Gå til innhold

Sjakk og jenter


JERKYLL

Anbefalte innlegg

Hei Gjest! Interesangt det du nevner om Elisabeth 1 av England!-Hadde ikke hun er søster som het Mary Stuart og hun var fransk og Skotsk dronning på samme tid?-Bob Dylan skriver jo om queen Mary i " Just like a woman", en virkerlig fin sang:) Mange store forfattere har interesert seg og skrevet om Mary,-hun tapte slaget om makten og måtte bøte med livet for nemelig sin søsteren Elisabeth! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det virker som om jenter er minst like mye intrigemakere og mangler søskenkjærligheten akkurat som menn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det virker som om jenter er minst like mye intrigemakere og mangler søskenkjærligheten akkurat som menn....

[/quot

:) Takk for dine fine svar på mine innlegg Waco!!-Ja søsken kjærlighet er noe rare greier du:) Men det jeg nevner her, er et berømt forhold mellom to kvinner som var søstre, og de var begge ut etter den engelske kronen! To dronninger Mary Stuart og Elisabeth Tudor, de to skal aldri fysisk ha møtt hverandre:) Bare hatt kontakt via brev. den ene katolsk og den andre anglokansk! Mange berømte forfattere har gjennom historien hatt sympati for Mary, fordi hun måtte bøte med livet sitt!-Dylan skriver så vakkert om henne," queen Mary she my friend,when i go see her agian"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg lasta ned sangen da, men også fordi jeg liker bob dylan....

Jenter ja. De er noen rare likestilte vesener som mener at det er likestilling at de har egne turneringer i sjakk og andre logikkbaserte spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg nevner her, er et berømt forhold mellom to kvinner som var søstre, og de var begge ut etter den engelske kronen! To dronninger Mary Stuart og Elisabeth Tudor, de to skal aldri fysisk ha møtt hverandre:)

Maria Stuart og Elizabeth I var ikke søstre. Bestemoren til Maria Stuart var søster av Elizabeth I far, Henrik VIII.

Maria Stuart ble lenge holdt i husarest av Elizabeth etter gjentatte forsøk på å overta den Engelske tronen. Katolikker over hele Europa ville heller ha en katolsk dronning i England, fremfor den protestantiske dronning Elisabeth. Det var vel ikke akkurat snakk om kamp kvinne mot kvinne her, men en kamp mellom protestanter og katolikker.

Forøvrig, hva har dette med kvinner og sjakk å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria Stuart og Elizabeth I var ikke søstre. Bestemoren til Maria Stuart var søster av Elizabeth I far, Henrik VIII

Forøvrig, hva har dette med kvinner og sjakk å gjøre?

Hei Caramba!_ Ja du har alldeles rett i at de to dronningene ikke var søstre,-jeg beklager dette meget!-Det er lenge siden jeg leste Richard Herman nu,-men jeg mener at de var i slekt :) De var søskenbarn,- og begge kjempet en innbitt kamp om makten. Og de har aldri møtt hverandre, men var ivrige brev skrivere til hverandre! Alt det du nevner om religion her er riktig,-Queen Mary var en fare for Elisabeth 1 og england! Og hun ble derfor drept, slik at katolismen ikke ble fare truende for england.

Hva dette temaet har med sjakk og gjøre? Ja det kan du si,-en del av de som har skrevet inn under temaet har begynt å dra historie inn!- Sjakk er jo et speilbilde på livet ;) En drakamp mellom det gode og det vonde,-har du sett musicalen Chess??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Ja nå har menneske tapt mot maskin igjen :). Michael Adams, engelskmannen tapte mot Hydra (et sjakk program) så det suste i juni måned! Dette er trist, at maskina tar fullstendig luven av menneske.-Men uannsett er de mest spennende partiene spilt av menneske :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner har aldri hatt det strevsomt med hardt fysisk arbeid og slit, damene har alltid vært hjemme og slappet av. Ikke rart kvinner alltid har levd lengst.

[\quote]

Du - hallo?! Hvis du ser lenger tilbake enn de siste femti årene, så vil du se at kvinner har hatt like mye hardt arbeid som mennene. De drev mest med gårdsbruk før i verden, og da var kjerringene like mye med i arbeidet som mannen. De var oppe før hanan om morran, ut i fjøset, melking, inn og lage mat og ta huset (og der må du ikke tro at mannen tok noen del), ut på jordene, hæsje, bære høy og halm, bære vann fra brønn eller elv, bære ved.. osv...

Jeg tror ikke du har satt deg helt inn i hva denne undertrykkelsen egentlig går ut på jeg, Waco - den handler ikke om hvem som lever lengst eller er minst syke. Dette ligger i genene og har ikke noe med undertrykkelse å gjøre.

Undertrykkelse og diskriminering er det når en mann tjener mer enn en kvinne i samme jobb og med samme bakgrunn. Han tjener mer fordi han er mann, og ikke noe annet. Til og med da jeg bare var femten år og jobbet i butikk etter skoletid, jobbet en av gutta i klassen i samme butikk.... ergo var vi femten begge to. Jeg fikk åtte kroner timen og han fikk ti. Er ikke det diskriminering? Og to kroner per time for tretti år siden, tilsvarer vel ca tjue i dag.... det var omtrent det to liter melk kostet. I året på full lønn i dag ville det utgjort 39 000 kroner, inklusivt feriepenger og hele pakka. Er ikke det diskriminering?

Jeg tror det er sånn at menn i utgangspunktet har hatt høyere lønn fordi de har vært forsørgere, sånn rent tradisjonelt. I dag er det som regel ikke sånn lenger, så hva er grunnen nå? At de har utovertiss og er en av gutta? Ikke vet jeg....

Jeg vil påstå at jeg har det bedre i min hverdag enn min oldemor hadde det. Hun var gardskjerring og jobbet hardt - like hardt som oldefar. Farmor også - hun gikk ut i full jobb som fjortenåring, da hun var konfirmert. Hun ødela ryggen sin. Hun jobbet på gård, og hadde ansvar for ungene i tillegg til å måtte hjelpe til på gården og med husarbeidet. Husk også at det den gangen ikke fantes vaskemaskiner - klærne ble vasket i stamper og skylt i elva. Det er hardt arbeid det Waco - du skulle tatt en prat med farmoren min, men hun døde for tolv år siden. Jeg har det bedre enn henne, selv om jeg er alenemor og har dårlig råd. Jeg kan jobbe fra åtte til fire og ta fri resten av kvelden om jeg ønsker det. Jeg kan gjøre hva jeg vil både lørdag og søndag - det kunne ikke hun. Det kan forøvrig ikke gårdbrukere i dag heller, men de har hjelpemidler i dag. Maskiner som gjør tungarbeidet.

Du snakker om at kvinner for 1000 år siden ble gjort urett mot. Kvinnene i vikingtiden hadde makt de. Såfremt de ikke var treller da selvfølgelig. Husfruen var sjefen på gården hun, det var hun som bar nøklene. Husbond var husbond - han hadde kanskje det siste ordet, men kvinnene den gangen var sterke individer. Kvinneundertrykkelsen kom med kristendommen den.... eller andre religioner i resten av verden. Nye religioner - den gamle religionen hyllet kvinnen som verdens mor, og undertrykket verken henne eller mannen. De var likestilte for så lenge siden. Rollene deres var definerte og utfylte hverandre..

Kvinnediskriminering i dag og i vår del av verden, for å ikke blande inn de forferdelige forholdene andre steder, går på at kvinner ikke får jobben de søker på fordi de kanskje kan blir gravide og bli borte, eller fordi sjefen som skal velge den nye ansatte ikke har tro på kvinner og vil velge en mann. En mann er lettere for ham å forholde seg til, for det er noe han kjenner og er vant til. Kvinner tenker annerledes. De typiske kvinneyrkene er dårlig betalt. Og det er ennå ikke mange firmaer som behandler sine menn og kvinner likt når det gjelder lønn.

Diskrimineringen kan vi se ved at det er helt ok å snakke nedsettende om Erna Solbergs utseende, mens ingen snakker stygt om utseende til mannlige politikere, oppstopperen til Carl I. for eksempel.... håret til kona hans derimot...?

Kvinner fikk ikke stemmerett før en god del år etter at menn fikk det - tidligere var det jo bare adelen som fikk det, og bare menn da også. Kvinner har blitt stemplet som mindre intelligente enn menn i alle år. Kanskje bare fordi de gikk hjemme med barna og dermed ikke fikk like mye feed back fra den store verden, som mennene som ferdedes der ute.

Det å gå hjemme med barn var også fulltidsjobb for bare få år siden. Moren min var hjemme da vi var barn, og hun var da i full jobb fra hun vekket oss om morgenen og til langt på kveld. Faren min hadde fri fra han kom hjem til middag - ikke hadde han noen slitsom jobb i banken heller. Mamma jobbet hardere enn ham, men hun tjente ikke penger på det. Derimot sparte hun endel penger ved å sy alle klærne våre, boblejakker og alt,og ved og sylte og safte, og ikke kjøpte hun bærene heller - hun var ute i skauen og plukket dem. Det var vi forresten med på alle sammen.

Du skriver før du tenker Waco - og det er jævlig irriterende :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver om sjakk:) Men havner opp i kvinnespørsmål og alvorlig problem stillinger:) Ja sjakk gjenspeiler samfunnet,-ja smertlige ting tåler denne spalten å høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Ja Erna Solberg er jo en slagkraftig kvinne som samfunnet trenger, ei flott dame som kan holde oss mannfolk i øra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hEI! Ja så vant vi over svensken i helga på Kristiansten festning!-Sjakk spillere fra Østersund kom hit med sponset tog,-og de dro i dag etter banket på Kristiansten Festning :) Ja sjakk er et festlig spill,-og går ganske fredlig for seg :) Trønderne vant ganske solid denne gangen også, :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var med i NM 2003, jeg.. Hehe.. :) Var gøy det.. Men ikke fordi jeg er spesielt flink i sjakk.. Var heller folkene der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Jeg er enig med deg jerkyll at sjakk er et fantastisk spill, men å sidestille det med det virkelige livet og kampen mellom det gode og onde blir litt feil synes jeg. Sjakk kan brukes til å skjerpe sansene og til å gjøre deg mere bevisst valg, men det er blandt de store filosofene, bøker og i det virkelige liv du kan finne sannhet.

Med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Diskrimineringen kan vi se ved at det er helt ok å snakke nedsettende om Erna Solbergs utseende, mens ingen snakker stygt om utseende til mannlige politikere, oppstopperen til Carl I. for eksempel.... håret til kona hans derimot...?

Kvinner fikk ikke stemmerett før en god del år etter at menn fikk det - tidligere var det jo bare adelen som fikk det, og bare menn da også.

Menn fikk allminnelig stemmerett 4 år før kvinner, var det ikke i 1898 menn fikk stemmerett, og kunne ikke kvinner stemme ved kommunevalget i 1902?

(kan være at jeg tar +- 2 år feil, pga hukommelsesvikt...)

Hvilket kjønn er det som etter DIN mening Mysan som er mest reflekterende over hvordan damer ser ut på håret, hva slags kjole de går i, og åssen de veier?

Mvh

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
sannhet er vel det øyet som ser jon are..?

Ja, det er et interessant spørsmål du åpner for her Waco. Er det kun målbare facts som kan defineres som den absolutte sannhet, eller kan det finnes absolutte sannheter i livet generellt også?

Med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...