Gå til innhold

Dyp v-hals av Witre design - noe som kan hjelpe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å strikke dyp v-hals av Witre design. Genseren strikkes nedenfra og opp med vendepinner nederst, slik at genseren blir lengre bak enn framme. 
Jeg kan strikke vendepinner fra før av. Det jeg ikke skjønner med denne oppskriften er hvordan antallet omganger man skal strikke vendepinner går opp med maskeantallet. 
På framsiden av genseren er det en maske som skal strikkes vrang. Når man strikke vendepinner skal man strikke til man er 30 masker før denne vrangmasken, snu og så strikke til man er 30 masker fra vrangmasken på den andre siden. Videre skal man fortsette slik, og strikke fem masker lengre fram for hver gang. 
Siden man starter med 30 masker fra vrangmasken og strikker fem ganger lenger fram for hver gang, blir det da 6 vendepinner i hver side (30 delt på 5), tenker jeg. I oppskriften står det derimot at man skal snu 13 ganger i hver side for størrelse medium. Noen som forstår hvorfor det står 13 ganger? 

Anonymkode: 82252...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Prøver igjen. Noen som forstår? 
Ser at forklaringen over muligens ble feil. Prøver igjen.
Etter at vrangborden er strikket, skal man sette en maske ved omgangens start og en halvveis i arbeidet. Deretter plasseres det en maskemarkør på framsiden, midt mellom maskene som beskrevet ovenfor. Denne maskene har slik jeg forstår det ingenting med selve vendepinnene å gjøre, men skal heller markere at en detalj som skal strikkes midt på forstykket. 
Videre skal man strikke til man er 30 masker før masken ved rundens start. Deretter snu til man er 30 masker unna maskemarkøreren i andre siden (altså den som er plassert halvveis i arbeidet). Så strikker man fem masker nærmere før masken ved rundens start, og snur slik som beskrevet over. Totalt skal man snu 13 ganger i hver side. Vendepinnene begynner på bakstykket og går over på forstykket etter hvert. 

Har prøvd å strikke slik jeg beskrev i det første innlegget nå, men tror kanskje det ble feil. Synes i alle fall ikke den ble særlig lengre bak enn framme. Genseren ligner i Ikke på bildet som er lagt ved i oppskriften eller de som er lagt ut på Instagram. 

Anonymkode: 82252...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nå har ikke jeg denne oppskriften selv, men ut fra hva du skriver høres det ut som du skal strikke vanlige short rows. Slik jeg forstår det har du strikket til fem masker før der du snudde sist? Vanligvis strikkes short rows slik at du strikker frem til der du snudde sist + et visst antall masker ekstra (i ditt tilfelle fem masker). Dvs. at tredje og fjerde omgang strikker du 35 masker før du snur, femte og sjette omg til 40 masker osv. Siden du skal snu 13 ganger i hver side blir det altså 26 omganger totalt. 

Anonymkode: e7a6c...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Nå har ikke jeg denne oppskriften selv, men ut fra hva du skriver høres det ut som du skal strikke vanlige short rows. Slik jeg forstår det har du strikket til fem masker før der du snudde sist? Vanligvis strikkes short rows slik at du strikker frem til der du snudde sist + et visst antall masker ekstra (i ditt tilfelle fem masker). Dvs. at tredje og fjerde omgang strikker du 35 masker før du snur, femte og sjette omg til 40 masker osv. Siden du skal snu 13 ganger i hver side blir det altså 26 omganger totalt. 

Anonymkode: e7a6c...cd9

Hei, takk for svar. Ifølge oppskriften skal man strikke først fram til 30 masker fra start før man snur, så 25 og så skal man fortsette med 5 masker mellomrom til man totalt har snudd 13 ganger i hver side for størrelse medium. 
Jeg er derfor usikker på om det du skriver stemmer? Tenker bare på at de tallene ovenfor er oppgitt som når man skal snu i oppskriften. 
Vanligvis strikker jeg vendepinner uten problemer og er en ganske erfaren strikker, men denne oppskriften synes jeg var overraskende vanskelig.

Anonymkode: 82252...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...