Gå til innhold

Det rasistiske Norge. Samfunnet vårt går i hvite nordmenns favør.


nord og ned

Anbefalte innlegg

Selvhatet når stadig nye høyder.

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/70eea9/det-rasistiske-norge
 

Sitat

 

De fleste i Norge er rasister, og Norge er et rasistisk land.

Faktum er at det norske samfunnet går i hvite nordmenns favør. Når du og jeg, som hvite nordmenn, ikke adresserer rasismen som er satt i system i Norge og den vestlige verden, godtar vi stilltiende rasisme i Norge.

Vi aksepterer at vi ønsker et samfunn hvor et menneske med en lys hudfarge og et «typisk norsk» navn, blir favorisert framfor et menneske med en annen hudfarge.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må være fint å være uten skyld og eget ansvar for alt som går en imot her i livet. 

Jeg har bekjente og venner fra flere ulike nasjonaliteter. Fellesnevneren deres er at alle har lært seg norsk, alle har vært lovlydige, og alle har prøvd å integrere seg/få seg jobb og leilighet/hus. Det har samtlige av de også oppnådd - vellykkede leger, elektriker, eiendomsmeglere osv. 

Så har du de som har fellesnevner - har ikke lært seg språket, er straffedømte x antall ganger, har en kultur/religion som kræsjer fullstendig i møtet med f.eks. ordinære norske normer, gadd ikke fullføre videregående osv osv. Årsaken til at de ikke lykkes handler ikke om hudfargen eller opprinnelsesland, det handler om egen atferd og egne valg som de selv må bære ansvaret for.

Det er helt patetisk å være vitne til denne unyanserte bevegelsen som brer om seg - og lese slike VG artikler som hun MDG dama kom med hvor hun fullstendig blottet for kunnskap og nyanser prøver å slå politisk mynt ved å kritisere og insinuere et strukturelt rasistisk norsk politi?

Eller hun SV politikeren som etterlyste Erna Solberg i rasisme demonstrasjonen, og gud vet hva faen hun prøvde å insinuere.

Mainstream massemedia - påvirket av #instagram trender-  har i stor grad mistet all sin kredibillitet og evne til en balansert saklig fremstilling. Sistnevnte er direkte skremmende! 

 

 

 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan kritisere disse virkelighetsfjerne massemedia-folka, men den største skammen ligger hos majoriteten av folket som lar seg kontrollere uten å mukke. Når borgere lar ustabile psykopater sette definsjonsmakten enten på grunn av frykt, ignoranse eller likegyldighet - får de som fortjent.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når en haug med eksotiske mennesker på død og liv skal bosette seg her i ,historisk sett, blendahvite Norge. Også klager de på at de føler seg annerledes. Du kan rett og slett ikke forlange å bli sett på som 100% norsk. Ihvertfall ikke før om et par hundre år, når det å være norsk kommer til å være noe helt annet enn det har vært i tusenvis av år. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke han fyren betalt med falske penger, så hadde alt vært unngått! Hvor er rasisme-demonstrasjonene når norske jenter ikke blir godtatt i muslimske familier?! Hvor er rasisme når utlendinger slår ned eller raner hvite, som skjer ganske ofte?? Ærlig talt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2020 den 19.02, nord og ned skrev:

Enkelte blir aldri lei selvhatet. Enkelte andre blir aldri lei å påføre hvite skyld for alt som går galt i deres liv.

Den gode rasismen er akseptert fordi den rammer de hvite. Den onde rasismen som må bekjempes er rasismen mot alle ikke-hvite. Det er trist at radikale stemmer skal definere hva rasisme er og ikke er og så lenge de har definisjonsmakt fordi de skriker høyest, blir vi aldri kvitt rasismen i sin helhet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.6.2020 den 0.05, Manolo skrev:

Sånn går det når en haug med eksotiske mennesker på død og liv skal bosette seg her i ,historisk sett, blendahvite Norge. Også klager de på at de føler seg annerledes. Du kan rett og slett ikke forlange å bli sett på som 100% norsk. Ihvertfall ikke før om et par hundre år, når det å være norsk kommer til å være noe helt annet enn det har vært i tusenvis av år. 

Aiaiai. De kan ikke forlange å bli sett på som 100 % norsk? Hva med adoptivbarn f.eks?  Tror dessverre (for din del) at du ikke har noen som helst form for definisjonsmakt her. Et vennlig råd, gå litt i deg selv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, bluedot skrev:

Aiaiai. De kan ikke forlange å bli sett på som 100 % norsk? Hva med adoptivbarn f.eks?  Tror dessverre (for din del) at du ikke har noen som helst form for definisjonsmakt her. Et vennlig råd, gå litt i deg selv. 

Jeg påberoper meg ikke noe mer eller mindre defenisjonsmakt enn andre. 

Hvordan trekker du linjer mellom adoptivbarn og innvandring? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Manolo skrev:

Jeg påberoper meg ikke noe mer eller mindre defenisjonsmakt enn andre. 

Hvordan trekker du linjer mellom adoptivbarn og innvandring? 

Du skrev «slik går det når eksotiske mennesker skal bosette seg her i blendahvite Norge». Jeg trekker ingen andre linjer enn at mange adoptivbarn heller ikke er «blendahvite».  Jeg reagerte på utsagnet ditt om at «de eksotiske menneskene» ikke kan forlange å bli sett på som 100 % norske.  

Endret av bluedot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en halvpart har opplevd diskriminering, er det en halvpart som ikke har opplevd diskriminering. De «melaninrike» jeg kjenner er av de som ikke har opplevd rasisme.

Hvem er disse som opplever rasisme, er det ulike steder i landet hvor man har mer rasisme enn andre steder? Når det er rapporter om innvandrere som opplever rasisme ser Oslo og sentrale østlandsområdet ut til å være overrepresentert. Er dette fordi det er flere innvandrere der, er det fordi det er mer radisme der, er det fordi det er lettere tilgang til media og får rapportert ut til allmennheten? 

Jeg tror vi kan lære mye om rasismen i Norge ved se litt på den gruppen som ikke rapporterer de har blitt utsatt for rasisme. Hva som faktisk er rasisme, og hva som føles som rasisme, men har annet opphav. Med mer innsikt kan man som samfunn da jobbe mer målrettet, mot problemet, om man vet akkurat hvor problemet ligger. 

Om man sammenligner innvandrere med adoptivbarn, som vi her i landet har lang erfaring med, vil en også få innsikt i rasismen her i samfunnet. Hva er rasisme og hva bunner i noe annet. 

Jeg tror denne debatten slik den er nå, er svært polariserende, og kan skape mer rasisme. Ytringen i BT opplever jeg som polariserende. 

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/70eea9/det-rasistiske-norge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, bluedot skrev:

Du skrev «slik går det når eksotiske mennesker skal bosette seg her i blendahvite Norge». Jeg trekker ingen andre linjer enn at mange adoptivbarn heller ikke er «blendahvite».  Jeg reagerte på utsagnet ditt om at «de eksotiske menneskene» ikke kan forlange å bli sett på som 100 % norske.  

Adoptivbarn bosetter seg ikke i Norge. Slutt å dreie diskusjonen over i tåpeligheter. 

Hvordan kan innvandrere bli sett på som 100% norske, når de ikke er det? Hva baserer du din definisjon på, dersom du mener det motsatte? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Manolo skrev:

Adoptivbarn bosetter seg ikke i Norge. Slutt å dreie diskusjonen over i tåpeligheter. 

Hvordan kan innvandrere bli sett på som 100% norske, når de ikke er det? Hva baserer du din definisjon på, dersom du mener det motsatte? 

Innlegget ditt kan tolkes slik at de eksotiske menneskene som flytter hit ikke har rett til å føle seg 100 % norske. Du skriver at de ikke kan forlange det. Det må bli opp til dem mener jeg. Beklager om jeg tolker deg feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, bluedot skrev:

Innlegget ditt kan tolkes slik at de eksotiske menneskene som flytter hit ikke har rett til å føle seg 100 % norske. Du skriver at de ikke kan forlange det. Det må bli opp til dem mener jeg. Beklager om jeg tolker deg feil. 

De har rett til å føle akkurat hva de vil, men jeg synes det er urimelig å forvente det. En innvandrer, avhengig av hvor i verden personen er fra, har en annen genetikk, kultur og mest sannsynlig religion enn det som historisk regnes som norsk. Ergo, er ikke personen 100% norsk. Ettersom tiden går, så vil det vi ser på som norsk, endre seg. Men vi er ikke der pr i dag. 

En annen ting du ikke tar i betraktning... er innvandrere flest interessert i å bli sett som 100% norske? Jeg vil påstå, nei. Samtlige av de innvandrerne jeg kjenner, er stolt av hjemlandet sitt eller hjemlandet til foreldrene. Ingen av de ser seg selv som 100% norske, ikke engang de med en helnorsk forelder. 

Innvandrergutta her hvor jeg bor, ville truet med juling dersom du kalte dem 100% norsk. De er veldig opptatt av sin gruppetilhørighet, som egentlig ikke trenger å være et spesielt land, men at de er utlendinger. Som en gutt sa til meg i vinter, da jeg ba han gå forsiktig fordi det var glatt: "det går bra, jeg er utlending, vi tåler mer". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke enig med de som sier at innvandrere vil føle seg som 100% norske. Jeg er innvandrere og jeg vet hva jeg er, sikkert ikke norsk, og stolt fra hvor jeg kommer fra. Ville også aldri få meg norsk statsborgerskap. Jeg har allerede en statsborgerskap. Men bor i Norge fordi jeg har rett til å bo her, jeg følger lover og regler, har venner både fra norge og fra utlandet. Det som snakkes her er rasisme mot andre på grunn av  hudfarge  , ikke at noen vil være norsk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Manolo skrev:

De har rett til å føle akkurat hva de vil, men jeg synes det er urimelig å forvente det. En innvandrer, avhengig av hvor i verden personen er fra, har en annen genetikk, kultur og mest sannsynlig religion enn det som historisk regnes som norsk. Ergo, er ikke personen 100% norsk. Ettersom tiden går, så vil det vi ser på som norsk, endre seg. Men vi er ikke der pr i dag. 

En annen ting du ikke tar i betraktning... er innvandrere flest interessert i å bli sett som 100% norske? Jeg vil påstå, nei. Samtlige av de innvandrerne jeg kjenner, er stolt av hjemlandet sitt eller hjemlandet til foreldrene. Ingen av de ser seg selv som 100% norske, ikke engang de med en helnorsk forelder. 

Innvandrergutta her hvor jeg bor, ville truet med juling dersom du kalte dem 100% norsk. De er veldig opptatt av sin gruppetilhørighet, som egentlig ikke trenger å være et spesielt land, men at de er utlendinger. Som en gutt sa til meg i vinter, da jeg ba han gå forsiktig fordi det var glatt: "det går bra, jeg er utlending, vi tåler mer". 

Joda er forsåvidt enig i det du skriver her. Jeg sier heller ikke at vi kan forvente det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Om en halvpart har opplevd diskriminering, er det en halvpart som ikke har opplevd diskriminering. De «melaninrike» jeg kjenner er av de som ikke har opplevd rasisme.

Hvem er disse som opplever rasisme, er det ulike steder i landet hvor man har mer rasisme enn andre steder? Når det er rapporter om innvandrere som opplever rasisme ser Oslo og sentrale østlandsområdet ut til å være overrepresentert. Er dette fordi det er flere innvandrere der, er det fordi det er mer radisme der, er det fordi det er lettere tilgang til media og får rapportert ut til allmennheten? 

Jeg tror vi kan lære mye om rasismen i Norge ved se litt på den gruppen som ikke rapporterer de har blitt utsatt for rasisme. Hva som faktisk er rasisme, og hva som føles som rasisme, men har annet opphav. Med mer innsikt kan man som samfunn da jobbe mer målrettet, mot problemet, om man vet akkurat hvor problemet ligger. 

Om man sammenligner innvandrere med adoptivbarn, som vi her i landet har lang erfaring med, vil en også få innsikt i rasismen her i samfunnet. Hva er rasisme og hva bunner i noe annet. 

Jeg tror denne debatten slik den er nå, er svært polariserende, og kan skape mer rasisme. Ytringen i BT opplever jeg som polariserende. 

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/70eea9/det-rasistiske-norge

Jeg tror du har mye rett. Egentlig burde vi blitt enige om hva rasisme egentlig er før vi i det heletatt burde hatt denne debatten. Jeg har sett lest, med sjokk og vantro, hva enkelte innvandrer får seg til å definere som rasisme og mistenker at vi har grunnleggende ulike meninger om hva dette faktisk er. F.eks. finnes det innvandrere (sikkert nyankomne) i Norge som tror at det er rasisme når fremmede nordmenn ikke hilser på de åpen gate eller ikke setter seg ved siden av de på bussen. Da har de jo tross alt misforstått norsk sosialkultur. 

En annen gjenganger er "blikk". Altså at de føler seg utsatt for rasisme hvis noen ser på dem på en måte de ikke liker. Det er visst også vanlig å tro at man har truffet på en rasist dersom vedkommende lurer på om de snakker norsk. Dersom det er her lista ligger kan jeg jo ikke forstå annet enn at det norsk samfunnet aldri kommer til å kvitte seg med rasisme. Eller hva? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 11.6.2020 den 0.05, Manolo skrev:

Sånn går det når en haug med eksotiske mennesker på død og liv skal bosette seg her i ,historisk sett, blendahvite Norge. Også klager de på at de føler seg annerledes. Du kan rett og slett ikke forlange å bli sett på som 100% norsk. Ihvertfall ikke før om et par hundre år, når det å være norsk kommer til å være noe helt annet enn det har vært i tusenvis av år. 

Som en ikke-norsk er jeg enig med deg :) Jeg kan aldri kreve, forlange og forvente å bli behandlet som 100% norsk fordi jeg hverken er, eller kommer til å bli det noensinne. Jeg kommer alltid til å være annerledes, ikke minst i tankegang, bakgrunn og erfaringer. Ja, jeg kan på mange måter tenke som en nordmann og det har nordmenn ofte sagt til meg at jeg gjør, men på en rekke andre måter er jeg annerledes og tenker annerledes uten at jeg ser på det som et problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Drizzt skrev:

Som en ikke-norsk er jeg enig med deg :) Jeg kan aldri kreve, forlange og forvente å bli behandlet som 100% norsk fordi jeg hverken er, eller kommer til å bli det noensinne. Jeg kommer alltid til å være annerledes, ikke minst i tankegang, bakgrunn og erfaringer. Ja, jeg kan på mange måter tenke som en nordmann og det har nordmenn ofte sagt til meg at jeg gjør, men på en rekke andre måter er jeg annerledes og tenker annerledes uten at jeg ser på det som et problem. 

Det er helt riktig. Og fordi du ikke er en av oss er det ikke dine forfedre som har bygd landet og om alt skulle rase sammen en dag har jeg tross alt ingen grunn til å forvente at du er lojal til nordmenn eller norske interesser. Du har sannsynligvis lojaliteten din et annet sted, hos et annet folk og det mener jeg vi må få lov til å være åpne om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, EnKoppTe skrev:

Det er helt riktig. Og fordi du ikke er en av oss er det ikke dine forfedre som har bygd landet og om alt skulle rase sammen en dag har jeg tross alt ingen grunn til å forvente at du er lojal til nordmenn eller norske interesser. Du har sannsynligvis lojaliteten din et annet sted, hos et annet folk og det mener jeg vi må få lov til å være åpne om. 

Vel. Norge har vært mitt hjem i mange år nå, selv om jeg ikke ble født og vokste opp her. Her er de viktigste personene i mitt liv, jeg har investert mye gjennom årene, ikke minst i form av skattepenger, men også emosjonelt. Så det er naturlig å være lojal mot Norge og norske interesser. I den hypotetiske situasjonen hvor Norge og mitt opprinnelsesland er i konflikt, vil jeg ærlig innrømme at min lojalitet blir todelt og at det blir uhyre vanskelig å velge side. Det spørs hva konflikten dreier seg om. Men det er utvilsomt utlendinger i Norge som har hele sin lojalitet et annet sted og ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
På 7.6.2020 den 21.13, Jr.Garcon skrev:

Det må være fint å være uten skyld og eget ansvar for alt som går en imot her i livet. 

Jeg har bekjente og venner fra flere ulike nasjonaliteter. Fellesnevneren deres er at alle har lært seg norsk, alle har vært lovlydige, og alle har prøvd å integrere seg/få seg jobb og leilighet/hus. Det har samtlige av de også oppnådd - vellykkede leger, elektriker, eiendomsmeglere osv. 

Så har du de som har fellesnevner - har ikke lært seg språket, er straffedømte x antall ganger, har en kultur/religion som kræsjer fullstendig i møtet med f.eks. ordinære norske normer, gadd ikke fullføre videregående osv osv. Årsaken til at de ikke lykkes handler ikke om hudfargen eller opprinnelsesland, det handler om egen atferd og egne valg som de selv må bære ansvaret for.

Det er helt patetisk å være vitne til denne unyanserte bevegelsen som brer om seg - og lese slike VG artikler som hun MDG dama kom med hvor hun fullstendig blottet for kunnskap og nyanser prøver å slå politisk mynt ved å kritisere og insinuere et strukturelt rasistisk norsk politi?

Eller hun SV politikeren som etterlyste Erna Solberg i rasisme demonstrasjonen, og gud vet hva faen hun prøvde å insinuere.

Mainstream massemedia - påvirket av #instagram trender-  har i stor grad mistet all sin kredibillitet og evne til en balansert saklig fremstilling. Sistnevnte er direkte skremmende! 

 

 

 

Jeg irriterer meg grenseløst over det som skjer i verden om dagen. Hvordan SoMe feier med seg saueflokken som Hitler gjorde i førkrigstiden på 1930 tallet. Og våger man å motsette seg tyrraniet, blir man straks "sendt i fengsel". Likhetene er dypt urovekkende å se! Jeg grøsser av tanken på å skulle overlate mine barn i dette samfunnet. Og vi har bare sett starten på helvete.

Det er dypt forstyrrende å se hva verden har blitt! Hvor lite kritisk tenking som foregår hos de fleste. Hvor lite interessert de er i fakta! I tallene. På lover og regler i vårt land og andre land. Hvor plyndring, herjing, stjeling og lynsjing av hvite nå plutselig er ok under #blacklivesmatter. Tallenes soleklare tale ligger foran oss for alle å se! Tallene, som gir en lang faen i sarte støtte folks følser, forteller oss at politiet i USA og også her til lands, på ingen måte sliter med systematisk rasisme. Flere hvite enn svarte blir brutalt drept i USA hvert år! Ikke en kjeft bryr seg!

Ellers helt enig i alt du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...