Gå til innhold

Sjakk og jenter


JERKYLL

Anbefalte innlegg

Ja så er det tid for NM i sjakk 2005 i Sandnes utenfor Stavanger! -Jeg synes det er flott å se flere jenter begynner å spille sjakk.-Det er ikke bare fotball de gjør fremgang, en ser det tydlig at de gjør det i sjakken også. Sjakk krever ikke så mye fysikk som f, eks fotball.- Derfor kan vi engang i fremtiden håpe på at verdens beste sjakk spiller er kvinne,-men det vil tiden vise!!! -Eller er mannen også her dominerende, at menn tenker på en annen mat en kvinner?? Sjakk er jo et gammelt krigs-spill,-de har jo funnet brikker fra vikingetiden ved Nidarosdomen og Erkepispegården! Men uannsett er Dronningen på brettet, så og si den sterkeste og har mest utstråling:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Chess, an Occidental bored game is a lousy game. It's too simple and doesn't need too much brain. Different pieces are given different power and ability, showing the Anglo passion for class. Unlike the Go, as the game progresses, pieces are killed and less pieces are left than the opening of the game, implying the Occidental culture's preference for destruction. Whereas in Go, more pieces exist than the opening, and all pieces eventually coexist in an integrated way, showing that Oriental culture prefers peace and harmony. Besides, the black square bishop can not move into white squares indicating the Occidentals have always been promoting aparthied. However, there is something good about Chess, the king has to depend on his wife for strength, a justification for the Americans' choice of Bill Clinton as their president.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei du! Ja jeg vet at Go er et populært spill hehe!-Jeg vet om noen sjakkspillere som har begynt å spille det!- Men sjakk er noe spesielt,-spillet i seg selv er jo speilbilde på samfunnet. Ingen andre spill har et slikt innhold og historie som sjakk, hvor dronningen og kongen er likestilt:) Og selv om Hydra og andre datamaskiner har slått menneske i den siste tiden, kommer en ikke til bunns i dette fantastiske spillet! Spørsmålet er om en kvinne kan bli sterkere en mannen:) Vennlig hilsen Jerkyll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guest

Jeg vet ikke helt om kvinner generelt har evnen til å tenke på den måten like mye som menn. Jeg kjenner ingen kvinner som spiller aktivt sjakk, men mange menn, bl.a. har jeg en bror som har vunnet flere mesterskap.

Men - hei - nå må jeg passe meg her. Ta f.eks. Bridge. Her har jeg selv spilt aktivt, og selv om Bridge og er mannsdominert så finnes det mange damer også, som gjør det like godt som menn. Her må man jo også tenke svært strategisk.

Men det ER stor forskjell på oss... Var på et krigsmuseum nylig - og fikk se redskapene og ting soldatene hadde med seg i skyttergravene. Der lå det en underlig tre-dings med et hull og en renne i. Det, forklarte guiden, var noe mennene brukte når de skulle pusse knappene på uniformen, slik at de isolerte knappen og ikke skadet resten av uniformen mens de drev på.

Da tenkte jeg med meg selv: damer har pusset og gnikket på knapper helt siden knappene ble oppfunnet (av en mann, uten tvil ;) ), men uten å utvikle hjelpemidler som kunne effektivisere pussingen. Damer tenker visst ikke slik, de ser ikke etter nye løsninger hvis de har noe som fungerer greit nok. Så havner en mann i en skyttergrav og ser med en gang potensialer, tenker nytt, etc. etc.

Aaargh, hva er det med oss kvinnfolk, vi må ta oss sammen!!! :ler:

I alle fall tror jeg det er forskjeller på tenkemåtene hos menn og kvinner som man ikke bare kan tilskrive det at kvinner har vært undertrykt så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Er ikke noen spesielt god sjakkspiller. Sjakk er enkelt - tilsynelatende. Ikke verre å lære seg enn ludo. Men for å bli en virkelig god spiller, må en trene. Selv er vel hesten min favorittbrikke. Ser uskyldig ut, og blir ofte glemt av motstanderen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hEI Greensky! Jeg skjønner godt at jenter liker springeren på sjakkbrettet:) Den ser uskyldig ut, -men den kan være forferdelig lomsk slik den hopper frem og tilbake! Direkte farlig kan den være, og idet er ikke artig å komme inn i en springergaffel! Det vil si foreksempel sjakk med springer, og Dronninga er tapt :sur: Ja sjakk kan være enkelt, alle kan lære å spille! Men alle kan ikke bli stormestre, dvs som Magnus Carlsen er nå! Til sammenligning, alle kan gå på ski, men alle kan ikke bli en Bjørn Dæhli :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare god beregningskraft for å spille sjakk. Men med over 200 millioner kombinasjoner kommer du ikke langt med go engang. Men i sjakk holder de kombinasjonene ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! En kommer aldri til bunns i mysteriet sjakk! Jeg synes musicalen chess med de to mennene fra Abba er fantastisk! Musikken er inspirert av Viktor Kortsnoi og Ayatola Karpov, to sjakk spillere som spilte to ganger om verdensmesterskapet! Siste matchen de to hadde var i Merano, noe musicalen synger om i åpningen, Tommy Køberg synger og gjør en fantastisk rolle i stykket! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guest

Det var en interessant og informerende tråd dette, om ting jeg ikke visste så mye om fra før.

Endret av Nala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guest

Sjakkspillere er meget intelligente, og man ser på de at de er vant til å å analysere strategi. Spør dem om noe og du kan se hvordan hjernen arbeider. Noen kaller dette også psykopati...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dronningen er sterkest og har mest utstråling, - men det er kongen som blir satt sjakk matt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I alle fall tror jeg det er forskjeller på tenkemåtene hos menn og kvinner som man ikke bare kan tilskrive det at kvinner har vært undertrykt så lenge.

Man kan jo også spørre seg hva det er med kvinner, som har latt seg undertrykke siden tidenes morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner har vel aldri blitt undertrykt i tidligere historie. Kvinner har alltid levd lengst, vært mest motstandsdyktige mot sykdommer, mindre utsatt for fare, og har et langt lavere dødsrisiko. Slik har det vært siden menneskenes begynnelse.

Kvinner har aldri hatt det strevsomt med hardt fysisk arbeid og slit, damene har alltid vært hjemme og slappet av. Ikke rart kvinner alltid har levd lengst.

Problemet er at kvinner har gjennom alle generasjoner påberopt seg undertrykt av forrige generasjon slik at kvinner gjennom hele historien ALLTID har hatt det bedre enn sine besteforeldre. Kvinner påfører menn dårlig samvittighet for urett som er gjort for 1000 år siden. Men å fortelle kvinner at det er kvinner som er tradisjonsbærere i alle kulturer og dermed ansvarlige for at vi har den verden vi har idag er vel fånyttesløst, for kvinner har nemlig fra eva til jomfru maria til erna solberg alltid bestått av snille uskyldige vesener som har blitt lurt av slemme gutter.

Bare det at kvinner idag tror at de har det så mye bedre enn sine tippoldermødre viser en forakt for historien og respektløshet for deres ingrediens i jordklodens historie.

at jenter ikke skjønner at når de tror de er mer intelligente enn sine bestemødre viser det bare hvor dumme jenter egentlig er.

At jenter går rundt og tror at kun kvinner er offere og ikke alle mennesker som blir født på planeten viser bare er kvinner er mer egoistiske enn menn som tenker for hele menneskeheten mens kvinner kun tenker på kvinnerettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å fortelle kvinner at det er kvinner som er tradisjonsbærere i alle kulturer og dermed ansvarlige for at vi har den verden vi har idag er vel fånyttesløst, for kvinner har nemlig fra eva til jomfru maria til erna solberg alltid bestått av snille uskyldige vesener som har blitt lurt av slemme gutter.

Det er faktisk et viktig poeng, som feministene bevisst underslår, at kvinnene, i minst like stor grad som mennene, er kulturbærerne. Med andre ord har kvinnene selv vært med å opprettholde den urgamle samfunnsordenen vi i dag oppfatter som kvinneundertrykkende.

Men derifra å hevde at kvinnene har hatt den avgjørende makten i samfunnet, det er et skudd langt over mål. Mennene har uten tvil vært den dominerende makten opp gjennom historien.

Spørsmålet er hva dette forteller oss. Det eneste vi kan være sikre på, er at de feministiske kjønnsforskerne aldri vil fortelle oss det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mennene har uten tvil vært den dominerende makten opp gjennom historien.

Har det alltid vært sånn?

Det britiske dronningen Victoria regjerte på slutten av 1800 tallet med verdens største rike The Great Brittain Empire, som strakte seg fra kina i øst til amerika i vest, (og da snakker vi om å inkludere halvparten av afrika og India). Som kjent lot jo dronning Victoria utpeke seg til keiserinnen av india.

Ingen mennesker har regjert over større område.

Den siste keiserinnen av kina, bestemoren fra Qingdynastiet var også den keiserinnen som hadde kina på sitt absolutt største.

Er det noen kvinner og menn der ute som tror at disse keiserinnene ville forandre på det bestående?

Tidligere eide kvinner også slott og palasser, har noen trodd at disse jentene gjorde sitt for hjelpe andre kvinner?

Hovedproblemet med likestillingen er at ALLE kvinner vil være litt bedre enn andre kvinner.

Endret av waco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Waco.

Du må gjerne gi noen eksempler på keisere og mannelge palasseiere som har hjulpet andre i stedet for å bevare og styrke sine priviligeier. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah, sexysadie... du skjønner vel sjøl at ingen som har bodd i et palass noen gang har vært med på å bygge den? De slottene og palassene og pyramidene ble alle bygget av menn til kvinner. Dette tolker enkelte kvinner som diskriminering, men det er det ikke.

Menn blir diskriminert på mange områder, blant annet livslengde og straffesanksjoner, psykiske problemer og selvmord. Forventinger til menn er mange ganger forventninger til kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guest
:ironi: Hei! Ja det nevnes mye her under innlegg om sjakk og jenter! Dronning Victoria var en mektig person i sin tid for england!-Men skal man først begynne og snakke om mektige kvinner som har levd må det bli dronning Elisabeth 1, som levde på 1500 tallet!-Hun var vissnok "jomfru", men hadde mange elskere som beundret henne!-Hun hadde rødt hår, og var datter av Henry den 8! Han var den grusomme som drepte sine koner etter tur og orden!-En påstår ennå at en av hans koner går igjen i Hampton Court!- Elisabeth klarte merkelig nok å styre unna beundrere som Spanske kongen, og flere andre viktige politiske personer på denne tiden. Et gifte mål denne gangen var politisk,-dvs det fikk politiske konsikvenser for landet en regjerte. Kunsten var på topp i europa på denne tiden, - skomaker sønnen Sheakspire levde og skrev sine ting.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...