Gå til innhold

Hvordan holder du deg våken når babyen sover lite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne ha noen tips og råd til hvordan jeg kan holde meg våken og unngå å gå fra konseptene når babyen sover lite. Jeg har en liten jente med mye magevondt. Hun sover korte økter, gråter en del og må skiftes på ofte. Tips/råd? 

Anonymkode: d8c84...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelp fra pappaen. Du må sove litt i løpet av døgnet. Hvis babyen sover lite må dere dele på det.

Anonymkode: e7a3c...6e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk sykt mye cola. Var alene med kolikkbaby. Er par ganger så jeg to babyer istedenfor en, så var rimelig trøtt ja.

Anonymkode: cf366...c86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få mer hjelp. Mor MÅ også sove. Selv om far skal på jobb, må han trø til så du får sove. Det er helt urimelig at mor skal bli utslitt mens far får sove hele natten. 

Her ble jeg sykemeldt, for første gang i mitt liv, da babyen var 10 uker. Da hadde jeg gått alle de ukene med maks fire timer søvn i døgnet - og det var oppstykket søvn. Ble bedre da far begynte å ta mer om natten.

Har du noen som kan hjelpe om dagen? Min mor kom som regel en gang i uken så jeg fikk lagt meg nedpå en times tid eller to.

Om du ammer er ikke å pøse på med kaffe anbefalt, da store mengder koffein kan påvirke morsmelken og babyen..

Anonymkode: 14d7c...af9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet, og baby brukte lang tid på å spise og sov veldig lite i starten. Begynte å pumpe melk og gi han en top-up flaske når han var ferdig å amme. Plutselig sov han mye bedre. Magen var visst ikke så full som jeg trodde. Verdt et forsøk.

Anonymkode: 181a0...e03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp fra pappaen. Du må sove litt i løpet av døgnet. Hvis babyen sover lite må dere dele på det.

Anonymkode: e7a3c...6e2

Pappaen sovner med henne på brystet selv om han sover hele natten. Er redd det skal føre til pustestopp, fall..

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drakk sykt mye cola. Var alene med kolikkbaby. Er par ganger så jeg to babyer istedenfor en, så var rimelig trøtt ja.

Anonymkode: cf366...c86

Jeg ammer så sukker og masse koffein er kanskje ikke det beste? 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Få mer hjelp. Mor MÅ også sove. Selv om far skal på jobb, må han trø til så du får sove. Det er helt urimelig at mor skal bli utslitt mens far får sove hele natten. 

Her ble jeg sykemeldt, for første gang i mitt liv, da babyen var 10 uker. Da hadde jeg gått alle de ukene med maks fire timer søvn i døgnet - og det var oppstykket søvn. Ble bedre da far begynte å ta mer om natten.

Har du noen som kan hjelpe om dagen? Min mor kom som regel en gang i uken så jeg fikk lagt meg nedpå en times tid eller to.

Om du ammer er ikke å pøse på med kaffe anbefalt, da store mengder koffein kan påvirke morsmelken og babyen..

Anonymkode: 14d7c...af9

På dagtid jobber alle rundt meg. Jeg ammer, kaffe og cola unngår jeg. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ammet, og baby brukte lang tid på å spise og sov veldig lite i starten. Begynte å pumpe melk og gi han en top-up flaske når han var ferdig å amme. Plutselig sov han mye bedre. Magen var visst ikke så full som jeg trodde. Verdt et forsøk.

Anonymkode: 181a0...e03

Hun får mer enn nok melk ifølge jordmor. Hun klarer sjelden å drikke fra mer enn et bryst om gangen. 

Anonymkode: d8c84...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pappaen sovner med henne på brystet selv om han sover hele natten. Er redd det skal føre til pustestopp, fall..

Jeg ammer så sukker og masse koffein er kanskje ikke det beste? 

På dagtid jobber alle rundt meg. Jeg ammer, kaffe og cola unngår jeg. 

Hun får mer enn nok melk ifølge jordmor. Hun klarer sjelden å drikke fra mer enn et bryst om gangen. 

Anonymkode: d8c84...755

Det ville jeg lett gjort om babyen sover lite. Sitt litt halvliggende med masse puter i sengen og la baby sove oppå deg. Som mor har du hormoner som gjør at du sover lett. Du våkner om han/hun glir ned. 

Anonymkode: 72dcf...b4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgene må far stå opp når du har hatt baby på natta. Da får du kjapt et par timer med søvn. Også på ettermiddagen må far trø til. Hvis det går så anbefaler jeg også at du samsover med barnet på dagen.

Anonymkode: 0c3f5...ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ville jeg lett gjort om babyen sover lite. Sitt litt halvliggende med masse puter i sengen og la baby sove oppå deg. Som mor har du hormoner som gjør at du sover lett. Du våkner om han/hun glir ned. 

Anonymkode: 72dcf...b4c

Det er ikke trygt eller forsvarlig fikk jeg vite på barsel. Kan jeg ha henne i sjalet og sove halvveis sittende? 

Anonymkode: d8c84...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke trygt eller forsvarlig fikk jeg vite på barsel. Kan jeg ha henne i sjalet og sove halvveis sittende? 

Anonymkode: d8c84...755

Jeg fikk anbefalt på barsel å sove med baby oppå meg, og det er med vesentlig smalere seng enn vi har hjemme, og med store glipper i sengehesten. Jeg turte aldri det på barsel, men hjemme i 180 seng ser jeg  ikke problemet. 

Anonymkode: 72dcf...b4c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man overlever bare, baby holder meg våken. Har gått 7 mnd med 4-5 timer oppstykket søvn i døgnet til nå, man må bare holde ut og tenke at det går over.

Anonymkode: 61fec...f70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pappaen sovner med henne på brystet selv om han sover hele natten. Er redd det skal føre til pustestopp, fall..

Jeg ammer så sukker og masse koffein er kanskje ikke det beste? 

På dagtid jobber alle rundt meg. Jeg ammer, kaffe og cola unngår jeg. 

Hun får mer enn nok melk ifølge jordmor. Hun klarer sjelden å drikke fra mer enn et bryst om gangen. 

Anonymkode: d8c84...755

Du trenger jo ikke å kutte kaffe helt med mindre babyen har vist en tydelig reaksjon på det? Anbefalingen er å holde seg under 300 mg koffein daglig. Jeg drikker to kopper kaffe og 2-3 glass cola zero med god samvittighet og babyen har aldri reagert på det. Uten hadde jeg ikke overlevd babytiden tror jeg. 

 

Anonymkode: 026c3...b2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffein og mat med energi (innenfor anbefalt mengde)

En mental innstilling om at søvn er søvn, ikke bli skuffet for at den ikke foregår på natta, så sov der du kan. Flere korte dupper er mye bedre enn ingenting. Og husarbeid er mindre viktig enn søvn. Anbefaler robotstøvsuger i den forbindelse. Noen av de beste koster bare noen få tusenlapper. Vel verdt pengene! Annet husarbeid bør du bare gjøre minimum utav, og helst mens du har ungen i bæresele etc, så det ikke går ut over tiden du skal hvile. Du kan fint gå kjapt over med en støvklut eller baderomsklut etc mens ungen er i bæresele, vippestol etc.

Avlastning fra barnefaren eller eventuelt besteforeldre, så du kan legge deg nedpå litt. Du trenger ikke å underholde besøket når det er så nær familie, de bør ha full forståelse for situasjonen. 

Anonymkode: 87421...159

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 mnd (pluss graviditeten hvor jeg ikke fikk sove) med ca 3 timer oppstykket søvn på det meste. 

Fikk 4 timer sammenhengende søvn her en dag, lever på det enda.

Vet at dette er bare for en periode så dette er bare noe jeg tenker jeg overlever.

Ammer så er veldig forsiktig med koffein. Har heller ingen familie rundt som avlastning, og pappaen jobber turnus. 

Anonymkode: 9c725...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man overlever bare, baby holder meg våken. Har gått 7 mnd med 4-5 timer oppstykket søvn i døgnet til nå, man må bare holde ut og tenke at det går over.

Anonymkode: 61fec...f70

Samme her. Hadde ingen hjelp eller avlastning, ei heller av pappaen. Da baby var ett år begynte han å sove om natta, er et annet menneske nå 😊

Anonymkode: bfa53...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Hadde ingen hjelp eller avlastning, ei heller av pappaen. Da baby var ett år begynte han å sove om natta, er et annet menneske nå 😊

Anonymkode: bfa53...5f2

Samme her. Vi har én bestemor som er engasjert og hjelper når hun kan - men er jo i full jobb hun også :) Ingen avlastning fra far heller her.

Anonymkode: 61fec...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beundrer dere som overlever uten søvn. Jeg har etter noen uker nå med minimalt med søvn, 1-4 timer stykket opp, konstant migrene eller hodepine. Jeg mister ting, er svimmel, glemmer ting og er generelt ikke i stand til å fungere. Flere måneder med dette er nok ingen mulighet. 

Ts

Anonymkode: d8c84...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beundrer dere som overlever uten søvn. Jeg har etter noen uker nå med minimalt med søvn, 1-4 timer stykket opp, konstant migrene eller hodepine. Jeg mister ting, er svimmel, glemmer ting og er generelt ikke i stand til å fungere. Flere måneder med dette er nok ingen mulighet. 

Ts

Anonymkode: d8c84...755

Du kommer til å sove mer etter hvert, men husk også at kroppen venner seg til mindre søvn og oppstykket søvn. Jeg har ikke sovet natten gjennom på 3 år, men det går helt fint. I starten med første baby følte jeg det som deg, men med andre baby var det mye lettere å takle siden kroppen min var vant til det. 

Anonymkode: 026c3...b2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe, bananer og peanøttsmør🤗 og enhver avlastning som byr seg😊

Anonymkode: 0ceb9...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2020 den 11.01, AnonymBruker skrev:

Beundrer dere som overlever uten søvn. Jeg har etter noen uker nå med minimalt med søvn, 1-4 timer stykket opp, konstant migrene eller hodepine. Jeg mister ting, er svimmel, glemmer ting og er generelt ikke i stand til å fungere. Flere måneder med dette er nok ingen mulighet. 

Ts

Anonymkode: d8c84...755

Jeg spør igjen - hvilke valg har man? Ja, hukommelsen min er søppel, ja, jeg har kronisk hodepine, ja jeg er svimmel og fysisk uvel. Men hva skal jeg gjøre da? Man blir vant til det, kroppen venner seg til det utroligste :) 

Anonymkode: 61fec...f70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...