidsplass der det kun er tomprat i møtene. Vi har fortsatt møter innimellom på teams, men da er det mulig å jobbe samtidig. I motsetning til når vi sitter i møterommene på jobben.

Anonymkode: 25a70...ed8

Det høres ut som dere har et kjempeproblem med arbeidsmoral! Men det er jo bare det har blitt litt bedre nå under krisen.

Anonymkode: 3efa1...b57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke anvende alle lover analogisk. 

Anonymkode: 29505...b86

Smittevernloven har absolutt anvendelse når det kommer til diskusjon med hjemmekontor og fysisk oppmøte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, edwardnigma skrev:

Smittevernloven har absolutt anvendelse når det kommer til diskusjon med hjemmekontor og fysisk oppmøte.

Da må det være vedtatt en forskrift eller et enkeltvedtak med hjemmel i smittevernloven. En anbefaling har ingen juridisk kraft. 

Anonymkode: 29505...b86

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, edwardnigma skrev:

Smittevernloven har absolutt anvendelse når det kommer til diskusjon med hjemmekontor og fysisk oppmøte.

Den kan ha det, men har det ikke i dette eksempelet. Den hadde det forsåvidt ikke i særlig grad under nedstengningen heller, der var det i hovedsakandre årsaker som førte til mer hjemmekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da må det være vedtatt en forskrift eller et enkeltvedtak med hjemmel i smittevernloven. En anbefaling har ingen juridisk kraft. 

Anonymkode: 29505...b86

Smittevernloven er ingen anbefaling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, edwardnigma skrev:

Smittevernloven er ingen anbefaling...

Det står ingenting i smittevernloven om hjemmekontor. 

Anonymkode: 29505...b86

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, edwardnigma skrev:

Smittevernloven er ingen anbefaling...

Og det er det vel strengt tatt ingen som har påstått heller. Vis nå til paragraf og ledd som kan anvendes for å pålegge ta arbeidsgiver å gi ta hjemmekontor nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Det høres ut som dere har et kjempeproblem med arbeidsmoral! Men det er jo bare det har blitt litt bedre nå under krisen.

Anonymkode: 3efa1...b57

Kaffepausene går nok an å slippe unna, verre med møtene. 

Anonymkode: 25a70...ed8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens noen klager på at de må tilbake på jobb etter 3 mnd med hjemmekontor har andre måttet jobbe som før og risikert å bli smittet hver eneste dag på jobb!   Kom deg tilbake og slutt å syt!

Anonymkode: f28cd...bb2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...