Gå til innhold

Har alle krav på ammefri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Albbas
4 hours ago, Helgeline said:

Jeg er helt enig med deg. En nattammende mor fortjener absolutt en halvtime ekstra i senga, selv om hun ikke ammer akkurat da. 
Dette er en ordning som skal være et gode for både barn og foreldre. En utslitt mamma r ikke bra. 

Det er irrelevant hva hun fortjener, ordningen skal ikke brukes slik. Å bruke den for å ta igjen tapt søvn er misbruk av ordningen. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

§ 12-8.Ammefri

(1) Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger.

 

Merk «...kan kreve fri hun av den grunn trenger». Står ikke spesifikt noe mer i loven om at det må times med når hun ammer..

Anonymkode: c6c97...9dc

Fri hun trenger FOR Å AMME! Det sier jo jeg selv! En mor trenger jo ikke to timer fri daglig for å gå hjem og lage middag eller leke ekstra med barnet sitt under påskudd av amming. Tar du to timer ammefri skal du bruke to timer på amming/pumping (eller tilrettelegging for amming). Tar du frien midt i arbeidsdagen kan du også bruke tiden på reise til og fra jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ammefri nå med baby på 9 mnd, og setter utrolig pris på den muligheten. Det til tross for at jeg "bare" har den lovfestede minimumsordningen med 1t daglig redusert arbeidstid og frem til 1 år, vet noen arbeidsgivere gir to timer og frem til 1,5 år. 

Alternativet til mulighet for å amme barnet mitt i arbeidstiden ville trolig vært lengre ubetalt permisjon. Så med denne ordningen slipper jeg det økonomiske tapet med å bli hjemme lengre, og arbeidsgiver (og samfunnet) får meg tilbake som arbeidstaker og skattyter raskere. Det er en ordning vi alle er tjent med. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lilypond skrev:

Jeg har ammefri nå med baby på 9 mnd, og setter utrolig pris på den muligheten. Det til tross for at jeg "bare" har den lovfestede minimumsordningen med 1t daglig redusert arbeidstid og frem til 1 år, vet noen arbeidsgivere gir to timer og frem til 1,5 år. 

Alternativet til mulighet for å amme barnet mitt i arbeidstiden ville trolig vært lengre ubetalt permisjon. Så med denne ordningen slipper jeg det økonomiske tapet med å bli hjemme lengre, og arbeidsgiver (og samfunnet) får meg tilbake som arbeidstaker og skattyter raskere. Det er en ordning vi alle er tjent med. 

 

Jeg er egenlig uenig med deg. Vi hadde vært mye bedre tjent om permisjonen ikke hadde vært tredelt, men at det hadde vært en mye større del av permisjonen som hadde vært valgfri om mor eller far skulle ta den ut. Da kunne de som ammet og ønsket å være lengre hjemme tatt en større del av permisjonen. Det hadde kostet samfunnet mindre, og det hadde vært en stor fordel for mange familier. Selvsagt måtte det ha vært mulig å få ammefri dersom man ønsket at far tok en større del av permisjonen- slik at det ble reell valgfrihet. 
 

Anonymkode: 52a74...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dårlig gjort å misbruke ordningen!

 

12 timer siden, Lilypond skrev:

Jeg har ammefri nå med baby på 9 mnd, og setter utrolig pris på den muligheten. Det til tross for at jeg "bare" har den lovfestede minimumsordningen med 1t daglig redusert arbeidstid og frem til 1 år, vet noen arbeidsgivere gir to timer og frem til 1,5 år. 

Alternativet til mulighet for å amme barnet mitt i arbeidstiden ville trolig vært lengre ubetalt permisjon. Så med denne ordningen slipper jeg det økonomiske tapet med å bli hjemme lengre, og arbeidsgiver (og samfunnet) får meg tilbake som arbeidstaker og skattyter raskere. Det er en ordning vi alle er tjent med. 

En del tariffavtaler gir mer ammefri. Er man fagorganisert gjennom Unio (hovedtariffavtalen), har man rett på inntil 2 timer betalt ammefri så lenge man har behov for det. Det forutsetter selvsagt at man ammer, ikke at man går tur eller trenger å sove.

Jeg avsluttet ammefri ca. 4 måneder før jeg sluttet å amme.

Anonymkode: 01b95...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...