Fru Uperfekt Skrevet 7. juni 2020 #81 Skrevet 7. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Mulig, men det er uansett mine foreldre som har gjort meg slik. Tuller du? Har jeg virkelig skrevet noe annet? Jeg kommer selvfølgelig til å dele min arv med mitt barn. Trodde virkelig det var en selvfølge å gjøre Dine foreldre er gnien, tenk å ikke dele med sine egne barn. Jeg hadde vært skuffet over dem om j var deg. Anonymkode: 78a96...0ca Du kan gjerne skylde på dine foreldre men det gjør ikke at du ikke kan jobbe med deg selv og lære deg nye egenskaper 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #82 Skrevet 7. juni 2020 1 time siden, Fru Uperfekt skrev: Du kan gjerne skylde på dine foreldre men det gjør ikke at du ikke kan jobbe med deg selv og lære deg nye egenskaper Det er ikke akkurat som det går utover andre mennesker at jeg er bortskjemt, annet enn at de kanskje er litt sjalu på meg. Anonymkode: 78a96...0ca
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #83 Skrevet 7. juni 2020 Min gamle mor har hus, hytte og bra med penger i banken. Jeg er en sånn som ikke liker arveoppgjør og krangling om hver minste ting. Da trekker jeg meg unna. Har bare en bror å dele arv med, så regner med at det går bra når den tid kommer. Men en annen ting er jo at min samboer sikkert kommer å ha mange ideer om hva jeg skal bruke pengene til 🙄. Han vil f.eks at jeg skal beholde hytta, og det vil ikke jeg. Har enebolig og god økonomi. Uff, gruer meg til å miste min siste forelder 😔 Anonymkode: c5ded...373 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #84 Skrevet 7. juni 2020 Jøss, jeg må si at det er en god del av dere som har svært bemidlede foreldre og besteforeldre 😱 Min mor er ifør og min far jobber med å gjøre meg arveløs (vi har ikke kontakt) Anonymkode: a9257...c96 2
Gjest Lasox Skrevet 7. juni 2020 #85 Skrevet 7. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jøss, jeg må si at det er en god del av dere som har svært bemidlede foreldre og besteforeldre 😱 Min mor er ifør og min far jobber med å gjøre meg arveløs (vi har ikke kontakt) Anonymkode: a9257...c96 Dessverre så finner man fort ut om hvordan familien egentlig er under arveoppgjøret. Synd at du ikke har noe kontakt med faren din. Men, da blir det dessverre ofte slik at man blir arveløs. Det verste jeg kunne ha tenkt meg er å fraskrive barna retten til å arve. Herregud noe så stygt gjort! 😮 Jeg tror vi kommer til å ha en stor prat om arveoppgjøret iløpet av året tenker jeg. Godt å ha det unnagjort tenker jeg. Slik at alle får luftet alle tankene sine og prøver å bli venner igjen av de som er litt på det stadiet til å være direkte uvenner pga. misforståelser og uenigheter. Familier er ikke alltid like enkelt. Folk oppfatter ting forskjellige og det blir misforståelser og krangler.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #86 Skrevet 7. juni 2020 Nå håper jeg at både foreldrene og svigerforeldre lever en god stund til. Mine foreldrene har en del verdier, flere hus og leiligheter. Noe ren kapital. Så kanskje 3-4 mill på meg. Siden min mann og jeg har god økonomi så håper vi å kunne overføre arven rett til våre barn for å hjelpe dem på boligmarked. Anonymkode: 6d2a3...936
Kittykat Skrevet 7. juni 2020 #87 Skrevet 7. juni 2020 (endret) Min mor døde for et par år siden. Min mor var uføretrygdet pga en nakkesleng skade som hun fikk på jobben. Min far er nå pensjonist. Av min mor så arvet jeg et servise, noen smykker og andre ting. Jeg tror neppe vi kommer til å arve penger etter foreldrene våre. De har oppfostret 5 barn med litt trang økonomi, men vi led ingen nød. Men jeg er fornøyd med det jeg har arvet etter min mor. Penger er ikke det som er den viktigste delen av en arv. Ja, de kan komme godt med, men de blir jo brukt opp. Ting man arver synes jeg er mye bedre. Min mor sa til meg i mange år at jeg skulle få dette serviset av henne. Dette serviset har gått i arv i flere generasjoner i familien. Og det synes jeg er ganske fint. Pluss at jeg nå har et servise å bruke til 17 mai/julaften/nyttårsaften o.l. Datteren min fikk også noen smykker etter mormoren sin, i likhet med resten av barnebarna til min mor. Endret 7. juni 2020 av Kittykat 2
Brunello Skrevet 7. juni 2020 #88 Skrevet 7. juni 2020 3 minutter siden, Kittykat skrev: Min mor døde for et par år siden. Min mor var uføretrygdet pga en nakkesleng skade som hun fikk på jobben. Min far er nå pensjonist. Av min mor så arvet jeg et servise, noen smykker og andre ting. Jeg tror neppe vi kommer til å arve penger etter vår far. Men jeg er fornøyd med det jeg har arvet etter min mor. Penger er ikke det som er den viktigste delen av en arv. Ja, de kan komme godt med, men de blir jo brukt opp. Ting man arver synes jeg er mye bedre. Min mor sa til meg i mange år at jeg skulle få dette serviset av henne. Dette serviset har gått i arv i flere generasjoner i familien. Og det synes jeg er ganske fint. Pluss at jeg nå har et servise å bruke til 17 mai/julaften/nyttårsaften o.l. Datteren min fikk også noen smykker etter mormoren sin, i likhet med resten av barnebarna til min mor. Foreldrene mine har mye som mage synes er fint, men tror de har en tre-fire ting jeg kan tenke meg å ha hjemme hos meg selv. Tipper det blir en rundt 10 mill hver på meg og søsteren før skatt. Det er jeg fornøyd med, men håper det blir lenge til. I alle fall før vi får alt.
Gjest Dævendøtte Skrevet 7. juni 2020 #89 Skrevet 7. juni 2020 6 timer siden, Lasox skrev: Herregud ja!! At det går an! Utakknemlig! Det er det som er så skummelt med arveoppgjøret. Man kan bli ekstremt grådig og aldri fornøyd! 🤢 Jeg er kjempe fornøyd at jeg har allerede fått 100,000,- i forskudd på arv og kommer til å få ei hytte. Men, hadde aldri blitt skuffet om jeg ikke hadde fått noenting ettersom jeg egentlig ikke er i førsterekken til å få arv etter lovverket og vi er mange i familien. Det er kvalmt å høre at man ikke er fornøyd med 5.1 millioner kroner! Altså! Selvfølgelig! Det vil jo alltid være tomhetsfølelse når man har mistet noen, men arven skal jo i det minste være et lite plaster på såret for å ha mistet de nærmeste. Det har du ihvertfall fått! 5,1 millioner kroner kan være nesten slik at du har penger resten av livet ditt om du har nedbetalt lånet fra før av. Slik at du kan gjøre det du har lyst til å gjøre. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: 5,1 er ikke mye? Herregud Anonymkode: 48175...795 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke mye i det hele bildet Som Anonym sier, "Det er ikke mye i det hele bildet", kanskje det var snakk om 100 millioner, AB skriver også at hen fikk minst. Hvis de andre fikk 15 mill, så er ikke 5 mill mye i det hele bildet.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #90 Skrevet 7. juni 2020 Arvet 10 000 og et smykke etter mormor, ingenting etter sndre besteforeldre. Foreldre lever fortsatt, men regner ikke med at det går veldig i pluss der, noe jeg heller ikke forventer. Anonymkode: 3788a...5cc
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #91 Skrevet 7. juni 2020 Jeg har en del brødre og søstre osv. alt skal deles med, men det er en god del eiendommer og andeler i aksjer osv. som skal deles på oss, så vil vel sitte med VERDIER av opptil 7 millioner, men ikke 7 millioner pr. disponibelt beløp i banken, - dessverre. Misunner dere som får RENE penger, ja. Anonymkode: 1ff86...c9e
Gjest Lasox Skrevet 7. juni 2020 #92 Skrevet 7. juni 2020 (endret) 2 timer siden, Dævendøtte skrev: Som Anonym sier, "Det er ikke mye i det hele bildet", kanskje det var snakk om 100 millioner, AB skriver også at hen fikk minst. Hvis de andre fikk 15 mill, så er ikke 5 mill mye i det hele bildet. Muligens det kan ha vært snakk om så mye penger, men allikevel. Syns det er utakknemlig og ikke være takknemlig og få så mye penger. Foreldrene er ikke pliktig til å gi pengene barna. De kunne like greit ha gitt pengene til organisasjoner. Endret 7. juni 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #93 Skrevet 7. juni 2020 5 timer siden, Brunello skrev: Foreldrene mine har mye som mage synes er fint, men tror de har en tre-fire ting jeg kan tenke meg å ha hjemme hos meg selv. Tipper det blir en rundt 10 mill hver på meg og søsteren før skatt. Det er jeg fornøyd med, men håper det blir lenge til. I alle fall før vi får alt. Det er ikke noe skatt å betale på arv.. Arveavgiften ble avskaffet i 2014. Anonymkode: bbce0...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #94 Skrevet 7. juni 2020 Kommer ikke til å arve noe annet enn gjeld ☹️ Anonymkode: 75f78...383
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #95 Skrevet 7. juni 2020 Har fått halv mill forskudd på arv alle søsken. Delte bolig, feriehus, penger i bank og fond for 2,5 mill hver. Ca 3 mill hver per søsken i arv. Anonymkode: 7e752...cdf 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #96 Skrevet 7. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det vanlig å Arve besteforeldre ? Ser flere nevner hva de arvet av dem.. var det spesifisert eller var det mor og far som valgte å dele med egne barn? Anonymkode: ba2f7...d03 Det er ganske vanlig at foreldre har mer enn nok selv og derfor blir de alle enige om at arven heller skal gå fra besteforeldre til bolig for barnebarna. Anonymkode: 7e752...cdf 2
Brunello Skrevet 7. juni 2020 #97 Skrevet 7. juni 2020 (endret) 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe skatt å betale på arv.. Arveavgiften ble avskaffet i 2014. Anonymkode: bbce0...5c2 Men man må skatte av gevinst på Eiendom. Dersom foreldre eller andre du arver av har sekundærbolig, vil man ha samme inngangsverdi som de ville hatt ved gevinstbeskatning. Endret 7. juni 2020 av Brunello
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #98 Skrevet 7. juni 2020 Min mor fyller 80 i år. Hun er enke, vi er fire søsken. Skattemessig hatt hun en formue på rundt seks millioner, men huset hennes er sannsynligvis grovt undertaksert, jeg vil tro at hennes reelle er nærmere 10 mill. Hun har dessuten en hadde stor aksjepost (noen millioner) i et stort norsk industriselskap, den kan selvsagt både stige og synke. Jeg kan regne med å arve rundt 2,5 millioner dersom hun ikke har testamentert noe. Jeg trenger egentlig ikke pengene selv, er gjeldfri og har nedbetalt hos og bil. Så jeg regner med at mesteparten vil gå videre til mine tre barn. De er fremdeles i tenårene, men jeg håper vi får beholde henne så lenge at de kanskjeer i etableringsfasen da. Anonymkode: e9770...781 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #99 Skrevet 7. juni 2020 Må spørre: hvis en forelder i jehovas vitner dør, gjelder fremdeles de samme reglene for arv? Eller tilfaller arven menigheten? Anonymkode: a66d2...113
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #100 Skrevet 7. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Må spørre: hvis en forelder i jehovas vitner dør, gjelder fremdeles de samme reglene for arv? Eller tilfaller arven menigheten? Anonymkode: a66d2...113 Så lenge folk er i live og ved sine fulle fem rår de over pengene sine som de selv ønsker. Det er ingenting i veien for å gi bort hus og slikt til menigheten og avtale borett livet ut. Man kan testamentere sine verdier til hvem man vil, men barn og andre livsarvinger skal først få sin pliktdelsarv, se https://www.familierettsadvokater.no/arv/pliktdelsarv/ Det spiller ingen rolle hvilken religion avdøde hadde. Anonymkode: e9770...781
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå